Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Gescheiden koken?

<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1392

Geregistreerd: 02 Sep 2013 11:33

Bericht 21 Mrt 2023 10:51

Gescheiden koken?

Ik wist geen betere topictitel. Maar ik loop steeds meer tegen het feit aan dat ik niet of nauwelijks vlees eet en de rest van het gezin wel. Ik volg nu chickslovefood en ook hun gerechten zijn grotendeels zonder vlees. Hoe kiezen jullie dan voor de rest van het gezin het vlees uit. Dat toch iedereen tevreden is? Of toch gewoon complete maaltijden apart maken?
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 21 Mrt 2023 11:15

Re: Gescheiden koken?

Moet de rest van het gezin vlees eten? Ik zou zelf gewoon voor iedereen dezelfde vega maaltijd koken, of krijg je dan protest? Hoe oud is iedereen?
<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1392

Geregistreerd: 02 Sep 2013 11:33

Bericht 21 Mrt 2023 11:17

Re: Gescheiden koken?

Nee dan krijg ik protest. Sowieso wil mijn vriend elke maaltijd een goed stuk vlees. En de kinderen hebben liever vlees dan toetje. Kids zijn 9-7-4-3.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9734

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 21 Mrt 2023 11:22

Re: Gescheiden koken?

Ik maak dan gewoon nog vlees erbij. Ik ben zelf vlees fan, dus ik kijk gewoon wat voor iets erbij zou passen en maak dat dan erbij. Dus wel allemaal hetzelfde, maar met iets extra's.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 21 Mrt 2023 12:05

Re: Gescheiden koken?

Ik zou een beetje afwisselen, de ene dag een vega maaltijd die jij ook gewoon eet en dan op de andere dag iets met vlees. Wellicht zijn er maaltijden die gemakkelijk aan kan passen naar zonder vlees voor jou.
2010 2012
<<

Blunt

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 723

Geregistreerd: 16 Sep 2013 14:48

Bericht 21 Mrt 2023 12:08

Re: Gescheiden koken?

Ik weet dat je dit niet vraagt maar ik zou als ik jou was toch wat vegetarisch gaan uitproberen op je kids! Toch mooi dat ze dan van jou ook mee kunnen krijgen dat vlees niet bij elke maaltijd een noodzaak is.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8451

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 21 Mrt 2023 12:42

Re: Gescheiden koken?

Ik zou ook een dag of 4 voor iedereen dezelfde vega maaltijd maken en een paar keer per week voor je man en kinderen wat anders of extra’s koken. Elke dag 2 versies van een maaltijd koken, daar zou ik echt voor passen.

Inderdaad goed om je kinderen ook kennis te laten maken met vegetarische maaltijden. Ik heb geen glazen bol maar dat lijkt me toch de toekomst.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 420

Geregistreerd: 16 Sep 2022 09:09

Bericht 21 Mrt 2023 13:23

Re: Gescheiden koken?

Lexi schreef:Ik zou een beetje afwisselen, de ene dag een vega maaltijd die jij ook gewoon eet en dan op de andere dag iets met vlees. Wellicht zijn er maaltijden die gemakkelijk aan kan passen naar zonder vlees voor jou.


Zo doe ik het als enige vega in dit huis. We eten denk ik 4 keer per week vega en de andere dagen iets met vlees of vis voor hen en iets anders voor mij. Dat is slechts zelden een compleet andere maaltijd, meestal net even een andere combinatie. Tel daarbij op dat er ook elke week wel 1 of meerdere avonden zijn dat of wel ik zelf ofwel mijn vriend er niet is en dat we het koken afwisselen (OK om eerlijk te zijn kookt hij veel vaker dan ik), en het levert eigenlijk nooit gedoe op.
Het gaat niet zozeer om de metworst
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1811

Geregistreerd: 01 Mei 2022 10:03

Bericht 21 Mrt 2023 14:09

Re: Gescheiden koken?

Ik zou wel graag aan m'n kinderen mee willen geven dat vlees niet noodzakelijk is voor een avond maaltijd en daarom een aantal keer per week een vega maaltijd aan het hele gezin serveren.

Verder zou ik vlees "erbij" maken. Dus bijv een pasta/soep of iets dergelijks maken en dan nadat je je eigen bord hebt opgeschept er nog wat vlees doorheen gooien voor de rest.
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 13:43

Bericht 21 Mrt 2023 14:22

Re: Gescheiden koken?

Ik sluit me aan bij de rest. Bij heel veel gerechten kun je het vlees ook apart houden. Hier serveer ik gerust een curry met kipblokjes ernaast bijvoorbeeld. En als je het gewoon niet tegen je kinderen zegt? Ik proef echt het verschil niet tussen vegetarische balletjes en gehaktballetjes (maar dat kan aan mij liggen). Je kinderen kunnen best een voorkeur hebben, maar ik zou een 4-jarige niet laten beslissen wat de rest van het gezin eet.
En misschien ben ik te rechtlijnig hoor, maar als ik vegetariër zou zijn en mijn vriend zou per se vlees willen eten, dan zou hij voor zichzelf mogen koken...
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1811

Geregistreerd: 01 Mei 2022 10:03

Bericht 21 Mrt 2023 14:32

Re: Gescheiden koken?

Ik zou m'n kinderen ook geen inspraak geven. Met vriend zou ik een serieus gesprek voeren, vind het een beetje een jaren 90 argument.
<<

Sublimo

Yipyapper

Berichten: 1605

Geregistreerd: 20 Jul 2015 11:32

Bericht 21 Mrt 2023 14:32

Re: Gescheiden koken?

Jente schreef:Ik sluit me aan bij de rest. Bij heel veel gerechten kun je het vlees ook apart houden. Hier serveer ik gerust een curry met kipblokjes ernaast bijvoorbeeld. En als je het gewoon niet tegen je kinderen zegt? Ik proef echt het verschil niet tussen vegetarische balletjes en gehaktballetjes (maar dat kan aan mij liggen). Je kinderen kunnen best een voorkeur hebben, maar ik zou een 4-jarige niet laten beslissen wat de rest van het gezin eet.
En misschien ben ik te rechtlijnig hoor, maar als ik vegetariër zou zijn en mijn vriend zou per se vlees willen eten, dan zou hij voor zichzelf mogen koken...

Echt? Dat zou ik wel weer heel drastisch vinden. Ik neem aan dat je het ook niet zou kunnen waarderen als je vriend andersom zou zeggen dat je maar lekker zelf kookt als het zo nodig vegetarisch moet zijn.

Verder ben ik het ook eens met de rest. Het kan geen kwaad om je kinderen te laten wennen aan regelmatig vegetarisch eten. En een jaar of 10 geleden was mijn vriend ook niet bepaald happig op vegetarisch eten, maar ik ben toch zo nu en dan vegetarisch gaan koken en inmiddels eten we ongeveer 50/50 vegetarisch/niet-vegetarisch en vindt hij dat helemaal prima.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 21 Mrt 2023 15:51

Re: Gescheiden koken?

Ik zou dan gewoon een vegetarische maaltijd maken en het vlees apart bereiden voor wie dat wel wil eten. Doe ik ook weleens met bijvoorbeeld hamburgers of worstjes want die lust ik niet. Dan maak ik bijvoorbeeld pasta met tomatensaus met groente, en dan eten man en de kinderen er een worstje bij. Op die manier is het voor iedereen een prima maaltijd en nauwelijks extra werk.
En daarnaast zou ik gewoon soms wel vegetarisch koken voor iedereen. Elke dag (veel) vlees is echt niet nodig en vegetarisch eten is ook gewoon super lekker. Ik zou beginnen dat 1-2 keer per week te doen en als het bevalt uitbreiden. Gewoon eens wat experimenteren, er zijn zat maaltijden zonder vlees te vinden en er zijn ook genoeg vleesvervangers die lekker zijn.
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 13:43

Bericht 21 Mrt 2023 19:09

Re: Gescheiden koken?

Sublimo schreef:Echt? Dat zou ik wel weer heel drastisch vinden. Ik neem aan dat je het ook niet zou kunnen waarderen als je vriend andersom zou zeggen dat je maar lekker zelf kookt als het zo nodig vegetarisch moet zijn.


Ik heb het dan over een situatie waarin ik degene zou zijn die altijd kookt en hij dan per se niet vegetarisch wil eten. Als je het koken verdeelt, lijkt me dat je allebei in elkaars wensen tegemoet kan komen en dus zorgt voor iets wat je allebei lekker vindt. Maar als ik vegeteriër zou zijn en elke dag zou koken, dan zou ik dus niet elke dag iets met vlees maken. Als mijn vriend dat dan weigert omdat hij nooit eens vleesloos wil eten, dan vind ik dat zijn probleem en mag hij dus lekker voor zichzelf gaan koken. Gelukkig denken wij hier hetzelfde over en eten we vooral vegetarisch en af en toe iets met vlees.
<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1392

Geregistreerd: 02 Sep 2013 11:33

Bericht 22 Mrt 2023 13:22

Re: Gescheiden koken?

Thnx voor jullie antwoorden. Ik kook het grootste deel van de week. De weekenden doen we om en om. Gister had ik een pasta schotel klaar gemaakt en geen vlees erin of erbij. Maar allemaal waren ze aan het piepen dat er iets miste.
<<

Blunt

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 723

Geregistreerd: 16 Sep 2013 14:48

Bericht 22 Mrt 2023 14:11

Re: Gescheiden koken?

Dubbel
Laatst gewijzigd door Blunt op 22 Mrt 2023 14:16, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Blunt

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 723

Geregistreerd: 16 Sep 2013 14:48

Bericht 22 Mrt 2023 14:15

Re: Gescheiden koken?

Ik hanteert ook de regel: wie kookt, die bepaalt. Tuurlijk hou ik rekening met mijn vriend maar ja, hij plukt de rauwe tomaat uit de maaltijdsalade, hij vist de spruitjes uit de ovenschotel en hij zegt met enige regelmaat: dat en dat ingredient had van mij niet gehoeven. Tja hij overleeft het wel 😄

Zelf vind hij koken zo'n beetje de ergste huishoudelijke klus die er is, hij doet het dan ook nooit dat scheelt ook. Don't bite the hand that feeds you 😁
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 22 Mrt 2023 14:29

Re: Gescheiden koken?

Silver schreef:Thnx voor jullie antwoorden. Ik kook het grootste deel van de week. De weekenden doen we om en om. Gister had ik een pasta schotel klaar gemaakt en geen vlees erin of erbij. Maar allemaal waren ze aan het piepen dat er iets miste.


Hierbij zou ik aan man/vriend vragen of hij dit voor zich wil houden. Jij weet dat hij er aan moet wennen/het niets vind maar je hebt wel kans dat je kinderen het niet eens merken. Gebeurt hier ook wel eens dat J lekker zit te eten en mijn vriend wat zegt en dan is het ook helemaal mis bij J.

Wij zijn overigens begonnen met 1 vega dag per week. Ondertussen eten we meerdere dagen per week vegetarisch. Ik denk dat het ongeveer 50/50 is nu. We hebben nu al een paar dagen vlees gehad en ik heb zo geen zin om vanavond weer vlees te eten, maar weggooien vind ik nog meer zonde.
2015 💙
<<

Radler

Yipyapper

Berichten: 1692

Geregistreerd: 31 Dec 2018 17:26

Bericht 22 Mrt 2023 15:39

Re: Gescheiden koken?

Hier idd net zo Minx, heb hem ook gezegd dat soort dingen niet te zeggen omdat zijn kinderen dat ook overnamen. En nu aan de kinderen ook gevraagd dat niet te zeggen omdat onze dochter dat ook overneemt.

Ik gebruik wel eens vega gehakt of vega kip in 1pansgerechten zonder dat ik precies zeg wat er allemaal in zit, heb nog niemand er over gehoord verder dat ze het gemerkt hebben dat het vega was.
Juli 2019
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 22 Mrt 2023 21:02

Re: Gescheiden koken?

Mijn dochter is vegetarisch.
Als we bijv bami eten, dan maak ik de groente en de mie, ik bak voor haar apart vlees en voor ons apart vlees. En dan krijgt iedereen dat zo op zijn bord, is echt niet veel meer werk. Aardappels vlees en groeten, krijgt zijn vegetarisch vlees of een kaas schnitzel.

Maar als mijn vriend er niet iets, eten wij soms ook vlees vervangers. Gisteren nog wraps met vegetarisch gehakt, ik vind die echt lekker. Mijn vriend wil eigenlijk ook altijd vlees, maar dat vind ik echt niet nodig en nu met de huidige prijzen vind ik het echt dikke prima om niet elke keer vlees te eten. Dus ik vind dat hij zich maar beetje aan moet passen, hij kookt tenslotte ook niet en ik probeer zoveel mogelijk met iedereen rekening te houden.
:heart: :heart: 2011
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2335

Geregistreerd: 16 Apr 2021 13:46

Bericht 23 Mrt 2023 10:52

Re: Gescheiden koken?

Mijn oudste dochter eet vegetarisch, dus ik maak regelmatig twee versies van een gerecht. De ene vega en de ander met vlees. Soms maak ik een gerecht klaar waar helemaal geen vlees of vleesvervanger in/bij zit en het komt ook weleens voor dat we alle vier aan de vleesvervanger zitten. Als we allemaal een beetje water bij de wijn doen komen we een heel eind qua eten. Niemand doet moeilijk op deze manier, dus voor ons een prima oplossing.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2886

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 23 Mrt 2023 17:23

Re: Gescheiden koken?

Toen ik van de ene dag op de andere vegan werd (kookte toen al wel een half jaar ofzo een paar keer per week vega), waren mijn kinderen 6 en 3. In overleg met mijn man ben ik per direct overgestapt op elke dag vegan koken (ik kook altijd). Alleen als er rookworst wordt gegeten, krijgen mijn man en mijn oudste er één van vlees, de vegan variant vinden ze echt niet lekker. Mijn man vindt het allemaal prima, zolang het maar lekker is en dat hangt voor hem niet af van wel of geen vlees. Kinderen hebben het geaccepteerd en krijgen buiten de deur en bij de broodmaaltijd vlees als ze er om vragen.

In jouw geval zou ik een basis vega gerecht maken en als daar nog een stuk vlees bij past, dat erbij maken. Maar echt niet twee aparte bolognesesauzen ofzo.

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers