Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Moestuin

<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 10 Mrt 2023 18:24

Moestuin

Wie heeft er een moestuin en vindt het leuk om daarover te kletsen?

Wij hebben in onze nieuwe tuin moestuinbakken laten maken, niet groot, maar zo'n 5 m2 zal het ongeveer zijn. Voor nu staan er bramen, frambozen en bessen in, de rest ben ik binnen aan het voorzaaien.

Ik ben wel echt een beginner, dus heel benieuwd wat de opbrengst zal zijn straks.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 10 Mrt 2023 20:00

Re: Moestuin

Ooh leuk! Wat ben je allemaal binnen aan het voorzaaien? En hoe gaat dat?

Ik heb jarenlang gemoestuinierd maar de laatste twee jaar niet, m'n moestuinbak aan de buurmeisjes gegeven en had daar vorig jaar zo'n spijt van.
Vorige zomer was ik op vakantie in een Duits huis met overal potten tomaten in de tuin die de kinderen vrij konden plukken en dat was zo'n inspiratie dat ik dit jaar weer vrij fanatiek begonnen ben. Mijn idee (ja ik droom hier beetje veel te romantisch over) is meer moestuinieren in potten en kistjes op het terras en aantal dingen in de directe grond.

Naast de vele bloemzaden heb ik ook veel groentezaden gekocht. De paarse spruit broccoli en de bieslook is al voorgezaaid en groeit goed binnen. Het legioen aan groenten zaden wil ik dolgraag aan beginnen maar durf ik nog niet met die kou buiten. Zes weken binnen kiemen geloof ik dus ik wacht nog maar heel even af, had mid maart in m'n zaaiplanning staan maar ik wacht toch nog maar heel even.

Mijn verdere planning:

Kruiden:
Zomer tijm.
Salie.
Bieslook.
Thaise basilicum.

Tomaat:
Gele olijf tomaat.
Rode trostomaten Martina.

Overige pot groenten:
Gele courgette aten a.
Snack komkommer.
Padron pepers.
Rainbow chard, van die prachtige regenboog snijbiet. - deze heb ik intussen wel binnen voorgezaaid omdat ik ongeduldig was.

In de border:
De voorgezaaide paarse spruitjes broccoli.
Rode boerenkool (later dit jaar)
Groene boerenkool (later dit jaar)

Bramen hebben we sowieso al jaren in de tuin en maak in altijd jam van. Appels ook (appelmoes en appeltaart) Frambozen sinds twee jaar maar doen 't nog niet denderend, zo'n drie frambozen per jaar...
Let's discover the world together.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9406

Geregistreerd: 25 Nov 2015 15:30

Bericht 11 Mrt 2023 17:26

Re: Moestuin

Wij hebben geen moestuin maar ik ga wel voor de komkommer en tomatenplanten dit jaar, eten we veel en vinden de kinderen ook leuk!
⁠♡♡♡
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 12 Mrt 2023 08:35

Re: Moestuin

Leuk en lekker Uffe. Ga je 't in de volle grond planten of in een pot of bak?
Let's discover the world together.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 12 Mrt 2023 10:10

Re: Moestuin

Leuk Uffe, misschien zijn aardbeien ook leuk om te planten? Mijn neefjes vinden dat helemaal fantastisch.

Marin, dat is een flinke lijst, leuk! Ben benieuwd hoe het zal gaan!

Voor nu is dit mijn lijst:
- Fruitbomen: appel en peer
- Kleinfruit: braam, framboos (zomer en herfstframboos) en zwarte bes. Aardbeienplantjes worden over 2 weken bezorgd.
- Zeven soorten kruiden ben ik binnen aan het voorzaaien
- Tray 1 aan het voorzaaien met tomaat, cherrytomaat, paprika en ui. Daar beginnen al wat steeltjes naar boven te komen :love:
- Tray 2 moet ik nog voorzaaien met komkommer, bieten, courgette en aubergine

Ik denk dat dit het wordt zo voor ons eerste jaar 😁
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1811

Geregistreerd: 01 Mei 2022 10:03

Bericht 12 Mrt 2023 15:57

Re: Moestuin

Vraag over tomaat en cherry tomaat. Bij ons eten de vogels die helemaal op (en laten dan veel troep achter op t terras). Hebben jullie daar ook last van? Ik wil geen net erover doen, dat vind ik lelijk/storend.

Komkommer, courgette, paprika en chili’s laten ze gelukkig links liggen.
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1951

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:58

Bericht 14 Mrt 2023 13:55

Re: Moestuin

Ik maak er elk jaar een! Hier kijken de vogels niet naar de tomaten om.

Ik wil dit jaar tomaten en courgette, en paprika's weer eens proberen. Vorig jaar was het daar veel te koud voor, dus dat werd niks.
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1297

Geregistreerd: 09 Sep 2013 17:27

Bericht 14 Mrt 2023 18:31

Re: Moestuin

Hier komt dit jaar ook een moestuin. Ik ben zeer benieuwd.
Ik geloof dat we nu zaden hebben van wortel, radijs, komkommer, tomaat, broccoli en bosui. Bieslook staat bij een vriend thuis al binnen te groeien en kan daarna naar ons toe. Ik geloof dat we ook nog rozemarijn en tijm krijgen. In de toekomst wil ik nog prei en framboos erbij. Ik weet vrij weinig van moestuinieren dus we gaan het meemaken.

Vroeger bij mijn ouders hadden we pruimenbomen, appelbomen, aardbeien, frambozen en tomaten.

We zijn de grond in orde aan het maken, het stuk waar de moestuin komt is bijna uitgegraven en dan kan de moestuingrond erin enzo.
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1935

Geregistreerd: 23 Apr 2015 09:55

Bericht 14 Mrt 2023 18:39

Re: Moestuin

Ik had laatst zo'n klein moestuinsetje bij de Action gekocht met komkommer, paprika en bloemkool. Ik heb ze net gezaaid en ze staan nu voor het raam. Ik wil binnenkort bij het tuincentrum nog even wat zaden en plantjes halen. Ik denk vooral komkommer, tomaat, paprika, courgette, wortel, aardbeien en sla. We hebben al eens bloemkool en paksoi gehad, dat groeide beide erg goed! Bij ons vorige huis hadden we heel veel sperziebonen en aardbeien staan. Dat ging toen onwijs goed, misschien ook maar sperziebonen weer proberen. Ik heb ook een frambozenstruik gekocht vorig jaar, maar dat wil helaas maar niet slagen. Misschien dat ik die ook wel weer haal.
2011 2012 2017
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 19 Mrt 2023 09:49

Re: Moestuin

Leuk om te lezen wat jullie allemaal hebben.
Mijn framboos deed 't ook niet denderend Indigo.

Ik heb een beetje een 'probleempje'. M'n zaailingen (zowel bloemen als groenten) zijn we klaar om overgepot te worden en ik wil de zaaitrays gebruiken voor de volgende lading zaden (tomaten, pepers en bloemen). Maar... Het is eigenlijk nog te vroeg en te koud om ze buiten uit te planten. Dus ik probeer het nu maar beetje te rekken nog en m'n geduld te bewaren.
Let's discover the world together.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 19 Mrt 2023 10:01

Re: Moestuin

Ik heb dat probleem ook Marin! Ik ga ze vandaag toch maar overzetten naar 9x9 cm potjes en nog binnen houden, want het weer ziet er nog niet zo goed uit de komende weken.

Verder gaan we een klein kasje kopen maar dat duurt ook nog wel even voor die binnen is:
https://www.fonq.nl/product/royal-well- ... lsrc=aw.ds
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 19 Mrt 2023 10:36

Re: Moestuin

Ooh leuk kasje!
Ja p9 potjes zou ik eigenlijk moeten doen nu met deze zaailingen maar heb daar echt geen ruimte voor. Ik kan met kinderen onmogelijk iets in de woonkamer zetten (en dat trekt m'n man ook echt niet). De vensterbank in de keuken is de enige plek en daar staan die twee zaaitrays precies goed. Dus toch nog maar beetje rekken en hopelijk blijft de nacht temperatuur beetje hoog zodat ze dan over een week of twee kunnen gaan afharden en dan naar buiten.
Let's discover the world together.
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5349

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:12

Bericht 19 Mrt 2023 11:26

Re: Moestuin

Wij hebben tot nu toe Jalapeño, cherrytomaatjes, komkommer, courgette en peultjes gezaaid. Dat staat nu warm beneden in de woonkamer maar mochten ze nog niet naar buiten kunnen ivm de temperatuur, zet ik ze altijd op onze slaapkamer in de vensterbank. Daar hebben we nooit de verwarming aan en staat altijd een raam open dus qua temperatuur dan weer wat beter.

De bietjes moeten we nog zaaien bedenk ik me net, zoon wil die graag weer in de tuin.
10.04.17
<<

Agnes

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1635

Geregistreerd: 11 Jul 2018 17:09

Bericht 19 Mrt 2023 20:04

Re: Moestuin

Ik heb maar een kleine moestuin, momenteel heb ik er alleen aardbeien en tijm in staan. Ik wil er nog wel iets bij, maar weet even niet goed wat.

Mijn aardbei is een beetje gaan woekeren, hij heeft zich enorm vermenigvuldigd zal ik maar zeggen😅 durf alleen nu de plantjes nog niet te verplaatsen. Weet iemand wanneer dat zou kunnen?
Laatst gewijzigd door Agnes op 19 Mrt 2023 20:11, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3221

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 19 Mrt 2023 20:10

Re: Moestuin

Deze zomer is de eerste zomer dat we in ons nieuwe huis wonen (vorige zomer wel wat geteeld en overgezet).

We hebben appel, framboos en bessen. Geen idee of deze dit jaar wat leveren. Verder hebben we een aardbeien mee verhuisd.

Dit weekend hebben de kinderen met oma ui en wortel gezet. Vorig jaar bleven de wortels maar komen, ben benieuwd. Ook heb ik nog zakjes voor bonen en courgette. Tomaten doen we waarschijnlijk ook nog erbij.
08/2018
05/2021
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9406

Geregistreerd: 25 Nov 2015 15:30

Bericht 19 Mrt 2023 21:35

Re: Moestuin

Marin schreef:Leuk en lekker Uffe. Ga je 't in de volle grond planten of in een pot of bak?



Vorig jaar had ik ze in een pot maar nu doe ik ze in een grote plantenbak.

Aardbeien vind ik ook nog een goed plan. Toen de jongste geboren werd kregen de meiden een mega hangplant, zoiets is wel weer leuk!
⁠♡♡♡
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 19 Mrt 2023 22:24

Re: Moestuin

Hier van alles geprobeerd maar het enige wat lukte was knoflook vorig jaar! Super makkelijk, in november biologische (grote) knoflookteentjes de grond in en in juni/juli heerlijke verse knoflookbollen die je kan laten drogen. Super simpel alleen duurt het dus lang voordat je ze kan oogsten.
<<

Giorgia

Noob

Berichten: 19

Geregistreerd: 20 Mrt 2023 07:43

Bericht 20 Mrt 2023 07:54

Re: Moestuin

Wat leuk! Mijn zoon is gisteren begonnen met snoeppaprika, snoepkomkommer en tomaat. Het staat nu in de keuken. Ik heb met mijn man afgesproken dat hij een (klein) stukje tuin 'krijgt' als hij dit leuk blijft vinden. Dan kan hij, als het straks warmer wordt, buiten aan de slag en kan hij zelf kiezen wat hij gaat zaaien.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 20 Mrt 2023 12:11

Re: Moestuin

Agnes schreef:Mijn aardbei is een beetje gaan woekeren, hij heeft zich enorm vermenigvuldigd zal ik maar zeggen😅 durf alleen nu de plantjes nog niet te verplaatsen. Weet iemand wanneer dat zou kunnen?


Bedoel je qua temperatuur of qua stevigheid van de plantjes?
Over het algemeen wordt ijsheiligen (mid mei) aangehouden als de periode wanneer je echt buiten kunt gaan planten, dus je zou dat hiervoor misschien ook kunnen aanhouden?

Wat leuk dat je zoon z'n eigen plekje krijgt Giorgia!

Mijn zoon heeft een eigen tijmplantje (want dat is het enige kruid dat hij lekker vindt) en aardbeitjes. En ze hebben allebei geholpen met zaaien, al was dat meer gedoe dan dat het leuk was haha. Ze mochten wel heel leuk de stokjes voor de plantlabels kleuren in verschillende kleuren en hij heeft toen voor de regenboogsnijbiet (kan niet wachten tot we die goed zien, zo mooi) een mooi stokje met allemaal regenboog kleurtjes gemaakt. :love:

Ik vind (moes)tuinieren zo heerlijk omdat het je zo van de kleine dingen laat genieten. Soms kijk ik naar m'n plantbaby's en dan zie ik gewoon dat ze gegroeid zijn en dan ben ik zo blij. :laughcry:
Let's discover the world together.
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 660

Geregistreerd: 11 Okt 2022 20:24

Bericht 20 Mrt 2023 12:15

Re: Moestuin

Ik wil ook weer gaan moestuinen. Voor nu moet ik nog even wachten totdat tuin geëgaliseerd is en erg graszoden liggen. En dan ga ik aan de slag. Ik ga beginnen met een (grote) kruidentuin en daarna even uitzoeken wat in de volle grond kan. Ik heb er in ieder geval weer heel veel zin in. Net als het aanleggen van een nieuwe pluktuin. Dat je dan in de zomer boeketten uit eigen tuin kan plukken.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 20 Mrt 2023 13:07

Re: Moestuin

Marin schreef:Ik vind (moes)tuinieren zo heerlijk omdat het je zo van de kleine dingen laat genieten. Soms kijk ik naar m'n plantbaby's en dan zie ik gewoon dat ze gegroeid zijn en dan ben ik zo blij. :laughcry:


Dat is toch ook heerlijk 😁 Heel gezond als je van die kleine dingen kunt genieten!
<<

Agnes

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1635

Geregistreerd: 11 Jul 2018 17:09

Bericht 20 Mrt 2023 16:58

Re: Moestuin

Marin schreef:
Agnes schreef:Mijn aardbei is een beetje gaan woekeren, hij heeft zich enorm vermenigvuldigd zal ik maar zeggen😅 durf alleen nu de plantjes nog niet te verplaatsen. Weet iemand wanneer dat zou kunnen?


Bedoel je qua temperatuur of qua stevigheid van de plantjes?
Over het algemeen wordt ijsheiligen (mid mei) aangehouden als de periode wanneer je echt buiten kunt gaan planten, dus je zou dat hiervoor misschien ook kunnen aanhouden?


Dat algemene inderdaad, dankjewel! Dan hou ik dat maar aan. Hij voelt al wel goed geworteld, maar dan blijf ik er liever nog even van af voor ik het verpest.
<<

Giorgia

Noob

Berichten: 19

Geregistreerd: 20 Mrt 2023 07:43

Bericht 20 Mrt 2023 17:42

Re: Moestuin

Scandic schreef:
Marin schreef:Ik vind (moes)tuinieren zo heerlijk omdat het je zo van de kleine dingen laat genieten. Soms kijk ik naar m'n plantbaby's en dan zie ik gewoon dat ze gegroeid zijn en dan ben ik zo blij. :laughcry:


Dat is toch ook heerlijk 😁 Heel gezond als je van die kleine dingen kunt genieten!



Ja dit vind ik ook het leukste aan tuinieren 😀
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 20 Mrt 2023 17:47

Re: Moestuin

Ik heb trouwens dit leuke plantenbakje gekocht bij de Aldi. Wel in het wit, wat ik de minst leuke kleur vond maar was de enige die er bij ons nog was.

https://www.aldi.nl/aanbiedingen/WK11_V ... ticle.html
Let's discover the world together.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9406

Geregistreerd: 25 Nov 2015 15:30

Bericht 20 Mrt 2023 19:08

Re: Moestuin

Wat een leuk ding Marin!

Ja dat vind ik ook het leukste, kan oprecht genieten als er tomaatjes gaan groeien!
⁠♡♡♡
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron