Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Sollicitatietopic #3

<<

Hugo

Kletskop

Berichten: 875

Geregistreerd: 22 Apr 2021 17:38

Bericht 24 Jan 2023 13:04

Re: Sollicitatietopic #3

Ik heb besloten om niet te solliciteren na een paar goede gesprekken met collega’s. Evengoed bedankt voor jullie tips!!
• @alsik30bengaiknaardespermabank •
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 420

Geregistreerd: 16 Sep 2022 09:09

Bericht 24 Jan 2023 17:51

Re: Sollicitatietopic #3

Studiebol schreef:Wat fijn dat het een goed gesprek was Hugo! Hopelijk lukt het je een goede motivatie brief te schrijven.

Ik heb nog steeds geen uitnodiging. Ben er vorige week achteraan gegaan. Voelt allemaal niet zo prettig en weet niet wat ik daar mee moet. Vorige week had ik er rekening mee gehouden in mijn agenda. Deze week niet en ben druk. Geen idee wat ik er mee moet.


Wat raar! Wat zeiden ze dan toen je contact had?
Het gaat niet zozeer om de metworst
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 24 Jan 2023 19:50

Re: Sollicitatietopic #3

Weg
Laatst gewijzigd door Studiebol op 29 Jan 2023 15:47, in totaal 1 keer gewijzigd.
:heart: :heart: 2011
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9737

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 24 Jan 2023 20:20

Re: Sollicitatietopic #3

Ik zou vooral bedenken wat je nu graag zou willen gaan verdienen en dat bedrag noemen als indicatie.

En sowieso aangeven dat je er niet op achteruit wil gaan. Dat hoeft ook niet lijkt mij.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 24 Jan 2023 20:37

Re: Sollicitatietopic #3

Ik zou ook zeggen dat je er niet op achteruit wilt gaan.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 24 Jan 2023 21:26

Re: Sollicitatietopic #3

Weg
Laatst gewijzigd door Studiebol op 29 Jan 2023 15:47, in totaal 1 keer gewijzigd.
:heart: :heart: 2011
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 24 Jan 2023 21:42

Re: Sollicitatietopic #3

Nou ik zou gewoon een beetje bluffen en zeggen dat je erop vooruit wilt gaan. En laat ze dan maar met een bod komen. Wie weet wat je eruit kunt slepen dan.
In de huidige markt hoef je er volgens mij niet echt op achteruit te gaan tenzij je een radicale switch maakt en bv met 0 ervaring start als verpleegkundige terwijl je uit het bedrijfsleven komt.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 26 Jan 2023 20:54

Re: Sollicitatietopic #3

Weg
Laatst gewijzigd door Studiebol op 29 Jan 2023 15:49, in totaal 1 keer gewijzigd.
:heart: :heart: 2011
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 26 Jan 2023 23:00

Re: Sollicitatietopic #3

Ik vind dat verschil wel erg groot. Als het echt je droombaan is en je wilt het echt heel graag kan ik me een klein stapje terug nog voorstellen, mits er groei mogelijk is. Maar dit vind ik wel veel.
Is het een vergelijkbare functie of ga je dan iets heel anders doen?
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:50

Bericht 26 Jan 2023 23:46

Re: Sollicitatietopic #3

Ik vind dat ook heel veel. Ik heb dat 4 jaar geleden in een andere arbeidsmarkt wel gedaan, maar wel met de wetenschap dat er nog heel veel groei mogelijk was. Salaris is niet alles. Werkgeluk is ook wat waard. Maar in deze markt denk ik dat er ook banen zijn waarbij je niet hoeft in te leveren.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 27 Jan 2023 09:38

Re: Sollicitatietopic #3

Weg
Laatst gewijzigd door Studiebol op 29 Jan 2023 15:50, in totaal 1 keer gewijzigd.
:heart: :heart: 2011
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 662

Geregistreerd: 11 Okt 2022 20:24

Bericht 27 Jan 2023 09:42

Re: Sollicitatietopic #3

Ik zou naar meer kijken dan netto en bruto. Hoe zit het met pensioen en hoever kan je nog groeien in deze schaal? Over je bruto salaris wordt ook je vakantiegeld en eventuele 13e maand berekend. Ik zou overigens nooit kiezen voor een functie met een lager salaris. Tenzij ik bewust zou kiezen voor minder uren of minder verantwoordelijkheden en daarmee bewust een stap terug doen.
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 420

Geregistreerd: 16 Sep 2022 09:09

Bericht 27 Jan 2023 09:51

Re: Sollicitatietopic #3

Ik ben het volledig eens met GSTQ. Als je bv nog veel kunt groeien kan het interessant zijn.

En om je vraag te beantwoorden, waarom is dat verschil netto zoveel kleiner dan het bruto verschil: dat komt door ons progressieve belastingstelsel. Je gemiddelde belasting wordt hoger naarmate je meer verdient.

Overigens zou ik, in deze arbeidsmarkt en met de alsmaar stijgende kosten voor levensonderhoud, nooit kiezen voor een baan waar ik er zoveel op achteruit zou gaan. Tenzij het mijn droombaan is waarin in heel veel ga leren en een enorme carrière switch zou kunnen maken,, dan zou ik het als investering zien.
Het gaat niet zozeer om de metworst
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 27 Jan 2023 09:55

Re: Sollicitatietopic #3

Weg
Laatst gewijzigd door Studiebol op 29 Jan 2023 15:51, in totaal 1 keer gewijzigd.
:heart: :heart: 2011
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 420

Geregistreerd: 16 Sep 2022 09:09

Bericht 27 Jan 2023 09:59

Re: Sollicitatietopic #3

In dat geval zou ik het zeker niet doen.

Waarom zou je hier voor bewust voor kiezen?
Het gaat niet zozeer om de metworst
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 13:43

Bericht 27 Jan 2023 10:04

Re: Sollicitatietopic #3

Ik zou in de huidige markt ook niet op achteruit willen gaan. Zijn er in jouw branche nog veel andere banen te vinden? Als dit echt een unieke kans is zou ik het overwegen, maar als er veel soortgelijke functies zijn, zou ik nog even verder zoeken.

Ik heb een vraag voor mijn vriend. Hij heeft een aanbod gekregen dat 2% hoger ligt dan zijn huidige loon. Dat is wel erg weinig om te switchen. Zouden jullie in dat geval proberen te onderhandelen? Of vinden werkgevers het vervelend als je dat gesprek aangaat? Onderhandelen jullie of accepteren jullie gelijk een aanbod? Ik weet eigenlijk niet wat tegenwoordig normaal is.
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 420

Geregistreerd: 16 Sep 2022 09:09

Bericht 27 Jan 2023 10:14

Re: Sollicitatietopic #3

Ik zou zeker onderhandelen maar vooral nadenken over waarom ik wil switchen. Ik switch nooit alleen vw salaris maar vooral ook va inhoud, ontwikkeling, et cetera.
Het gaat niet zozeer om de metworst
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 13:43

Bericht 27 Jan 2023 10:18

Re: Sollicitatietopic #3

De voornaamste reden om te switchen is de reistijd, die is 25 minuten met de fiets in plaats van een uur met de trein (met regelmatig vertragingen, uitvallende treinen, etc). Qua inhoud is de functie vergelijkbaar, maar mijn vriend is ook niet superambitieus, dus dat vindt hij prima voor nu.
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3159

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:00

Bericht 27 Jan 2023 10:39

Re: Sollicitatietopic #3

Ik zou het niet doen Studiebol. Je hoeft niet perse weg bij je huidige baan, dus naar mijn mening lever je teveel in. Er komt vast wel iets anders op je pad!
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1811

Geregistreerd: 01 Mei 2022 10:03

Bericht 27 Jan 2023 10:42

Re: Sollicitatietopic #3

Ik onderhandel altijd. Ik leid vaak teams en neem dus zelf ook vaak mensen aan. Ik vind het sterk overkomen als iemand probeert te onderhandelen. Het vertelt je iets over een persoon. Nee heb je, ja kun je krijgen. Ik ga er ook altijd hard en standvastig in. Je kunt altijd nog bijstellen en ja zeggen tegen de al geboden 2%.

Over het algemeen in dit topic vind ik dat iedereen zich enorm nederig op stelt naar de werkgever.
Je moet niet vergeten dat het bedrijf waarschijnlijk mega blij is dat ze een goede fit hebben gevonden. Het kost enorm veel tijd en effort om een rol in te vullen. Veel mensen in dit topic lijken te denken dat ze blij mogen zijn dat ze uitgekozen zijn. Er is meer mogelijk dan je denkt, je moet het alleen (stellig) vragen. Jij bent ook wat waard. Tegen de tijd dat de onderhandeling begint heb ik in m'n hoofd deze persoon al in m'n team zitten. Die laat ik niet zomaar gaan.

En als ze niks bij willen stellen (zoals bij Studiebol) dan zijn ze geen fijne werkgever en zou ik er niet willen werken. Het moet een SAMENwerkingsverband zijn. Niet een jij danst naar onze pijpen show.
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 662

Geregistreerd: 11 Okt 2022 20:24

Bericht 27 Jan 2023 10:55

Re: Sollicitatietopic #3

Ik vind het heel moeilijk om daar antwoord op te geven. 2% is weinig. Maar als je nu aan het einde van je schaal zit en niet meer door kan groeien en in de nieuwe functie je onderaan de schaal zit en elk jaar een trede omhoog gaat dan is het wel interessant. Naast de 2% zou ik ook kijken naar pensioensopbouw, vakantiegeld, 13e maand/ eindejaarsuitkering en andere voorwaarden.

En ja ik zou zeker onderhandelen en niet zomaar akkoord gaan met 2%.
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 662

Geregistreerd: 11 Okt 2022 20:24

Bericht 27 Jan 2023 11:03

Re: Sollicitatietopic #3

Ik heb trouwens bij mijn huidige functie niet onderhandeld. Ik kreeg een voorstel dat hoger was dan mijn eigen vooraf bedachte inzet. Het lukte me toen niet om te beargumenteren waarom ik nog hoger in de schaal moest worden ingeschaald (de schaal wist ik vooraf al). Toen heb ik meteen akkoord gegeven met de zin "prima daar zat ik zelf ook aan te denken". Achteraf had ik beter kunnen onderhandelen.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9737

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 27 Jan 2023 11:38

Re: Sollicitatietopic #3

Ik heb in mijn huidige function niet onderhandeld, aangezien ik in de ww zat en het hoger lag dan I daarvoor verdiende.

Wel wil ik in de zomer het gesprek aangaan voor een hoger salaris. Ik vind dat zelf echt wel moeilijk, dus ik wil het goed kunnen onderbouwen waarom ik opgeschaald wil worden. (Meer dan de standaard verhoging rond die tijd)

Studiebol, ik zou het zelf niet doen.

Jente, ik zou al blij zijn met die 2% verhoging. Maar hij kan altijd vragen of er daarin ruimte zit.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1811

Geregistreerd: 01 Mei 2022 10:03

Bericht 27 Jan 2023 11:53

Re: Sollicitatietopic #3

De onderbouwing voor salaris verhoging is omdat jij vindt dat je meer waard bent dan wat ze je nu betalen. En dat ben je ook. Je bent inmiddels ingewerkt en hebt dingen geleerd, waardoor je van meer waarde bent voor het bedrijf. Weet je wat t een bedrijf kost als je vertrekt en ze een nieuwe moeten vinden?

Oftewel: ik werk hier nu X tijd, heb veel geleerd en ben gegroeid. Daarom ben ik van meer waarde geworden in mijn functie. Dat zou ik graag terug zien in mijn verdiensten, ik wil daarom X% (of X euro) meer gaan verdienen per maand/jaar. (of een andere secundaire arbeidsvoorwaarde).

Oefenen in de spiegel in je eigen woorden en zodra het gesprek begint meteen met deze boodschap beginnen. Sowieso een goede stel regel als je iets wilt vertellen dat je moeilijk vindt.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1811

Geregistreerd: 01 Mei 2022 10:03

Bericht 27 Jan 2023 11:54

Re: Sollicitatietopic #3

Als je manager blij met je is, is het trouwens de rol van de manager om met argumenten te komen waarom jij meer geld waard bent/het behouden waard bent.
VorigeVolgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers