Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Adhd een verzonnen ziekte?

<<

Anoniem16

Bericht 07 Sep 2013 09:35

Re: Adhd een verzonnen ziekte?

Ik denk daarnaast ook dat de (soms) veel te hoge eisen tegenwoordig ook meespelen in het 'overstickeren' van kinderen. Het moet steeds meer presteren presteren zijn en dat kunnen niet alle kinderen aan, daardoor gaan ze zelf ook moeilijkheden ervaren wat een juf kan 'zien' als adhd ofzo.
<<

Anoniem66

Bericht 07 Sep 2013 10:11

Re: Adhd een verzonnen ziekte?

Oh man, onze maatschappij bestaat tegenwoordig bijna alleen maar uit toetsen en prestaties, het slaat echt nergens meer op. Cito toets in groep 1, koekoek. Een normale baan krijgen zonder papiertje, vergeet het maar. Mijn vader heeft een hele goede baan, nooit een havo diploma gehaald. Zou je nu eens moeten proberen, je wordt al afgewezen als je niet het juiste papiertje hebt. Wat mij betreft is die hele toetscultuur volledig doorgeslagen. Het is niet voor niks dat zoveel kinderen uitvallen in het onderwijs en zoveel volwassenen een burn-out oplopen. En eerlijk? Ik denk inderdaad ook dat door deze cultuur ineens heel wat meer gevallen ADHD zijn. We passen niet meer in het hokje met z'n allen. Afwijken van de norm met je ontwikkeling en je hebt een diagnose te pakken.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 07 Sep 2013 10:26

Re: Adhd een verzonnen ziekte?

Ja, wat mij betreft komt het er wel een beetje op neer dat de maatschappij momenteel zo functioneert dat een heleboel mensen daar niets mee kunnen. Een bepaalde groep is de groep met het label ADHD.
Het vervelende is dat de maatschappij nu eenmaal het gene is waarin je moet kúnnen functioneren. Niet functioneren in de maatschappij, er buiten liggen, 'anders' zijn levert hele vervelende dingen op. Ik geloof er niet in dat de maatschappij zich maar moet aanpassen aan die andersdenkenden. De maatschappij bestaat niet voor niets op deze manier, een heel groot deel van de mensen functioneert hier juist wel prima in, maar niet iedereen, lang niet iedereen.
Ik ben geen groot voorstander van medicatie, maar van ADHD is de gedachte dat het een stoornis in de hersenen is, zeker weten ze het nog niet, maar er zijn steeds meer aanwijzingen voor.
Als je het op die manier bekijkt is ADHD dus een 'defect' in het lichaam en wat doen we met defecten in het lichaam? We zoeken er hulpmiddelen voor.
Heb je een gebroken been, dan gebruik je krukken, gips en misschien wel pijnstillers. Heup kapot, dan krijg je een prothese. Werkt je schildklier niet goed, dan krijg je medicatie.
Allemaal dingen die bedoeld zijn om mensen in de maatschappij te laten functioneren! Oh ja en om zich beter te laten voelen, maar geld dat niet ook voor ADHD dan?
Wat jammer is is dat medicatie vervelende bijwerkingen heeft en dat je bijna verplicht word dit te slikken omdat je nu eenmaal min of meer verplicht bent te functioneren in de maatschappij. Maar eerlijk is eerlijk, geef mij die pillen maar, ik wil niets liever dan meedoen. Oh en heus op mijn eigen manier hoor en medicatie is ook niet zaligmakend (al is het alleen maar omdat ik die wonderpil nog niet gevonden heb), maar op zich vind ik er ook niets mis mee om te willen functioneren in de maatschappij.

En ja, ik wilde dat ze bij mij als kind ontdekt hadden dat ik ADHD had, dat ze me er toen mee geholpen hadden. Ik zeg niet volgestopt met pillen, maar als ik nu terugkijk, ja dan had ik liever gehad dat ze me medicatie hadden aangeboden dan hoe het nu gelopen is.

Wat mij betreft is ADHD geen verzonnen ziekte, het is een plakker die van toepassing is op een flinke groep mensen. Plakkers bestaan niet om mensen te veroordelen, maar omdat ze mensen indelen in groepen waar ze bij passen, waardoor ze herkenning kunnen vinden, waardoor ze beter behandeld kunnen worden. Ik vind het wel belangrijk dat de mensen achter de plakker zichtbaar blijft, iedereen is anders, maar dat ze bestaan daar vind ik niks mis mee.

Moet er voorzichtig omgesprongen worden met de diagnose bij kinderen? Ja wat mij betreft wel. Maar niet te voorzichtig alsjeblieft, want door de diagnose níet te stellen kan er óók heel veel schade berokkend worden!
<<

Anoniem66

Bericht 07 Sep 2013 10:46

Re: Adhd een verzonnen ziekte?

Ooit wel eens naar de cijfers gekeken van het aantal burn-outs, depressies etc? Die gediagnosticeerd zijn, bij heel veel mensen gebeurt dat niet eens. 14 procent krijgt tegenwoordig de diagnose dyslexie terwijl maar 4 procent het echt heeft. Hoe kun je dan zeggen dat deze maatschappij oké is...?
<<

Anoniem23

Bericht 07 Sep 2013 11:04

Re: Adhd een verzonnen ziekte?

Luce, ik neem aan dat jouw vader niet van de een op de andere dag die baan gekregen heeft, of wel?
<<

Anoniem124

Bericht 07 Sep 2013 11:04

Re: Adhd een verzonnen ziekte?

Ik denk dat pompoen en luce in principe wel dezelfde mening hebben alleen is pompoen een stap verder: je kunt de maatschappij helaas niet veranderen, alleen jezelf. En als je toch wil meedraaien zul je over moeten gaan tot het laatste.
<<

Anoniem66

Bericht 07 Sep 2013 11:08

Re: Adhd een verzonnen ziekte?

Harrison schreef:Luce, ik neem aan dat jouw vader niet van de een op de andere dag die baan gekregen heeft, of wel?


Nee, maar wel vrij snel. Dat hoef je nu niet meer te verwachten.
<<

Anoniem23

Bericht 07 Sep 2013 18:17

Re: Adhd een verzonnen ziekte?

Nee, zeker niet. Maar ik denk dat dat niet (alleen) komt door de prestatie (diploma)gerichte maatschappij. Er is gewoon geen werk en heel veel werkzoekenden. Dus als er dan een vacature is snap ik wel dat ze kiezen voor de best gekwalificeerde. Als iemand ergens een opleiding voor heeft gedaan hoeft dat niet alles te zeggen maar het geeft wel meer zekerheid dan iemand die dat niet heeft gedaan, als je tussen 300 mensen kan kiezen.
<<

Anoniem16

Bericht 07 Sep 2013 19:44

Re: Adhd een verzonnen ziekte?

Harrison schreef:Nee, zeker niet. Maar ik denk dat dat niet (alleen) komt door de prestatie (diploma)gerichte maatschappij. Er is gewoon geen werk en heel veel werkzoekenden. Dus als er dan een vacature is snap ik wel dat ze kiezen voor de best gekwalificeerde. Als iemand ergens een opleiding voor heeft gedaan hoeft dat niet alles te zeggen maar het geeft wel meer zekerheid dan iemand die dat niet heeft gedaan, als je tussen 300 mensen kan kiezen.


Ja maar ja schooljeugd heeft nog geen werk nodig en daar komen meer en meer kinderen met allerlei stoornissen voorbij. Ik vind die toetsen ook echt totaal niet nodig maar je hebt geen keuze ivm inspectie. Ik weet niet of jullie het nog weten op het oude forum heb ik een topic geopend over dat ze wilden gaan toetsen op de opvang van R. Te idioot en ik heb er dan ook geen toestemming voor gegeven.
<<

Anoniem23

Bericht 07 Sep 2013 21:31

Re: Adhd een verzonnen ziekte?

Oh nee daar heb ik het ook niet over hoor! Dat is ook idioot.
<<

Anoniem16

Bericht 07 Sep 2013 21:33

Re: Adhd een verzonnen ziekte?

Harrison schreef:Oh nee daar heb ik het ook niet over hoor! Dat is ook idioot.


Ja he... ik vind het echt te ver gaan. Ik kan ook zonder al die toetsen kinderen observeren en daarvan afleiden waar ze staan in hun ontwikkeling. Daar heb ik zo'n cito niet voor nodig, en voor mijn eigen peuter vind ik het al helemaal te zot.
<<

Anoniem66

Bericht 08 Sep 2013 14:41

Re: Adhd een verzonnen ziekte?

Kwam deze link tegen. http://www.klasse.be/leraren/36616/finl ... ix9gDa-2m6
Het onderwijs in Finland beschreven. Veel minder les, maar wel veel betere resultaten. Kinderen hoeven niet uren stil te zitten.

''“Ik schrik hoe weinig ‘les’ hier gegeven wordt”, zegt Georges, de directeur van De School. “De leerlingen maken tien oefeningen en dan zijn ze weer gaan spelen. Maar ik zie ook wat het opbrengt. Leerlingen zitten hier niet ongeconcentreerd te schuifelen op hun stoel. Ze zijn rustig, letten goed op, doen mee. Je leert aan frisse leerlingen meer op een half uur dan aan uitgebluste leerlingen op twee uur. Terwijl onze Vlaamse leraren net denken ‘ik moet dit en dit allemaal gezien hebben, want anders ben ik slecht bezig als leraar.’ Ze stellen zich minder vaak de vraag of leerlingen wel iets hebben aan al die leerstof en oefeningen.”''

Ik bedoel maar, het kan ook anders...
<<

Anoniem91

Bericht 10 Sep 2013 22:58

Re: Adhd een verzonnen ziekte?

Luce schreef:Kwam deze link tegen. http://www.klasse.be/leraren/36616/finl ... ix9gDa-2m6
Het onderwijs in Finland beschreven. Veel minder les, maar wel veel betere resultaten. Kinderen hoeven niet uren stil te zitten.

''“Ik schrik hoe weinig ‘les’ hier gegeven wordt”, zegt Georges, de directeur van De School. “De leerlingen maken tien oefeningen en dan zijn ze weer gaan spelen. Maar ik zie ook wat het opbrengt. Leerlingen zitten hier niet ongeconcentreerd te schuifelen op hun stoel. Ze zijn rustig, letten goed op, doen mee. Je leert aan frisse leerlingen meer op een half uur dan aan uitgebluste leerlingen op twee uur. Terwijl onze Vlaamse leraren net denken ‘ik moet dit en dit allemaal gezien hebben, want anders ben ik slecht bezig als leraar.’ Ze stellen zich minder vaak de vraag of leerlingen wel iets hebben aan al die leerstof en oefeningen.”''

Ik bedoel maar, het kan ook anders...



In Denemarken is een beetje hetzelfde onderwijs als in Finland is echt zoveel fijner.
Vorige

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron