Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Spaarpotjes, schuiven met spaargeld

<<

Kira

Lady-post-a-lot

Berichten: 1101

Geregistreerd: 30 Apr 2022 07:39

Bericht 16 Jan 2023 08:26

Re: Spaarpotjes, schuiven met spaargeld

Ik heb verschillende potjes, en vind het niet erg ermee te schuiven.

Voor zoon heb ik een spaarrekening en een potje rijbewijs.
En hij heeft bij mijn spaarpotjes ook een eigen spaarpotje. Via zijn jongerenrekening ging dat niet.

Verder heb ik potjes:
Tandarts
Kosten auto
Dierenartskosten
Leuke dingen
Onvoorziene kosten.

Ik verdeel m'n overgebleven geld maandelijks over de potjes. Als we binnenkort naar de tandarts moeten gaat daar meer geld heen, als de auto gekeurd moet worden gaat daar meer heen etc. Er gaat elke maand geld naar elk potje. Mocht ik onverhoopt geld nodig hebben haal ik dat uit een potje en probeer ik het aan te vullen.
Bij Leuke dingen gaat wekelijks vanuit de bank al het geld achter de komma. Elke week is dat toch zo'n paar euro.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2088

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 16 Jan 2023 12:37

Re: Spaarpotjes, schuiven met spaargeld

Ik hou van spaarpotjes :)
Ik heb op dit moment mijn eigen spaarrekening zo verdeeld (voor kids heb ik een aparte spaarrekening):

Onder andere:
Huishoudgeld
Noodpot
Badkamer
Vakantie
Auto
Jaarrekeningen
Hypotheek

De huishoudpot is niet echt een spaarpot maar daar stop ik elke maand mijn budget in dat ik er dan verdeel per week en er dus steeds weer per week een stukje af gaat. Het hangt van het potje af hoe flexibel ik erin bed. Noodpot blijf ik bij voorkeur vanaf als het geen nood is. Als de vakantie nog lang niet in beeld is kan ik daar bv wel wat uithalen of als ik net al mijn jaarrekeningen heb betaald bv. Spaarrekening voor de kids blijf ik sowieso van af. Net als badkamer en hypotheek. Daar moet ik gewoon voor doorsparen tot mijn doel bereikt is.
Laatst gewijzigd door DronkenTaart op 16 Jan 2023 16:55, in totaal 1 keer gewijzigd.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 16 Jan 2023 12:53

Re: Spaarpotjes, schuiven met spaargeld

Hier geen spaarpotjes of veel schuiven met geld.

Eigenlijk is het heel simpel. Als ik mijn lopende rekening teveel vind oplopen boek een deel over naar privé. Vaak zorg ik er minimaal voor dat er altijd wel minimaal 1.000 euro op de lopende rekening staat.
Als je een flinke buffer hebt dmv sparen zie ik het nut van al die spaarpotjes eerlijk gezegd ook niet.

Ik weet waar het geld aan op gaat. Hypotheek etc..
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15970

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 16 Jan 2023 13:37

Re: Spaarpotjes, schuiven met spaargeld

Gezamenlijk hebben wij naast de gezamenlijke spaarrekening en de spaarrekening voor de kinderen alleen een vakantiepotje. Heerlijk om daar in de vakantie alles van te kunnen betalen.

Zelf heb ik naast mijn eigen spaarrekening momenteel nog een spaarpotje ‘beugel’ (ik krijg binnenkort een beugel) en ‘ASR Vitality’, waarop ik mijn AppleWatch aan het terugverdienen ben zodat ik er uiteindelijk weer een nieuwe van kan aanschaffen.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2088

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 16 Jan 2023 13:47

Re: Spaarpotjes, schuiven met spaargeld

Fred schreef:Hier geen spaarpotjes of veel schuiven met geld.

Eigenlijk is het heel simpel. Als ik mijn lopende rekening teveel vind oplopen boek een deel over naar privé. Vaak zorg ik er minimaal voor dat er altijd wel minimaal 1.000 euro op de lopende rekening staat.
Als je een flinke buffer hebt dmv sparen zie ik het nut van al die spaarpotjes eerlijk gezegd ook niet.

Ik weet waar het geld aan op gaat. Hypotheek etc..


Voor mij creëert het een mooi overzicht. Het kan dan wel een bult geld zijn maar ik spaar voor verschillende zaken die verschillende prioriteiten hebben. Het is handig om te verdelen en zo in te kunnen zien of je genoeg voor elke zaak hebt en zo niet waar je dan nog voor bij moet sparen en zo ja, hoe veel dan.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11407

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 16 Jan 2023 14:17

Re: Spaarpotjes, schuiven met spaargeld

Ik merk dat ik het ook wel fijn vind om zo wat overzicht te creëeren.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 16 Jan 2023 14:19

Re: Spaarpotjes, schuiven met spaargeld

@ Dronkentaart, maar wat als je eigenlijk overal genoeg voor hebt gespaard?

Stel alle apparaten incl. auto zouden nu stuk gaan, ik krijg een lekkage, etc.. Dat allemaal tegelijkertijd.
Ik weet dat ik zelfs daarvoor ruim genoeg heb. Wat is dan het nut van die potjes?

Sparen voor bijv. zonnepanelen of zo ga ik niet doen (kan ze nu zo kopen, maar daar gaat het niet om).
Als de overheid wil dat we allemaal van het gas af moeten, dan moeten ze bij mij gratis een oplossing leveren bijv. Ik ga daar niet mijn spaarcenten aan besteden.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11407

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 16 Jan 2023 14:27

Re: Spaarpotjes, schuiven met spaargeld

Bij mij is het niet echt sparen.

Ik ga in diverse potjes geld stoppen, zodat ik er geen omkijken meer naar heb. Daarbij vind ik het ook wel prettig om bijv een auto potje te hebben, zodat, als er een reparatie is, ik dat gewoon kan betalen. Mij geeft het voor nu in elk geval overzicht ipv alles op 1 hoop.

Ik heb wel spaargeld. Daar kom ik dan niet aan. Dat is met name voor enorme uitgaven als een nieuwe auto of zo.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2088

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 16 Jan 2023 16:40

Re: Spaarpotjes, schuiven met spaargeld

Fred schreef:@ Dronkentaart, maar wat als je eigenlijk overal genoeg voor hebt gespaard?

Stel alle apparaten incl. auto zouden nu stuk gaan, ik krijg een lekkage, etc.. Dat allemaal tegelijkertijd.
Ik weet dat ik zelfs daarvoor ruim genoeg heb. Wat is dan het nut van die potjes?

Sparen voor bijv. zonnepanelen of zo ga ik niet doen (kan ze nu zo kopen, maar daar gaat het niet om).
Als de overheid wil dat we allemaal van het gas af moeten, dan moeten ze bij mij gratis een oplossing leveren bijv. Ik ga daar niet mijn spaarcenten aan besteden.


Het kan ook een manier zijn om alvast wat klaar te hebben staan voor bv een reis of auto en zo overzicht te hebben wat je dan nog aan overig spaargeld over hebt. Maar ik zeg nergens dat jij het zo moet doen zoals ik het doe. Als jij liever een smak geld op 1 hoop wilt hebben, doe je ding. Ik zal er niet wakker van liggen ;). Of wil je ons nog eens laten weten hoeveel geld je wel niet hebt? Het staat genoteerd hoor :thumbup:.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 16 Jan 2023 17:33

Re: Spaarpotjes, schuiven met spaargeld

Hoeveel spaargeld ik heb zou je al kunnen weten dmv mijn andere berichten te lezen over dit onderwerk. Het precieze bedrag heb ik niet gezegd, maar als je fiscale kennis hebt dan weet je het vast wel.
<<

Theeleut

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 669

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:04

Bericht 16 Jan 2023 18:11

Re: Spaarpotjes, schuiven met spaargeld

Wij hebben 1 gezamenlijke spaarrekening waar ik een aantal potjes heb aangemaakt.
- vakantie; aanvullen tot €5000
- kerst; aanvullen tot €500
- medicatie dochter; elke maand €30 bijschrijven
- deel kleedgeld dochter; elke maand €50 opsparen.
Overig/grote hoop

Als de lopende rekening boven de €2000 blijft boek ik de helft extra naar de spaarrekening- overig.

Ik schuif nooit in de potjes. Ik spaar tot een maximaal bedrag wanneer er van betaald wordt vul ik het maandelijks weer aan tot de max.
05-05-2005 01-05-2011
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2088

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 17 Jan 2023 10:30

Re: Spaarpotjes, schuiven met spaargeld

Fred schreef:Hoeveel spaargeld ik heb zou je al kunnen weten dmv mijn andere berichten te lezen over dit onderwerk. Het precieze bedrag heb ik niet gezegd, maar als je fiscale kennis hebt dan weet je het vast wel.


Misschien verbaasd het je hoor maar het kan me echt minder dan niks schelen hoeveel jij op je bankrekening hebt...
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
Vorige

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers