Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Amandelen verwijderen als volwassene

<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5362

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:12

Bericht 23 Mrt 2023 14:10

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Zo naar dat je nog de extra klachten van al die kuren er bij hebt zeg. Het is allemaal al pijnlijk en vervelend genoeg zeg maar. Heel herkenbaar ook dat het praten zo pijnlijk is. Ik heb daardoor ook echt tegen mensen gezegd dat ze niet op bezoek hoefde te komen, want hoe gezellig ook als je constant thuis zit, ik had er alleen maar extra pijn van.
Dat gevoel dat er wat in je keel blijft hangen is ook zo vervelend ja. Dat heb ik nu gelukkig amper meer. Alleen op de plek waar de bloedingen zijn geweest voel ik dat nog iets.

Ondertussen merk ik echt dat ik per dag beter kan eten gelukkig. Zachte dingen hebben nog wel mijn voorkeur en ik moet kleine hapjes nemen en super goed kauwen.
Vanochtend ben ik een paar uurtjes gaan werken omdat ik mij zo ontzettend aan het vervelen was thuis. Ik woon vlakbij mijn werk dus kon ook lekker snel weer thuis zijn toen ik merkte dat het genoeg was. Het was heel fijn om weer wat te doen maar ontzettend vermoeiend. Ik denk dat ik morgenochtend maar niet ga en misschien zaterdagochtend weer even probeer.
10.04.17
<<

GeKKiE

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5001

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:30

Bericht 23 Mrt 2023 22:58

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Ik zie net dit bericht over Saar Koningsberger.
Het kan nog erger...

https://www.telegraaf.nl/entertainment/ ... ingsberger
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5362

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:12

Bericht 26 Mrt 2023 12:00

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Dat is naar zeg. Hopelijk komt het nog goed voor haar.

Hoe gaat het met je Lot?

Ik kan eindelijk zeggen dat ik echt verbetering merk. Ik heb geen bloedingen meer en eten gaat echt een stuk beter. Na een maaltijd merk ik wel dat mijn keel en tong nog dik worden, maar het is al minder en daardoor ook niet zo pijnlijk. En de pijn is eigenlijk zo goed als weg.
Donderdag heb ik een ochtendje gewerkt maar dat was voor toen eigenlijk teveel, dus vrijdag en zaterdag moest ik thuis blijven van mijn collega's. Gisteravond gingen we namelijk als verrassing voor een collega haar 50ste verjaardag uit eten en ze wilden heel graag dat ik mee zou gaan. We aten in een sushi zaakje en doordat het verschillende gangen met kleine gerechtjes waren, ging dat voor mijn keel ook echt heel goed.
Nu nog even goed weer aansterken, maar dat zal vast wel vlot gaan nu eten beter gaat.
10.04.17
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5497

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 26 Mrt 2023 15:06

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Ah wat fijn, dan slaat de AB aan! Wat lief van je collega’s!!!

Hier gaat het wel oké, ik was wel klaar met ziek zijn dus ben maar gewoon gaan doen. Gisteren even naar de winkel gegaan en vandaag even op visite geweest bij mijn vader en wat in het huishouden gedaan. Ik heb nog wel steeds pijn en neem pijnstillers, eten gaat nu wel maar het is gewoon niet echt fijn/lekker. Zit ook nog wat korst op amandelen. Tong is ook veel beter nu, af en toe nog wel gekke smaak en moet nog even doorsmeren. Ik moet dinsdag werken en twijfel of ik het door moet duwen of nog even rustig aan moet doen. Ik heb wel fysiek zwaar werk dus mijn gevoel zegt niet doen maar twijfel ergens nog wel. Ik denk dat die pijn nog wel even blijft namelijk.
<<

Auxo

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 507

Geregistreerd: 28 Jun 2022 11:22

Bericht 28 Apr 2023 19:05

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Hoe gaat het nu met jullie Lot en Saga, hersteld inmiddels?

Ik mag volgende week maandag. Eindelijk, wacht echt al bijna een half jaar..
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5497

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 28 Apr 2023 22:57

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Goed!

Ik ben er wel 4 weken zoet mee geweest uiteindelijk. Toen was ik klachtenvrij (alleen gapen blijft nog even vervelend). Ik heb 3 weken pijnstillers geslikt en 3 weken niet gewerkt. Maar ik heb lichamelijk zwaar werk waarbij ik ook veel moet praten en ik had ook wat extraatjes (ik ging al ziek de operatie in, met abces, en had een infectie in mijn mond erbij gekregen).

Wat mij heeft geholpen:
- vanille soja yoghurt
- nutridrink
- jello aardbei gelatine

Ik heb heel lang vloeibaar gegeten, ik denk wel een dag of 7/8. Iets anders smaakte erg onprettig en kreeg daarna meer pijn (na het eten). Ik denk dat de wond op die manier rust gunnen ook goed is. Daarna ben ik pas eitjes gaan eten, gerookte zalm, zachte pannenkoek etc. Ik was hierdoor wel slap (week vloeibaar). Toen ik weer wat meer kon eten voelde ik me meteen stuk beter. Praten bleef ook nog wat langer erg vermoeiend.

Dan nog:
- Flesjes water in de vriezer leggen met helft water erin. Dan bij vullen met gewoon koud water zo blijft het lekker lang koud. Zorgen dat je een aantal flesjes koud hebt liggen zodat je kunt wisselen.
- Ik heb de eerste week elke 2/2.5 uur de wekker gezet om even te drinken in de nacht. En wekkers voor medicatie.
- IJsjes soms wel lekker maar zorgde hier voor slijm en dan moest ik achteraf hoesten (auw). Dus deed ik na paar dagen niet meer.
- Als gaat bloeden: eet een ijsklontje/ijsje/ijswater! Kijk dan of het stopt.
- Ijskraag: eerste dagen veel gebruikt en daardoor is de zwelling denk ik beperkt gebleven.

Qua pijn: ik heb er nooit wakker van gelegen in de nacht (wel door de wekkers 🤣). Het is niet fijn maar vergeleken met abces goed te doen. Zeker met pijnstilling. Ik denk een flinke keelontsteking. Ik heb veel tv gekeken boven in bed. Wat wel naar is is die vieze smaak in je mond na een paar dagen, bah! Hou je rustig, wil niet teveel en het komt goed!

Dokters waren allemaal erg lief!

Succes! En als je nog vragen hebt stel ze gerust!
<<

Auxo

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 507

Geregistreerd: 28 Jun 2022 11:22

Bericht 29 Apr 2023 09:02

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Wauw wat een tips, heel fijn! Vooral qua eten, want daar zat ik nogal over te denken hoe dat nou moest haha. Al krijg ik vast ook het een en ander te horen in het ziekenhuis.

Fijn dat het goed met je gaat! 4 weken is altijd nog beter dan 4x per jaar flinke keelontsteking. Wat ik dus de laatste jaren had. Ellende!

Qua werk ben ik wel benieuwd. Heb ook lichamelijk vrij zwaar (niet echt zwaar eigenlijk, maar ben 10u per dag actief) werk dus wil wel de tijd nemen om te herstellen. Benieuwd hoe ze reageren.
<<

Auxo

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 507

Geregistreerd: 28 Jun 2022 11:22

Bericht 29 Apr 2023 09:06

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Oh en ben ook benieuwd hoe m’n dochter erop reageert. Die heeft weer zo’n ‘ik wil het liefst heel de dag bij mama zijn’ fase. 🙈
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5497

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 29 Apr 2023 14:37

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Ik zou zeggen eet vooral wat goed voelt! Maar wat dingen op voorraad is wel fijn. Ik had ook wat babypotjes maar die vond ik erg vies. En fruit prikte ook weer teveel. Het komt allemaal erg nauw 🤣.

Ik had op werk gezegd 1 a 2 weken. Dat was een beetje optimistisch denk ik. Sowieso mag je je 1 week niet inspannen vanwege kans op nabloeding. En dat niet eten wordt ook onderschat vind ik. Je wordt daar echt wel slap van. Plus al die pijnstillers maakte mij ook wel wat wazig. En stem gebruiken is gewoon hard werken, ik vond de prikkels in huis al best heftig laat staan werken. Maar zal bij iedereen anders zijn.

Mijn zoon had ik ook voorbereid. We hebben wel extra opvang geregeld in de 1e week zodat ik niet hoefde te zorgen. Hij kwam dan na school/bso meteen naar boven naar mij en dan kletsten we even of keken samen televisie. Samen ijsjes eten verheugde hij zich erg op.

En idd, 4x per jaar flinke keelontsteking is veel erger!!!
<<

Auxo

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 507

Geregistreerd: 28 Jun 2022 11:22

Bericht 29 Apr 2023 18:24

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Ik heb nu ook gezegd dat ik er een week of 2 uit lig. Dat vertelde de KNO arts ook. Ik praat heel de dag, zit niet stil en wil liever geen nabloeding en zo snel mogelijk herstel dus wil de tijd wel nemen.

Slim van die opvang, heb ik ook meteen gedaan voor de eerste dagen. Kan dat altijd nog afzeggen als het wel gaat.
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5362

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:12

Bericht 29 Apr 2023 20:25

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Hier gaat het best heel goed gelukkig. Totaal geen pijn meer en ik ruik een heel stuk meer dan voor de operatie. Mijn keel en huig blijven alleen nog steeds best heel dik, dus ik moet weer een keer langs de KNO arts. Ik stel het alleen steeds uit 😅

Qua eten vond ik het echt een ramp, wat ik eerst dacht dat goed ging bleek na een paar dagen toch echt heel vervelend te zijn en zo ging dat maar door. Alleen ontbijtkoek kreeg ik redelijk weg. En ijswater, want waterijsjes prikte en zorgde voor slijm waardoor ik dan moest hoesten.
Werken duurde bij mij wel haast 4 weken. Net voordat ik het weer ging proberen na ruim 2 weken kreeg ik opeens een aantal nachten achter elkaar nabloedingen door een ontsteking dus daardoor heeft het nog een week langer geduurd voordat ik weer halve daagjes ging werken.

De eerste week was mijn vriend grotendeels thuis of begon hij later met werken zodat hij zoon naar school kon brengen. En uit school ging zoon gewoon naar de gastouder, want ik kwam mijn bed haast niet uit. Zo slap van het niet kunnen eten en pijn, en wazig van de medicatie. Van te voren dacht ik dat ik zoon wel naar school kon brengen (2 minuutjes lopen) maar dat ging echt niet

Ik heb nu trouwens met drinken en eten vaak nog wel last dat het wat verkeerd schiet. Voornamelijk met drinken, een iets te grote slok zit dan zo in mijn neus. Daar zaten eerst die mega amandelen voor natuurlijk 😅

Uiteindelijk ben ik nu blij dat ik het heb gedaan hoor. Maar ik vond het wel heftig allemaal.
10.04.17
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5497

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 29 Apr 2023 22:53

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Herkenbaar van dat verslikken Saga, haha! Hier ook nog weleens een vieze smaak in mijn mond. Zijn je huig en keel nog steeds dik? Is dat niet beter geworden?
<<

Auxo

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 507

Geregistreerd: 28 Jun 2022 11:22

Bericht 01 Mei 2023 13:49

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Voor nabloedingen ben ik ook wel een beetje bang, al zei de KNO arts dat dat niet super vaak voorkomt. En voor de narcose ben ik ook bang, vind dat zo eng altijd. 😔
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5497

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 01 Mei 2023 13:56

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Snap ik! Nabloedingen schijnt idd niet vaak voor te komen, 5% of zo? Of 3% kans dacht ik zelfs. Maar wel fijn om je rustig te houden en te weten hoe te handelen bij een nabloeding.

Narcose en operatie vond ik ook spannend (1x als kind gehad). Maar voel me uiteindelijk heel erg mee. Ze kletsen wat met me en toen werd ik een beetje wazig en ik was weg.

Was jij niet vandaag aan de beurt? Heeeeel veel succes in ieder geval 🙏🏼 Het komt echt goed.
<<

Auxo

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 507

Geregistreerd: 28 Jun 2022 11:22

Bericht 01 Mei 2023 14:04

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Nou inderdaad, zo weinig mogelijk risico nemen om het hopelijk niet te krijgen. In de informatiefolder van ons ziekenhuis staat dat volwassenen soms een nacht moeten blijven onder andere voor eventuele nabloedingen, hoop toch dat dat niet nodig is.

Ik heb in het ziekenhuis aangegeven dat ik het eng vind en of ze daar rekening mee willen houden. Mijn ervaring is dat dat ook wel goed komt. Maar dat ineens weg zijn vind ik zo eng.

Ik mag volgende week. Nog even wachten dus.
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5362

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:12

Bericht 04 Mei 2023 21:10

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Lot schreef:Herkenbaar van dat verslikken Saga, haha! Hier ook nog weleens een vieze smaak in mijn mond. Zijn je huig en keel nog steeds dik? Is dat niet beter geworden?

Zo suf dat het me nog steeds wel eens gebeurt haha.
Ja mijn huig en keel en eigenlijk ook gehemelte zijn nog steeds dik. Maar ik ben nu ook enorm verkouden dus dat helpt natuurlijk ook niet mee.
Dit is overigens wel de eerste keer ooit dat ik zo verkouden ben en zo weinig hoef te hoesten omdat het slijm nu niet meer zo in mijn keel blijft hangen. Wat een verademing joh!
10.04.17
<<

Auxo

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 507

Geregistreerd: 28 Jun 2022 11:22

Bericht 06 Mei 2023 12:25

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Ik zie er best een beetje tegenop. Tegen de operatie/narcose, maar ook tegen de rest. Mijn man komt net aan dat ie er tegenop ziet, want dan komt een groot deel van de zorg voor onze dochter op zijn schouders… Echt, ik word daar best een beetje boos/verdrietig om. Er zijn wel vaker strubbelingen wat dat punt betreft, maar nu ga ik echt niet met een lekker gevoel die operatie in.

Een paar maanden geleden lag hij in het ziekenhuis, de reden was best ernstig. Toen moest ik alles alleen doen. Nu word ik aan iets vrij simpels geholpen en dan krijg ik er gewoon soort van commentaar op. 😔
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5497

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 06 Mei 2023 20:27

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Hé Flip wat vervelend! De spanning loopt al lekker op zo het weekend ervoor en dan krijg je ook nog zo’n opmerking erbij. Niet leuk en niet helpend. Maar als ik het zo lees is het ook “gewoon” een opmerking van zijn kant, hij ziet er tegenop, en dat snap ik dan ook wel weer. Mijn man heeft ook flink wat extra stappen gezet en dat kostte ook wat van hem (flexibiliteit/energie/minder werk verzet). Dat mag ook benoemd worden maar liever niet nu al 😉 en dat heb jij ook voor hem gedaan. Dat doe je voor elkaar.

Geniet nog even van je weekend en ga morgen nog uiteten samen of zo want daarna is eten even geen feestje meer maar noodzakelijk kwaad 😅. En het is ook spannend maar ik zag er van te voren meer tegenop dan hoe ik het op de dag zelf heb ervaren (narcose en operatie). Toen de dag aangekomen was dacht ik: nou kom maar op! En daarna zijn er heus rotte momenten maar onthoud waar je het voor doet, neem de tijd en na 2 weken sta je er al weer heel anders voor!! Succes Flip!!!
<<

Auxo

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 507

Geregistreerd: 28 Jun 2022 11:22

Bericht 08 Mei 2023 13:13

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Nou ze zijn eruit hoor, eindelijk! Nu herstellen.

We hebben nog even gepraat. Snap hem ook wel, maar kwam er gewoon lulliger uit dan hij bedoelde. Hij komt me zo lekker halen, lekker naar huis zo!
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5362

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:12

Bericht 08 Mei 2023 14:19

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Fijn dat het achter de rug is, hopelijk herstel je snel!

Mijn vriend zou dat ook zo kunnen zeggen trouwens. En na bijna 13 jaar zou ik moeten weten dat hij dat heus niet zo bedoeld, maar als ik vol spanning zit lukt dat ook niet altijd 😅
10.04.17
<<

Auxo

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 507

Geregistreerd: 28 Jun 2022 11:22

Bericht 08 Mei 2023 15:49

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Nou dat is het he, je zit zelf ook vol spanning. Want nu is hij super lief. Heeft me net gehaald, zorgt dat er water en pijnstillers op m’n nachtkastje staan en heeft geregeld dat dochter bij m’n schoonouders mag logeren. Ik ga haar uiteraard missen, doe ik nu al, maar wel heel fijn even voor m’n herstel. 😊
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5497

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 08 Mei 2023 16:13

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Nou dat ja! Fijn dat de operatie achter de rug is, nu herstellen!!
<<

Auxo

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 507

Geregistreerd: 28 Jun 2022 11:22

Bericht 13 Mei 2023 16:43

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Ik vind het toch best taai hoor!

Eerste dagen alleen maar op bed gelegen. Duf van de pijnstillers, slap van mijn water dieet. Pijn was goed te doen, dat wel.

Eerste dagen was dochter logeren en op de opvang. Dus heb echt 100% aan mezelf kunnen denken. Maar sinds woensdagavond is ze thuis en dat vind ik toch best pittig. En nu sinds vandaag (dag 5) heb ik alleen nog paracetamol, heb ik weer heel slecht geslapen en is de pijn erger dan in het begin. Dus heb even een dip en denk ‘waarom wilde ik dit ook alweer?!’

Hopelijk vanaf morgen weer betere dagen. Kan gelukkig wel steeds meer eten dus echt slap voel ik me niet meer.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5497

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 13 Mei 2023 21:38

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Oh snap ik! Ik heb ook zeker een week niet voor mijn kinderen gezorgd hoor. Ik denk nog wel langer.

Waarom heb je alleen nog maar pcm? Ik las overal dat het vanaf dag 5 erger werd. Hier viel dat uiteindelijk mee. Het werd niet nog erger maar wel vervelend, ook die vieze smaak. Dus dat kan goed en zou echt nog wel even goed pijnstilling slikken! Kunnen mensen geen zorg van je overnemen?
<<

Auxo

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 507

Geregistreerd: 28 Jun 2022 11:22

Bericht 08 Jul 2023 08:27

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Inmiddels 2 maanden na de operatie en de keelpijn is er weer. Ik hou het ff in de gaten, maar als het blijft of erger wordt bel ik denk ik toch even de huisarts/KNO arts om het te laten checken. Had gehoopt er van af te zijn namelijk. 🫣
VorigeVolgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers