Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoe kan het dat?

<<

Mia

Kletskop

Berichten: 640

Geregistreerd: 29 Jun 2021 18:55

Bericht 13 Okt 2022 22:43

Hoe kan het dat?

Mijn man is een zielenpietje. Wat hem moet overkomen gebeurt de meesten pas in ouderdom of wanneer ze vrouw zijn.

Nu zou mijn man volgens het streekziekenhuis zijn kopschijf (gewricht in kaak) te hebben gebroken. Het was vrij uitzonderlijk voor een man zonder tanden (met gebit), maar als de kaakchirurg het zegt... De kaakchirurg wilde twee spuiten in zijn hoofd zetten en daaropvolgend hebben we doorverwijzing UMC gevraagd.

Want de kaakchirurg wist het niet zeker en na een dilaterende cardiomyopathie non-compactie en diverticulitis, waarbij het streekziekenhuis constant fout zat/geen oplossing bood, waren we er wel weer klaar mee. Vandaar richting UMC, die hem van alles al heeft gered.

Puntje bij paaltje; Er is geen breuk te bekennen op de foto. Geen kopschijfding dat gebroken is. Mijn man heeft dieetvoorschriften meegekregen en over 6 weken weer een afspraak.

Mijn vraag: Hoe kan een streekziekenhuis er zo vaak naast zitten. Oma met tumoren in de rug, terwijl ze griep had. Vader met hartstilstand, terwijl hem als straatmaker de 35 graden teveel werd, man met hartaanval, terwijl het een erfelijke hartspierziekte trof etc etc etc. Hoe kan dat?
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 14 Okt 2022 07:21

Re: Hoe kan het dat?

Waarom ga je nog steeds naar dat ziekenhuis, wanneer je er geen vertrouwen meer in hebt?
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3089

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:50

Bericht 14 Okt 2022 07:34

Re: Hoe kan het dat?

Merkwaardig inderdaad dat ze er zo vaak naast zitten bij jou en je omgeving. Misschien omdat ze niet de geavanceerde apparatuur van een academisch ziekenhuis hebben? Ik zou er inderdaad niet meer heen gaan.

Ik heb geen vervelende ervaringen met een streekziekenhuis.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11588

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 14 Okt 2022 08:29

Re: Hoe kan het dat?

Waar mensen werken worden fouten gemaakt. Waarschijnlijk is het toeval dat het bij jullie steeds fout gaat. Daarnaast blijven fouten ook veel meer hangen en zou het ook om een comfirmation bias kunnen gaan.
2015 💙
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 420

Geregistreerd: 16 Sep 2022 10:09

Bericht 14 Okt 2022 09:29

Re: Hoe kan het dat?

Minx schreef:Waar mensen werken worden fouten gemaakt. Waarschijnlijk is het toeval dat het bij jullie steeds fout gaat. Daarnaast blijven fouten ook veel meer hangen en zou het ook om een comfirmation bias kunnen gaan.


Confirmation bias is hier niet aan de orde. Mia noemt zo 4 ernstige misdiagnoses in haar eigen naaste omgeving. Het maakt weinig uit hoeveel juiste diagnoses daar tegenover staan.

Merkwaardig is het wel! Je zou de kwaliteitscijfers eens op kunnen zoeken en kijken of jouw ervaringen overeenkomen met hoe ze landelijke scoren.
Het gaat niet zozeer om de metworst
<<

Mia

Kletskop

Berichten: 640

Geregistreerd: 29 Jun 2021 18:55

Bericht 21 Okt 2022 22:13

Re: Hoe kan het dat?

Lady schreef:Waarom ga je nog steeds naar dat ziekenhuis, wanneer je er geen vertrouwen meer in hebt?



We mogen het streekziekhuis niet passeren. Dat mag pas op het moment dat het streekziekenhuis toestemming geeft.

Wij willen niet naar het streekziekhuis, maar we moeten hun eerst de kans geven. Wettelijk bepaald. Volgens mij kan de zorg alleen al goedkoper als iedereen naar het zh van wens mag. Maar daarmee ook wachtrijen etc.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11416

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 21 Okt 2022 22:15

Re: Hoe kan het dat?

Dat ligt dan misschien aan je zorgverzekeraar. Misschien daar eens naar kijken?
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem331

Bericht 21 Okt 2022 22:17

Re: Hoe kan het dat?

Maar je kan toch ook een ander streekziekenhuis benaderen dan?
Ik zit hier in een hoek met meerdere ziekenhuizen.
Drachten, Groningen, Assen, Heerenveen, Leeuwarden.
Drachten is meest logische optie maar toen de wachtlijst voor een operatie voor mijn zoon in Leeuwarden aanzienlijk korter was, daar heen gegaan.
Sowieso vind ik dat ziekenhuis veel prettiger en zou ik als het nog eens nodig is ook daar heen gaan.
<<

Mia

Kletskop

Berichten: 640

Geregistreerd: 29 Jun 2021 18:55

Bericht 21 Okt 2022 22:21

Re: Hoe kan het dat?

Morrisey schreef:
Minx schreef:Waar mensen werken worden fouten gemaakt. Waarschijnlijk is het toeval dat het bij jullie steeds fout gaat. Daarnaast blijven fouten ook veel meer hangen en zou het ook om een comfirmation bias kunnen gaan.


Confirmation bias is hier niet aan de orde. Mia noemt zo 4 ernstige misdiagnoses in haar eigen naaste omgeving. Het maakt weinig uit hoeveel juiste diagnoses daar tegenover staan.

Merkwaardig is het wel! Je zou de kwaliteitscijfers eens op kunnen zoeken en kijken of jouw ervaringen overeenkomen met hoe ze landelijke scoren.


Dank je.

Mijn moeder is onlangs aan haar galblaas geopereerd en de pijn wordt steeds erger. Ze weten het niet, maar laten haar nog wel even een week met de pijn lopen voor er een scan wordt uitgevoerd. Stuur haar door. Ze heeft pijn die niet bij het verloop van de naweeën van haar operatie hoort. Het lijkt wel of er trots in het spel is. Maar het is toch de trots te na om iemand te laten creperen van de pijn/dood te vinden?

Het zijn ernstige misdiagnoses. En niet 1 keer, constant.
<<

Mia

Kletskop

Berichten: 640

Geregistreerd: 29 Jun 2021 18:55

Bericht 21 Okt 2022 22:25

Re: Hoe kan het dat?

Karnemelk schreef:Maar je kan toch ook een ander streekziekenhuis benaderen dan?
Ik zit hier in een hoek met meerdere ziekenhuizen.
Drachten, Groningen, Assen, Heerenveen, Leeuwarden.
Drachten is meest logische optie maar toen de wachtlijst voor een operatie voor mijn zoon in Leeuwarden aanzienlijk korter was, daar heen gegaan.
Sowieso vind ik dat ziekenhuis veel prettiger en zou ik als het nog eens nodig is ook daar heen gaan.


Snap je. Maar we mogen deze niet passeren. Ik mag de keuze maken tussen 2 streekziekenhuizen, heb nergens echt een dossier, mankeert me niets, en ben ook tevreden over de 2e. Mijn man mag dat niet. Want 8 jaar streekziekenhuis 1 waarbij een UMC de zooi opruimde, mag dat niet.

Mijn man is besneden in streekziekenhuis 1. Zelfs dat is niet goed gegaan. Maar we mogen niet naar streekziekenhuis 2 of umc. Terwijl zijn pielemoos blauw ziet en vol bulten zit.
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1273

Geregistreerd: 06 Jul 2020 14:32

Bericht 21 Okt 2022 23:52

Re: Hoe kan het dat?

Van wie mag je niet naar een ander ziekenhuis?
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3186

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:39

Bericht 22 Okt 2022 00:38

Re: Hoe kan het dat?

Je bent vrij om te kiezen naar welk ziekenhuis je gaat. Ook van een zorgverzekering. De vraag is alleen of ze er een contract mee hebben wat je eventuele eigen kosten dan zijn. Maar je bent aan niks gebonden zo ver mijn kennis reikt.
D. 💙14-01-2019💙
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 22 Okt 2022 07:59

Re: Hoe kan het dat?

Mia schreef:
Lady schreef:Waarom ga je nog steeds naar dat ziekenhuis, wanneer je er geen vertrouwen meer in hebt?



We mogen het streekziekhuis niet passeren. Dat mag pas op het moment dat het streekziekenhuis toestemming geeft.

Wij willen niet naar het streekziekhuis, maar we moeten hun eerst de kans geven. Wettelijk bepaald. Volgens mij kan de zorg alleen al goedkoper als iedereen naar het zh van wens mag. Maar daarmee ook wachtrijen etc.

Dat zou ik nog eens goed nakijken want volgens mij klopt daar niks van.

Verder wil ik toch een paar van je uitspraken nuanceren. Zoals bijvoorbeeld de diagnose cardiomyopathie missen. Dit is een aandoening die je niet zomaar even vaststelt. Vaak gaat er eerst een event aan vooraf, in dit geval een (verdenking) hartinfarct. Dan heb je nog geluk, de meeste patiënten met deze aandoening krijgen een levensbedreigende hartritmestoornis en moeten gereanimeerd worden voordat men er achter komt dat het een cardiomyopathie betreft. Dit zijn de voorbeelden van jonge mannen die ineens dood neervallen op het voetbalveld.

Jouw man heeft een uiterst ernstige en niet veel voorkomende hartaandoening. Pas doordat hij klachten kreeg die leken op een hartinfarct (wat dus heel logisch is!) zijn ze hier achter gekomen. En gelukkig maar want anders had hij misschien al niet meer naast je gezeten.

En ook een onwelwording door warmte kan symptomen geven van een hartstilstand. Door een flauwte wordt je bloeddruk erg laag en je hartslag ook. Soms zo laag dat hij bijna of zelfs heel even helemaal op nul uitkomt. Ik heb dat ook wel eens gezien. Je denkt dat je moet reanimeren (en dat deed ik voor de zekerheid ook maar) maar het bleek dan toch niet nodig. En dit is waarschijnlijk wat de ambulance hulpverleners waargenomen hebben en hebben overgedragen aan het ziekenhuis, waardoor het ziekenhuis dit meeneemt in hun werk diagnoses.

Voor de andere dingen heb ik nu niet persé een verklaring want ik ben er niet bij geweest en ken het dossier niet. Helaas worden er ook fouten gemaakt of verkeerde diagnoses gesteld maar het is niet persé zo zwart wit als jij het schetst.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 22 Okt 2022 08:25

Re: Hoe kan het dat?

Mia schreef:
Morrisey schreef:
Confirmation bias is hier niet aan de orde. Mia noemt zo 4 ernstige misdiagnoses in haar eigen naaste omgeving. Het maakt weinig uit hoeveel juiste diagnoses daar tegenover staan.

Merkwaardig is het wel! Je zou de kwaliteitscijfers eens op kunnen zoeken en kijken of jouw ervaringen overeenkomen met hoe ze landelijke scoren.


Dank je.

Mijn moeder is onlangs aan haar galblaas geopereerd en de pijn wordt steeds erger. Ze weten het niet, maar laten haar nog wel even een week met de pijn lopen voor er een scan wordt uitgevoerd. Stuur haar door. Ze heeft pijn die niet bij het verloop van de naweeën van haar operatie hoort. Het lijkt wel of er trots in het spel is. Maar het is toch de trots te na om iemand te laten creperen van de pijn/dood te vinden?

Het zijn ernstige misdiagnoses. En niet 1 keer, constant.



Maar dit heeft toch ook niks te maken met een misdiagnose? Het is heel vervelend dat iemand zoveel pijn heeft postoperatief maar er zijn heel veel mensen met de meest uiteenlopende klachten, die allemaal hun diagnostiek nodig hebben. Als het echt niet gaat moet je blijven bellen of je melden op de SEH en anders moet je gewoon je beurt afwachten. Er is hoogstwaarschijnlijk goede pijnstilling afgesproken.

Dat het om trots zou gaan is een hele subjectieve aanname die vanuit jullie ervaringen heel logisch is maar objectief gezien niet klopt.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1842

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 22 Okt 2022 09:05

Re: Hoe kan het dat?

Degene die je de doorverwijzing geeft naar het ziekenhuis (vaak de huisarts) kan in t systeem een ziekenhuis toewijzen. Je kunt dan gewoon vragen om een andere als je voorkeur hebt.
De huisarts kan ook zien in het systeem waar de kortste wachttijden zijn bijvoorbeeld.

Zo heb ik een hele slechte ervaring met een ziekenhuis hier in de buurt. Er staat nu in m’n dossier bij de huisarts dat ik daar niet meer heen wil. Dus hij stuurt me dan automatisch een verwijzing van een ander ziekenhuis op basis van wachttijden.
<<

Mia

Kletskop

Berichten: 640

Geregistreerd: 29 Jun 2021 18:55

Bericht 29 Okt 2022 14:10

Re: Hoe kan het dat?

Wij hebben de keuze uit twee streekziekenhuizen. Pas als zij het niet meer weten, kunnen we een ander ziekenhuis "kiezen".

Lady, goede tekst. En ik heb natuurlijk een subjectieve mening over het streekziekenhuis nav de afgelopen 7,5 jaar. Maar ondanks mijn geklaag ben ik me ook bewust dat mijn mening een subjectieve mening betreft.
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1430

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:26

Bericht 29 Okt 2022 16:23

Re: Hoe kan het dat?

Mia schreef:Wij hebben de keuze uit twee streekziekenhuizen. Pas als zij het niet meer weten, kunnen we een ander ziekenhuis "kiezen".

Lady, goede tekst. En ik heb natuurlijk een subjectieve mening over het streekziekenhuis nav de afgelopen 7,5 jaar. Maar ondanks mijn geklaag ben ik me ook bewust dat mijn mening een subjectieve mening betreft.



Je hebt meestal gewoon keuzevrijheid. Een ziekenhuis hoeft echt geen toestemming te geven als jij over wil stappen hoor. Alleen bij een second opinion moet je behandelend arts doorverwijzen.

Of je zorgverzekering een contract heeft is een andere vraag. Dan kan het zijn dat ze bij geen contract geen 100% vergoeding geven.
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 30 Okt 2022 08:18

Re: Hoe kan het dat?

Het academisch ziekenhuis levert wel over het algemeen steeds meer tertiaire en hoogcomplexe zorg. Dat houdt in dat je voor minder complexe aandoeningen niet in eerste instantie naar een umc verwezen zal worden en dat je ook niet altijd kunt aangeven dat je daarheen wilt.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1842

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 30 Okt 2022 08:28

Re: Hoe kan het dat?

Zora dat is hier in de regio niet het geval. Je wordt hier gewoon doorgestuurd naar de kortste wachttijd als je geen voorkeur hebt. Maar je mag ook gewoon kiezen, zo lang het maar binnen de regio valt.
De huisarts legt bijvoorbeeld ook de succes rates per ziekenhuis voor (op afdeling of zelfs op specifieke operatie).
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 30 Okt 2022 08:53

Re: Hoe kan het dat?

Het geldt sowieso nog niet altijd en niet overal, en het verschilt per zorgvraag. Maar de regio waar Mia woont zet hier in het samenwerkingsverband wel erg op in en dat kun je dus al wel merken in de mogelijkheid om voor elke behandeling als 1e keuze voor een umc te gaan.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers