Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vaste lasten

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 16 Feb 2023 11:07

Re: Vaste lasten

Marsy31 schreef:
Loïs schreef:Kinderbijslag is inderdaad voor iedereen en niet inkomens afhankelijk.

Er bestaat ook nog kindgebonden budget, dat is wel inkomensafhankelijk maar die inkomensgrens ligt een stuk hoger dan zorgtoeslag. Daarnaast telt vermogen ook nog mee in de berekening. Je kan op toeslagen.NL een proefberekening maken.

En daar heeft Marin een punt: of we dat krijgen als de kinderen wel Nederlands zijn maar niet in Nederland geboren zijn. Daar zou ik ook nog wel begrip voor hebben trouwens. Maaaar wel handig om even te weten.


Ik had vanochtend al even voor je gegoogled maar kon er zo snel niets over vinden, dus denk dat je daar het beste zelf even in kan duiken. Zou wel lekker zijn hoor, toch 400 euro per kwartaal give or take. Maar je zult het sowieso even op moeten geven denk ik als het al kan.
Let's discover the world together.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 16 Feb 2023 11:24

Re: Vaste lasten

Hmm goed punt allebei. En belasting is eind van het jaar toch hè (hier loopt het van juli-juni, lekker handig)?
Afbeelding
Afbeelding
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1842

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 16 Feb 2023 11:33

Re: Vaste lasten

Mijn buitenlandse vrienden ontvangen ook gewoon kinderbijslag voor hun kids die buiten Nederland zijn geboren. Je kunt op svb.nl vinden dat je er recht op hebt.
Als je belasting betaalt in Nederland heb je ook recht op de benefits ervan.
<<

Sublimo

Yipyapper

Berichten: 1612

Geregistreerd: 20 Jul 2015 12:32

Bericht 16 Feb 2023 11:41

Re: Vaste lasten

Wij krijgen inderdaad ook kinderbijslag voor onze in België geboren en wonende kinderen. We werken wel in Nederland en betalen daar ook belasting.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6231

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 16 Feb 2023 12:52

Re: Vaste lasten

Marsy31 schreef:
Tom schreef:En je zou na kunnen gaan of je eventueel belastingaangifte moet doen en dan inkomensafhankelijke combinatiekorting aan kan vragen.



Ik moet sowieso belastingaangifte doen in Nederland als ik daar werk. Maar ik heb echt geen idee wat inkomensafhankelijke combinatiekorting is (wat een mondvol!).


Dat is een toeslag die de laagstverdienende ouder krijgt, ongeacht hoe hoog je inkomen is. Wij hebben bijv geen recht op zorgtoeslag etc, maar de iack krijgen we wel. Je kunt opzoeken bij de belastingdienst hoeveel je krijgt.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 16 Feb 2023 21:18

Re: Vaste lasten

Max schreef:Mijn buitenlandse vrienden ontvangen ook gewoon kinderbijslag voor hun kids die buiten Nederland zijn geboren. Je kunt op svb.nl vinden dat je er recht op hebt.
Als je belasting betaalt in Nederland heb je ook recht op de benefits ervan.


Oh yay! Dat is toch wel fijn dan ❤️
Afbeelding
Afbeelding
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 16 Feb 2023 21:19

Re: Vaste lasten

Tom schreef:
Marsy31 schreef:

Ik moet sowieso belastingaangifte doen in Nederland als ik daar werk. Maar ik heb echt geen idee wat inkomensafhankelijke combinatiekorting is (wat een mondvol!).


Dat is een toeslag die de laagstverdienende ouder krijgt, ongeacht hoe hoog je inkomen is. Wij hebben bijv geen recht op zorgtoeslag etc, maar de iack krijgen we wel. Je kunt opzoeken bij de belastingdienst hoeveel je krijgt.


Ik ga kijken, dankjewel!
Afbeelding
Afbeelding
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3232

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 17 Feb 2023 08:01

Re: Vaste lasten

Dit is een korting en krijg je pas bij aangifte inkomstenbelasting terug!
08/2018
05/2021
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 17 Feb 2023 10:14

Re: Vaste lasten

Jouw man is volgens mij niet van plan om te gaan werken, toch Marsy?
Die IACK krijg je alleen als je allebei werkt/belasting moet betalen. Dus als alleen jij werkt en je man geen inkomen heeft van meer dan 5500 euro per jaar, dan komen jullie niet voor die belastingkorting in aanmerking.

Verder gaat aangifte doen voor jou wel anders dan voor mensen die het gehele jaar in Nederland hebben gewoond.
Als je een gedeelte van het jaar niet in Nederland hebt gewoond moet je het M formulier invullen, als zijnde belastingaangifte. Nu nog totaal niet relevant voor jou, maar wel belangrijk om dat formulier straks te gebruiken. Anders krijg je later bericht dat je reguliere aangifte niet geldig is en moet je het Mformulier alsnog indienen.

Verder heb je, zolang je woont en werkt in Nederland gewoon recht op kinderbijslag. Die moet je wel zelf aanvragen, omdat zoals Marin ook al aangaf, kinderen die in Nederland worden geboren vaak automatisch bericht krijgen.

Op het moment dat er recht is op kinderbijslag, zou je kunnen kijken of je ook voor kindgebondenbudget in aanmerking komt. Je kunt geen kindgebondenbudget krijgen zonder dat je kinderbijslag krijgt. Dit is aan elkaar gekoppeld. Kindgebondenbudget is inkomenafhankelijk, kinderbijslag is dat niet.

Waar ik zo even het antwoord niet op heb is hoe het zit met de hoogte van jou jaarinkomen voor de toeslagen. Als ik het goed heb onthouden kom je ergens van de zomer naar Nederland, toch? Dat betekent dat je maar een x aantal maanden Nederlands salaris ontvangt. Je hebt mogelijk wel salaris uit Australie nu, maar weet niet zo goed waar ze mee rekenen. Het totaalinkomen van jullie loon uit Australie en Nederland? Of alleen die uit Nederland. Zeker als je aangifte gaat doen, moet je dat loon uit Australie wellicht wel opvoeren, dus dan is dat bekent hier.
Maar ik ben niet zo goed met dit stukje belastingrecht dus durf je daar geen advies over te geven.
Weet in elk geval dat je altijd nog naderhand toeslagen aan kunt vragen. Voor 2023 kun je nog toeslag aanvragen tot 1 september 2024.

Ik las trouwens ook ergens iets van iemand dat je kinderopvangtoeslag aan kunt vragen. Dat kan alleen als je als ouders allebei werkt of een opleiding volgt. Dus daar moet je ook nog even goed naar kijken.

Zo uit mijn hoofd is dit het wel denk ik.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 17 Feb 2023 10:50

Re: Vaste lasten

Wauw wat een uitgebreide reactie, dank!
Het állerliefst zou mijn man wel iets gaan doen, een dag per week ofzo, maar aangezien ik fulltime ga werken en we onze dochter thuis hebben, moeten we even kijken of dat lukt. Hij spreekt maar een beetje Nederlands maar leert wel snel. Maar Friesland is nou niet echt mega internationaal dus even afwachten. Maar ook wel leuk als hij ergens collega’s zou krijgen.
Ik ga voor een bruto jaar salaris van 65 duizend voor een jaar onderhandelen, maar even kijken of dat lukt. Je hebt dus gelijk: ik doe belastingaangifte voor een aantal maanden dus. Ik betaal belasting hier over mijn inkomen en geloof dat ik dan niet nóg eens belasting over mijn inkomen hier in Nederland hoef te betalen, ik ga vlak voor vertrek hier onze belasting doen (op zich wat dat betreft ideale vertrekdatum: we vertrekken op laatste dag belastingjaar). Ik ga teveel verdienen voor kindsgebonden budget en we willen beide geen opvang voor de jongste, we wachten tot ze naar de peuterklas kan. Dus kinderbijslag is het enige denk ik. Ik ga erachteraan. Ik hoop dat mijn contract rond april klaar is!
Afbeelding
Afbeelding
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 17 Feb 2023 11:04

Re: Vaste lasten

Hee begrijp ik hier dan dus ook uit dat je een baan gevonden hebt? Dat had ik nog even gemist. Wat goed!
Let's discover the world together.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 17 Feb 2023 11:09

Re: Vaste lasten

Ja! Of nou ja, ik zit nog wel in de ‘procedure’. Had open sollicitatie gestuurd naar opleiding pedagogiek en kreeg uitnodiging voor informeel gesprek met teamleider. Ze was heel enthousiast en vroeg of ik de officiële procedure in wilde met een sollicitatiegesprek met 2 anderen erbij. Ik vroeg beetje tussen neus en lippen door of dat eventueel op korte termijn kon, en of het misschien handig was dat ik nog wat andere brieven zou versturen. Ze brak me af en zei: nee!! geen andere brieven versturen! Dus ik beetje grappig zeggen: ‘wat als die andere 2 me niet willen dan?’ Antwoord: ‘ik heb laatste woord, dat komt goed’. Dus ja, ik heb wel beetje hoop hierdoor. Gesprek is op 12 maart. En ik pas ook echt goed in de rol! Duim je mee?
Afbeelding
Afbeelding
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 17 Feb 2023 11:14

Re: Vaste lasten

Maar als je 65.000 euro voor een jaar aan bruto salaris hebt en dat wordt maar voor bijvoorbeeld de helft belast in 2023 en de andere helft in 2023, dan is je bruto jaarinkomen uit Nederlands arbeid nog maar € 32.500. Vandaar mijn hardopsprekende vraag of je dan op jaarbasis niet alsnog in aanmerking komt voor de Nederlandse toeslagen. Ze kijken namelijk naar het inkomen per jaar, en niet naar het inkomen per maand bijvoorbeeld. Alleen weet ik dus niet zeker hoe het zit als je hier maar een gedeelte van het jaar woont, hoe ze het dan berekenen en hoe het met je buitenlands inkomen zit.

(Op het moment dat je bijv. in Nederland woont het hele jaar en in januari tot en met november heb je geen inkomen en in december verdien je opeens € 50.000 bruto in één maand dan moet je ook gewoon je hele toeslagen al dan niet het grootste gedeelte terugbetalen omdat ze naar je jaarinkomen kijken)

Je hoeft inderdaad niet twee keer belasting te betalen nee. Maar ik weet niet of ze in Nederland jouw (en je man zijn) eerdere inkomen meetellen voor het verzamelinkomen 2023.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 17 Feb 2023 11:16

Re: Vaste lasten

Oh, ik denk dat ik het snap! Dankjewel, hier heb ik echt iets aan!
Afbeelding
Afbeelding
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 17 Feb 2023 11:43

Re: Vaste lasten

Oh spannend joh! Ik duim zeker voor je!
Let's discover the world together.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 484

Geregistreerd: 12 Dec 2020 12:31

Bericht 17 Feb 2023 12:24

Re: Vaste lasten

Met € 65.000 inkomen en 2 kinderen heb je nog wel recht op wat kind gebonden budget, als je een volledig jaar in NL woont. Hoe dat voor jullie situatie dan precies zit zo halverwege het jaar weet ik niet, maar volgens mij ligt dat nog rond de 140 euro per maand bij een volledig jaar.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3232

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 17 Feb 2023 13:30

Re: Vaste lasten

In de stad waar jij gaat werken zijn ook veel internationale mensen die niet of nauwelijks Nederlands spreken. Onlangs in de Decathlon werd ik ook in het Engels geholpen! Er is vast iets te vinden.

Iack krijg je ook als alleenstaande als ik het zo lees of als je partner een stuk minder verdient. Gezinnen waarbij de vrouw niet werk krijgen dit toch ook bij gemeenschappelijke aangifte?

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... tiekorting

Peuterspeelzaal kan hier in de regio vanaf 2 jaar, opgeven vanaf 1.5 jaar. Vanuit de overheid is er kinderopvangtoeslag als beide ouders werken en anders kun je via gemeente aanspraak maken op financiële ondersteuning.
08/2018
05/2021
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 484

Geregistreerd: 12 Dec 2020 12:31

Bericht 17 Feb 2023 14:02

Re: Vaste lasten

MissEnergy schreef:.

Iack krijg je ook als alleenstaande als ik het zo lees of als je partner een stuk minder verdient. Gezinnen waarbij de vrouw niet werk krijgen dit toch ook bij gemeenschappelijke aangifte?


Nee, wel als alleenstaande met co-ouderschap, maar niet als je een partner hebt die niet werkt of minder dan € 5500,- verdient per jaar.
Iack is alleen als de partner boven de € 5500,- verdient per jaar. Wat jij bedoelt, voor niet werkende vrouwen binnen een gezin, was overigens ook voor mannen die niet werkten ;-), is de algemene heffingskorting, maar die is al een tijdje van de baan. Als thuisblijvende ouder ontvang je momenteel niks.
Vorige

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers