Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Bloedarmoede

<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4383

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 23 Mei 2023 15:54

Re: Bloedarmoede

Sporten, wat is dat? 😂 Ben al blij als ik naar zolder kan lopen... Ik merk ook wel een klein beetje verbetering, maar ben er nog lang niet. En zo lang ik zo erg ongesteld ben zal ik wel pillen moeten blijven slikken vrees ik.
<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1395

Geregistreerd: 02 Sep 2013 12:33

Bericht 23 Mei 2023 15:56

Re: Bloedarmoede

Ja daar ben ik ook bang voor. Volgende week weer ongesteld en dan zal het gedaan zijn met de energie. Wanneer moet jij weer opnieuw checken?
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4383

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 23 Mei 2023 16:59

Re: Bloedarmoede

Ik heb voor volgende week een afspraak staan, ben benieuwd!
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1842

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 23 Mei 2023 19:33

Re: Bloedarmoede

Scandic heb jij je weleens laten onderzoeken op endometriose?
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4383

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 23 Mei 2023 20:03

Re: Bloedarmoede

Ja zeker! Naar alle waarschijnlijkheid heb ik dat, ik voldoe er helemaal aan qua symptomen. De enige manier om het definitief vast te stellen is alleen een kijkoperatie en dat vind ik (nog) niet nodig, dus vandaar dat het niet met zekerheid vast te stellen is.
Thanks dat je me er op wijst, Endo is nog veel te onbekend helaas!
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 23 Mei 2023 21:28

Re: Bloedarmoede

Silver schreef:Ik merk dat ik mij wel weer wat meer energieker voel. Dus geloof dat de tabletten hun werk wel beginnen te doen. Eind van de dag ben ik wel finaal aan het einde van mijn latijn. Maar dat is beter dan al compleet vermoeid de dag beginnen. Maar knijp hem wel voor volgende week. Want dan weer ongesteld. Zal dat echt dat kraantje zijn? Dan moet dat toch maar even besproken worden..
As donderdag zal ik opnieuw hb prikken en krijg ik een volledig lab formulier mee. Zal mij heel erg benieuwen!
Sporten jullie ook nog? Of kan dat echt niet? Zal dat dat ene stukje energie zijn wat nog over is. Ik heb zo de drang om in beweging te komen. Maar heb zo’n gevoel mijzelf dan in de vingers te snijden. En hetzelfde te ervaren als met de long covid, elke stap te veel is 10 terug….


Fijn dat het lijkt te helpen! Hopelijk val je niet gelijk terug door je menstruatie.
Ik ben aan het revalideren met een fysio, heel lang wist ik niet dat ik een laag hb had. Een laag hb kan er met sporten voor zorgen dat je sneller buiten adem bent en minder kunt. Intensief sporten raden ze geloof ik af, maar verder heb ik niet veel info kunnen vinden over lichtere sporten. Ik geloof dat het wel kan maar je moet wel goed naar je lijf blijven luisteren.
Bij mij wil het niet zo, maar ik heb ook long-covid en astma en niemand weet nou eigenlijk wat waar door komt :palm: .
<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1395

Geregistreerd: 02 Sep 2013 12:33

Bericht 25 Mei 2023 10:39

Re: Bloedarmoede

Ik kom net bij de huisarts vandaan, het vingerprikje gaf een hb van 7.1 aan. Vorige keer op de praktijk 6.2. Dus er zit een goeie stijgende lijn in. Wat sporten betreft heb ik mijzelf in de vingers gesneden. Heb een leuke YouTube workout gedaan van 40min. En heb er nu 2 dagen later nog steeds last van. Niet kortademig geweest ofzo, maar nu gewoon heel erg moe. Lab afspraak staat gepland. Kijken wat mijn ferritine doet.
Huisarts heeft net ook gezegd ga niet over je grenzen met het sporten, luister naar je lichaam.

Wat vervelend dat het bij jouw even niet zo goed wil pompoen. Heb je nog restverschijnselen van de longcovid of heb je juist je astma daar aan over gehouden?
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10389

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 25 Mei 2023 15:02

Re: Bloedarmoede

Ik krijg dinsdag een ijzerinfuus. Mijn HB is aan de lage kant, maar dat is normaal voor mij. Bij mij zit het probleem in de ferritine.
Ik heb last van kortademigheid, hele onrustige benen en armen, vermoeidheid, hoofdpijn, slechte concentratie, nachtzweten, duizelig. Ben heeeel blij als het dinsdag is.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1395

Geregistreerd: 02 Sep 2013 12:33

Bericht 25 Mei 2023 15:06

Re: Bloedarmoede

Oef jeetje dat lijkt mij ook zwaar. Is dit infuus eenmalig? Of moet je nu straks vaker? Sterkte!
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10389

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 25 Mei 2023 15:17

Re: Bloedarmoede

Ik functioneer ook niet helemaal oke, thuis en op het werk.
Maar ben enerzijds wel blij dat dit eruit is gekomen hoor, verklaring voor die vage klachten.
Kans zit erin dat het vaker moet, maar dat weet ik nu nog niet.
Bedankt!
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10389

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 25 Mei 2023 15:18

Re: Bloedarmoede

Pompoen, mij lijkt dat je door covid een astma hebt door ontwikkelt?
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 25 Mei 2023 21:09

Re: Bloedarmoede

Sam schreef:Ik krijg dinsdag een ijzerinfuus. Mijn HB is aan de lage kant, maar dat is normaal voor mij. Bij mij zit het probleem in de ferritine.
Ik heb last van kortademigheid, hele onrustige benen en armen, vermoeidheid, hoofdpijn, slechte concentratie, nachtzweten, duizelig. Ben heeeel blij als het dinsdag is.


Begrijp ik nou goed dat je hb redelijk kan zijn maar je door een lage ferritine alsnog dat soort klachten kut hebben?
Mijn ferritine was nl ook laag en ik heb last van de eerste vijf dingen die je opnoemt.
Hopelijk gaat het je infuus de boel wat opkrikken waardoor je je weer beter gaat voelen!

De diagnose astma kreeg ik tegelijkertijd met de diagnose long-covid, het is echter niet zo dat ik door covid astma heb gekregen. Voor ik covid kreeg waren er namelijk al aanwijzingen voor astma. Ik reageerde vaak heftig op luchtweginfecties, moest vaak hoesten door kou of parfum en heb een week in het ziekenhuis gelegen met een longontsteking. Toen werden er uiteindelijk niet genoeg aanwijzingen gevonden dat er echt sprake was van astma, maar onderzoeken van toen hebben wel o.a. tot de huidige diagnose geleid. Het idee is dat door Covid mijn astma uit de bocht is gevlogen en daardoor niet meer onder controle was. Ik heb voor zover ik begrepen heb geen ernstig astma, maar het is dus sinds ik covid heb niet meer echt goed onder controle waardoor ik kortademig ben of moet hoesten.

Probleem is dat je dus ook kortademig kunt zijn van bloedarmoede, dus nu weet niemand meer precies wat het is. De astma medicatie doet wel iets, maar niet alles.
<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1395

Geregistreerd: 02 Sep 2013 12:33

Bericht 25 Mei 2023 21:40

Re: Bloedarmoede

Die kortademigheid herken ik wel. Ik denk elke keer dat mijn astma nu meer de kop op gaat steken. Maar dat het van de bloedarmoede komt wist ik ook niet.
<<

Sublimo

Yipyapper

Berichten: 1612

Geregistreerd: 20 Jul 2015 12:32

Bericht 25 Mei 2023 21:53

Re: Bloedarmoede

@Pompoen: ja met een lage ferritine en redelijke ijzerwaarde kun je ook dat soort klachten hebben. Ik had hetzelfde en het last van duizeligheid, kortademigheid en vermoeidheid. Die vermoeidheid heb ik nog steeds, wat zou kunnen komen door enigszins lage ijzer en veel te lage zink, maar tegelijkertijd denk ik: ik ben al jaren moe (sinds de geboorte van de jongste), dus geen idee welk deel van de vermoeidheid nu van die vitaminetekorten komt.

Mijn huisarts vond het zinktekort niet zo spannend, dat was volgens haar niet zo erg, behalve dan dat het haaruitval kan veroorzaken. Op internet lees ik toch wel wat anders, dus dat is wel irritant. Op mijn verzoek krijg ik wel een darmonderzoek om na te gaan of de opname van voedingsstoffen soms verstoord is door een probleem in de darmen. Dat onderzoek staat ingepland voor eind juni.
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 19:18

Bericht 25 Mei 2023 22:05

Re: Bloedarmoede

Mijn man heeft bloedarmoede. Bij toeval aan het licht gekomen bij een 5 jaarlijkse medische keuring voor zijn werk. Zijn HB is altijd goed (wel laag voor een man maar binnen de marges) maar zijn ferritine is superlaag.
Hij is helemaal door de molen gehaald ( gastroscopie, colonoscopie, camera geslikt voor dunne darm inspectie, MRI van zijn darmen) maar ze hebben nooit een oorzaak kunnen vinden. Hij slikt nu al ruim 3 jaar ijzertabletten maar eigenlijk is er al die tijd nog steeds geen verbetering opgetreden. Zijn ferritine zit nu op het laagste onderniveau wat acceptabel is maar hij voelt zich alles behalve goed. Heeft geen energie, zijn teamsport staat voor hem al maanden op een laag pitje. Hij slaapt slecht, is eigenlijk altijd vermoeid en hij moet van intensief sporten (wat hij graag doet) altijd flink herstellen.
Hij is toevallig vandaag weer bloed wezen prikken en hij gaat weer een afspraak maken met de huisarts want met een 2e kindje op komst is dit natuurlijk verre van ideaal.
Ijzerinfuus wilde ze bij hem niet doen vanwege de kans op een allergische reactie(?) Maar heb nu gezegd dat hij hier toch weer naar moet gaan vragen of het een optie is.
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 19:18

Bericht 25 Mei 2023 22:07

Re: Bloedarmoede

Sam schreef:Ik krijg dinsdag een ijzerinfuus. Mijn HB is aan de lage kant, maar dat is normaal voor mij. Bij mij zit het probleem in de ferritine.
Ik heb last van kortademigheid, hele onrustige benen en armen, vermoeidheid, hoofdpijn, slechte concentratie, nachtzweten, duizelig. Ben heeeel blij als het dinsdag is.


Heb je het eerder gehad? Wil je me laten weten hoe het gegaan is en of je er veel last van hebt gehad? Zie mijn bericht hierboven.... mijn man kwakkelt ook al een tijdje maar ze willen bij hem niet aan een ijzerinfuus beginnen.
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1395

Geregistreerd: 02 Sep 2013 12:33

Bericht 26 Mei 2023 16:27

Re: Bloedarmoede

Beachgirl wat heftig lijkt mij dat. Kwam het lage hb en de vermoeidheid per toeval of was dat al aanwezig voor de medische keuring aan bod kwam. maar echt de hele medische molen in en dan nog niet weten waar de extreme lage ferritine weg komt. Ik weet ook niet waar je anders nog aan kan kloppen dan idd alsnog om een infuus vragen. Maar is hij verder ook ergens allergisch voor?
<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1395

Geregistreerd: 02 Sep 2013 12:33

Bericht 26 Mei 2023 16:31

Re: Bloedarmoede

Ik heb mijn uitslag binnen, alle waarden zijn gelukkig wel weer gestegen.
Erytrocyten 4,55
Ferritine 9
HB 6.8
MCV 78
Huisarts zegt nog een maand aan de ijzer en dan opnieuw weer checken hoe het ervoor staat. Opzich zit er wel een stijgende lijn in. Maar de vermoeidheid en kortademigheid kan nog wel even blijven.
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 19:18

Bericht 26 Mei 2023 17:32

Re: Bloedarmoede

Silver schreef:Beachgirl wat heftig lijkt mij dat. Kwam het lage hb en de vermoeidheid per toeval of was dat al aanwezig voor de medische keuring aan bod kwam. maar echt de hele medische molen in en dan nog niet weten waar de extreme lage ferritine weg komt. Ik weet ook niet waar je anders nog aan kan kloppen dan idd alsnog om een infuus vragen. Maar is hij verder ook ergens allergisch voor?


Het werd bij toeval ontdekt maar toen hij de bijpassende klachten hoorde viel er wel veel op zijn plek.
Zijn HB was toen ook te laag. En zijn ferritine zat onder de 1 (onmeetbaar). Inmiddels zit hij qua ferritine op 10 maar ondanks ijzerpillen stijgt dit nog steeds niet. Hij is ook al gewisseld van dagelijks ijzerpillen naar 2x per week met een langzame afgifte omdat ze dachten dat hij een hele snelle stofwisseling had waardoor de dagelijkse pillen niet goed opgenomen worden. Maar die nieuwe pillen helpen dus ook niet.
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 19:18

Bericht 26 Mei 2023 17:33

Re: Bloedarmoede

Ik dacht trouwens dat hij op de ondergrens zat qua ferritine maar ons lab houdt een referentiewaarde aan van 25-250. Dus hij zit er toch onder.
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1395

Geregistreerd: 02 Sep 2013 12:33

Bericht 26 Mei 2023 17:37

Re: Bloedarmoede

Hier heeft het lab een grenswaarde van 15.0 - 150.0 maar misschien is dat ook wel het mannen en vrouwen verschil?
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11417

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 26 Mei 2023 21:39

Re: Bloedarmoede

Mijn ferritine was ook altijd heel laag. Ik heb toen, op eigen initiatief, eens per maand een ijzerdrankje gedronken. Dat werkte heel goed. Bij mij had het te maken met vitamine B12 tekort ivm veel sport.

Ik verlies trouwens ook veel bloed met mn menstruatie. Ik slik sindskort tijdens de 4 heftigste dagen medicatie tijdens mn menstruatie en dat doet het bloeden voor meer dan de helft afnemen.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1395

Geregistreerd: 02 Sep 2013 12:33

Bericht 26 Mei 2023 21:43

Re: Bloedarmoede

Welke medicatie neem jij dan Jip? Op doktersadvies? Of heb je dat zelf uitgevonden?
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11417

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 27 Mei 2023 06:37

Re: Bloedarmoede

Voor mijn menstruatie is via de gyneacoloog gedaan. Het heet tranexaminezuur. Voorheen kon ik elke anderhalf/twee uur naar de wc. En altijd angst om door te lekken. Zo fijn dat dat niet meer hoeft een er niet meer is.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4383

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 27 Mei 2023 07:49

Re: Bloedarmoede

Ik heb dat ook (ook via de gynaecoloog) maar bij mij werkt het maar een heel klein beetje helaas. Idd pas na een paar dagen maar dan is het ergste toch al voorbij 😅
VorigeVolgende

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers