Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Ecuador

<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 13 Feb 2023 08:57

Ecuador

Wij gaan dit jaar op vakantie naar Ecuador. Wij vliegen op Quito en vliegen terug op Guayaquil. We hebben de vlucht al geboekt en hebben 18 dagen (incl. reisdagen en tijdsverschil). We willen daar een huurauto huren.

We zijn nu bezig om de route te bedenken. Wat we nu al weten is dat we niet naar de Galapagos eilanden gaan en ook niet heel erg lang naar het regenwoud willen.

Wie heeft er ervaring met Ecuador? Wat zijn nou echte do's and don'ts?
Ben benieuwd naar jullie reisverhalen over Ecuador.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 13 Feb 2023 09:04

Re: Ecuador

Onze reis destijds:
Quito- paar dagen geweest, genoeg leuke dingen te zien.
Galapagos en vanuit daar op Guayaquil vliegen. Direct door naar Cuenca. Heerlijk stadje vond ik dat.
Vanuit daar met de bus naar Baños. Toeristisch dorpje waar je veel leuke buitenactiviteiten kunt doen.
Toen nog een lang weekend in de jungle en nog 2 nachten in een wat luxer hotel in Quito.

Wij waren denk ik 3,5 week waarvan een week Galapagos. Dat laatste maakte de vakantie direct 2x zo duur en is ook wel de mooiste plek waar ik ooit heen zal zijn geweest denk ik.
Als je daar dus niet heen gaat, zou ik misschien ook wat van de kust meepakken. Dat schijnt ook heel leuk te zijn. Het is echt een prachtig land!

Edit: de vrouw van mijn neef is Ecuadoriaanse en zij raadde af langer dan noodzakelijk in Guayaquil te blijven. Het schijnt niet de veiligste stad te zijn en je mist qua highlights ook niet veel. Wij waren daar 1 nacht en misschien omdat ze dit gezegd had; maar we voelden daar ons ook niet zo op ons gemak.
Quito is qua veiligheid heel wisselend. Waar wij zaten (bij neef en vrouw) was s avonds over straat gaan ook niet aan te raden. Overdag voelden we ons daar helemaal niet onveilig. En de laatste nachten voor we weggingen zaten er daar in een hotel in een veel veiliger stuk van de stad. Volgens mij is dat Noord.
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 17 Feb 2023 09:20

Re: Ecuador

Bedankt voor je bericht, Joey!

Helaas geen Galapagos voor ons, maar zag inderdaad wel echt prachtige foto's online staan daarvan. Wij willen wel een dagje naar Isla de la Plata 'Galapagos voor de armen' haha.
Enige wat me nu tegenhoudt is dat je een lang stuk over water moet in een relatief klein bootje. Ik ben snel zeeziek, dus zie daar wel heel erg tegenop. Maar misschien moet ik eens kijken naar goede reispillen ofzo. Want ik wil dat eigenlijk wel meepakken.

Die steden die je noemt staan hier ook op het lijstje ja. Oh, wat jammer om te horen dat je je in Guayaquil niet heel erg op je gemak hebt gevoeld. Wel goed om even te onthouden en nog even kritisch naar te kijken hoe lang we daar blijven.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 17 Feb 2023 09:29

Re: Ecuador

Isla de la Plata hadden wij anders ook gedaan ja. Die hele kustregio hebben wij dus overgeslagen, maar lijkt me zeker de moeite waard. Zeeziekte heb ik onderschat van te voren. Tussen de verschillende Galapagos eilanden en op snorkeltripjes had ik er veel last van. Terwijl ik dat in NL nooit gehad heb.
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 17 Feb 2023 09:40

Re: Ecuador

Winegum schreef:Bedankt voor je bericht, Joey!

Helaas geen Galapagos voor ons, maar zag inderdaad wel echt prachtige foto's online staan daarvan. Wij willen wel een dagje naar Isla de la Plata 'Galapagos voor de armen' haha.
Enige wat me nu tegenhoudt is dat je een lang stuk over water moet in een relatief klein bootje. Ik ben snel zeeziek, dus zie daar wel heel erg tegenop. Maar misschien moet ik eens kijken naar goede reispillen ofzo. Want ik wil dat eigenlijk wel meepakken.

Die steden die je noemt staan hier ook op het lijstje ja. Oh, wat jammer om te horen dat je je in Guayaquil niet heel erg op je gemak hebt gevoeld. Wel goed om even te onthouden en nog even kritisch naar te kijken hoe lang we daar blijven.

Ik ben vijftien jaar geleden op Isla de plata geweest en toen hing ik inderdaad wel groen over de reling. Vooraf een reistablet nemen, was ik vergeten, maar dat helpt vaak best goed vind ik.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 17 Feb 2023 09:44

Re: Ecuador

Ooh June, dit is niet iets wat ik wil horen haha. Was het ondanks dat wel de moeite van de reis waard?
Welke reispillen gebruik jij? Ik ben er niet mee bekend, omdat ik eigenwijs ben en het idee heb dat het toch niet werkt. Maar wil het toch gaan overwegen, omdat ik sowieso graag die overtocht in Ecuador wil maken.
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 17 Feb 2023 11:34

Re: Ecuador

Ja, sorry, snap dat het niet helpt. Ik had natuurlijk meteen het goede nieuws moeten brengen. Ik heb de aantekeningen uit m'n blog van toen opgezocht. Het grote verschil met Galapagos is dat de begroeiing echt hetzelfde is als aan vasteland. De dieren op het eiland zijn wel heel anders. Ik vond het leuk om de Jan-van-Gent's te zien bijvoorbeeld. Ik weet dat ik het de moeite waard vond. Op de terugweg kwam er ook nog een zeeschildpad in de boot, want die bleek een vishaak in zijn neus te hebben. Toch een leuk avontuur, maar kan niet garanderen dat dat bij jou ook gebeurt.

Qua reistabletten gebruik ik Primatour. Laatst had ik een keer andere, in een blauw doosje, die waren ook prima.

Ik kan niet echt goed advies geven over andere zaken in Ecuador, omdat ik het niet meer zo goed weet en alles ook echt al oude informatie is.

Veel plezier!
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1811

Geregistreerd: 01 Mei 2022 10:03

Bericht 17 Feb 2023 16:59

Re: Ecuador

Je kunt het beste zeeziekte tabletjes in Ecuador kopen. Die zijn veel sterker en werken veel beter.

Guayaquil is de meest onveilige plek waar ik ooit ben geweest. We moesten er helaas 2x zijn omdat ze er een groot bus terminal hebben waar bijna alle buslijnen doorheen gaan. De tweede keer (toen zagen we er dus al tegenop) was er net een moord gepleegd naast de bus terminal midden op de dag. Het lichaam lag nog onder bebloed doek op straat. De terminal is ook enorm chaotisch, druk en onoverzichtelijk. Ik zou niemand aanraden daarheen te gaan.

Overigens vond ik de rest van Ecuador prachtig! Quito vonden we een enorm leuke stad. Wij zijn ook naar de plekjes geweest die al genoemd zijn. Daarbij zijn we ook nog naar Olon geweest, lekker aan t strand gechilld. Ik vond alle bussen ook heel gezellig met harde muziek en van alles en nog wat dat in en uitstapt de hele weg. We hebben er leuke lokale contacten aan overgehouden.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 17 Feb 2023 20:45

Re: Ecuador

Zelfde ervaring als Max en anderen; rare sfeer hangt daar. Ben ervaren solo reiziger maar was blij met mijn man aan mijn zijde (die leek zuid Amerikaans en dus lieten ze ons met rust). Quito blijf ik voor altijd tof vinden want daar heb ik mijn ringmaat laten opnemen want na een klein jaar wereldreis samen vond mijn man het tijd om mijn ringmaat te weten voor eventuele verlovingsring. We gingen naar Montanita om te surfen en zijn geëindigd in een prachtig yoga resort in Vilcabamba, waar we uiteindelijk 2 weken zijn gebleven omdat het zo heerlijk was: https://izhcayluma.com/en/yoga-shala/

En mocht het jouw ding zijn, er zijn een paar hele goede Ayahuasca retreats. Hebben wij niet gedaan maar zou dat best eens willen ervaren.
Laatst gewijzigd door Marsy31 op 18 Feb 2023 00:48, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Palmyra

Noob

Berichten: 238

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 17 Feb 2023 22:42

Re: Ecuador

Wat leuk, ik vond het een mooi afwisselend land. Hooggebergte, regenwoud en een mooie kust.

De route van mijn reis (18 dagen, september 2015) ging van Quito naar Otavalo, Papallacta (overnachten in hotel met warmwaterbronnen voor de huisjes), daarna naar Tena en met een bootje naar een logde in het regenwoud. Verder naar Baños. Vandaar uit naar Cuenca en toen naar de kust, Puerto Lopez en naar Isla la Plata gevaren. Heel veel walvissen onderweg gezien. Dat was echt geweldig. Ik heb toen geen last gehad van zeeziekte, maar ik word niet zo snel misselijk.

Guayaqil hebben we overgeslagen. Alleen daar geweest om terug te vliegen, verder vermeden.

Onderweg hebben we de Cotopaxi beklommen ( erg vermoeiend door de hoogte en rulle zand), op de evenaar een toeristisch ding bezocht ( kun je gerust overslaan). Met een trein vanuit Alausi naar Nariz del Diablo. Mooi uitzicht onderweg. Bij Cuenca hebben we met een gids een wandeling gemaakt door Cajas National Park. Erg mooi.
A negative mind will never give you a positive life.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2813

Geregistreerd: 19 Okt 2013 10:39

Bericht 18 Feb 2023 09:25

Re: Ecuador

Banos voor als je wat actieve dingen wilt doen. Raften, klimmen enzo.
En vanuit Quito zou ik ook naar de evenaar gaan. Weet even niet meer hoe dat heet, maar is erg leuk vond ik. En ik heb vanuit Quito ook een excursie gedaan om een vulkaan te beklimmen, vond ik ook een aanrader.
Walvissen spotten bij Puerto Lopez.
Ik vond overigens het regenwoud echt wel het allermooiste. Zou daar zeker een paar nachten doorbrengen.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2813

Geregistreerd: 19 Okt 2013 10:39

Bericht 18 Feb 2023 09:30

Re: Ecuador

O ik lees nu de post van Palmyra. Ik heb ook ongeveer die route gedaan.
Ik vond de evenaar dus wel leuk, maar dat toeristische park niet inderdaad. Echter ligt er iets van 100 meter achter dat park in een zijweggetje een kleiner iets, soort museum. Dat vond ik wel echt interessant.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1811

Geregistreerd: 01 Mei 2022 10:03

Bericht 18 Feb 2023 09:47

Re: Ecuador

Dat museum vonden wij ook wel leuk inderdaad!
Wij zijn ook nog met de gondel in quito naar een uitzichtpunt gegaan waar je een kleine wandeling kunt maken.

Wij hebben daarnaast de hike rondom quilotoa gedaan. Dat vonden we erg mooi, maar daar moet je wel de tijd voor hebben. Je kunt ook met de bus erheen voor een dagje en dan naar het meer lopen en weer terug.

Cotopaxi hebben we uiteindelijk niet beklommen, we zijn alleen een stuk gaan paard rijden in de omgeving. Ik had best last van hoogte ziekte daar en wij hadden toen net niet echt lekker weer, dus m’n herinnering daaraan is wat gekleurd. Schijnt wel mooi te zijn om te doen!

Banos vonden wij heel leuk! Zijn met de mountain bike enorme afstanden gefietst en de omgeving is prachtig.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 18 Feb 2023 10:48

Re: Ecuador

Oh ja Banos! Helemaal vergeten, zooo leuk! Mijn man heeft daar nog gebungeejumped, we zaten ook in zo’n leuk hostel daar toen. En ik heb daar nog die kruidenbaden gedaan. Was ik helemaal vergeten dat dit ook Ecuador was.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 22 Mrt 2023 13:29

Re: Ecuador

Late reactie van mij... Maar heb wel jullie tips bestudeert en wat aan gehad!
We hebben er uiteindelijk voor gekozen om ipv 2 nachten, 1 nacht in Guayaquil te verblijven. Voornamelijk als overnachting en niet om nog veel daar te doen.

Leuk om te lezen dat jullie zo enthousiast zijn. Ik heb er helemaal zin in :D
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 24 Sep 2023 12:36

Re: Ecuador

Oh dames, inmiddels ben ik weer terug uit Ecuador en ik ben net zo enthousiast geworden als jullie. Wat een heerlijke tijd hebben we daar gehad!
Een heel fijn reisland, hele diverse dingen gezien en gedaan en de mensen zijn zo ontzettend vriendelijk.

Echt een aanrader!

Het was er vrij rustig helaas. Het is al niet een mega toeristisch land, maar door alle narigheid van de afgelopen weken is het er nog rustiger geworden.
Amerika had Ecuador ook een negatief reisadvies gegeven, waardoor die toestroom ook echt heel erg beperkt was.
En ik vond het zo’n onzin. Ik heb me nergens echt onveilig gevoeld. We hebben het ook niet opgezocht natuurlijk, maar het was echt prima te doen.
Guayaquil was inderdaad de minst aantrekkelijke plek en er hing ook wel een bepaalde stemming, er was veel politie op de been daar en om ‘s avonds de boulevard op te kunnen moest je eerst met een detectieding gefouilleerd worden.
Maar het was voor 1 avond prima.
Verder geen moment onveilig ofzo gevoeld.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 24 Sep 2023 15:46

Re: Ecuador

Leuk! Waar zijn jullie allemaal geweest?
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 10 Okt 2023 18:57

Re: Ecuador

Quito/Otavalo (Lake Cuicocha)/Papallacta (warm waterbaden)/Tena/2 nachten in de jungle/banos/Cuenca(el Cajas)/Guayaquil/Puerto Lopez (Isla de la Plata)

Was echt heel tof!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 10 Okt 2023 19:00

Re: Ecuador

Heb mee genoten van je foto's Winegum!
Let's discover the world together.

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers