Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Tuinopzet: zin om mee te denken?

<<

Henque

Kletskop

Bericht 11 Sep 2023 14:50

Tuinopzet: zin om mee te denken?

Hoi!
Misschien zitten hier mensen met groene vingers die ideeën hebben voor onze voortuin?
Ik ben er niet zo goed in helaas, weet gewoon niet hoe alle planten heten etc!

Afbeelding

Hierbij een prachtige paint opzet van onze voortuin ;) Onze voordeur zit bovenin het plaatje zegmaar.
Er staat nu 1 mooie hortensia in die ik wel wil behouden, en ik vind het wel mooi om daar nog een paar andere hortensia's naast te zetten. Maar ik sta open voor andere ideeën!
Daarnaast heb ik er dus een boom ingetekend, maar die staat er nog niet, dat leek mij meer mooi om een beetje de ruimte te 'breken'?

Vragen die ik heb:
- welke bodembedekker kan ik het beste planten?
- welke kleine boom kunnen we planten? Ik vind iets van een fruitboom leuk, maar wil er stiekem ook niet teveel werk van hebben
- wat moeten we met het perkje aan de zijkant..
- en welke andere planten zullen we er nog inzetten? er staan nog wel een paar planten in de tuin die we kunnen behouden, maar niet veel!

Wensen:
- niet teveel onderhoud, meerjaren plan is dat het lekker vol groeit en ik dus niet te vaak onkruid hoef te wieden. Daarom ook de bodembedekkers. Voor en najaar even groter onderhoud is prima, tussendoor af en toe wat eraan doen ook maar niet elke week!
- bloemen in de zomer
- overwegend groen in de winter

De voortuin is op het noordwesten, vanaf halverwege de middag is er zon t/m de avond.

Ben benieuwd of iemand ideeën heeft :) Alvast bedankt!
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 11 Sep 2023 18:23

Re: Tuinopzet: zin om mee te denken?

Ik vind zelf lavendel altijd heel mooi en kleurig staan. Dat zou in jullie ontwerp onderin naast de stoep? kunnen. Qua onderhoud is dit vooral na de bloei afknippen.
08/2018
05/2021
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 11 Sep 2023 18:27

Heb je wel eens gehoord van een borderpakket? Dan past alles al bij elkaar qua planten. Ik hou zelf erg van prairieborders, hebben wij nu ook. Daar heb je ook weinig onderhoud aan.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 11 Sep 2023 21:16

Ja ik sluit me aan bij Scandic!

Bij Sprinklr kun je borderpakketten kopen waarbij ze kleine plantjes leveren. En bij Studio May and June kun je beplantingsplannen kopen, dat is dan een papieren uitleg met een bepaalde planning voor je tuin, maar dan moet je zelf nog de planten kopen bij de kweker, maar dan weet je wel wat goed bij elkaar past en bijvoorbeeld goed past in zon of schaduw.

Zo'n boom in het midden is altijd een goed idee heb ik van Studio May and June geleerd. Ik heb enkele jaren geleden een masterclass garden design bij hen gedaan (gewoon thuis/online), was heel erg leuk! Dus dat kan ik je evt ook aanraden als je je er iets meer in wilt verdiepen.

Ik heb zelf ook veel hortensia's staan en een magnolia boom dus een best herkenbaar beeld in je tuin. Ik heb er zelf veel echinacea purpurea (zonnehoed) bij staan, lavendel, een bramenstruik en dit jaar doet deherfstaster het ook echt heel erg goed. Dat is heel leuk, want die bloeit nu dus heel erg, dus heb echt lang bloemen in de tuin.

Dus dat is ook nog een leuke en goede tip: Goed kijken naar de bloeiseizoenen van de verschillende planten. Het is leuk om al vroeg in het voorjaar iets te hebben bloeien tot laat in het najaar.
Let's discover the world together.

Afbeelding

Afbeelding
<<

Henque

Kletskop

Bericht 13 Sep 2023 18:17

Bedankt voor jullie tips! Ik ga eens naar die borderpakketten kijken!
Lavendel had ik ook al in gedachte inderdaad, en de planten die jij noemt Marin zijn ook leuk, daar ga ik ook eens naar kijken.
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 13 Sep 2023 18:53

Wij hebben onlangs onze tuin geheel opnieuw gedaan en dit zijn toch wel de toppers uit onze tuin qua bodembedekkers:
-salvia nemerosa cardonna
-liriope muscari (wij hebben met paarse bloemen maar je hebt ook mooie witte)
- vinca minor, ook in verschillende kleuren en super makkelijk plantje.

Als je van grassen houdt:
- hameln lampenpoetsersgras en daar tussenin wat verbena's planten. Echt super mooie combinatie.

Qua bomen zou ik een meerstammige boom aanraden qua blikvanger. Wij hebben o.a. een magnolia kobus en een Cornus controversa. Of een liquidamber styraciflua die kleurt in de herfst mooi rood. Of een amelanchier lamarkii?

Wat betreft lavendel. Ik vind dat ook mooi maar vaak gaat dat 'verstruiken' in de loop dr tijd of er ontstaan gaten. Dat zou ik jammer vinden.
Juli 2015
Maart 2017
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Bericht 13 Sep 2023 19:59

Ik heb geen verstand van planten (helaas, want we hebben een grote tuin), maar in onze vorige tuin hadden we ook lavendel en in een border daarnaast maagdenpalm. Dat groeit snel dicht? Blijft laag en krijgt paarse bloemetjes.

Nu hebben we vooral veel (wat hogere) grassen, met een soort pluimpjes erin. En waar ik heel blij mee ben is onze vlinderplant. Er vliegen echt zo veel vlinders omheen en dat vind ik zo mooi!
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Sep 2023 21:27

Je zou kunnen overwegen om voor de haag een vlinderplant neer te zetten. Ik ben niet zo goed in al die namen, dus ik moest even zoeken naar wat jullie hierboven tikten. Wij hebben hier ook diverse (makkelijke) bodembedekkers. Onder andere:
-Maagdenpalm, wel twee verschillende door elkaar. Eentje die meer groen is een een geel/groen gevlamde.
- Pachysandra Terminalis, ook erg makkelijk en snel groeiende plant (maar meer voor in de schaduw)
- Geranium x cantabrigiense ‘Karmina’
- Vrouwenmantel

Ik word momenteel ook erg blij van:
- zonnehoed (ook mooi voor het haagje)
08/2018
05/2021
<<

Henque

Kletskop

Bericht 17 Sep 2023 17:06

Bedankt voor jullie tips! Zal even een update doen ;)
Ik heb gister een rondje tuincentrum gegaan en volgende gekocht:
Maagdenpalm als bodembedekker
Hortensia's achterin de tuin
2 vlinderstruiken voor naast de haag
En nog lavendel voor naast de haag
Frambozenstruik

Nog staan twijfelen bij de echinacea (zonnehoed) plant, vond hem mooi maar ook wat 'ielig'? Dus wist niet of dat mooi zou worden als ik maar een paar neer zou zetten (en te duur om er 10 van te kopen)

En de tips voor bomen van Pure vind ik ook goed! Vind van die 2 laatste die je noemt mooi dat ze zo rood kleuren in de herfst dus ga daar wel voor denk ik! Maar wil ik in okt/nov even bij bomenkweker gaan kopen

Nu moet het allemaal nog wat groter gaan groeien natuurlijk! Maar hopelijk in het voorjaar dan een goede bloeiende tuin
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 17 Sep 2023 17:15

Leuk Henque! Houd er inderdaad rekening mee dat er nog wat iel en kaal uit kan zien. Zeker nu het geen zomer seizoen meer krijgt en het dus volgend jaar waarschijnlijk pas echt beetje gaat groeien. Maar ze zullen we lekker wortelen nu in de herfst en dan al wat steviger zijn voor de winter.

Mijn echinacea (ik had denk ik wel zo'n 10 gekocht) heeft wel twee jaar nodig gehad om echt tot beetje grootte te komen ja.
Let's discover the world together.

Afbeelding

Afbeelding
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 17 Sep 2023 17:28

Van echinacea moet je er wel meerdere per m2 neerzetten inderdaad, maar ze zijn prachtig. Je zou er ook her en der een tussen kunnen planten als je nog ergens lege plekjes ziet.
Wij hebben vijf Minitrees in de voortuin, diverse appelrassen. Ze worden maximaal 2 meter hoog, zijn vrij smal en je hoeft ze niet te snoeien. Ideaal!

Terug naar Huisje, boompje, beestje