Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hulp in de huishouding: een paar vragen

<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:58

Bericht 07 Nov 2022 17:58

Re: Hulp in de huishouding: een paar vragen

Chiq, je hebt volledig gelijk! Ze maakt gewoon misbruik van de situatie.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 07 Nov 2022 18:01

Re: Hulp in de huishouding: een paar vragen

Lejow en Chava, je zou bij mensen in je omgeving kunnen vragen of zij iemand weten? Wij hebben onze jongens via vrienden van ons die weer via collega's hebben etc.
En onze Nextdoor App ontploft met aanbod van schoonmaaksters. Dus dan zou je natuurlijk zelf kunnen kijken of iemand je aanspreekt, kennismaken etc. Maar snap dat het een stap is, iemand in je huis!
Let's discover the world together.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1832

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 07 Nov 2022 19:23

Re: Hulp in de huishouding: een paar vragen

Onze schoonmaakster komt ook bij (bijna) alle buren in hetzelfde pand. Ze komt dus ook op dezelfde dag zodat ze het kan combineren.
Dus inderdaad via via.

Ik heb er geen problemen mee om niet te betalen als ze niet komt. Om welke reden dan ook. Mijn vriend en ik werken beide ook als zzp-er dus we zijn niet anders gewend. Zou inderdaad een leuke meevaller zijn als een opdrachtgever je door betaald terwijl je op vakantie bent, maar dit is nou eenmaal hoe t werkt. We hebben haar overigens wel doorbetaald tijdens Corona, ook al had m’n vriend zelf geen werk en dus ook geen inkomsten meer in die periode.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2088

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 07 Nov 2022 20:04

Re: Hulp in de huishouding: een paar vragen

Via via inderdaad. Ik kwam er laatst achter dat mijn buurvrouw bij een aantal buren schoonmaakt maar mijn moeder wil het ook doen (deed ze in het verleden ook en werkte ook prima) dus ik twijfel nog. Mijn moeder maakte vroeger ook bij mensen thuis schoon en kreeg regelmatig de vraag of ze adresjes bij wilde nemen van de mensen waar ze bij kwam.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3187

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:00

Bericht 07 Nov 2022 20:08

Re: Hulp in de huishouding: een paar vragen

Via Facebook 😂

Eerst samen koffie gedronken. Klikte prima. Eerste maanden heeft ze gepoetst op mijn thuiswerkdagen. En na een tijdje kwam ze als we niet thuis waren (voor iedereen fijner).
Kan niet wachten tot ze weer beter is.
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Myloon

Kletskop

Berichten: 898

Geregistreerd: 16 Sep 2013 13:41

Bericht 08 Nov 2022 13:07

Re: Hulp in de huishouding: een paar vragen

Ik reageer even als huishoudelijk hulp😉
Momenteel werk ik bij 5 werkhuizen, waaronder 2 adressen waar ik alleen ben. Bij 3 kom ik elke week en bij 2 om de week.
De huizen waar ik al langer werk daar zit ik nog op 13,50 per uur en de nieuwe huizen nu 15 euro per uur.

Wat ik zelf heel fijn vind is het contact, zeker met de mensen die nooit thuis zijn. Meestal krijg ik de avond voor ik kom dan even een appje. Ze schrijven dan wat ze graag gedaan willen hebben naast alle standaard dingen. Het contact en de waardering, met bijvoorbeeld een appje nadat ik geweest ben als; dat was weer fijn thuis komen vandaag, houden mij wel gemotiveerd. Dat zorgt er misschien ook wel juist voor dat ik zin heb om verder te kijken dan de vaste klusjes.

Wat ik lees over bijvoorbeeld eerder naar huis gaan, dat doe ik eigenlijk nooit. Ik wordt betaald per uur. Dan maak ik dat uur ook vol. Er is altijd nog wel iets te vinden om te doen.

Als iemand zijn of haar afspraken niet na komt heb je het recht natuurlijk om daar iets van te zeggen. Jij betaalt haar immers voor de uren.
Dat geld ook als hulp.
Ik heb wel eens huizen gehad waar er geen waardering kwam. En dat zorgde er ook voor dat het werken daar niet goed voelde, ik was niet meer gemotiveerd en deed alleen maar wat er gedaan moest worden.
Daar heb ik dus ook niet zo lang gewerkt.

Ik kom aan mijn adressen, nu inmiddels via via maar ben begonnen bij de witte werkster. (Wat mij niet beviel) en via werksters.nl krijg ik ook nog wel eens een melding.
Ik maak altijd eerst een afspraak, een klik is belangrijk.

Maar nogmaals, laat de hulp ook zo nu en dan, hoeft echt niet wekelijks weten dat je blij bent met zijn of haar komst.

Als ik niet kom krijg ik niet betaald, al heb ik 1 adres waar ik in de corona periode, zelf de kids thuis niet kwam en wel een vergoeding heb gekregen. Dat kwam vanuit de vrouw zelf.
20-09-2013 N. & T. Geboren!
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Berichten: 1302

Geregistreerd: 08 Feb 2021 15:35

Bericht 08 Nov 2022 18:09

Re: Hulp in de huishouding: een paar vragen

Wij hebben een hulp via bekenden. Ik heb met haar afgesproken dat ze een keer op proef kwam en als we tevreden waren dat ze dan mocht blijven. Ze is nu 3x geweest en tot nu toe zijn we tevreden. Ze geeft zelf ook aan als ze iets mist, bv bepaalde doekjes waar zij goed mee kan werken, die koop ik dan.

- hoe vaak (wekelijks/1-2x per maand?) komt de hulp? Wekelijks.
- hoeveel uren komt de hulp per keer? 4 uur.
- wat betaal je per uur? Wij betalen €150 per 2 weken (€75 per keer). Ze moet ongeveer 15 km enkele reis, dus het is Incl reiskosten.
- wat laat je de hulp doen? Beneden en boven stofzuigen en dweilen (we hebben geen zolder), de badkamers (2) en wc’s (3), de keuken en de glazen deuren. Als onze kelder af is, moeten we even kijken of ze dan meer uren komt, want dat is nog een badkamer en wc en vrij veel vloeroppervlak en glas.

We hebben overigens een glazenwasser voor de ruiten. Dat hoeft ze dus niet te doen.
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Berichten: 1302

Geregistreerd: 08 Feb 2021 15:35

Bericht 08 Nov 2022 18:11

Re: Hulp in de huishouding: een paar vragen

Oh en Chiq, groot gelijk hoor. Ik zag laatst ook nog iets op de badkamer en dat heb ik haar geappt. Vriend vond dat ook raar, maar het is haar werk.

Als ze nou eens een keer een half uur eerder klaar is, oke, maar zo kort poetsen, hoe kan ze je hele huis gehad hebben dan?? (Zelfs zonder de zolder).
<<

Jolieke

Noob

Berichten: 151

Geregistreerd: 26 Aug 2022 12:50

Bericht 09 Nov 2022 11:12

Re: Hulp in de huishouding: een paar vragen

Wij hebben ongeveer een jaar lang een hulp gehad, toen ik zwanger en net bevallen was van de jongste. Maar we zijn ermee gestopt, ik vond het te duur worden en met kleine kinderen is alles net 1 uur schoon en dan kan je praktisch weer opnieuw beginnen met poetsen.

Nu alle kinderen op de basisschool zitten, wordt het leven wel makkelijker. Ik kan gewoon in 1 of 2 uurtjes heel veel doen, en doordat ik elke week hetzelfde doe, is het ook snel klaar. Mijn wasschema heb ik al eens in een ander topic gedeeld, maar verder doe ik het altijd zo:
op zondag ruimen de kinderen hun kamer op
op maandag stofzuig en poets ik de kinderkamers, de badkamer en de wc.
op woensdag doe ik dan de benedenverdieping, opruimen, stofzuigen en de vensterbanken.
elke dag spullen opruimen en aanrecht poetsen.
op zaterdag doe ik dan beneden nog een keer extra stofzuigen.
ramen lappen of andere grote klussen doe ik dan op zaterdag met mijn man.

Werkt prima zo, meestal begin ik meteen om 08:40 uur en ben ik rond 10 uur klaar en ga ik koffie drinken.
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1964

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:58

Bericht 22 Nov 2022 14:22

Re: Hulp in de huishouding: een paar vragen

Max schreef:
Jente schreef:Maar werkt ze zwart? Want dat is dan toch haar risico van zwart willen werken? Als je geen belasting betaalt heb je naar mijn idee ook geen recht op doorbetaling bij vakantie.

Als ze wit werkt als ZZP-er krijgt ze ook geen vakanties en ziektes doorbetaald. Niet werken = geen inkomsten, zo werkt dat nou eenmaal. Je bent haar werkgever niet, je bent haar opdrachtgever.

Onze schoonmaakster komt om de week 3 uur. Ze doet dan keuken, badkamer, alles afstoffen, stofzuigen, dweilen, bed verschonen. Ze doet 1x in t kwartaal ook de binnenkant van de koelkast en de ramen.


Toch ziet de wet schoonmakers niet als zzp'ers, maar als een verkapt dienstverband waarbij je als werkgever verplicht bent om vakanties en ziekte door te betalen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/dienstverlening-aan-huis/vraag-en-antwoord/ik-doe-huishoudelijk-werk-voor-iemand.-wat-kan-ik-afspreken
<<

Believe

Yipyapper

Berichten: 1608

Geregistreerd: 29 Okt 2016 07:13

Bericht 22 Nov 2022 16:38

Re: Hulp in de huishouding: een paar vragen

Derpy schreef:
Max schreef:Als ze wit werkt als ZZP-er krijgt ze ook geen vakanties en ziektes doorbetaald. Niet werken = geen inkomsten, zo werkt dat nou eenmaal. Je bent haar werkgever niet, je bent haar opdrachtgever.

Onze schoonmaakster komt om de week 3 uur. Ze doet dan keuken, badkamer, alles afstoffen, stofzuigen, dweilen, bed verschonen. Ze doet 1x in t kwartaal ook de binnenkant van de koelkast en de ramen.


Toch ziet de wet schoonmakers niet als zzp'ers, maar als een verkapt dienstverband waarbij je als werkgever verplicht bent om vakanties en ziekte door te betalen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/dienstverlening-aan-huis/vraag-en-antwoord/ik-doe-huishoudelijk-werk-voor-iemand.-wat-kan-ik-afspreken


Dat gaat om mensen die deze inkomsten opgeven aan de Belastingdienst en waarbij men afspraken wil maken als particulier werkgever en werknemer. Dan dien je ook het wettelijk minimumloon en 8% vakantiegeld te betalen.

De schoonmaakster die bij ons komt geeft haar inkomsten niet op bij de fiscus, wat in jouw link staat vind ik dan ook niet van toepassing.
Wij betalen niet door bij ziekte. We spreken dan soms wel af dat ze een week later komt.
♥ 2015
♥ 2017
♥ 2021
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1832

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 22 Nov 2022 19:45

Re: Hulp in de huishouding: een paar vragen

Derpy schreef:
Max schreef:Als ze wit werkt als ZZP-er krijgt ze ook geen vakanties en ziektes doorbetaald. Niet werken = geen inkomsten, zo werkt dat nou eenmaal. Je bent haar werkgever niet, je bent haar opdrachtgever.

Onze schoonmaakster komt om de week 3 uur. Ze doet dan keuken, badkamer, alles afstoffen, stofzuigen, dweilen, bed verschonen. Ze doet 1x in t kwartaal ook de binnenkant van de koelkast en de ramen.


Toch ziet de wet schoonmakers niet als zzp'ers, maar als een verkapt dienstverband waarbij je als werkgever verplicht bent om vakanties en ziekte door te betalen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/dienstverlening-aan-huis/vraag-en-antwoord/ik-doe-huishoudelijk-werk-voor-iemand.-wat-kan-ik-afspreken

Oh dat wist ik niet. Onze schoonmaakster heeft niks te klagen, we betalen haar een stuk meer dan het minimumloon van 11 euro per uur.
Vorige

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers