18 Mrt 2023 21:39 door Signature
Ik zou juist eerst je automaat rijbewijs gaan halen of ik elk geval beginnen met automaatlessen en als je dat onder de knie hebt, overstappen op schakellessen als je toch graag voor schakel wil gaan.
Mijn vriend is rij-instructeur en hun starten bij vrijwel alle leerlingen met autisme, adhd etc met een automaat omdat er veel minder handelingen tegelijkertijd zijn waardoor er een betere focus op de weg ligt. Ook adviseren ze mensen die op latere leeftijd beginnen met lessen om te starten met automaatlessen en ze zijn momenteel bezig om meerdere automaten aan te schaffen zodat er meer kunnen starten in een automaat om ze daarna pas het schakelen te leren. Hun ervaring tot nu toe lijkt aan te geven dat ze minder lessen nodig hebben bij de start in een automaat (zonder automaatrijbewijs) en daarna de overstap te maken naar de schakelbak zodat ook hun focus eerst beter op de weg ligt.
Zelf heb ik alleen een automaatrijbewijs. Ik ben voor een automaat gegaan omdat alle rijscholen voorlopig vol zaten, behalve de automaatlesauto, daarmee kon ik wel snel mijn rijbewijs halen en dat was voor mij het belangrijkste op dat moment ivm voetbalwedstrijden van mijn zoon. Mijn intentie was om daarna nog wel schakellessen te nemen maar ik heb direct een automaat gekocht en mijn vader heeft ook een automaat dus als er al eens iets mis is kan ik die pakken. Schakelrijbewijs heb ik tot op heden dus nog niet gemist. Ik vond het superfijn om zo met een automaat de weg op te kunnen, ik denk dat je op latere leeftijd, met kinderen, toch wat anders de weg op gaat dan een 18 jarige Of nou ja, ik weet het eigenlijk wel zeker als ik al die verhalen over leerlingen en hun gevaarlijke capriolen hoor.