Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het leed dat avondeten heet

<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2351

Geregistreerd: 16 Apr 2021 14:46

Bericht 24 Mrt 2023 12:34

Het leed dat avondeten heet

Sorry voor de overdreven topictitel, maar zowel mijn dochter als ik vinden avondeten vreselijk. We vinden weinig dingen echt lekker en eten liever een boterham met kaas dan AVG of een pasta ofzo. Aardappels houden we allebei niet van. De variatie aan gerechten die mijn dochter graag eet is zeer beperkt sinds zij vegetarisch eet, wat het voor mij ook weer lastiger maakt om een maaltijd klaar te maken die we alle vier lekker vinden. Veel vleesvervangers vindt zij niet lekker (wij ook niet overigens, maar goed dan kunnen we alsnog de keuze voor vlees maken). We hebben maar een handjevol gerechten die we lekker vinden, maar die eten we daardoor juist te vaak waardoor dat ook wat saai wordt. Beetje vicieuze cirkel waar we in zitten. Hoe kunnen we het avondeten weer leuk en lekker maken? Nieuwe gerechten proberen we ook wel, we hebben een paar weken Hello Fresh gedaan maar dat was niet echt een succes (tegenvallende recepten en vlakke smaken). Ik sta regelmatig in de Jumbo en heb dan echt geen flauw idee wat ik in hemelsnaam weer klaar moet maken, vooral ook omdat ik er zelf helemaal geen zin in en behoefte aan heb.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 24 Mrt 2023 12:49

Re: Het leed dat avondeten heet

Koken terwijl je zelf geen zin in eten hebt, vind ik echt heel vervelend. Lastig probleem. Denk dat er niet een snelle hack is om dit op te lossen. Zelf vind/vond ik heel veel groenten niet echt lekker, of die at ik niet met plezier. En ik wilde ze wel eten voor de variatie en gezondheid. Wat ik zelf dan doe is een groente op allerlei verschillende manier en combinaties verwerken in recepten. Uiteindelijk is er dan meestal wel een vorm in waarin ik die groente best heel lekker vind. Of ik heb het dan zo vaak geprobeerd dat ik meer gewend ben aan de smaak en het daardoor ook al lekkerder vind.
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 420

Geregistreerd: 16 Sep 2022 10:09

Bericht 24 Mrt 2023 12:51

Re: Het leed dat avondeten heet

Ik zou bij jezelf beginnen. Als jij dingen met plezier gaat bereiden en eten neem je je kind daarin mee.

Misschien bij jezelf eens nagaan welke dingen je lekker vindt en waarom juist die dingen of gerechten. Smaak, textuur, geur etc- en daar dan op doorpakken.
Het gaat niet zozeer om de metworst
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 705

Geregistreerd: 11 Okt 2022 21:24

Bericht 24 Mrt 2023 13:11

Re: Het leed dat avondeten heet

Morrisey schreef:Ik zou bij jezelf beginnen. Als jij dingen met plezier gaat bereiden en eten neem je je kind daarin mee.

Misschien bij jezelf eens nagaan welke dingen je lekker vindt en waarom juist die dingen of gerechten. Smaak, textuur, geur etc- en daar dan op doorpakken.


Ik wilde hetzelfde typen. Zelf weer plezier krijgen in koken en samen eten. Ik vind het een van de fijnste momenten van de dag en vind het fijn om zelf lekker te eten. Ik vind ook dat ik dat nodig heb in mijn drukke dagen. Goed eten houdt me op de been. HelloFresh werkt voor mij wel. Misschien heeft Crisp leuke ideeen voor je?
<<

Radler

Yipyapper

Berichten: 1704

Geregistreerd: 31 Dec 2018 18:26

Bericht 24 Mrt 2023 13:15

Re: Het leed dat avondeten heet

Wat zijn ingrediënten die jullie wel lekker vinden?
Als ze helpt met koken maakt het het koken / eten voor jullie samen ook niet leuker?

En bv dingen als wraps / Turks brood / pita met groente en vega gehakt / vega kip?
Kan je bv ook allerlei bakjes met (vega) vlees en groente / rauwkost doen om zo zelf je wrap / pita / Turk brood te vullen.

Krieltjes met groente in de wok en vega erbij

Hellofresh vind ik zelf wel ideaal soms qua nieuwe ideeën opdoen en varieer dan vaak zelf nog wat in de ingrediënten (extra kruiden bv)
Juli 2019
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1304

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:27

Bericht 24 Mrt 2023 13:23

Re: Het leed dat avondeten heet

Ik zou vooral de smaken aanhouden die jullie prefereren, en vanuit daar gaan uitproberen. Af en toe wat extra's toevoegen dat je niet snel zou eten.

Een van mijn kinderen eet niet graag paprika, als ik dat in blokjes snijd en door een gerecht doe eet ze het wel. Evenals courgette bijvoorbeeld.

Ik weet niet of je dochter soep lekker vind, maar daar kun je ook heel veel mee variëren. En dan lekker broodjes erbij eten of iets.

Zoals Radler zegt, kruiden of smaken die je lust bijpassend aan een gerecht toevoegen. En dan ook weer experimenteren met een groente die je normaal niet snel zou pakken, maar wel erdoorheen kunt doen.

Heel veel rondkijken op internet naar gerechten, met ingrediënten die jullie aanspreken. En vooral, uitproberen.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 24 Mrt 2023 13:44

Re: Het leed dat avondeten heet

Ik heb het andersom, opzicht hou ik wel van luxe belegde broodjes ed, maar niet van een gewone Hollandse boterham en dat eet ik dan dus ook gewoon nooit. Ik eet veel liever dingen zoals salades, soep, yoghurt, omelet ed.

Nou wil ik niet zeggen dat je moet stoppen met avondeten, maar je kan de avondmaaltijd wel zo aanpassen dat het wellicht meer naar jullie smaak is. Ik denk dat wij maar 1 keer in de week aardappels eten bijvoorbeeld. Grote kom soep gaan ook veel groenten in en dan eet je daar toch lekker brood bij. Wij eten ook regelmatig als avondeten een broodje met iets naan, pita, wraps, flat bread, Turksbrood, stokbrood ed.

Gewoon een voorbeeld is halloumi bakken met shoarma kruiden, dat serveren met volkoren pita, allemaal bakjes op tafel met paprika, komkommer, tomaat, rode ui, sla ed voor op het broodje en een knoflook/kwark sausje er bij maken en voor de liefhebben wat srirachasaus of zo iets.

Wij eten ook weleens tosti's als avondeten, hier dan wel gecombineerd met soep of een salade. Maar bijvoorbeeld een lekkere caprese tosti, of brie met honing en walnoten, iets met geitenkaas ed. En dan lekker van dat verse volkoren brood halen wat je zelf kan snijden in dikke plakken. Maakt een prima maaltijd als je daar nog wat rauwkost naast eet bijvoorbeeld.

Nou ja, zo is er vast nog wel veel meer te verzinnen.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 24 Mrt 2023 13:48

Re: Het leed dat avondeten heet

Wat ik trouwens vaak doe omdat de kinderen denken dat ze iets niet lusten is het er doorheen pureren of raspen. Zo maak ik hartige taart met ui, kaas en spekjes maar zegt mijn oudste geen ui te lusten, ik rasp het er door heen, hij is dol op mijn hartige taart.
Ik maak tomatensoep waar paprika en wortel doorheen gaan en dat pureer ik voor het opdienen, de jongste lust geen wortel, maar is dol op mijn tomatensoep :thumbup:
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 25 Mrt 2023 23:30

Re: Het leed dat avondeten heet

Helpt kruiden en dressings/sausjes toevoegen niet om eten lekkerder voor je te maken? Je hebt het namelijk over vlakke smaken maar je kunt eten bijv. zo pittig maken als je zelf wilt natuurlijk.

Zo heb ik gisteren nog zelf een courgette soep gemaakt en op smaak gebracht. Dat laatste vind ik juist het leukste om te doen tijdens het koken. Eten zo maken dmv kruiden en sausjes zodat ik het lekker vind. Wellicht kun je dat ook proberen.
<<

Siesa

Yipyapper

Berichten: 1750

Geregistreerd: 14 Sep 2022 21:10

Bericht 26 Mrt 2023 06:24

Re: Het leed dat avondeten heet

Ik heb dit jaar de brenda kookt kalender gekocht en dat is wel leuk. Er zitten voor mij mindere recepten tussen maar ook recepten waarvan ik dacht dat de kinderen die niet zouden eten, nou daar smullen ze van!

Fred, kruiden heeft er vaak niets mee te maken. Als ik het eten op tafel zet, komen de kinderen kijken en draaien soms al om voordat ze geproefd hebben. Terwijl ik het dan heel leuk heb opgemaakt (vind ik zelf).
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 420

Geregistreerd: 16 Sep 2022 10:09

Bericht 26 Mrt 2023 07:57

Re: Het leed dat avondeten heet

Tuurlijk hebben kruiden er wel mee te maken, die bepalen de smaak! Als niet voor je kinderen, dan toch voor jezelf.
Het gaat niet zozeer om de metworst
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2351

Geregistreerd: 16 Apr 2021 14:46

Bericht 26 Mrt 2023 15:32

Re: Het leed dat avondeten heet

Ja kruiden gebruik ik wel hoor, maar het eten smaakt me gewoon niet. Ik denk dat ik gewoon echt ook op zoek moet naar gerechten die me wel smaken. Ik ben wel blij met jullie tips en ga er zeker mee aan de slag. Wraps eten we trouwens graag en daarmee kun je natuurlijk heel goed variëren dus dat gerecht houd ik er wel in.
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 420

Geregistreerd: 16 Sep 2022 10:09

Bericht 26 Mrt 2023 15:56

Re: Het leed dat avondeten heet

Giselle schreef: Wraps eten we trouwens graag en daarmee kun je natuurlijk heel goed variëren dus dat gerecht houd ik er wel in.


Goed startpunt lijkt me. Wraps zijn alleen maar een koolhydraatbron, dus dan kun je gaan denken: welke groenten en eiwitten kan ik daar mee combineren op een manier die mij aanspreekt? En daarnaast: waarom zijn wraps lekker, is het de smaak, of de structuur, de manier van eten? Welke andere voedingsmiddelen hebben diezelfde eigenschappen?
Het gaat niet zozeer om de metworst
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11575

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 26 Mrt 2023 15:57

Re: Het leed dat avondeten heet

Wat ik doe is als we een gerecht hebben gemaakt wat we lekker vinden daar een foto van maken en plaatsen op Instagram. Op mijn insta staan ook alleen maar foto’s van eten. Als we dan een keer inspiratieloos zijn kijk ik op insta en vind ik vaak wel een gerecht wat we een hele tijd niet gegeten hebben en wat ik vergeten was.
2015 💙
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8476

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 26 Mrt 2023 16:54

Re: Het leed dat avondeten heet

Haha Minx, kan je toch ook gewoon een album op je telefoon voor gebruiken?

@ Giselle: Omdat je wel van brood houdt: wij eten regelmatig een verse soep met stokbrood ‘s avonds, of curry met naan. Of inderdaad iets van wraps of pita’s. Zo kun je wel variëren maar zit er ook een element bij wat jullie lekker vinden.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9777

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 26 Mrt 2023 17:51

Re: Het leed dat avondeten heet

Maaltijdsalades ?

En het maakt toch niet uit dat het minder gevarieerd is. Ik eet elke week hetzelfde, omdat ik weinig echt lekker vind.

Mijn vriend heeft een notitie lijstje in zijn telefoon met gerechten die ik lus. Als ik dan vraag 'wat eten we vanavond' kijkt hij daartussen 😁
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1832

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 26 Mrt 2023 19:22

Re: Het leed dat avondeten heet

Als je van wraps houdt zou je ook bijv roti met roti plaat kunnen proberen. Of een lekker Indiaas gerecht met naan brood. Mijn favoriet is palak paneer. Sowieso zijn veel Indiase gerechten vegetarisch.
Je zou ook quesedilla of gordita kunnen proberen.

Weet niet of je van rijst of noodles houdt, maar zou een lekkere paddenstoelen risotto proberen. Of pad thai. Of bibimbap.
<<

Siesa

Yipyapper

Berichten: 1750

Geregistreerd: 14 Sep 2022 21:10

Bericht 26 Mrt 2023 20:51

Re: Het leed dat avondeten heet

Morrisey schreef:Tuurlijk hebben kruiden er wel mee te maken, die bepalen de smaak! Als niet voor je kinderen, dan toch voor jezelf.


Natuurlijk geven kruiden smaak maar als kinderen niet willen, doe je er niets aan.
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 420

Geregistreerd: 16 Sep 2022 10:09

Bericht 26 Mrt 2023 21:00

Re: Het leed dat avondeten heet

Ik was in de veronderstelling dat het hier om het topic van de TO ging die ook zelf niet van warm eten houdt.
Het gaat niet zozeer om de metworst
<<

Siesa

Yipyapper

Berichten: 1750

Geregistreerd: 14 Sep 2022 21:10

Bericht 27 Mrt 2023 06:11

Re: Het leed dat avondeten heet

Dochter ook, weet niet hoe oud ze is. Maar vaak is het de gedachten al aan eten wat het zo moeilijk maakt. Vandaar mijn reactie dat kruiden niet zoveel uit maakt.

Mijn zoon is een slechte eter (arfid) en wij zeggen nu dat het een verkeerd verhaal is dat in zijn hoofd af speelt. Hij bedenkt van tevoren al dat hij het niet lust terwijl hij het nog niet heeft geproefd. En als hij dan moet proeven, gaat het echt tot kokhalzen aan toe terwijl hij het wel lust. Het is echt een verkeerde mindset.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4381

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 27 Mrt 2023 09:15

Re: Het leed dat avondeten heet

Heb je wel eens de recepten van Chickslovefood geprobeerd? Vrij simpele recepten, veel vegetarisch en ik vind er echt hele lekkere recepten bij zitten. Ze hebben deze kookboeken ook bij de bibliotheek, dan kan je het proberen.
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2351

Geregistreerd: 16 Apr 2021 14:46

Bericht 27 Mrt 2023 09:24

Re: Het leed dat avondeten heet

Siesa schreef:Dochter ook, weet niet hoe oud ze is. Maar vaak is het de gedachten al aan eten wat het zo moeilijk maakt. Vandaar mijn reactie dat kruiden niet zoveel uit maakt.


Op dit punt heb je wel gelijk hoor. De gedachte aan warm eten is vaak al genoeg om er geen zin in te hebben. Dochter is 13 trouwens.

Wat Tabbie zegt, dat het niet erg is vaak hetzelfde te eten, gaat hier niet op. Lange gezichten en diepe zuchten als er weer lasagne of bloemkool of spaghetti op tafel wordt gezet.

Scandic, ik ga eens kijken. Volgens mij heb ik zelfs een kookboek van hun in de kast liggen 😅 handig om samen met mijn dochter door te bladeren om te zien of er ook wat voor haar in staat.
<<

Lavina

Noob

Berichten: 125

Geregistreerd: 13 Okt 2022 16:58

Bericht 27 Mrt 2023 09:32

Re: Het leed dat avondeten heet

Wij bestellen sinds oktober vorig jaar onze boodschappen bij picnic, daar kun je heel veel gerechten/recepten kiezen en dat doen wij dus ook wekelijks. Om de week kiezen we allemaal een gerecht, mijn man en ik om en om, en mijn kids ook om en om.

Zo hebben we veel variatie, de kids vinden het fijn inspraak te hebben én ze helpen met hun gerecht eten te koken.
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 420

Geregistreerd: 16 Sep 2022 10:09

Bericht 27 Mrt 2023 09:33

Re: Het leed dat avondeten heet

Ja dat is een goed idee, op die leeftijd kan ze zelf ook goed meedenken en misschien ook gaan koken! Samen wat plezier hebben met koken en eten zal een hoop verschil maken.
En idd de lat niet te hoog qua variatie, heus niet erg als de succesnummers vaker terugkomen.
Het gaat niet zozeer om de metworst
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1832

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 27 Mrt 2023 09:57

Re: Het leed dat avondeten heet

Lavina schreef:Wij bestellen sinds oktober vorig jaar onze boodschappen bij picnic, daar kun je heel veel gerechten/recepten kiezen en dat doen wij dus ook wekelijks. Om de week kiezen we allemaal een gerecht, mijn man en ik om en om, en mijn kids ook om en om.

Zo hebben we veel variatie, de kids vinden het fijn inspraak te hebben én ze helpen met hun gerecht eten te koken.

Wat een leuk en goed idee!
Volgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers