Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Onkruid

<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5490

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 03 Apr 2023 00:16

Onkruid

Wij hebben heel veel last van onkruid. Vandaag wat grote dingen weg geplukt maar er is ook een soort bodem bedekker qua onkruid wat dus gewoon overal zit (ik denk dat het kleine veldkers is). Hoe haal je dat weg joh? Heb nu met een harkje wat omgespit maar dat werkt denk ik ook niet. Vorig jaar had ik ongeveer 100 brandnetels tegelijk op één plek. Die kon ik er best makkelijk uit halen maar deze bodembedekker laat zich niet zo makkelijk beetpakken. Tips?
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 03 Apr 2023 01:36

Re: Onkruid

Is het die met kleine blaadjes en geele bloemetjes? Die vertakt snel.
Vandaag nu het eindelijk droog was gelijk blad en het grote onkruid uit de tuin gehaald (alleen bij de tegels en muur). Helaas heb ik een mol in de tuin gehad en is heel het gras naar de knoppen. Ik ben van plan kunstgras te laten leggen, zodat ik van zowel het mollen probleem als onkruid en het maaien af ben.

Tegen onkruid spuiten doe ik eigenlijk nauwelijks. Ik trek het iedere keer eruit.

Straks als er weer mieren komen gebruik ik wel een middel dat in de gangen van hun nest loopt en waardoor ik dan nauwelijks het seizoen nog last heb van mieren tussen de tegels.
<<

Siesa

Yipyapper

Berichten: 1752

Geregistreerd: 14 Sep 2022 21:10

Bericht 03 Apr 2023 05:21

Re: Onkruid

Ik schoffel elke week en daarna hark ik het bij elkaar. Als het heel klein is, gebruik ik een bladhark.

Tegen onkruid op de stoep kreeg ik de tip om azijn in België te kopen, daar zit alcohol bij. Maar wil eigenlijk een keer de gasbrander van mijn broer lenen, kijken of dat niet fijner werkt.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9777

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 03 Apr 2023 07:43

Re: Onkruid

Gebruik aub geen azijn! Dat is zo milieuvervuilend!

Verder geen tips.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4381

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 03 Apr 2023 09:19

Re: Onkruid

Ja inderdaad geen azijn hoor! Lot, misschien kan je een andere bodembedekker kopen? Als de bodem bedekt is komt er veel minder onkruid tussen. Kokossnippers of boomschors zou ook kunnen.

@Fred: zo treurig dat kunstgras. Wat is er nou moeilijk aan het onderhouden van een stukje gras? Juist nu kan je het weer mooi inzaaien, zit je er in de zomer groen bij. Koop desnoods een robotmaaier als je niet wilt maaien. Gras is zo goed voor de natuur!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 03 Apr 2023 10:23

Re: Onkruid

Ik zou het zo laten. Vind het wel gezellig staan. Beter dan een kale grond. Alleen de paardenbloemen enzo in de tegels halen we weg, maar alles wat beetje binnen de perken (ha) blijft, mag van mij blijven staan.
Let's discover the world together.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 03 Apr 2023 10:49

Re: Onkruid

@ Scandic, tot dat je weer mollen krijgt. Dan kun je helemaal opnieuw beginnen. Als je er nu overheen loopt is het niet egaal meer door al die gangen etc...
Het is niet alleen zaaien van gras.
Ook het bijhouden, kantjes met de stoep etc. Ik ben daar gewoon helemaal klaar mee en de mol was de druppel.
Wel ben ik van plan om de garage kant van de buren eerst nog een border met pad te maken (dat is nu gras), waardoor niet heel graag wat ik nu heb kunstgras gaat worden.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 03 Apr 2023 11:07

Re: Onkruid

@Scandic, je hebt ook kunstgras was er echt uitziet als echt gras. Niet het goedkoopste stukje kunstgras, maar echt wel mooi kunstgras. Mijn zus heeft het jaren gehad in de tuin en het verschil zag je bijna niet. Ik snap Fred ergens wel, als ik nu ga kijken naar ons gras en zie hoeveel mos er tussen zit. Als we dat eruit moeten halen, houden we geen groen stukje meer over.

Ik ben twee weken geleden bezig geweest om een soort riet uit de heg te knippen. Zo een woekerplant, die we alleen uit de tuin krijgen door alles straks af te graven. Gelukkig moeten we de tuin, ooit nog een keer gaan doen en is het nu een kwestie van voorkomen dat het een oerwoud gaat worden.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4381

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 03 Apr 2023 12:08

Re: Onkruid

Het gaat niet om hoe mooi het wel of niet is, het gaat erom dat het slecht is voor het milieu en het bodemleven. We straten allemaal onze tuin dicht en dan ook nog kunstgras, zo zonde!
Ik heb zelf ook een mol gehad in het gras, heel vervelend. Maar het herstellen was een dag werk (uitgraven, egaliseren en graszoden leggen) dus best wel te doen.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 03 Apr 2023 13:23

Re: Onkruid

@Scandic, je bent in de war met iemand die een tuin helemaal vol legt met stoeptegels en deze ook nog voegt. In mijn straat heeft iemand bij zijn voortuin het heggetje wat alle woningen hebben eruit gedaan en heel het voortuintje vol met gevoegde/gelijmde stoeptegels gelegd. Op die tegels staan ook geen bloembakken dus het is letterlijk een saaie tegeltuin.

Ik leg een border met groen aan. Dan een rij tegels zodat 2 terrassen ook aan die kant met elkaar worden verbonden en dan kunstgras. Daarnaast heb ik een paar potten met groen en een hele hoge muur die ik dmv sproeien eindelijk helemaal vol heb gekregen met klimop, dus voldoende groen.
Tevens kan bij kunstgras het water wel weglopen en daarom is kunstgras beter dan alles betegelen.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 03 Apr 2023 14:11

Re: Onkruid

Scandic schreef:Het gaat niet om hoe mooi het wel of niet is, het gaat erom dat het slecht is voor het milieu en het bodemleven. We straten allemaal onze tuin dicht en dan ook nog kunstgras, zo zonde!
Ik heb zelf ook een mol gehad in het gras, heel vervelend. Maar het herstellen was een dag werk (uitgraven, egaliseren en graszoden leggen) dus best wel te doen.


Kunstgras laat water door.
Verder heb ik net even een rondje op google gedaan over kunstgras en milieu.
Het meeste kunstgras is recyclebaar of is gerecycled.
Bij gewoon gras heb je diverse producten nodig, zoals een grasmaaier en producten voor het onderhoud van het gras. Die gebruik je bij kunstgras niet. Het kwam er op neer dat kunstgras echt niet slechter is voor het milieu tov van gewoon gras. Het was een stukje wegstrepen tegen elkaar.

De korrels die ze op sportvelden gebruiken die waren inderdaad niet goed, maar die zijn er ook al steeds minder.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5490

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 03 Apr 2023 21:27

Re: Onkruid

Wel iets met bloemetjes erin idd.

Ik heb nu een nieuw plan voor de tuin en wil dan ook bodembedekkers gaan planten. Nu is er gewoon veel zwart zand omdat veel planten (zomer/najaarsbloeiers) nog omhoog moeten komen. Ik las op internet dat schoffelen al helpt en dan het liefst op een zonnige dag zodat het onkruid daarna meteen dood gaat.

Marin: ik vind dat niet mooi ☺️.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 03 Apr 2023 22:34

Re: Onkruid

Bodembedekkers zijn goed tegen onkruid, maar zorg er wel voor dat je er een kiest die niet te hoog wordt en teveel woekert. Ik heb een bodembedekker die het namelijk iets te goed doet en andere planten in de border wegdrukt, dus met enige regelmaat haal ik een stuk van de bodembedekkers weg rondom andere planten. Echter klein/laag onkruid blijft weg of zie je hierdoor wel minder dit de bodembedekker, dus het werkt goed.
<<

Siesa

Yipyapper

Berichten: 1752

Geregistreerd: 14 Sep 2022 21:10

Bericht 04 Apr 2023 03:40

Re: Onkruid

Wij hebben een bodembedekker, blijft laag met bloemetjes. Zal mijn man eens vragen naar de naam. Daarnaast ook nog op een stuk sedum volgens mij. Blijft ook laag.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 07 Apr 2023 19:10

Re: Onkruid

De mol dacht vandaag nog een keertje mijn tuin te kunnen bezoeken, maar ik had een mollenklem gezet op de gang waar hij vermoedelijk mijn tuin in kwam. Dit was een strookje zand tussen de schutting en begin van de tegels. Ik had daar een tunnel gespot en de klem op de juiste manier geplaatst over de tunnel en nu heb ik hem te pakken. Aangezien andere mollen ook zijn gangen kunnen gebruiken laat ik die klem dat permanent staan.
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 420

Geregistreerd: 16 Sep 2022 10:09

Bericht 08 Apr 2023 07:44

Re: Onkruid

Marin schreef:Ik zou het zo laten. Vind het wel gezellig staan. Beter dan een kale grond. Alleen de paardenbloemen enzo in de tegels halen we weg, maar alles wat beetje binnen de perken (ha) blijft, mag van mij blijven staan.


Zo doe ik het ook! In al dat onkruid is genoeg te vinden voor beestjes. Onkruid is ook maar een subjectieve term. Jaren terug had ik flink wat zaad uit een biologisch vlinderpakket gezaaid. Toen mijn vader een dagje in de tuin had gewerkt (bless him) was die hoek ineens helemaal kaal, want dat ‘onkruid’ had ie maar ff voor me weg gehaald.
Het gaat niet zozeer om de metworst
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 08 Apr 2023 07:46

Re: Onkruid

Ooh dat heeft mijn tuinman ook wel eens gedaan. Ik was not amused.
Let's discover the world together.
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 420

Geregistreerd: 16 Sep 2022 10:09

Bericht 08 Apr 2023 07:52

Re: Onkruid

Hehe ja ik kon niet boos zijn want die lieverd had de hele dag voor mij m’n tuin staan doen omdat ik daar geen tijd voor heb/te beroerd voor ben.
Het gaat niet zozeer om de metworst

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers