Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het leed dat avondeten heet

<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9787

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 27 Mrt 2023 11:50

Re: Het leed dat avondeten heet

Giselle schreef:
Siesa schreef:Dochter ook, weet niet hoe oud ze is. Maar vaak is het de gedachten al aan eten wat het zo moeilijk maakt. Vandaar mijn reactie dat kruiden niet zoveel uit maakt.


Op dit punt heb je wel gelijk hoor. De gedachte aan warm eten is vaak al genoeg om er geen zin in te hebben. Dochter is 13 trouwens.

Wat Tabbie zegt, dat het niet erg is vaak hetzelfde te eten, gaat hier niet op. Lange gezichten en diepe zuchten als er weer lasagne of bloemkool of spaghetti op tafel wordt gezet.

Scandic, ik ga eens kijken. Volgens mij heb ik zelfs een kookboek van hun in de kast liggen 😅 handig om samen met mijn dochter door te bladeren om te zien of er ook wat voor haar in staat.


Als er lange gezichten zijn, mogen ze lekker zelf verzinnen en koken.

Dat is mijn regel altijd.
<<

Siesa

Yipyapper

Berichten: 1757

Geregistreerd: 14 Sep 2022 21:10

Bericht 27 Mrt 2023 12:03

Re: Het leed dat avondeten heet

Wij hebben de Brenda kookt kalender. Nu niet meer te koop maar misschien volgend jaar?

Ga voor een moeder dochter activiteit op zoek naar een kookworkshop. Dat jullie nieuwe dingen proberen? 13 is een mooie leeftijd om te leren koken. Ga samen naar de bibliotheek en blader door kookboeken. Ga samen aan het koken. Zorg dat ze inbreng heeft.

Ik heb mijn favoriete recepten in een kaartenbak gedaan. Als ik niet weet wat te maken, blader ik (of man en kinderen) erdoorheen en kies ik zo een recept.
En als ik het echt niet weet en ik sta al in de winkel, dan koop ik zo'n verspakket. Bv de tomatenrisotto van de ah is vegetarisch. En als jullie echt vlees willen, op het laatst wat spekblokjes bakken en er zelf door roeren bij degene die wil.

Vraag iemand anders een weekplanning te maken en probeer alles uit.

Wat eten jij en jouw dochter het allerliefste van de warme maaltijd?
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 27 Mrt 2023 13:16

Re: Het leed dat avondeten heet

En wat als je bij al het eten flessen ketchup, curry en mayo etc op tafel zet?
Ik ken mensen die vrijwel alles wat ze eten daarmee mengen en zo dus bijv de smaak van groente niet proeven maar dus wel de groente eten.
Ik weet dat dit een vrij radicale oplossing is, maar wie weet werkt het.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 484

Geregistreerd: 12 Dec 2020 12:31

Bericht 28 Mrt 2023 13:35

Re: Het leed dat avondeten heet

Siesa schreef:13 is een mooie leeftijd om te leren koken. Ga samen naar de bibliotheek en blader door kookboeken. Ga samen aan het koken. Zorg dat ze inbreng heeft.

Ik heb mijn favoriete recepten in een kaartenbak gedaan.


Mijn dochter (12) kookt nu regelmatig en sindsdien eet ze veel veelzijdiger en zeurt ze niet meer en probeert ze bijna alles wel te proeven, dus dat zou misschien wel een heel goed idee zijn. Zij kookt voornamelijk Hello Fresh met kaarten maar die ga ik opzeggen want er is toch teveel dat we niet eten en voor de komende maand staat die uit omdat het geen recepten voor ons zijn. Misschien dat we even Green Chef nog wel gaan proberen, maar denk dat toch ook uit gaan komen op boeken van de bieb want met een scherm koken vindt ze niet fijn.

Van Hello Fresh hebben we de kaarten van succes recepten ook bewaard zodat ze die nog eens kan maken.

Maar voor jezelf is dit misschien niet echt een oplossing, maar misschien kun je nog iets uitbreiden met wat je op volkoren/spelt broodjes kan doen zodat het wel voedzaam is, maar niet warm? Ik vind warme maaltijden met warmer weer ook niks aan.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 484

Geregistreerd: 12 Dec 2020 12:31

Bericht 28 Mrt 2023 13:59

Re: Het leed dat avondeten heet

Wij eten regelmatig vrij simpel maar toch voedzaam ivm al het sporten rond etenstijd en dat zijn dan vaak volkoren wrap, volkoren pita's of volkoren/spelt broodjes, misschien heb je daar wat aan.
Voor je vegetarische dochter misschien niet maar die kan er misschien een vegetarische versie van maken. Eet ze wel vis en ei?

Wraps met (zelfgemaakte) kipnuggets, chilisaus, sla. En daarnaast een salade van komkommer, tomaat, rode ui en mais in zuur.

wraps met falafel, muhammara en salade en feta.

wraps met pikante humus, rucola, reepjes wortel en komkommer. En daarnaast nog rauwe groenten (komkommer, wortel, bloemkool, snacktomaten, paprika met kwark of humus als dip, gekookt eitje.

wraps met roomkaas, kipfilet en sla. Paprika ernaast.

pita broodjes met kipgehaktballetjes, sla en broccoli(soep) ernaast.

pita broodjes met pittige kip, komkommer, taugé er op en punt paprika's er los naast.

2 broodjes gebakken of gekookt ei met een kom soep (van een kilo gepureerde groenten) of een soep gevuld met veel groente.

Een kom soep (altijd op basis van veel groente) met zelfgemaakte croutons van volkorenbrood(jes) en daarbij kapjes volkorenbrood (die vries ik altijd in) en die beleggen we met wat tomatensaus, fijn gesneden groente resten (of restjes kip) en een beetje geraspte kaas of pesto, tomaat en mozzarella.

Broodjes zelfgemaakte tonijnsalade met rauwe groenten.

Broodjes zelfgemaakte eiersalade met sla en sperziebonen (eten ze als friet) gedipt in appelmoes.

Broodjes met roomkaas, sla en gerookte zalm.

Broodjes vissticks met soep.

Shashuka met turks brood.

Denk dat jij met je bakker bart ervaring ook genoeg gezonde broodjes weet te maken?

Bovenstaande variërend per week zo'n 3 keer. Daarnaast maak ik 2 keer per week volkoren noodles met bouillon, wat ze uit school eten op de dagen dat ze trainen en na trainen dus groente met een wrap/broodje etc. Ik heb altijd porties gekruide rijst in de diepvries en krieltjes op voorraad voor als ze niet voldoende hebben aan bovenstaande wat ze erbij kunnen nemen. Ik kook maar 2 dagen per week iets van stamppot of aardappelen met groenten, pasta o.i.d. maar ze eten graag en veel rauwe groenten.
Vorige

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers