Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Eigen bedrijf beginnen: hoe doe je dat?

<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2335

Geregistreerd: 16 Apr 2021 13:46

Bericht 06 Okt 2022 21:07

Eigen bedrijf beginnen: hoe doe je dat?

Mijn man heeft inmiddels alweer bijna vier maanden geen werk en tijdens een gesprek dat hij pas geleden had ontstond het idee om als zzp’er te beginnen. Hij speelde al langer met de gedachte, maar wist nog niet precies wat hij dan wilde gaan doen, maar inmiddels weet hij goed wat hij wil en is hij enorm enthousiast om te gaan starten. We willen dit uiteindelijk samen gaan doen, hij als uitvoerend en ik op de achtergrond, voorlopig houd ik mijn baan overigens wel aan.

Nou ja, zoals de topictitel al zegt: hoe gaan we dit aanpakken? Mijn man weet dus wat hij wil gaan doen, hij heeft een (klein) netwerk waar hij contact mee kan leggen en waarmee hij evt klanten aan zich kan binden en een naam voor het bedrijf hebben we ook al bedacht. Wanneer is het dan tijd om in te schrijven bij de KVK? Waar moeten we rekening mee houden? Wat hebben we nodig? Alle tips en informatie zijn zeer welkom! Dank alvast!
Laatst gewijzigd door Giselle op 06 Okt 2022 21:19, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1811

Geregistreerd: 01 Mei 2022 10:03

Bericht 06 Okt 2022 21:11

Re: Beginnen als zzp’er: hoe doe je dat?

Je hebt in principe niks nodig. Gewoon op zoek gaan naar een opdracht. Zodra hij een opdracht heeft kan ie zich (eventueel zelfs met terugwerkende kracht) inschrijven bij de KVK.
1x per kwartaal doe je btw aangifte en dat is t wel zo’n beetje.

Hoe bedoel je dat je het samen wilt gaan doen? Word jij dan je eigen onderneming of wil je de ondernemen samen runnen/delen? Dat kan namelijk niet. Als zzp-er ben je alleen (ook wel eenmanszaak genoemd).
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2335

Geregistreerd: 16 Apr 2021 13:46

Bericht 06 Okt 2022 21:17

Re: Eigen bedrijf beginnen: hoe doe je dat?

Bedankt voor je snelle reactie!

Ik begrijp dat een zzp’er alleen is. Samen doen in de zin dat ik hem help met bijv klanten vinden, offertes en facturen opstellen etc. Ik ga niet in loondienst bij hem, maar sta wel volledig achter hem en help hem dus waar nodig.

Of is het beter/verstandiger om bijvoorbeeld een bv te starten als we het echt samen (dus ook op papier) willen doen?
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 06 Okt 2022 21:46

Re: Eigen bedrijf beginnen: hoe doe je dat?

Sowieso hoef je onder een bepaald bedrag nog niet ingeschreven te zijn bij de kvk, dus je kunt gewoon beginnen eigenlijk en je dan gaan inschrijven als je merkt dat het begint te lopen. Qua belastingaangifte kun je de eerste inkomsten ook bij inkomsten uit overige werkzaamheden opgeven. Je moet even uitzoeken tot welke bedragen dat gaat.

Een Bv is duur, je moet naar de notaris en je moet (volgens mij) startkapitaal hebben. Een zzp’er kan volgens mij gewoon personeel in dienst nemen. Er zitten wel wat haken en ogen aan, op de site van Kvk kun je hier ook meer over vinden: https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/personeel/als-eenmanszaak-personeel-aannemen/

Overigens is een bedrijf als je getrouwd bent altijd gezamenlijk eigendom tenzij je huwelijkse voorwaarden hebt waarin staat dat dit uitgesloten is. In die zin zou hij jou niet hoeven aannemen als jij hem ondersteunt want het bedrijf wordt toch van jullie samen en de inkomsten gaan toch in jullie gezamenlijk huishouden. Maar kan me wel voorstellen dat als de zaak groter wordt je op een gegeven moment toch eens met een notaris wil praten over of je daar iets over vast moet leggen of niet. Ik zou daar in dit stadium me nog niet echt druk over maken.

Wat je wel goed vanaf het begin moet doen is zowel de uitgaven als de inkomsten bijhouden én de uren die je maakt bijhouden. Hoewel dat laatste volgens mij vooral van belang is voor de zelfstandigenaftrek waarvan ik twijfel of die nog bestaat.

Wat je ook nodig hebt zijn facturen, vaak staat het wel professioneel als je een huisstijl hebt met visitekaartjes en een opmaak voor facturen etc. Daarbij is ook van belang of je btw-plichtig bent (onder een bepaald bedrag aan inkomsten ben je niet btw-plichtig) en onder wel tarief je dienst valt. Als je niet btw-plichtig bent hoef je ook geen btw aangifte te doen. Val je onder 0% of een hoger tarief dan ben je wel verplicht btw aangifte te doen (tenzij je dus onder dat bedrag zit).

Wat ik op de kunstacademie als tip kreeg tijdens de lessen over zelfstandig ondernemerschap was om een zakelijke rekening te openen en álles wat je uitgeeft aan je onderneming of binnenkrijgt via je onderneming via die rekening te laten lopen. In principe heb je dan je boekhouding al min of meer compleet.
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3159

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:00

Bericht 07 Okt 2022 06:05

Re: Eigen bedrijf beginnen: hoe doe je dat?

Je hebt van de KVK ook startersdagen die je in dit soort zaken meenemen. Dat is geloof ik gratis om bij te wonen.
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 07 Okt 2022 06:29

Re: Eigen bedrijf beginnen: hoe doe je dat?

Een zzp-er en een eenmanszaak zijn niet hetzelfde. Wel in grote lijnen hoor. Mijn man heeft voor een eenmanszaak gekozen ipv zzp-er.

Stel dat u een bedrijf opricht en voor de rechtsvorm eenmanszaak kiest. U bent dan de eigenaar van het bedrijf. U kunt dan vervolgens personeel aannemen. In dat geval is uw bedrijf nog steeds een eenmanszaak. U bent echter geen zelfstandige zonder personeel meer; u hebt nu immers personeel in dienst. Dit laat zien dat iemand met een eenmanszaak dus niet per definitie ook een zzp’er is. Aan de andere kant hoeft een zzp’er niet per se voor een eenmanszaak te kiezen als rechtsvorm. Hoewel de eenmanszaak onder zzp’ers de meest populaire rechtsvorm is, kunt u als zzp’er ook voor een andere rechtsvorm kiezen. We hopen dat we hier het verschil tussen zzp’er en eenmanszaak inzichtelijk hebben gemaakt. Het gaat er dus in de essentie om dat zzp’er een begrip is en eenmanszaak een rechtsvorm. Als zzp’er dient u een rechtsvorm te kiezen. In veel gevallen kiezen zzp’ers voor een eenmanszaak. U kunt dus zzp’er zijn en een eenmanszaak hebben. De eigenaar van een eenmanszaak is echter niet altijd een zzp’er, omdat hij of zij ook personeel in dienst kan hebben.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 07 Okt 2022 19:16

Re: Eigen bedrijf beginnen: hoe doe je dat?

Heeft je man momenteel WW? Zo ja dan zou ik hem even contact op laten nemen met zijn werkcoach. Die kan hem indien nodig doorsturen naar een andere werkcoach die zich richt op zelfstandige voor eventuele cursussen dan wel meer informatie
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 07 Okt 2022 20:33

Re: Eigen bedrijf beginnen: hoe doe je dat?

Ik snap dat jullie erg enthousiast zijn geworden. Wat Max zegt. Het belangrijkste is klanten krijgen, werk gaan uitvoeren en dan komt de rest wel. Veel mensen hebben alles op orde, KvK, naam, logo, website, visitekaartjes, briefpapier en gaan dan klanten zoeken. Handiger om dat andersom te doen. Eerst geld verdienen en dan pas uitgeven. Je krijgt ook vaak meer werk via werk wat je al hebt uitgevoerd.

Succes!! Cursus zoals Bloom zegt klinkt ook wel interessant.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1811

Geregistreerd: 01 Mei 2022 10:03

Bericht 08 Okt 2022 09:30

Re: Eigen bedrijf beginnen: hoe doe je dat?

Lot schreef:Ik snap dat jullie erg enthousiast zijn geworden. Wat Max zegt. Het belangrijkste is klanten krijgen, werk gaan uitvoeren en dan komt de rest wel. Veel mensen hebben alles op orde, KvK, naam, logo, website, visitekaartjes, briefpapier en gaan dan klanten zoeken. Handiger om dat andersom te doen. Eerst geld verdienen en dan pas uitgeven. Je krijgt ook vaak meer werk via werk wat je al hebt uitgevoerd.

Succes!! Cursus zoals Bloom zegt klinkt ook wel interessant.

Ja dit inderdaad. Ik ben nu ruim 6 jaar zzp-er en heb nog steeds geen logo, website, visitekaartjes, briefpapier etc. Factuurtjes maak ik gewoon simpel op in excel en maak er dan een pdf'je van. Werkt prima. Ik hoef geen indruk te maken op de finance afdeling, die huren me niet in.

Ik zie/hoor veel mensen om me heen die zelfstandig willen worden en heel veel tijd afzinken in zaken waar je uiteindelijk weinig tot niks aan hebt. Net als pensioen en verzekering; zou aanraden om dit pas op te pakken als je werk echt van de grond komt en je zeker weet dit langer dan een jaar te gaan doen en er dus ook voldoende mee verdient om rond te komen. Meestal kun je dit na een half jaar wel inschatten.
Ik ga er hierbij trouwens vanuit dat je dit als serieuze fulltime job wilt gaan doen en niet als kleine side hustle waar je niet BTW plichtig mee wordt.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11832

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 08 Okt 2022 10:34

Re: Eigen bedrijf beginnen: hoe doe je dat?

Ook al schrijf je je nog niet in bij KVK. Het is wel handig om al een domein naam te claimen met de bedrijfsnaam. Zodra je bent ingeschreven bij de KVK gaan andere die claimen en dan kan je die voor een bedrag over nemen. Is hun verdienmodel
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 08 Okt 2022 11:28

Re: Eigen bedrijf beginnen: hoe doe je dat?

Verkijk je overigens niet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering en pensioen opbouw. Dit moet jezelf afsluiten of rekening mee houden. Met name de arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp'ers zijn vaak enorm duur.
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2335

Geregistreerd: 16 Apr 2021 13:46

Bericht 09 Okt 2022 18:40

Re: Eigen bedrijf beginnen: hoe doe je dat?

Fijn, jullie reacties! Daar kunnen we wel wat mee. Mijn man heeft morgen contact met het UWV en wil zich daarna inschrijven bij de KvK, heeft gisteren en vrijdag gesproken met een goede vriend en een kennis die beide ook hun eigen bedrijf hebben en een hoop tips en tricks van hun gekregen. Toevallig kwam er ook een hele mooie opdracht voorbij waar hij wel graag op wil reageren, dus dat gaat hij dan morgen ook doen. Zou wel tof zijn als het allemaal ineens heel snel gaat lopen, ook wel heel spannend natuurlijk.

Max, hij wil dit inderdaad wel als serieuze fulltime job gaan doen. En dingen als logo, visitekaartjes etc heeft nu ook geen prio inderdaad, eerst maar eens kijken hoe alles gaat lopen. Wat Lot zegt: eerst geld verdienen voordat het uitgegeven wordt.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1811

Geregistreerd: 01 Mei 2022 10:03

Bericht 10 Okt 2022 17:51

Re: Eigen bedrijf beginnen: hoe doe je dat?

Fred schreef:Verkijk je overigens niet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering en pensioen opbouw. Dit moet jezelf afsluiten of rekening mee houden. Met name de arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp'ers zijn vaak enorm duur.

Dat valt best mee tegenwoordig Fred. Ligt er ook aan wat je eigen eisen daarvoor zijn. Maar wat ik al zei, ik zou hier pas naar kijken als je minimaal 6 maanden onderweg bent en je weet of het je ligt en je het leuk vindt en het wilt blijven doen. Anders is het de investering niet waard.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1811

Geregistreerd: 01 Mei 2022 10:03

Bericht 10 Okt 2022 17:53

Re: Eigen bedrijf beginnen: hoe doe je dat?

Silly-One schreef:Ook al schrijf je je nog niet in bij KVK. Het is wel handig om al een domein naam te claimen met de bedrijfsnaam. Zodra je bent ingeschreven bij de KVK gaan andere die claimen en dan kan je die voor een bedrag over nemen. Is hun verdienmodel

Dat ligt er maar net aan wat voor diensten/services je aanbiedt. Ik ben al 6 jaar zzp-er en heb geen website, heb werk zat. Er is ook nog niemand geweest die mijn bedrijfsnaam als domein heeft geclaimt. M'n vriend heeft zelfs 2 bedrijven al bijna 10 jaar en daar hetzelfde.
<<

Mia

Kletskop

Berichten: 640

Geregistreerd: 29 Jun 2021 17:55

Bericht 11 Okt 2022 12:31

Re: Eigen bedrijf beginnen: hoe doe je dat?

Mijn man had dit idee ruim 2 jaar geleden. Ik heb een afspraak gemaakt bij kvk, samen met mijn man een paar workshops gevolgd (aangeboden door kvk) en toen gestart. Het begin is het moeilijkste. Hoe en waar maak je reclame? Waar komen de klussen vandaan? Hoe krijg je klanten?

Ik moet zeggen dat mijn man daar erg goed in is. Binnen 2 jaar heeft hij zichzelf op de kaart gezet. Ik ben het administratieve deel. Ik doe per kwartaal de boekhouding aanleveren en offertes en facturen maken.

Wel één tip: Wanneer iemand zich voordoet als zoekmachine en jou wel even op een website gaat vermelden: Hang op, klik weg. Je bent als bedrijf sowieso te vinden op internet. Door Facebook, website en inschrijving kvk. Nog een tip, mijd werkspot. Ze hebben niet de klanten die ze aanbieden, maar verzinnen dat wel bij elkaar.

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers