Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoe zorg je voor jezelf?

<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 09:52

Bericht 06 Jan 2023 19:46

Re: Hoe zorg je voor jezelf?

Burn-out als collectief probleem zien vind ik ook wel een interessante insteek, het is inderdaad niet alleen maar een individueel probleem.

Ik vind balans houden ook best moeilijk met alle dingen die we willen en moeten. Ook veel leuke dingen met o.a. de kids, sporten, uitjes, vakantie, mooie klussen op werk, opleiding, maar de lijst met dingen te doen en te regelen houdt nooit op en daar word ik soms wel echt moe van. Zo’n gevoel van ‘wanneer komt de adempauze?!’ Elke keer wel weer iets waardoor de week ‘drukker is dan normaal’. Soms lijkt het me wel echt heerlijk om minder te gaan werken, bijvoorbeeld maar 2-3 dagen werken per week (werk nu 38u en ga daar vaak overheen), maar mn vriendinnen die veel minder werken hebben dezelfde balans-struggles, dus dat is toch niet dé oplossing op een of andere manier.

Self care zit ‘m voor mij in balansen tussen activiteiten, werk, thuis, kids, eigen tijd, sporten, maar ook letten op hoe mn eigen mindset daarin is, das misschien nog wel belangrijker. Soms heb ik een hele volle week en dan kan ik wel eens al bij voorbaat gestresst zijn omdat t zo druk en vol lijkt. Terwijl daar natuurlijk ook echt leuke dingen tussen zitten, dus is het dan erg dat je daar zo druk mee bent of moet ik die dingen juist zien als de ‘energie-gevers’. Dat maakt echt verschil in hoe ik het beleef (“Pff moet ik ook nog 3x hardlopen deze week” versus “ha fijn, het is weer gelukt om 3 hardloopmomenten voor mezelf in te plannen”)
<<

Pannetoet

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1556

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:10

Bericht 06 Feb 2023 11:20

Re: Hoe zorg je voor jezelf?

Wat een interessant topic!

Persoonlijk denk ik dat voor iedereen ‘selfcare’ anders is. De één laadt op door sociale contacten, de ander laadt op in stilte maar ik denk wel dat het voor elk persoon goed is om wekelijks me-time in te plannen. Écht tijd voor jezelf, dat je iets doet wat jou blij maakt en ook echt alleen voor jezelf. Heel eerlijk gezegd vond -vind- ik dit heel moeilijk want ik ben zo’n type die blij wordt als de mensen om mij heen blij zijn. Deels hierdoor ben ik mijzelf verloren in de relatie met mijn ex-vriend dus ik ben de afgelopen maanden heel erg bezig met wat maakt mij nou blij en ik probeer daarbij ‘verwachtingen’ van de maatschappij los te laten. Want daarin is het dat je van alles moet: je moet werken, het liefst ook nog heel goed verdienen, mooi groot huis, veel sociale contacten en altijd leuke dingen ondernemen etc.. maar heel eerlijk gezegd word ik er niet heel blij van als mijn weekend bommetje vol zit. Elk weekend 1-2x socializen vind ik genoeg en mijn vrienden zie ik 1x per 2 maand ongeveer waar ik helemaal content mee ben. Accepteren dat je alles mag en niet dat je van alles moet is ook onderdeel van selfcare denk ik. Ik vind het ook echt heerlijk om thuis te zijn, ga 3-4x per week sporten omdat ik daar energie van krijg, lees elke avond een half uur tot uur terwijl ik onder een dekentje op de bank zit en daarnaast wandel ik vrijwel dagelijks 4-5km met mijn moeder en haar hond in het bos. Ook daar word ik enorm gelukkig van en ondanks dat ik op mijn 35ste weer ‘thuis’ woon bij mijn moeder vind ik dat op het moment helemaal prima. Daarnaast vind ik het heel stoer als mensen alleen iets gaan doen zoals alleen naar de bios, sauna, eten op het terras o.i.d. en dat zou ik in de toekomst ook wel willen.

Weliswaar een maand later maar dat maakt niet uit haha
Wat als het lukt
Vorige

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers