Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Woon-/werkverkeer: auto of motor?

<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 26 Jan 2024 11:40

Woon-/werkverkeer: auto of motor?

Mijn man start komende maandag met zijn nieuwe baan. Daarvoor moet hij elke dag 125 km (heen en terug) rijden en 1x per week zelfs 350 km (heen en terug) = +/-850 km per week. Hij krijgt een goede reiskostenvergoeding en twijfelt nu of hij een nieuwe auto zal kopen of een nieuwe motor. We hebben zelf de voor- en nadelen al op een rijtje gezet, zoals motorrijden met slecht weer, alsnog de auto moeten pakken wanneer het sneeuwt of glad is (wat niet vaak voorkomt dus geen hele harde dealbreaker), motor is voordeliger qua brandstof en wegenbelasting. Auto is net wat comfortabeler, handiger wanneer we met z'n vieren weg moeten. We hebben nu op zich een prima auto waarmee dat kan, maar ook geen hele verre stukken, want hij is 20 jaar oud en niet geschikt om zoveel kilometers mee te maken en daarbij is de auto verre van zuinig. Dus bij de keuze voor een andere auto dachten we ook over een elektrische auto of diesel. Diesel is veel zuiniger dan benzine natuurlijk, maar ook weer een stuk duurder in de wegenbelasting. Elektrische auto is uiteraard het zuinigste, maar een stuk duurder in de aanschaf en daar hebben we momenteel de middelen niet voor. De reiskostenvergoeding dekt de volledige maandelijkse kosten van de motor sowieso, diesel hebben we nog niet uitgerekend en als we een benzineauto gaan rijden zal het net wel/net niet dekkend zijn. Als we zelf een kleine bijdrage moeten leveren is dat overigens ook niet heel erg. Zien we iets over het hoofd? Wil iemand met ons meedenken wat nu het verstandigste is om te doen?
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 26 Jan 2024 11:44

Re: Woon-/werkverkeer: auto of motor?

Ik zou met die afstanden eerder Diesel aanraden afhankelijk of je in een grote stad moet rijden waar je niet met een diesel mag komen.

Maar verder denk ik vooral: zal je man niet eerst afwachten totdat hij zijn proefperiode door is? Misschien een beetje pessimistisch van mij, maar is het voor jullie wijs om een grote uitgave nu al te doen?
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 26 Jan 2024 11:46

Tabbie schreef:Maar verder denk ik vooral: zal je man niet eerst afwachten totdat hij zijn proefperiode door is? Misschien een beetje pessimistisch van mij, maar is het voor jullie wijs om een grote uitgave nu al te doen?

Oh dit doen we sowieso hoor, no worries! Maar we zijn graag goed voorbereid haha!
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 26 Jan 2024 12:38

Het ligt er ook nog wel aan welk traject hij moet rijden, staat daar vaak file?

Als hij met de auto gaat betekent dit wel dat jullie nooit een auto hebben op zijn werkdagen. Wij hebben 1 auto omdat we allebei naar ons werk fietsen. De laatste tijd gaat mijn man vaker met de auto en zo nu en dan is prima, maar heb er soms goed de balen in dat wij dan niet verder weg op pad kunnen. Of ik 2 ver uit elkaar liggende speelafspraakjes heb in de stromende regen.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Jan 2024 13:11

Ik zou voor een elektrische of hybride (=goedkoper) auto gaan. Motor klinkt leuk maar daar heb jij niks aan en stel dat jullie auto van 20 jaar oud stuk gaat? Dan moeten jullie alsnog een auto kopen.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 26 Jan 2024 14:11

Ik heb jarenlang alleen een motor gehad. Was ook echt mijn woon-werk verkeer vervoersmiddel. Ik ben geen fan van winterrijden. Niet omdat ik mijzelf niet vertrouw, maar ik merkte echt dat automobilisten niet meer op motoren rekende in de wintermaanden. Waardoor ik mij niet meer veilig voelde op de weg.

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 27 Jan 2024 08:13

Wij hebben beide. Man rijdt in principe dagelijks met de motor naar werk. Belangrijkste reden is dat hij sneller door de file heen is. Maar hij rijdt 30 km enkele reis. Hij pakt de auto met gladheid/ijzel/sneeuw.

De bedoeling is als ik straks hersteld ben, ik een keer in de week met de motor naar werk ga. Is 80km enkele reis. Ook met als doel: sneller door de file heen.
Ik zou dat dagelijks niet willen. Zeker niet door weer en wind. Dan pak ik de auto wel. Snelweg rijden is sowieso niet het allerleukste. En na een uur op de motor door de regen of kou, merk ik dat wel. Anders dan na een halfuur.

Ik zou met die afstanden een auto kiezen. Als ik moet kiezen.
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 27 Jan 2024 09:09

Ik zou voor elektrisch rijden gaan. Wij gaan nu ook over op volledig elektrisch voor beide auto’s. Wel lease via ons werk trouwens. Het bevalt ons heel goed om elektrisch te rijden.
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 27 Jan 2024 09:27

Ik heb een diesel auto, maar zou dat niet aanraden. Met dit soort kilometers is het momenteel inderdaad goedkoper, maar er is zo'n diesel ontmoedigingsbeleid gaande dat ik mij afvraag hoelang dat nog zo is. Persoonlijk zou ik in jullie situatie gaan voor een hybride. Electrisch is privé inderdaad gewoon veel te duur, daarnaast is de energie ook niet super goedkoop waardoor het ongeveer vergelijkbaar is bet een benzine auto rijden.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 27 Jan 2024 11:16

Ik zou voor een auto gaan. Motor zou ik toch te kwetsbaar vinden plus een enorme belasting op je lichaam. Een goede gezinsauto is dan wel fijn om vervolgens wel door te sparen voor een motor. Elektrisch privé is nog net te vroeg. Er gaan een aantal auto’s aankomen die qua prijs vrij gunstig zijn alleen als gezinsauto zou ik dat net te klein vinden. De nieuwe Renault 5 en de Nissan micra electric bijvoorbeeld. Wat alleen met de afstand van 350km is is dat de kans er wel is dat je onderweg moet snelladen. Dat is voor de accu best wel een klap dus eigenlijk wil je dat liever niet met een privé auto.

Wat ik dus zou doen is een goede benzine gezinsauto kopen. Sparen voor een motor zodat je de opties hebt. En dan voor een volgende auto over op elektrisch.
2015 💙
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 27 Jan 2024 22:05

Giselle schreef:Zien we iets over het hoofd?
Als zijn reiskostenvergoeding zo goed is: openbaar vervoer, eventueel in combinatie met een deelauto voor de eerste / laatste kilometers?
T (2008) en I (2013)
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 31 Jan 2024 10:23

Bedankt voor jullie reacties!

Filoria, OV is geen optie. Hij moet 's ochtends om 8.00 uur beginnen en de aansluiting is op z'n zachtst gezegd niet best. Plus als hij naar T.richt moet is het helemaal niet te doen want de eerste trein vertrekt dan al te laat om nog op tijd te kunnen komen.

We hebben alles naast elkaar gelegd en denken inderdaad dat voor nu een benzineauto het verstandigst is. We gaan eerst een half jaar leasen, qua kosten is dat zelfs net voordeliger dan wanneer we een auto zouden kopen. Ook zitten we er dan maar een half jaar aan vast. Als we een auto kopen is dat op afbetaling en krijgen we bovenop de aflossingskosten nog het onderhoud en wegenbelasting + verzekering van de auto en dat tikt toch nog aardig aan. Na dat half jaar kunnen we altijd nog verder kijken.

Terug naar Werk & studie