Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Provinciale Statenverkiezingen 2023

<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 18 Mrt 2023 16:50

Re: Provinciale Statenverkiezingen 2023

Dat het gevoel voor jou niet wegneemt kan ik begrijpen, maar ben je bijv wel n eens in een varkensstal geweest? Zeugenstal of vleesvarkensstal of een koeienstal?

Het vlees wat in Nederland wordt geproduceerd is qua dierenwelzijn en van het beste van de wereld.
Als milieu/dieren activisten nu eens actie gingen voeren zodat insecten in Nederland sneller in de schappen komen dan had ik er nog enigzins begrip voor.

Overigens over groente kunnen we ook het een en ander zeggen. Bijv alleen al sla. Ijsbergsla komt vaak uit Spanje terwijl de gewone sla uit Nederland komt. Als je milieuvriendelijk wil eten moet je dus alles waarbij veel transport bij is geweest niet eten en dan valt in dit voorbeeld de ijsbergsla af.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 784

Geregistreerd: 11 Jan 2022 11:02

Bericht 18 Mrt 2023 17:22

Re: Provinciale Statenverkiezingen 2023

Klopt, dat heb je ook met bijvoorbeeld soja. De meeste van onze soja komt uit Zuid-Amerika.

Maar wat pas echt debiel is: bijna al die soja voeren we vervolgens aan vee. En voor 1 kilo rundvlees heb je veel meer dan 1 kilo soja nodig. Het is behalve een dieronvriendelijk systeem ook een inefficiënt systeem.
T (2008) en I (2013)
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 18 Mrt 2023 18:56

Re: Provinciale Statenverkiezingen 2023

Ook dat over soja klopt natuurlijk niet helemaal want waarom liggen er dan hooibalen op de erven van boeren? Precies om koeien eten te geven.
Varkens eten vrijwel alles. Bij mijn oom zag ik soms een berg oud brood dat van de bakker kwam, residu van bier brouwerijen etc...
Soja is er alleen maar bij gekomen omdat door regels je niet alles meer aan varkens mag voeren en door wie is dat gekomen? Juist, de activisten.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 784

Geregistreerd: 11 Jan 2022 11:02

Bericht 18 Mrt 2023 20:20

Re: Provinciale Statenverkiezingen 2023

Gras, hooi, mais, soja, wat ze ook eten: we hebben heeeel veel vee en dat vee eet heeeel veel. Dat redden we niet volledig met restproducten zoals je bij je oom hebt voorbij zien komen.

Leg mij eens uit waarom het een slim en efficiënt systeem is om 12 kilo eten in een dier stoppen om 1 kilo dier te eten? De enigen die er belang bij hebben om dat vreemde systeem in stand te houden is de industrie eromheen.

We hebben deze discussie nu al vaker gevoerd op dit forum, en ik heb nog steeds 0 argumenten gelezen waaruit blijkt dat de intensieve veehouderij iets wezenlijks toevoegt.

Het argument: 'we doen het hier beter dan in andere landen' vind ik net zoiets als 'nu met 50% minder suiker' op een frisdrankfles zetten. Het één is beter dan het ander, maar het is nog steeds slecht.

Het argument dat de boeren ons eten verzorgen: dat zou zo zijn als we afhankelijk zijn van dierlijke producten, maar veganistisch eten kan gewoon.

Het argument dat het bij onze cultuur hoort en dat koetjes in de wei zo mooi zijn: ik fietste vandaag langs een natuurgebied met wilde runderen, waar ik een moeder een kalfje zag voeden tussen de ganzen en meerkoetjes. Dát is voor mij het ultieme Nederlandse plaatje. Niet de monocultuur met megaweilanden en megastallen, waar babydieren bij hun moeders weggehaald worden en geslacht worden.

Je vraagt steeds of wij wel eens op een boerderij zijn geweest (ja, ben ik), maar laat ik eens een vraag aan jou stellen: ben jij wel eens bevallen van een baby, waarna die baby bij je werd weggehaald en je vervolgens aan een melkmachine werd gekoppeld? (Ik toevallig wel. Lang verhaal, maar het is in ieder geval klote.)

Het is heel vervelend voor de boeren, maar ze proberen ons iets te verkopen dat we niet nodig hebben. En dat wel heel veel leed en milieuschade veroorzaakt. Heb nog steeds nergens iets gelezen of gehoord waardoor ik dacht: o ja, de intensieve veehouderij is toch ook wel nuttig.
T (2008) en I (2013)
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 784

Geregistreerd: 11 Jan 2022 11:02

Bericht 18 Mrt 2023 20:51

Re: Provinciale Statenverkiezingen 2023

Ah, ik kom net een artikel tegen waarin ze het beter verwoorden en beargumenteren dan ik dat kan:

https://mtsprout.nl/tech-innovatie/5-re ... cht-voeren
T (2008) en I (2013)
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 19 Mrt 2023 09:58

Re: Provinciale Statenverkiezingen 2023

Ik ben aan dat je het toch niet eens bent met nummer 3 uit het artikel. Verticale akkerbouw. Die verlichting kost stroom wat, indien niet groen is opgewekt ook belastend is. Daarnaast zorgt het voor landschapsvervuiling net zoals windmolens.

Kweek vlees en vis moeten exact dezelfde smaak eigenschappen krijgen als het huidige aanbod (en zelfs meer dan bijv aan de smaak van kwartel en kangaroo vlees etc).

Grasmelk geldt hetzelfde voor. Sojamelk etc wat er nu als vervanger is vind ik totaal niet op melk lijken qua smaak.

Daarnaast wat is Nederland zonder koeien en schapen in de wei en zonder akkers met bijv mais? Wat wil je met die grond doen? Nog meer bouwen? Die gronden geven ook mooie open zichtlijnen wat belangrijk is voor een open vrij gevoel.
<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1893

Geregistreerd: 14 Apr 2014 11:58

Bericht 19 Mrt 2023 10:44

Re: Provinciale Statenverkiezingen 2023

Verticale landbouw is nog volop in ontwikkeling, ze zijn dan ook bezig met methodes te bedenken hoe ook het stroomverbruik zoveel mogelijk beperkt wordt.

En wat betreft de smaak, het is uiteindelijk gewoon een kwestie van wennen. Al heb ik het idee dat het bij sommige mensen ook wel wat tussen de oren zit. Dan proberen ze 1 of 2 vega burgers, vinden ze niet lekker en concluderen gelijk dat al het vegetarisch maar vies is. Er is zoveel keuze, vast wel wat dingen waar je prima vrede mee kunt hebben.

Oh, en over het stukje wat we met de grond moeten doen als veeteelt bedrijven weg moeten... Wat dacht je van natuurgebieden? We hebben veel te weinig bomen in Nederland, deze kunnen dan weer mooi stikstof opruimen!
"Life happens when you're busy making other plans"

♡ Boy january 2014
♡ Girl january 2016
♡ Girl march 2019
♡ Girl september 2020
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 784

Geregistreerd: 11 Jan 2022 11:02

Bericht 19 Mrt 2023 11:06

Re: Provinciale Statenverkiezingen 2023

Fred schreef:Die gronden geven ook mooie open zichtlijnen wat belangrijk is voor een open vrij gevoel.


Ben je wel eens wezen wadlopen, door de Schoorlse duinen gestruind, over het Naardermeer gevaren? Heb je de konikpaarden gezien in de weides van de Biesbosch? Genoeg open zichtlijnen daar hoor. En toch biodiversiteit.
T (2008) en I (2013)
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 19 Mrt 2023 13:10

Re: Provinciale Statenverkiezingen 2023

Denk dat het best interessant kan zijn om weilanden te laten voor wat het is. Kijken wat er gebeurt en wat er gaat groeien. Zal de eerste jaren wss een dikke rommel worden maar daarna krijg je balans.

Verder denk ik dat we nu met deze uitslag in een vacuüm terecht gaan komen op een aantal gebieden.
2015 💙
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 20 Mrt 2023 20:32

Re: Provinciale Statenverkiezingen 2023

Nogmaals Nederland loopt voorop qua innovatie in de veeteelt. Als wij hier de veestapel zouden inkrimpen dan worden er bijv ergens anders in Europa / de wereld daarvoor in de plaats een megastal geplaatst ipv geëxporteerd. Deze stal hoeft dan natuurlijk aan minder richtlijnen te voldoen dan in Nederland. Met andere woorden je verplaatst en maakt het probleem elders vele malen groter.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 784

Geregistreerd: 11 Jan 2022 11:02

Bericht 20 Mrt 2023 21:41

Re: Provinciale Statenverkiezingen 2023

Niet als we minder vlees gaan eten. Wat al gebeurt.
T (2008) en I (2013)
Vorige

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers