Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Dry January/langere tijd stoppen met drinken

<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 23 Jan 2023 15:17

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Leuk die updates!
Ik drink nu zo'n twee maanden niet. Grootste punt wat ik merk dat ik meer discipline hebt om dingen die ik belangrijk vind, goede gewoontes, makkelijker vol te houden.
Als voorbeeld, ik doe 30 dagen yoga with Adriene. Normaalgesproken sloeg ik makkelijk een keer over omdat ik s ochtends langer op bed lag, of minder energie had na een avondje drinken. Een dag overslaan werd ook zomaar 2. Op zich was dat niet zo erg, maar dat nu doe ik het moeiteloos 3 weken elke dag. Heb meer energie doordat ik niet een of twee keer per week een slechtere nacht heb door drank. En mn gemiddelde gemoedstoestand is een stuk stabieler. Begin de voordelen steeds meer te ervaren. Heb momenteel het idee dat mn leven alcoholvrij een stuk leuker en makkelijker wordt. Benieuwd hoe ik hier over een paar maanden over denk 😄.
<<

Danny

Kletskop

Berichten: 634

Geregistreerd: 07 Mei 2021 08:54

Bericht 23 Jan 2023 17:53

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Ik hou wel van een lekker zoet biertje..sterke drank is nooit goed gegaan bij me...doodziek word ik ervan.
Soms drink ik weken niet en dan weer een paar dagen elke dag wel een biertje.
Er zit geen regelmaat in bij me.
Op t moment heb ik er totaal geen interesse in.
<<

Anoniem335

Bericht 23 Jan 2023 20:49

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Mij staat drank ook steeds meer tegen, maar dronk sowieso al nooit veel en afgelopen 2 jaar zwanger/borstvoeding dus ook weinig gedronken. Nu wil ik weer zwanger worden dus dat speelt vast ook mee, maar af en toe een wijntje vind ik wel lekker bij het uit eten gaan ofzo.
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 420

Geregistreerd: 16 Sep 2022 10:09

Bericht 23 Jan 2023 20:52

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Ach ja Joey, de TO, hoe kon ik jou vergeten. Lekker bezig! Herkenbaar hoor, meer energie hebben. En ik ben ook stabieler - minder lows maar ook minder highs. Stabiel mid, zeg maar :smile:
Herkenbaar ook Marin dat je nog steeds een mindere nacht kunt hebben, maar zonder drank is het echt beter te doen.
Bliss wat jij zegt over ook niet allemaal kcal willen drinken herken ik. Af en toe een lekkere Bundaberg OK, maar niet meerdere achter elkaar. Ik eet ook nog eens vega, ben in de stad echt soms de anti-Bourgondiër.

Zou graag willen toevoegen dat de kilo’s er vanaf vliegen bij me maar dat is helaas nog niet het geval. Bij jullie wel?
Het gaat niet zozeer om de metworst
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25115

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 23 Jan 2023 21:08

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Nee totaal niet, maar daarvoor dronk ik ook te weinig denk ik. Het verschil is nu niet zó groot.

Ik herken ook niet echt wat jullie zeggen over highs en lows, daar merk ik niet echt iets van en eens in de paar maanden een minikater vind ik goed te doen. En daarbij heb ik liever af en toe een uitschieter dan dat ik altijd hetzelfde ben, dat vind ik veel te saai.

Ga je na januari wel weer drinken denk je, Morrisey?
❤ 7 juni 2018
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 420

Geregistreerd: 16 Sep 2022 10:09

Bericht 23 Jan 2023 22:28

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Ja, ik dronk echt wel wat meer dan jij denk ik.
Weet het nog niet zo. Ga wel weer drinken denk ik maar niet in februari al. Wil het wat langer een kans geven.
Het gaat niet zozeer om de metworst
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 23 Jan 2023 22:48

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Voor mij gaat het echt om gewoontes doorbreken. Dat doet me wel goed. Om te zien dat ook al heb ik zin in een wijntje, ik ook prima zonder kan. Maar ik ben wel makkelijk over te halen in sociale situaties. Als op m'n werk iemand vraagt of ik een biertje wil, zeg ik al snel ja. Of uiteten. Maar ik vind het voor nu een goed om dat dus bij één of twee keer per week te houden en alleen als het echt lekker of gezellig is. Net even met mate. Het is ook wel gewoon een levensstijl voor me, ik luister vaak wijn podcasts, lees heel veel over wijn, ga bijna wekelijks even buurten bij m'n favo wijnwinkel, en ben nu beetje aan het onderzoeken hoe ik de theorie leuk kan houden zonder al te veel practica. Gaat tot nu toe wel lekker. 😁

Dat van de andere drankjes herken ik trouwens. Ik word best snel misselijk van te veel fris of 0.0 drankjes. Ik vind het allemaal zo zoet. Dan drink ik liever water. Als we uiteten gaan rijd ik vaak naar huis, en dan neem ik over de avond wel één of twee glazen wijn en verder bruiswater. Heb dan niet zo'n behoefte aan andere drankjes. Een 0.0 arrangement is ook niet aan mij besteed.
Let's discover the world together.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 24 Jan 2023 10:21

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Haha ik kom nu dit tegen in een artikel dat ik verder niet kan openen:

Bekende en mindere bekende Vlamingen zweren het glas steeds meer af. Het is volgens sommige ­experten een soort van statussymbool om te kunnen zeggen dat je gestopt bent met drinken, socioloog Walter Weyns noemt het zelfs hip. “Alcoholvrij leven lijkt stilaan het nieuwe met de bakfiets rijden.”

Anyhow. Hip als ik ben. Met dat ik stabieler ben, bedoel ik eigenlijk alleen minder lows. Mn highs zijn juist meer en higher👌. Ik heb veel vaker zo'n geluksgevoel door mn lichaam als ik blij ben.

Ik val er niet van af. Zoveel dronk ik ook niet. Maar ik kan zoals ik zei de gezonde levensstijl die ik ambieer wel meer naar wens uitvoeren.

So life promoot op insta 0.0 leven en deelt soms leuke inzichten.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15967

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 26 Jan 2023 13:43

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Ik heb nu vanaf maandag geen alcohol meer gedronken. Ik zou het graag wat langer volhouden en tot nu toe heb ik niks gemist. Maar ik heb vanavond een etentje met vriendinnen en dan vind ik het zo saai om niet te drinken. Klinkt voor de niet-drinkers vast heel stom maar ik vind het zo gezellig om met een wijntje te kunnen proosten. Ik merk dat ik echt in strijd ben met mezelf. Ik ga in ieder geval vragen of ze (van der Valk) een goede alcoholvrije witte wijn hebben en anders ga ik ter plekke besluiten wat ik doe. Zaterdagavond ga ik met mijn man uit eten, dus dan weer hetzelfde dilemma.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 26 Jan 2023 14:17

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Lastig Lady! Ik snap je gevoel van in de strijd zijn wel goed. Je kan sowieso met de auto gaan als dat logisch is qua afstand, dan heb je iig een stok achter de deur om niet te veel te drinken. En met jezelf afspreken om dan één lekker wijntje te kiezen. Heb je het liefst een wijntje bij het hoofdgerecht? Neem daar dan eentje. Of lekkerder als aperitief (dat vind ik zelf), dan zou ik daar voor kiezen. Dat je één glas bewust drinkt.
Alcoholvrij kan natuurlijk ook, maar houdt daar wel rekening mee dat daar natuurlijk wel suiker in zit. Dus voor afvallen zal dat misschien niet zoveel schelen. Voor bewust met alcohol omgaan natuurlijk wel.
Ik zou zelf dan bij beide gelegenheden kiezen voor 1 glas wijn. En de rest van de week (thuis) niks.

Maar snap je dilemma heel goed en ik vind het fijn dat we hier over kunnen praten zo.

Dat gezegd hebbende:
Ik heb gisteren twee glazen wijn gehad. Ik stond stijf van de stress aan het einde van de dag en had een release nodig. Niet goed, het hielp denk ik wel een beetje, maar het het liever anders opgelost. En nu staat er weer een fles open, da's ook niet handig. ;)
Let's discover the world together.
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 420

Geregistreerd: 16 Sep 2022 10:09

Bericht 26 Jan 2023 14:28

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Snap je heel goed Lady, ik vind niet drinken tijdens uitjes ook saai. Ga volgende week een weekendje weg met vrienden en vind het gewoon echt raar/saai om niet te drinken.
Echt lekkere alcoholvrije wijn bestaat volgens mij niet. Ik zou in jouw plaats (maar zo werkt mijn hoofd) vooraf besluiten wat te doen. VInd Marin goeie tips geven.

Wat had je voor stress Marin?
Het gaat niet zozeer om de metworst
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 26 Jan 2023 14:36

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Gewoon wat te veel bij elkaar dingen waardoor m'n hoofd overstroomde, onder andere een pinpas die ik gisteren (?) kwijt ben geraakt en wat onderliggende grotere stressors. M'n man vindt me sowieso heel gestrest deze week valt hem op en zo voel ik me ook wel. Maar goed een glas wijn is niet echt de oplossing maar ook weer niet een grote zonde natuurlijk.
Let's discover the world together.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 26 Jan 2023 14:47

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Ik snap het ook wel Lady, al heb ik het zelf juist met uit eten niet.
Als ik met vrienden ben of zo'n weekend weg lijkt me wel raar en gek en evt moeilijk om niet te drinken. Ik wil voor zulke gelegenheden wel gaan experimenteren met leuke alcoholvrije cocktails als ik dan geen alcohol wil drinken.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5490

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 26 Jan 2023 14:48

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Ik las jouw weekplanning Marin en snap wel dat je daar gestrest van kan raken 😘.

Ik drink heel weinig en merk dat als ik wel drink dat dat echt veel energie kost (achteraf). Daarom zie ik er ook altijd een beetje tegenop. Maar het kan idd wel heel gezellig en lekker zijn.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15967

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 26 Jan 2023 14:48

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Morrisey schreef:Hoe gaat het met de andere drogerds? Bliss, Marin? De rest was al gestopt volgens mij.
Ik sta nu twee weken droog en het bevalt me wel eigenlijk. Soms wat ‘saai’ in het weekend, en binnenkort een weekendje weg met vrienden lijkt me wel vreemd zonder wijn. Maar ik slaap heel goed en voel me fit. Sporten gaat ook lekkerder geloof ik.

Knap van je hoor. Maar ‘mag’ jij tijdens zo’n weekendje weg niet meer drinken van jezelf of wil je het ook echt niet? Daar zit het dilemma bij mij. Ik wil wel maar heb mezelf een soort van opgelegd dat het nu niet mag. En zo wil ik eigenlijk ook weer niet leven. Ik ga sowieso rijden want we hebben in het midden van het land afgesproken. Dus als ik er drink zijn het er een of twee. Misschien moet ik maar gewoon voor alleen het aperitief gaan, dat vind ik ook de lekkerste. :).
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 705

Geregistreerd: 11 Okt 2022 21:24

Bericht 26 Jan 2023 16:57

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Ik drink nauwelijks dus doe op dit moment geen extra poging om te minderen of te stoppen, maar ik herken het dilemma van Lady wel. Als ik dan een keer een feestje heb of uiteten ga dan vind ik mezelf zo'n afhaker als ik dan een colaatje of een spa rood bestel (wat ik overigens helemaal niet lekker vind 's avonds, het enige alternatief voor mij is crodino maar dat is er meestal niet). Je bent natuurlijk niet saai als je niet drinkt, maar het voelt voor mij wel saai. Als niet meedoen. Als anderen niet zouden drinken op zo'n moment zou ik het ook niet doen. Ik drink thuis immers nooit en heb er ook helemaal geen behoefte aan. Maar nee zeggen in sociale situaties vind ik heel erg moeilijk. En dat vind ik dan zo raar van mezelf, voegt een glas wijn dan echt gezelligheid toe? Waarom zit dat zo in mijn hoofd.

Nu ik erover nadenk, ging dit met roken ook al zo. Dat deed ik thuis ook niet, maar alleen in sociale situaties waar anderen ook rookten. Toen het rookverbod kwam, ging ik nog mee naar de rokersruimte of buiten roken (laten we eerlijk wezen dat waren vaak de leukste mensen van het gezelschap ; ) En toen er steeds meer mensen niet rookten, vond ik het dat buiten roken niet meer zo aantrekkelijk en gezellig en een rokersruimte ronduit smerig. En ben ik gaandeweg helemaal gestopt (al jaren inmiddels). En nu vind ik rokende mensen buiten een restaurant of café een beetje sneu. Om nog maar niet te spreken van rokers die buiten het hek van een speeltuin staan. Maar toch stom dat ik het moeilijk vind om zelf voor aan de mentaliteitsverschuiving van alcohol is niet gezellig en vooral niet goed voor je te staan.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25115

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 26 Jan 2023 17:25

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Ik heb hetzelfde met roken, vind het nu echt té smerig. Maar alcohol (met mate) drinken vind ik toch anders op de één of andere manier en ik vind het voor mezelf gewoon niet nodig om hier helemaal mee te stoppen. Op 1 februari vlieg ik naar Málaga en dan bestel ik gewoon een lekker sangriaatje denk ik. :P
❤ 7 juni 2018
<<

Esperanza

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 476

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:42

Bericht 26 Jan 2023 17:47

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Ik begrijp wel dat het saai voelt hoor, iets waar ik ook last van heb gehad en nog steeds wel eens.
En ik begrijp ook helemaal dat gevoel dat je het niet mag van jezelf, want dan wil je het alleen nog maar meer!
Bij mij gaat het nu makkelijk i.v.m. mijn gezondheid, maar als dat niet de reden zou zijn, zou ik het ook als veel moeilijker hebben ervaren.

Ik vind dat Marin echt hele goede tips geeft! En idd... een goede alcoholvrije wijn/bubbels heb ik nog niet gevonden. Ik heb het wel eens geprobeerd, maar dan voel je je echt nog rotter dan met een cola ;-). Alcoholvrije biertjes vind ik altijd wel een goede optie. Ginger ale en ginger beer vind ik ook lekker, voor mijn gevoel ziet dat er ook net wat leuker uit en het valt niet zo zwaar als cola. Alcoholvrije cocktail doe ik ook nog wel eens.

Haha, goed plan Bliss! Lijkt me een goede uitkomst dat je erachter bent gekomen dat je het wel prima vindt zo!
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 420

Geregistreerd: 16 Sep 2022 10:09

Bericht 27 Jan 2023 09:17

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Lady schreef:Knap van je hoor. Maar ‘mag’ jij tijdens zo’n weekendje weg niet meer drinken van jezelf of wil je het ook echt niet? Daar zit het dilemma bij mij. Ik wil wel maar heb mezelf een soort van opgelegd dat het nu niet mag. En zo wil ik eigenlijk ook weer niet leven.



Hmmm, goede vraag. Ik heb met mezelf afgesproken dat ik deze periode niet drink. Ik hou erg van wijn (en gin en IPA’s en mezcal en whisky 😇) dus ik wil het wel. Maar als ik het doe breek ik de belofte die aan ik aan mezelf heb gemaakt en dat wil ik niet. Ik vind het interessant om te zien of deze periode zonder ertoe leidt dat ik het ook echt intrinsiek niet meer wil (ik denk van nee). Maar voor nu is het dus een beetje van beide: ik wil wel, maar mag niet, en wil ook niet. Want ik zou me stom voelen als ik me niet aan mijn eigen afspraak houd. Maar dat komt dus wel omdat ik die keuze heel bewust maak. Als ik gewoon een beetje zou zien hoe het loopt en het ook wat laat afhangen van m’n omgeving, werkt het niet en zou ik gewoon drinken. En waar ik echt GEEN zin in heb: vinden dat ik niet/minder moet drinken, maar me toch laten beïnvloeden en me dan de dag erna ‘schuldig’ of stom voelen omdat ik toch heb gedronken. Daar pas ik voor, ik wil dingen zelf in eigen hand hebben.
Nou ja een beetje een lang en misschien onsamenhangend antwoord maar zo werkt dit onderwerp in mijn hoofd.
Hoe was je etentje?
Het gaat niet zozeer om de metworst
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1832

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 27 Jan 2023 13:03

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Oh heel herkenbaar GSTQ. Ik heb vooral moeite met het eerste drankje. Dan voel ik me echt saai. Ik merk trouwens wel dat ik er daarna de rest van de avond geen/minder last meer van heb. Misschien ook omdat niemand dan meer vraagt waarom ik niet drink. Ik vind t ook lastig altijd een reden te moeten aanvoeren (dat is wel makkelijk aan zwanger zijn).

Ik vind alleen andere drankjes niet lekker, dus ik drink dan vaak water uit een wijnglas. Om toch nog gezellig mee te doen. Wat dus eigenlijk weer heel suf is dat ik het idee heb dat ik uit een ander glas moet drinken om "erbij te horen". Al die non alcoholische troep maak je me niet blij mee en met frisdrank al helemaal niet.

Ik doe het trouwens ook echt prima op water. Er was een groot feest van werk toen ik 32 weken zwanger was en ik heb tot 02:30 uur staan dansen met m'n watertje in een wijnglas. Ook leuk dat je dan alle genante verhalen onthoud.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15967

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 27 Jan 2023 17:01

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Ja, ik herken me heel erg in alles wat jullie schrijven. Het is eigenlijk zo’n stom dilemma iedere keer.
Anyway, ik vond het zo lastig gisteren. Zat zo in dubio wat te doen en ik wilde het er op aan laten komen. Maar mijn lieve vriendin, die met me meereed zit met precies dezelfde gedachten de laatste tijd dus zij wilde de wijn ook wel proberen te skippen. Maar toen we in het restaurant aankwamen zaten ons andere twee vriendinnen al lekker aan een rood wijntje en toen was ik gelijk verkocht. Maar! Op het moment dat de ober de bestelling kwam opnemen heb ik toch een spa rood met citroen besteld met de gedachte dat ik altijd later op de avond altijd nog een wijntje zou kunnen bestellen. Dat laatste heb ik dus niet gedaan en zo reden mijn vriendin en ik gisteravond heel trots en tevreden weer naar huis.

De spa smaakte me goed, ik heb het wijntje niet gemist en ik (en ook mijn vriendin) voelde me echt fitter toen we naar huis reden dan wanneer ik wel drink. Ik vond het een hele verassende conclusie.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 28 Jan 2023 10:15

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Echt heel goed Lady en fijn dat je een medestander had gevonden. Snap dat dat echt wel heeft geholpen.
Let's discover the world together.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15967

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 28 Jan 2023 10:29

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Ja ik heb jou toen maar even geappt want ik moest het even delen, haha.

Vanavond ga ik een hapje eten met mijn man. Maar dan ga ik wel een of twee drinken hoor.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 28 Jan 2023 10:39

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Haha ja weet je dat is het ook, althans, in jouw geval en mijn geval. Ik wil niet nooit meer drinken. Ik wil met mate kunnen drinken.

(niet dat dat gisteren gelukt is in de kroeg met biertjes en bitterballen)...heb wel twee 0.0 gehad maar verder alsnog veel bier. Wel gesport voor die tijd als activiteit met z'n allen (met t clubje waar jouw broer ook eerst bij zat).

Maar goed voor mij is het met name dat ik thuis niet wil drinken in m'n eentje. Ik ga denk ik eens per 4 maanden naar de kroeg ofzo dus dat scheelt al.
Let's discover the world together.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15967

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 28 Jan 2023 11:59

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Dat scheelt dan al veel. Ik drink/dronk thuis niet dagelijks maar toch ook wel periodes waarin ik wel elke avond een wit wijntje drink. Daar wil ik nu vanaf. Het moet weer een soort van luxe worden zeg maar. En vanavond ga ik er dus lekker van genieten!
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
VorigeVolgende

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers