Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zelf groente en fruithapjes maken

<<

mida4you

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2029

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:54

Bericht 09 Dec 2013 11:35

Zelf groente en fruithapjes maken

Het duurt nog even maar ik ben mij vast aan het oriënteren op internet want ik wil straks zelf alle groente en fruithapjes maken. Bij de oudste heb ik veel potjes gegeven. De reden waarom ik alles zelf wil maken is dat het een hoop geld scheelt en ik heb straks alle tijd. Welke hapjes vielen bij jullie baby's erg in de smaak? En hoe maakten jullie alles?? Of hebben jullie bepaalde websites waar je alles vanaf haalt? Graag hoor ik van jullie dames!
Z. 3 augustus 2010 & A. 23 augustus 2013
<<

Anoniem186

Bericht 09 Dec 2013 11:38

Re: Zelf groente en fruithapjes maken

Deze site is echt heel leuk!
http://kokenvoormijndochter.nl/index/
<<

ChiQ

Bericht 09 Dec 2013 11:42

Re: Zelf groente en fruithapjes maken

Die van Jans heb ik ook gebruikt, maar Julian lustte toen echt helemaal niets. Enige wat hij at, was een Olvarit potje kip. Veel proberen dus. Wat ik dan deed, wat wij aten aan groente of bijv rijst deed ik voor hem ook maar dan zonder enige toevoeging.
<<

Anoniem186

Bericht 09 Dec 2013 12:17

Re: Zelf groente en fruithapjes maken

Wij doen rapley en we doen het inderdaad net zoals chiq. Lekker makkelijk.
Gister aten we rijst met groente en zalm. Zoon had wat rijst en een paar haricot verts. En zo doen we dat eigenlijk iedere dag.
Potjes heb ik nooit gegeven, was hier niet nodig. Mijn dochter at in het begin ook amper wat, maar ze kreeg gewoon niks anders, haha.
<<

Anoniem20

Bericht 09 Dec 2013 12:25

Re: Zelf groente en fruithapjes maken

Hier eet zoon ook zoals jans.
Gister aten wij nasi. Dan houd ik de rijst voor hem apart. Kook ik er een paar wortelen bij. Klaar.

Nu hij 1 wordt zal ik meer combineren. Dus dan krijgt hij eigen nasi, maar met beperkte hoeveelheid kruiden.
<<

Nilou

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 368

Geregistreerd: 02 Sep 2013 20:10

Bericht 09 Dec 2013 12:29

Re: Zelf groente en fruithapjes maken

Als wij iets aten wat S. mocht eten kookte ik altijd iets meer zodat ik een aantal porties in kon vriezen.
Zoon van mei 2011
Dochter van juni 2014
<<

Anoniem171

Bericht 09 Dec 2013 12:31

Re: Zelf groente en fruithapjes maken

Hier ook bijvoeding op rapley manier, hartstikke makkelijk (wat groenten apart houden van wat wij eten, later ook rijst/pasta/ei). Kids konden lekker op eigen tempo leren eten en ik had ook warm eten.
<<

mida4you

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2029

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:54

Bericht 09 Dec 2013 12:35

Re: Zelf groente en fruithapjes maken

Wanneer kun je beginnen met de Rapley methode dan? En krijgen ze dan wel genoeg binnen? 'Spelen' ze dan niet heel erg met het eten? Uhm hoe moet ik het beter verwoorden.... Nouja jullie snappen mij vast wel qua laatste vraag
Z. 3 augustus 2010 & A. 23 augustus 2013
<<

Ella

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3276

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:44

Bericht 09 Dec 2013 12:38

Re: Zelf groente en fruithapjes maken

Hier at hij ook alles. Ik maak gewoon zelf wat er bijv ook in potjes zit
<<

Anoniem20

Bericht 09 Dec 2013 12:41

Re: Zelf groente en fruithapjes maken

Met 6mnd, het is wel belangrijk dat de kindjes goed rechtop zitten.
Spelen = ontdekken. Het is wel 1 grote zooi nadien, maar een keer een doekje eroverheen en klaar.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 09 Dec 2013 12:43

Re: Zelf groente en fruithapjes maken

mida4you schreef:Wanneer kun je beginnen met de Rapley methode dan? En krijgen ze dan wel genoeg binnen? 'Spelen' ze dan niet heel erg met het eten? Uhm hoe moet ik het beter verwoorden.... Nouja jullie snappen mij vast wel qua laatste vraag


Wij hebben bij Lotte geen Rapley gedaan omdat ik toen dacht dat het belangrijk voor haar was om 'voldoende' aan bijvoeding binnen te krijgen. Ze was ook al gedeeltelijk over op kv, omdat dat voorraad bv op was en ik het met kolven niet bij kon houden.
Bij Niels zijn we wel met Rapley begonnen, en ja, het is nu toch wel spelen met eten omdat zijn oog-handcoördinatie en zijn motoriek natuurlijk nog niet heel goed ontwikkeld zijn. Wel zie je hem met sprongen vooruit gaan. Hij krijgt nog niet heel veel binnen, maar dat hoeft ook niet, het is namelijk bijvoeding, tot 1 jaar blijft melk de hoofdvoeding. Je leest wel in alle schema's dat bij bepaalde hoeveelheden bijvoeding er flessen afgaan, dat is bij Rapley dan wat minder denk ik. Bij ons niet zo van toepassing omdat hij op vraag bv krijgt.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

mida4you

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2029

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:54

Bericht 09 Dec 2013 12:43

Re: Zelf groente en fruithapjes maken

juani schreef:Met 6mnd, het is wel belangrijk dat de kindjes goed rechtop zitten.
Spelen = ontdekken. Het is wel 1 grote zooi nadien, maar een keer een doekje eroverheen en klaar.


Oh die zooi kan me niet veel schelen haha
Z. 3 augustus 2010 & A. 23 augustus 2013
<<

Anoniem20

Bericht 09 Dec 2013 12:46

Re: Zelf groente en fruithapjes maken

<<

mida4you

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2029

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:54

Bericht 09 Dec 2013 12:50

Re: Zelf groente en fruithapjes maken

Dank je Juani
Z. 3 augustus 2010 & A. 23 augustus 2013
<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:32

Bericht 09 Dec 2013 13:18

Re: Zelf groente en fruithapjes maken

Ik heb zaterdag allemaal worteltjes, boontjes en broccoli staan koken om in kleine porties in te vriezen. Heb nu 14 bakjes met groente in de vriezer staan.
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!
<<

mida4you

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2029

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:54

Bericht 09 Dec 2013 17:03

Re: Zelf groente en fruithapjes maken

Figaro schreef:Ik heb zaterdag allemaal worteltjes, boontjes en broccoli staan koken om in kleine porties in te vriezen. Heb nu 14 bakjes met groente in de vriezer staan.


En heb je dan alleen groente of ook aardappeltjes erdoor ofzo? En heb je het gepureerd na het koken?
Z. 3 augustus 2010 & A. 23 augustus 2013
<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:32

Bericht 09 Dec 2013 17:07

Re: Zelf groente en fruithapjes maken

Ik heb groente met wat witte rijst. Na het koken heb ik het af laten koelen, gepureerd (waar nodig een beetje water om het iets smeuïger te maken) en in de vriezer.

Voor de hoeveelheid rijst heb ik op de 4-maanden potjes van Olvarit gekeken. Heb ongeveer 10% rijst, dus bij 180 gram groente heb ik 20 gram rijst. Van die 200 gram heb ik 4 porties gemaakt. Hij mag voorlopig toch alleen nog maar kleine hoeveelheden, dus 50 gram per dag vond ik meer dan voldoende.
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!
<<

Anoniem123

Bericht 09 Dec 2013 20:04

Re: Zelf groente en fruithapjes maken

Ik heb alles zelf gemaakt voor S. Potjes vind ik vies en vers vind ik gezonder.
Gelukkig was S hiermee eens, want ik heb 1 keer een potje proberen te geven (toen kwamen we heel laat thuis 's avonds)en het kind zat te kokhalzen. Weg ermee :thumbup:
Wel heb ik zo af en toe een potje fruit gegeven.

S vond zoete aardappel heel lekker en bruine bonen. Ook pompoen en broccoli waren favoriet.
Maar alles wat ik maakte at hij met smaak op. Meestal kreeg hij iets wat wij ook die avond eten.
Maar ik had ook altijd wel wat in de vriezer voor hem.

Ah opperdepop heb ik veel gebruikt en voor de rest gewoon uit mijn hoofd.
<<

Anoniem75

Bericht 09 Dec 2013 20:56

Re: Zelf groente en fruithapjes maken

Ik ga het deels weer zelf maken en deels krijgt hij potjes. De normale dingen die ze ook verkopen in potjes (zoals kip, aardappel en sperzieboontjes) maak ik zelf maar dingen zoals Tonijn risotto (wat S. echt heel lekker vond) geef ik uit een potje. Zo krijgt hij straks gevarieerd eten binnen want dingen zoals tonijn eten wij echt nooit als avondeten en soms is het ook wel gewoon makkelijk.
<<

Anoniem 77

Bericht 09 Dec 2013 21:18

Re: Zelf groente en fruithapjes maken

In het begin kookte ik 1 keer per week. In het begin alleen groenten, later verschillende hapjes met ook rijst en aaddappels. Toen hij goed begon te eten at hij mee wat hij kon, maar dan zonder toevoegingen en gepureerd. Het fijne hiervan vind ik dat kindjes sneller met de pot mee eten.
Ik keek voor ideeën ook op de potjes.
<<

Anoniem286

Bericht 09 Dec 2013 22:14

Re: Zelf groente en fruithapjes maken

Ik kook 1x in de 3 weken ongeveer en maak dan 7-8 verschillende combinaties
favoriet hier:
aardappel, wortel en abrikoos
aardappel, wortel en pompoen
zoete aardappel en broccoli
bloemkool, aardappel

ik maak elke keer ook een variant met rijst en een soort met pasta, daarnaast doe ik in sommige hapjes ook vlees en vis. Zo kun je dus flink varieren. Ongeveer 1x in de 1-2 weken krijgt ze een potje (bruine bonen met rundvlees) ik vind de bruine bonen namelijk een crime om goed te maken/pureren. Dat wordt als snel een soort cement.
<<

Anoniem16

Bericht 09 Dec 2013 22:18

Re: Zelf groente en fruithapjes maken

N eet echt al sinds weet ik hoelang vrijwel alles mee eigenlijk. Ik geef haar een potje wanneer we gekruid eten oid. Maar ook omdat R altijd potjes geweigerd heeft en ik dat deze keer niet wilde.

In het begin kookte ik wel apart groente en vroor dat in maar dat was ik al snel beu omdat ze eigenlijk net zo goed mee kon eten.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers