Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Orgaan donatie bij leven

<<

Anoniem193

Bericht 14 Okt 2013 14:23

Orgaan donatie bij leven

Zou jij een nier of een stukje van je lever af willen en kunnen staan terwijl je nog leeft?


Zelfs zou ik wel een nier af willen en kunnen staan en mensen die dicht bij mij staan.
Ik denk niet dat ik het zou doen bij de oom, van het buurmeisje van de slager zeg maar.
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 14 Okt 2013 14:29

Re: Orgaan donatie bij leven

Ja, hoor.
AfbeeldingAfbeelding
<<

me-girl

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 99

Geregistreerd: 03 Sep 2013 18:11

Bericht 14 Okt 2013 15:02

Re: Orgaan donatie bij leven

Moeilijk.. Ik ben nog jong.. en om dan een nier af te staan met eventuele gevolgen voor mijzelf.. Ik weet het niet.. Mijn vader is nierpatient en nu komt hij niet in aanmerking voor een nieuwe nier.. Maar wat als dat wel kon? En hij net een nier van mij nodig zou hebben? Nu weet ik dat mijn vader dat nooit van mij of mijn broertje zou aannemen.. Hij is al jaren ziek en de gevolgen voor mij of mijn broertje kunnen slecht uitpakken met één nier.. ik zou het niet weten eigenlijk.. Eerst goed over praten denk ik.
<<

sonly

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 533

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 14 Okt 2013 17:01

Re: Orgaan donatie bij leven

Een nier zou ik wel afstaan aan iemand die dichtbij me staat ja. Het ligt er wel een beetje aan hoe dicht bij denk ik (hoeft niet perse familie te zijn). Lever weet ik niet zo goed, ik heb niet genoeg een idee wat daarvan de risico's zijn als het misgaat, of wat voor invloed het heeft als je een stuk van je lever doneert.

edit: Even gegoogled. En het lijkt mij dat je bij een levertransplantatie minder gevolgen ondervind dan bij een nierdonatie (wanneer alles gewoon goed gaat dan). Dus ik denk dat ik dat ook wel zou doneren bij leven.
<<

Rouxxxe

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 649

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:06

Bericht 14 Okt 2013 17:29

Re: Orgaan donatie bij leven

Voor mijn ouders of broer zou ik het direct doen. Maar moet er dan wel bij zeggen dat dit puur op gevoel is, ik weet bar weinig wat de eventuele gevolgen fysiek zouden zijn voor mij.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6229

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 14 Okt 2013 17:42

Re: Orgaan donatie bij leven

Als het een van mn ouders, mn zus of mn vriend zou betreffen en ik zou matchen: 100% zeker, zonder twijfel. (En dan pas later realiseren dat er ook eventueel gevolgen zijn haha).
Voor andere familie misschien, rest staat dan toch even verder van me af.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Bisq

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2260

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 14 Okt 2013 17:54

Re: Orgaan donatie bij leven

Als ik daar iemand die heel dicht bij me zou staan mee kan helpen zou ik het zeker doen, ook al weet ik nu niet wat daar voor mij voor gevolgen aan kunnen zitten.
Als iemand die heel dicht bij me staat geen donororgaan van mij maar wel van een wildvreemde kan ontvangen dan zou ik er ook voor open staan om mijn orgaan te doneren aan iemand anders zodat mijn dierbare misschien ook makkelijker een donor kan vinden.
Insta: je_ei_kwijt
<<

Ilovethe90s

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3154

Geregistreerd: 03 Sep 2013 22:14

Bericht 14 Okt 2013 18:16

Re: Orgaan donatie bij leven

Ik denk er dan vooral aan wat er gebeurt als ik daarna zelf in de problemen kom. Noem het egoïstisch maar voor nu zeg ik nee.
<<

Barbabella

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 27

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:11

Bericht 14 Okt 2013 18:21

Re: Orgaan donatie bij leven

Mijn vader had een nier nodig en ik wilde toen ook mijn nier doneren, alleen hij wilde niet dat ik dat deed. Nog geen jaar later had ik geen vader meer en vraag me nog altijd af of ik hem gered zou kunnen hebben :nopompom:
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 14 Okt 2013 19:18

Re: Orgaan donatie bij leven

Mijn zusje heeft vanaf de geboorte maar één nier. Als het echt nodig is, wil ik best laten onderzoeken of ik een goede donor zou zijn...
08/2018
05/2021
<<

Anoniem130

Bericht 14 Okt 2013 19:19

Re: Orgaan donatie bij leven

Leversegment sowieso wel. Nier vind ik erg lastig, alleen aan hele naasten van me die niet veel ouder zijn. Denk tot nu toe dan alleen mijn zus. Mijn ouders zouden hem van mij ook niet willen hebben.
<<

PeperMunt

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 209

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:15

Bericht 15 Okt 2013 15:27

Re: Orgaan donatie bij leven

Barbabella schreef:Mijn vader had een nier nodig en ik wilde toen ook mijn nier doneren, alleen hij wilde niet dat ik dat deed. Nog geen jaar later had ik geen vader meer en vraag me nog altijd af of ik hem gered zou kunnen hebben :nopompom:


Wow wat heftig!

Ik zou voor mensen die dicht bij mij staan met liefde een orgaan afstaan. Ik zou denk ik pas veel later over de gevolgen gaan nadenken.
<<

Anoniem 63

Bericht 15 Okt 2013 22:14

Re: Orgaan donatie bij leven

Aan mijn broers zonder nadenken.

Bij 'de rest' zou ik wel even bezinnen en het een en ander afwegen.
<<

Phileine

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 284

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:37

Bericht 15 Okt 2013 22:21

Re: Orgaan donatie bij leven

Aan iemand die heel dicht bij mij staat wel. Maar dan zou ik van tevoren wel uitgebreid geïnformeerd willen worden over de mogelijke risico's en gevolgen die het met zich meebrengt.
R. 08-2020 ❤️

S. 07-2022 💜
<<

Anoniem315

Bericht 16 Okt 2013 14:17

Re: Orgaan donatie bij leven

Ja, voor mijn vader, moeder, broer, zus of mijn man (en straks m'n kind). Alles daarbuiten zou ik pas beslissen als ik er voor kom te staan.
<<

anoniem213

Bericht 16 Okt 2013 14:19

Re: Orgaan donatie bij leven

Voor naaste familie en goede vrienden zou ik dat doen. Ik zou zo een nier geven als een vriendin van mij dan eindelijk beter is en door kan.
<<

Auxo

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 504

Geregistreerd: 28 Jun 2022 11:22

Bericht 24 Mrt 2023 20:38

Re: Orgaan donatie bij leven

Ik up even een oud topic. Is iemand hier bekend mee, met donatie bij leven? Zelf gedaan, of iemand in de omgeving?
<<

Siesa

Yipyapper

Berichten: 1743

Geregistreerd: 14 Sep 2022 21:10

Bericht 24 Mrt 2023 20:57

Re: Orgaan donatie bij leven

Iemand in mijn omgeving heeft dat gedaan.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5486

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 24 Mrt 2023 21:58

Re: Orgaan donatie bij leven

Ik ken ook iemand die een nier heeft afgestaan.
<<

sabje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 572

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:05

Bericht 24 Mrt 2023 22:11

Re: Orgaan donatie bij leven

Mijn man heeft een nier van zijn moeder gekregen.
Ons boefje 24-08-2010
<<

Auxo

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 504

Geregistreerd: 28 Jun 2022 11:22

Bericht 24 Mrt 2023 22:53

Re: Orgaan donatie bij leven

Oké en wat zijn ze ervaringen? En dan vooral van de donor? Ik word gescreend om donor te zijn voor iemand heel dichtbij me, zou wel wat ervaringen willen lezen.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5486

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 24 Mrt 2023 23:22

Re: Orgaan donatie bij leven

Diegene die ik ken is er wel een week of 6 uit geweest qua werk. Daarna bleek het nog wel wat te zwaar om meteen weer fysiek werk te verrichten. Dus rustig opgebouwd. Ik dacht dat diegene nu ook wat eetrestricties had (alcohol? Zout? Weet het even niet). Persoon is zo blij dat ontvanger nu weer gewoon kan leven.
<<

Siesa

Yipyapper

Berichten: 1743

Geregistreerd: 14 Sep 2022 21:10

Bericht 25 Mrt 2023 06:07

Re: Orgaan donatie bij leven

Fysiek heeft het inderdaad langer geduurd dan 6 weken maar het is absoluut niet tegengevallen. Ik moet er wel bij zeggen dat de persoon die gedoneerd had, al 60 was en de ontvanger 30. Dat gaf haar al een goed gevoel en positieve flow.
<<

Auxo

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 504

Geregistreerd: 28 Jun 2022 11:22

Bericht 25 Mrt 2023 08:29

Re: Orgaan donatie bij leven

Het lange herstel is bekend inderdaad, daar bereid ik me op voor. Eet restricties heb ik niks over gelezen nog, zal dat eens navragen. Al zal dat wel goed komen, ik eet al geen/heel weinig zout en alcohol drink ik nooit.

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers