Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vaste lasten

<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 24 Jan 2023 20:56

Re: Vaste lasten

Blunt schreef:Ik neem aan dat je voor je man de aanvraag voor een verblijfsvergunning al hebt ingediend?


Nee, hij komt op een toeristenvisum en dan vraag ik familievisum aan, daarvoor moet ik een baan hebben en daar ben ik nu mee bezig.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 24 Jan 2023 20:56

Re: Vaste lasten

Marin schreef:Nou dat vind ik nog wel een keurige berekening. Hoe vind je dat zelf? Is dat echt voor 7 dagen? Ik doe altijd ma tm do laten bezorgen en dan in't weekend zelf halen. M'n bezorging is meestal tussen de 80 en 120 euro en de rest is weekend. Ja en bezorgen is zo handig!


Lastig wel voor 7 dagen maar denk het wel! Was alleen luiers vergeten bedenk ik me net.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Chava

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3589

Geregistreerd: 23 Jun 2016 20:23

Bericht 24 Jan 2023 21:00

Re: Vaste lasten

Geen tips verder, want ik ben niet echt een goede graadmeter in mijn eentje, maar wat ontzettend leuk dat jullie verblijf in Nederland nu echt dichterbij komt!
To travel is to live
Mijn instagram
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 24 Jan 2023 21:19

Re: Vaste lasten

Ja, ik vind het zooo leuk! Lief dat je zegt. Ook wel spannend hoor. Ben nu 21 jaar uit Nederland weg, steeds tussendoor geprobeerd maar kon me maar niet settelen. Ben heel benieuwd of met kinderen nu anders is.
Afbeelding
Afbeelding
<<

ellibre

Kletskop

Berichten: 566

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:23

Bericht 25 Jan 2023 09:16

Re: Vaste lasten

Ik weet dat dit hier niet het onderwerp is, en misschien vind je het bemoeizucht. Maar ik las je bericht over visa en wilde toch even uit ervaring reageren. Ik heb namelijk jarenlang als bijbaan bij het visa office van mijn universiteit gewerkt, en zo talloze aanvraagtrajecten van medewerkers, studenten en hun familieleden begeleid en afgehandeld. Dat is alweer even geleden, maar in die tijd was het onmogelijk om een toeristenvisum lokaal om te zetten in een visum (MVV) en verblijfsvergunning (VVR) voor gezinshereniging.

De aanvraag verloopt altijd via een ambassade in het land waar de partner legaal verblijf heeft, of het dichtstbijzijnde land met een Nederlandse ambassade indien er in dat betreffende land geen ambassade is. Daar moet het visum (MVV) persoonlijk opgehaald worden. Je zou er dan rekening mee moeten houden dat zijn MVV niet op tijd niet goedgekeurd is terwijl zijn toeristenvisum al verlopen is, waardoor hij tijdelijk het land (en het hele Schengen gebied) uit zou moeten. Dat gebeurt gelukkig niet zo vaak, en vooral doordat documenten verkeerd aangeleverd worden. Kijk ook specifiek naar de eisen voor de pasfoto, daar is men heel streng op.

Als alles wel goed gaat en zijn MVV wel op tijd goedgekeurd is, moet hij naar de Nederlandse ambassade in het land via welke de aanvraag loopt moet reizen. Daar is geen uitzondering op mogelijk.

Als gezegd doe ik dit werk al een tijd niet meer, dus mogelijk zijn er zaken veranderd. Maar ik wilde het voor de zekerheid toch even delen.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 25 Jan 2023 09:42

Re: Vaste lasten

Heel lief dat je reageert! We hebben 3 verschillende bevriende gezinnen die dit traject voor ons hebben gedaan, dus ik ga ervan uit dat wij hetzelfde kunnen doen. Maar ik ga voor zekerheid toch nog een keer navragen.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1811

Geregistreerd: 01 Mei 2022 10:03

Bericht 25 Jan 2023 11:24

Re: Vaste lasten

Ik weet niet waarom maar Australië heeft daar een uitzondering op. Je kan dan gewoon je visum ophalen bij de Australische ambassade in Den Haag. Of althans dit was jaren terug het geval, misschien wel even het dubbel checken waard.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 25 Jan 2023 11:38

Re: Vaste lasten

Voor zover ik heb begrepen kan hij gewoon mee, en hebben we 90 dagen om een verblijfsvergunning aan te vragen. Ik moet daarbij kunnen aangeven dat ik hem kan sponsoren, wat het minimumloon is. Dat betekent dat ik voor die tijd of tijdens die 90 dagen een contract moet tekenen ergens. Zo heb ik het begrepen. En dan krijgt hij binnen 8 weken de verblijfsvergunning en kan ook werken. Die 8 weken zijn geen deel van de 90 dagen.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 25 Jan 2023 11:40

Re: Vaste lasten

Max schreef:Ik weet niet waarom maar Australië heeft daar een uitzondering op. Je kan dan gewoon je visum ophalen bij de Australische ambassade in Den Haag. Of althans dit was jaren terug het geval, misschien wel even het dubbel checken waard.


Ja klopt, scheelt wel. En onze zorgverzekering van hier kunnen we in Nederland ook gebruiken, daar is een verdrag voor. Dus ik doe reisverzekering voor onze dagen in Hong Kong en dan zodra we ingeschreven staan regel ik de zorgverzekeringen in Nederland.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1811

Geregistreerd: 01 Mei 2022 10:03

Bericht 25 Jan 2023 11:46

Re: Vaste lasten

Marsy31 schreef:Voor zover ik heb begrepen kan hij gewoon mee, en hebben we 90 dagen om een verblijfsvergunning aan te vragen. Ik moet daarbij kunnen aangeven dat ik hem kan sponsoren, wat het minimumloon is. Dat betekent dat ik voor die tijd of tijdens die 90 dagen een contract moet tekenen ergens. Zo heb ik het begrepen. En dan krijgt hij binnen 8 weken de verblijfsvergunning en kan ook werken. Die 8 weken zijn geen deel van de 90 dagen.

Je moet wel een contract van minimaal 1 jaar hebben om in aanmerking te komen. Tijdens de wachtperiode mag hij overigens ook niet werken en dat kan wel maanden duren. Australiërs worden wel voorgetrokken (wat echt heel slecht is) maar dan nog is de gemiddelde wachttijd rond de 3 a 4 maanden, maar hij heeft geen Australisch paspoort of wel?
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 25 Jan 2023 11:50

Re: Vaste lasten

Ja hoor, we hebben allemaal Australische paspoorten, hij is hier opgegroeid. Jaarcontract dus, dat moet hopelijk te doen zijn. Wel handig om te weten voor onderhandelingsgesprekken want een schooljaar is eigenlijk geen jaar. Online staat dat het 8 weken is gemiddeld maar goed, hij wordt ws toch thuisvader en áls hij werk doet dan vanuit hier en online.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1811

Geregistreerd: 01 Mei 2022 10:03

Bericht 25 Jan 2023 11:59

Re: Vaste lasten

Wij hebben toen een paar weken "ruimte" gekregen op het jaarcontract van de IND (als uitzondering), omdat mijn jaarcontract toen ineens heel snel van start ging en er nog een apostille stempel uit Australië moest komen. Die moest iemand daar ter plekke fysiek aanvragen en met de post onze kant op sturen. Dus dat duurde even, omdat het zo ver weg is zijn ze daar dus wel flexibel in (of we hadden geluk dat de dame van de IND een goede dag had).
Je moet overigens ook een intentie verklaring van je werkgever krijgen.
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 420

Geregistreerd: 16 Sep 2022 09:09

Bericht 25 Jan 2023 12:08

Re: Vaste lasten

Marsy31 schreef: Jaarcontract dus, dat moet hopelijk te doen zijn.


Je ging voor een UAS toch? Daar is een contract standaard voor een jaar (12 maanden, geen schooljaar). Althans bij ons!
Het gaat niet zozeer om de metworst
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3221

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 25 Jan 2023 12:45

Re: Vaste lasten

Morrisey schreef:
Marsy31 schreef: Jaarcontract dus, dat moet hopelijk te doen zijn.


Je ging voor een UAS toch? Daar is een contract standaard voor een jaar (12 maanden, geen schooljaar). Althans bij ons!


Is bij ons niet altijd het geval, net wat HR in het hoofd heeft :palm:
08/2018
05/2021
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2813

Geregistreerd: 19 Okt 2013 10:39

Bericht 25 Jan 2023 13:12

Re: Vaste lasten

Marsy31 schreef:Voor zover ik heb begrepen kan hij gewoon mee, en hebben we 90 dagen om een verblijfsvergunning aan te vragen. Ik moet daarbij kunnen aangeven dat ik hem kan sponsoren, wat het minimumloon is. Dat betekent dat ik voor die tijd of tijdens die 90 dagen een contract moet tekenen ergens. Zo heb ik het begrepen. En dan krijgt hij binnen 8 weken de verblijfsvergunning en kan ook werken. Die 8 weken zijn geen deel van de 90 dagen.


Ja klopt. Je man zal geen mvv nodig hebben en dan kan je dus wel vanuit NL je verblijfsvergunning regelen.
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 420

Geregistreerd: 16 Sep 2022 09:09

Bericht 25 Jan 2023 13:31

Re: Vaste lasten

MissEnergy schreef:
Morrisey schreef:
Je ging voor een UAS toch? Daar is een contract standaard voor een jaar (12 maanden, geen schooljaar). Althans bij ons!


Is bij ons niet altijd het geval, net wat HR in het hoofd heeft :palm:


Nou HR toch niet maar de leidinggevende. Ik laat mij door HR niet vertellen wat voor contract ik aanbied :smile:
Het gaat niet zozeer om de metworst
<<

ellibre

Kletskop

Berichten: 566

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:23

Bericht 25 Jan 2023 14:05

Re: Vaste lasten

Ah, ik wist niet dat hij de Australische nationaliteit had, dat maakt het inderdaad een stuk makkelijker! Er zijn uit m’n hoofd 8 niet-EU/EER landen met een afwijkende procedure en Australië is er daar inderdaad een van. Heel fijn!
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 25 Jan 2023 21:47

Re: Vaste lasten

Max schreef:Wij hebben toen een paar weken "ruimte" gekregen op het jaarcontract van de IND (als uitzondering), omdat mijn jaarcontract toen ineens heel snel van start ging en er nog een apostille stempel uit Australië moest komen. Die moest iemand daar ter plekke fysiek aanvragen en met de post onze kant op sturen. Dus dat duurde even, omdat het zo ver weg is zijn ze daar dus wel flexibel in (of we hadden geluk dat de dame van de IND een goede dag had).
Je moet overigens ook een intentie verklaring van je werkgever krijgen.


Die apostille stempels grrrrrrr. Ik heb er 5 moeten halen a la $92 per stuk voor de Nederlandse paspoorten van de kinderen. Wat een gedoe was dat. Gelukkig klaar nu, dus kan ik hopelijk straks gebruiken voor de verblijfsvergunning.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 16 Feb 2023 04:00

Re: Vaste lasten

Ik heb nog even 1 vraag en geprobeerd online te vinden maar lastig. Ik ga teveel verdienen voor zorgtoeslag, maar zijn er nog andere toeslagen waar ik rekening mee moet houden? Kinderbijslag, krijg je dat ongeacht je inkomen bijvoorbeeld?
Afbeelding
Afbeelding
<<

Loïs

Kletskop

Berichten: 713

Geregistreerd: 14 Aug 2019 20:51

Bericht 16 Feb 2023 06:57

Re: Vaste lasten

Kinderbijslag is inderdaad voor iedereen en niet inkomens afhankelijk.

Er bestaat ook nog kindgebonden budget, dat is wel inkomensafhankelijk maar die inkomensgrens ligt een stuk hoger dan zorgtoeslag. Daarnaast telt vermogen ook nog mee in de berekening. Je kan op toeslagen.NL een proefberekening maken.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 16 Feb 2023 07:34

Re: Vaste lasten

Zou je kinderbijslag krijgen als de kinderen buiten NL geboren zijn? Denk dat je dat even met de svb moet checken, gezien het hier automatisch aangevraagd wordt bij aangifte van de geboorte.

Kinderopvangtoeslag heb je recht op als je kinderen naar de opvang / bso zouden gaan.
Let's discover the world together.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6219

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 16 Feb 2023 07:36

Re: Vaste lasten

En je zou na kunnen gaan of je eventueel belastingaangifte moet doen en dan inkomensafhankelijke combinatiekorting aan kan vragen.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 16 Feb 2023 09:55

Re: Vaste lasten

Loïs schreef:Kinderbijslag is inderdaad voor iedereen en niet inkomens afhankelijk.

Er bestaat ook nog kindgebonden budget, dat is wel inkomensafhankelijk maar die inkomensgrens ligt een stuk hoger dan zorgtoeslag. Daarnaast telt vermogen ook nog mee in de berekening. Je kan op toeslagen.NL een proefberekening maken.


Ja, die had ik gedaan en lijkt erop dat we daar niks krijgen. Prima natuurlijk. Maar vraag me dus af of we kinderbijslag krijgen wel. En daar heeft Marin een punt: of we dat krijgen als de kinderen wel Nederlands zijn maar niet in Nederland geboren zijn. Daar zou ik ook nog wel begrip voor hebben trouwens. Maaaar wel handig om even te weten.
Ik las topic nog eens door trouwens, jammer dat Sadie weg is, had haar graag even laten zien dat letterlijk alles wat ze beweerde dat vrijwel onmogelijk of illegaal was, nu gewoon gebeurd ;)
Afbeelding
Afbeelding
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 16 Feb 2023 10:00

Re: Vaste lasten

Tom schreef:En je zou na kunnen gaan of je eventueel belastingaangifte moet doen en dan inkomensafhankelijke combinatiekorting aan kan vragen.



Ik moet sowieso belastingaangifte doen in Nederland als ik daar werk. Maar ik heb echt geen idee wat inkomensafhankelijke combinatiekorting is (wat een mondvol!).
Afbeelding
Afbeelding
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 16 Feb 2023 10:00

Re: Vaste lasten

Als je hier belastingaangifte gaat doen, dan kun je ook dan alle toeslagen opvoeren als het goed is. Dan loop je ook niet het risico dat je geld ontvangt waar je geen recht op hebt.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
VorigeVolgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers