Sowieso hoef je onder een bepaald bedrag nog niet ingeschreven te zijn bij de kvk, dus je kunt gewoon beginnen eigenlijk en je dan gaan inschrijven als je merkt dat het begint te lopen. Qua belastingaangifte kun je de eerste inkomsten ook bij inkomsten uit overige werkzaamheden opgeven. Je moet even uitzoeken tot welke bedragen dat gaat.
Een Bv is duur, je moet naar de notaris en je moet (volgens mij) startkapitaal hebben. Een zzp’er kan volgens mij gewoon personeel in dienst nemen. Er zitten wel wat haken en ogen aan, op de site van Kvk kun je hier ook meer over vinden:
https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/personeel/als-eenmanszaak-personeel-aannemen/ Overigens is een bedrijf als je getrouwd bent altijd gezamenlijk eigendom tenzij je huwelijkse voorwaarden hebt waarin staat dat dit uitgesloten is. In die zin zou hij jou niet hoeven aannemen als jij hem ondersteunt want het bedrijf wordt toch van jullie samen en de inkomsten gaan toch in jullie gezamenlijk huishouden. Maar kan me wel voorstellen dat als de zaak groter wordt je op een gegeven moment toch eens met een notaris wil praten over of je daar iets over vast moet leggen of niet. Ik zou daar in dit stadium me nog niet echt druk over maken.
Wat je wel goed vanaf het begin moet doen is zowel de uitgaven als de inkomsten bijhouden én de uren die je maakt bijhouden. Hoewel dat laatste volgens mij vooral van belang is voor de zelfstandigenaftrek waarvan ik twijfel of die nog bestaat.
Wat je ook nodig hebt zijn facturen, vaak staat het wel professioneel als je een huisstijl hebt met visitekaartjes en een opmaak voor facturen etc. Daarbij is ook van belang of je btw-plichtig bent (onder een bepaald bedrag aan inkomsten ben je niet btw-plichtig) en onder wel tarief je dienst valt. Als je niet btw-plichtig bent hoef je ook geen btw aangifte te doen. Val je onder 0% of een hoger tarief dan ben je wel verplicht btw aangifte te doen (tenzij je dus onder dat bedrag zit).
Wat ik op de kunstacademie als tip kreeg tijdens de lessen over zelfstandig ondernemerschap was om een zakelijke rekening te openen en álles wat je uitgeeft aan je onderneming of binnenkrijgt via je onderneming via die rekening te laten lopen. In principe heb je dan je boekhouding al min of meer compleet.