Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Rijles

<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 814

Geregistreerd: 11 Jan 2022 12:02

Bericht 18 Mrt 2023 18:37

Rijles

Het gaat er dan toch nog van komen: ik ben 36 en ga rijlessen nemen.

We willen geen auto gaan kopen. Mijn man rijdt niet en we werken allebei in onze woonplaats. Maar... er staan de laatste tijd steeds meer deelauto's in onze wijk! En dat maakt het toch wel interessant. Even met de auto naar familie of vrienden. Of naar orkestrepetitie op een regenachtige avond. Het lijkt me zo fijn.

Hebben jullie tips voor hoe je een goede rijschool kiest?

Ik heb ADHD en denk dat ik voor een automaatrijbewijs ga.

Zijn er forummers die daar ervaring mee hebben? (Met ADHD en rijden / met een automaatrijbewijs.) Is het erg onhandig als je niet in alle auto's kunt rijden?
T (2008) en I (2013)
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2087

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:04

Bericht 18 Mrt 2023 19:08

Re: Rijles

Wat een stoere stap!
Voor een goede rijschool zou ik eens in je omgeving rondvragen voor ervaringen. Misschien zijn er vrienden van jouw zoon met oudere broers en zussen met recente ervaring? Verder zou ik even goed bedenken of je een grote rijschool wilt met mogelijk wisselende instructeurs of liever een eenpitter.
Ik heb geen ervaring met een automaten rijbewijs. Misschien kun je eerst eens een proefles (of meerdere) nemen in een schakelauto en dan in overleg met de instructeur beslissen wat haalbaar/handig is? Hoewel ik nu een automaat rijd ben ik blij dat ik in allebei kan rijden, maak ik heb makkelijk praten want ik heb op mijn 18e mijn rijbewijs gehaald zonder hier echt over na te denken.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 18 Mrt 2023 19:31

Re: Rijles

Ik zou ook even checken of de deelauto’s in je buurt automaten zijn of schakel auto. Want als het laatste het geval is, kun je daar niet in rijden met een automaat rijbewijs.

Verder wel heel stoer van je! En verder geen tips. Destijds ‘gewoon’ een rijschool in de buurt gekozen en heb een schakel rijbewijs.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11578

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 18 Mrt 2023 19:51

Re: Rijles

Geen ervaring met automaat rijbewijs maar ik denk niet dat het een beperking is. Of in ieder geval in de toekomst niet meer. Alle elektrische auto’s zijn elektrisch.

Succes!
2015 💙
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 18 Mrt 2023 20:25

Re: Rijles

Stoer van je!

Ik heb een gewoon rijbewijs maar daarna alleen maar automaat gereden en dat is wel een redelijke beperking met auto's huren in het buitenland. Althans ik vind het niet erg maar m'n man ergert zich er altijd aan.

Geen tips voor rijden met ADHD maar ik heb wel een goede tip voor een rijschool. Ik had erg baat bij een eenmanszaak met een vrouw. Kleinschalig en voelde al snel vertrouwd. Heb jarenlang gelest en heel wat rijscholen gehad en dit bleek de beste keuze.
Let's discover the world together.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5491

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 18 Mrt 2023 21:01

Re: Rijles

Wat is de beperking dan Marin? Dat jij alleen in automaat wil rijden?

Goede tip Ooh La La. En misschien ouderwetse tip maar schakelen is echt wel te doen hoor :-).
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 814

Geregistreerd: 11 Jan 2022 12:02

Bericht 18 Mrt 2023 21:28

Re: Rijles

Is het je wel altijd gelukt Marin? Om een automaat te vinden in het buitenland?

Ik denk dat Minx gelijk heeft en dat het steeds minder een beperking wordt naar mate we meer elektrisch gaan rijden allemaal.

Ooh La La, deelplatforms met eigen auto's hebben sowieso alleen maar automaten. Bij Snapp Car (dan huur je iemands zelfgekochte auto, dus allerlei merken) heb ik even gekeken. Die hebben vandaag in mijn stad 35 auto's beschikbaar, waarvan 12 automaten. Prima score, toch?

Char, wat grappig dat je ziet dat mijn zoon al bijna oud genoeg is voor rijlessen. Ik moest daar wel aan denken inderdaad, dat we straks misschien binnen een paar jaar tijd allebei ons rijbewijs halen. We zouden bijna samen op les kunnen! Dan moet ik nog even wachten ;)


Heb al wel rondgevraagd in mijn omgeving en een paar bruikbare reacties gekregen. Andere ADHD'ers vonden het schakelen wel echt een struikelblok tijdens de rijlessen.
T (2008) en I (2013)
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 18 Mrt 2023 21:41

Re: Rijles

Filoria schreef:
Ooh La La, deelplatforms met eigen auto's hebben sowieso alleen maar automaten. Bij Snapp Car (dan huur je iemands zelfgekochte auto, dus allerlei merken) heb ik even gekeken. Die hebben vandaag in mijn stad 35 auto's beschikbaar, waarvan 12 automaten. Prima score, toch?



Dat is inderdaad geen slechte score!
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2525

Geregistreerd: 04 Okt 2017 09:46

Bericht 18 Mrt 2023 22:09

Re: Rijles

Filoria schreef:Ooh La La, deelplatforms met eigen auto's hebben sowieso alleen maar automaten. Bij Snapp Car (dan huur je iemands zelfgekochte auto, dus allerlei merken) heb ik even gekeken. Die hebben vandaag in mijn stad 35 auto's beschikbaar, waarvan 12 automaten. Prima score, toch?


Zie jij Greenwheels dan als iets anders, Filoria? Handige daaraan vind ik dat ze altijd zo in de buurt van het station staan.

Ik zou proberen een ‘gewoon’ rijbewijs te halen en als blijkt dat het te ingewikkeld voor je of het je te lang duurt, dan kun je altijd zo wisselen naar een automaat. Ik denk vanwege elektrisch rijden dat je ook snel goed zit in de toekomst.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 484

Geregistreerd: 12 Dec 2020 12:31

Bericht 18 Mrt 2023 22:39

Re: Rijles

Ik zou juist eerst je automaat rijbewijs gaan halen of ik elk geval beginnen met automaatlessen en als je dat onder de knie hebt, overstappen op schakellessen als je toch graag voor schakel wil gaan.

Mijn vriend is rij-instructeur en hun starten bij vrijwel alle leerlingen met autisme, adhd etc met een automaat omdat er veel minder handelingen tegelijkertijd zijn waardoor er een betere focus op de weg ligt. Ook adviseren ze mensen die op latere leeftijd beginnen met lessen om te starten met automaatlessen en ze zijn momenteel bezig om meerdere automaten aan te schaffen zodat er meer kunnen starten in een automaat om ze daarna pas het schakelen te leren. Hun ervaring tot nu toe lijkt aan te geven dat ze minder lessen nodig hebben bij de start in een automaat (zonder automaatrijbewijs) en daarna de overstap te maken naar de schakelbak zodat ook hun focus eerst beter op de weg ligt.

Zelf heb ik alleen een automaatrijbewijs. Ik ben voor een automaat gegaan omdat alle rijscholen voorlopig vol zaten, behalve de automaatlesauto, daarmee kon ik wel snel mijn rijbewijs halen en dat was voor mij het belangrijkste op dat moment ivm voetbalwedstrijden van mijn zoon. Mijn intentie was om daarna nog wel schakellessen te nemen maar ik heb direct een automaat gekocht en mijn vader heeft ook een automaat dus als er al eens iets mis is kan ik die pakken. Schakelrijbewijs heb ik tot op heden dus nog niet gemist. Ik vond het superfijn om zo met een automaat de weg op te kunnen, ik denk dat je op latere leeftijd, met kinderen, toch wat anders de weg op gaat dan een 18 jarige Of nou ja, ik weet het eigenlijk wel zeker als ik al die verhalen over leerlingen en hun gevaarlijke capriolen hoor.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 814

Geregistreerd: 11 Jan 2022 12:02

Bericht 18 Mrt 2023 22:44

Re: Rijles

June, wij hebben een Greenwheels om de hoek! 100 meter verderop. Ik dacht dat Greenwheels altijd automaten zijn, dat zei iemand laatst tegen mij. Is dat niet zo?

Signature, dank voor het delen! Wat interessant om de ervaringen van je vriend te lezen.
T (2008) en I (2013)
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2525

Geregistreerd: 04 Okt 2017 09:46

Bericht 19 Mrt 2023 01:26

Re: Rijles

Nee, de elektrische wel (die zijn wit (Caddy is overigens ook wit, maar niet elektrisch)), maar alle andere auto’s van greenwheels zijn gewoon schakelauto’s.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 19 Mrt 2023 08:25

Re: Rijles

Lot schreef:Wat is de beperking dan Marin? Dat jij alleen in automaat wil rijden?



Ja, het is duurder en er is minder keuze.
Mijn man vindt het dus onzin, die zegt dat ik prima in een schakel auto zou kunnen rijden. Maar ik heb na mijn rijlessen dat nooit meer gedaan en ik schiet ontzettend in de stress van het idee dat ik dan op die steile Spaanse straatjes dat moet doen. Dus no way José. Dit is onze jaarlijks terugkerende vakantie ruzie.

Filoria ja het is tot nu toe altijd gelukt maar alleen in Spanje en Amerika (dat laatste is makkelijk, daar rijdt iedereen automaat). Andere landen geen ervaring mee.

Bij de auto garage als mijn auto kapot is (maar daar heb jij dan geen last van zonder eigen auto) kan ik ook niet makkelijk een leenauto lenen, is bijna altijd schakel. (en onhandig met kinder stoeltjes dus ik doe dat sowieso niet eigenlijk dan).

Dit zijn beetje mijn ervaringen. Met deel auto's heb ik dan weer helemaal geen ervaring.
Let's discover the world together.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1832

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 19 Mrt 2023 08:52

Re: Rijles

Ik heb een aantal jaar Greenwheels gereden en mijn ervaring is dat 90% van de auto’s schakel zijn.

Sowieso als je geen eigen auto hebt is het niet handig alleen een automaat te kunnen rijden. Zowel huren als delen is toch voor het meerendeel schakel in Europa. Een automaat huren is ook een stuk duurder dan een schakel.
<<

Kira

Lady-post-a-lot

Berichten: 1101

Geregistreerd: 30 Apr 2022 07:39

Bericht 19 Mrt 2023 09:08

Re: Rijles

Geen ervaring met deelautos, maar ik heb een normaal rijbewijs en rij nu automaat. En eigenlijk wil ik niks anders meer.
Ik rij wel nog af en toe ik de schakel van m'n ouders en dat gaat goed gewoon. Misschien kun je wel informeren naar de opties binnen de rijschool. Alleen een rijbewijs voor automaat zou ik zelf niet willen hebben.
Wel super stoer dat je gaat rijden! Ik heb ook pas 2,5 jaar geleden m'n rijbewijs gehaald en alles is zoveel makkelijker.
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1429

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:26

Bericht 19 Mrt 2023 10:15

Re: Rijles

Signature schreef:Ik zou juist eerst je automaat rijbewijs gaan halen of ik elk geval beginnen met automaatlessen en als je dat onder de knie hebt, overstappen op schakellessen als je toch graag voor schakel wil gaan.

Mijn vriend is rij-instructeur en hun starten bij vrijwel alle leerlingen met autisme, adhd etc met een automaat omdat er veel minder handelingen tegelijkertijd zijn waardoor er een betere focus op de weg ligt.




Mijn broertje met ADHD en autisme is juist op advies van de rijschool gewoon met een schakelaar begonnen. En dat rijdt hij nu nog steeds.
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 814

Geregistreerd: 11 Jan 2022 12:02

Bericht 19 Mrt 2023 11:51

Re: Rijles

Kira, wat stoer! Hoe heb jij het ervaren om 'op latere leeftijd' rijlessen te hebben? Wat vond jij moeilijk / makkelijk?
T (2008) en I (2013)
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 814

Geregistreerd: 11 Jan 2022 12:02

Bericht 19 Mrt 2023 11:53

Re: Rijles

Marin schreef:ik schiet ontzettend in de stress van het idee dat ik dan op die steile Spaanse straatjes dat moet doen. Dus no way José. Dit is onze jaarlijks terugkerende vakantie ruzie


Hahaha ik zie dit helemaal voor me.
T (2008) en I (2013)
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 19 Mrt 2023 20:54

Re: Rijles

Ik heb pas een paar jaar geleden mijn rijbewijs gehaald. Toen nog niet gediagnosticeerd maar wel bewust gekeken naar een rijschool met ervaring bij faalangst en concentratieproblemen. Ik heb eigenlijk best makkelijk mijn rijbewijs gehaald, met een faalangst examen. Schakelen vind ik geen probleem, zonder schakelen vind ik het te saai en word ik snel slaperig. Juist grote voorkeur voor schakelen dus.

Ik had hele overzichtelijke lessen van 45 minuten, met een duidelijke structuur. Echt heel fijn.
R. 2013
D. 2016
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3187

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:00

Bericht 19 Mrt 2023 21:16

Re: Rijles

Ik heb heel lang met jongeren met ASS gewerkt die op een gegeven moment ook voor hun rijbewijs gingen. Stuk voor stuk allemaal schakel, automaat werd eigenlijk afgeraden. Omdat het dan moeilijker is om uiteindelijk door te groeien naar de schakel omdat je dan al iets gewend bent.
Wij hebben toen contact gezocht met CBR of zij tips hadden voor rijscholen die ze konden aanbevelen. Daar konden ze niet echt iets over zeggen, maar zijn wel namen genoemd.
De meeste zijn gewoon met 40-50 uur lessen geslaagd. (Zelf ook 42 uur nodig gehad)
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 484

Geregistreerd: 12 Dec 2020 12:31

Bericht 19 Mrt 2023 21:41

Re: Rijles

Ik denk dat de overstap naar automaat nu ook meer in trek is omdat er steeds meer automaat gereden wordt. Uiteraard is het per persoon verschillend waar meer baat bij is. De ene persoon met adhd of ass is de ander niet.

Ik heb mijn automaatrijbewijs in 19 of 20 lessen gehaald, dat kan ook nog een financiële overweging zijn, maar dan moet je natuurlijk wel gebruik kunnen maken van een automaat deelauto.

Bij het kiezen van een rijschool zou ik even de slagingspercentages bekijken.
<<

Lavina

Noob

Berichten: 125

Geregistreerd: 13 Okt 2022 16:58

Bericht 20 Mrt 2023 00:25

Re: Rijles

Superstoer en zeker doen! Ik ben toevallig ook op mn 36ste gestart! Door overstappen naar een andere rijinstructeur (eerste stopte) langer over gedaan dan gepland, morgen mag ik voor de tweede keer proberen af te rijden.

Mijn eis was een vrouwelijke instructrice, daarmee begon mijn zoektocht. Na 8 lessen vertelde zij dat ze ging stoppen en kwam ik bij een mannelijke instructeur. Ik zag ook heel erg op tegen het schakelen, bang dat ik de koppeling kapot zou maken door verkeerd op laten komen, maar het schakelen had ik zo onder de knie.

Mijn advies zou zijn om met theorie te beginnen, en zo snel mogelijk alles te plannen, ook ttt en afrijden. Er zijn enorm lange wachttijden. Ik moest voor dit herexamen bijv 10weken wachten!
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 814

Geregistreerd: 11 Jan 2022 12:02

Bericht 20 Mrt 2023 00:32

Re: Rijles

Bedankt voor de tips Lavina, dat van die wachttijden wist ik niet.

Heel veel succes morgen! Zet hem op!
T (2008) en I (2013)
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2526

Geregistreerd: 02 Jan 2016 16:21

Bericht 20 Mrt 2023 07:35

Re: Rijles

Ik heb ook ADHD maar nooit over nagedacht om voor een automatenrijbwijs te gaan. Ik heb nooit moeite gehad met schakelen icm adhd en zou mezelf niet beperken door alleen een automatenrijbewijs te halen.

Weet trouwens niet of je ADHD medicatie gebruikt, maar ik meen me te herineren dat je dan een extra keuring en rijtest moet doen.
Ik had destijds de diagnose niet dus had dat probleem toen niet.
<<

Lavina

Noob

Berichten: 125

Geregistreerd: 13 Okt 2022 16:58

Bericht 20 Mrt 2023 12:10

Re: Rijles

Filoria schreef:
Heel veel succes morgen! Zet hem op!


Yes! Gehaald!! 🥳
Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Char