Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Je bent slank. Wat eet je?

<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 420

Geregistreerd: 16 Sep 2022 10:09

Bericht 22 Sep 2022 18:02

Re: Je bent slank. Wat eet je?

Ginny schreef:Ik vind het anders net zo goed vreemd (en ergens is dat ook shaming!) om te lezen dat mensen ‘ongelukkig’ zouden worden van de lijstjes die gepost zijn.


Ja, dat is ook weer zo. Ik denk dat het überhaupt niet constructief is om op zo’n detailniveau bezig te zijn met wat een ander wel of niet eet, en al helemaal niet wanneer dat wordt gekoppeld aan gewicht.
Het gaat niet zozeer om de metworst
<<

Agnes

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1639

Geregistreerd: 11 Jul 2018 18:09

Bericht 22 Sep 2022 19:15

Re: Je bent slank. Wat eet je?

Morrisey schreef:
Ginny schreef:Ik vind het anders net zo goed vreemd (en ergens is dat ook shaming!) om te lezen dat mensen ‘ongelukkig’ zouden worden van de lijstjes die gepost zijn.


Ja, dat is ook weer zo. Ik denk dat het überhaupt niet constructief is om op zo’n detailniveau bezig te zijn met wat een ander wel of niet eet, en al helemaal niet wanneer dat wordt gekoppeld aan gewicht.

Maar dat is wel waar de to naar vroeg... Dus dan krijg je ook wellicht zulke reacties toch?
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 420

Geregistreerd: 16 Sep 2022 10:09

Bericht 22 Sep 2022 19:50

Re: Je bent slank. Wat eet je?

Agnes schreef:
Morrisey schreef:
Ja, dat is ook weer zo. Ik denk dat het überhaupt niet constructief is om op zo’n detailniveau bezig te zijn met wat een ander wel of niet eet, en al helemaal niet wanneer dat wordt gekoppeld aan gewicht.

Maar dat is wel waar de to naar vroeg... Dus dan krijg je ook wellicht zulke reacties toch?


Als je daar op reageert, inderdaad ja.
Ik vind dat dus niet constructief.
Het gaat niet zozeer om de metworst
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2088

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 23 Sep 2022 11:08

Re: Je bent slank. Wat eet je?

Ik denk dat je vraag gewoon verkeerd is. Dat iemand slank is wil namelijk niets zeggen over wat ze eet. Toen ik op mijn slankst was, at ik vooral heel veel meuk. Het is ook maar net welk lichaam je gekregen hebt en wat je lichaam heeft moeten doorstaan in de jaren dat je er mee doet. Het ene lichaam reageert nu eenmaal meer op bepaalde voeding/ beweging/ gebeurtenissen dan het andere lichaam. Ik vind het niet nodig om een ander erop te wijzen dat het wel heel weinig is wat ze eten net zo min als ik de behoefte heb mensen te zeggen dat brood met hagelslag niet voedzaam is.

TO weet al waar haar probleem ligt en dat is het vreten in de avond. Kunnen twee dingen zijn. Of je komt wat te kort door het weinige eten overdag of het is iets emotioneels/ verveling etc. Ik zou voor jezelf proberen na te gaan waarom je 's avonds wat wilt eten. Is het verveling? Voel je je ongelukkig? Of heb je werkelijk honger? En zo ja, is chips dan het handigste? Helpt een glas water?
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Leila

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 44

Geregistreerd: 19 Sep 2022 13:26

Bericht 23 Sep 2022 14:24

Re: Je bent slank. Wat eet je?

Agnes, je moet ook helemaal niks toch. Je hoeft niet slank te zijn en je mag lekker zelf weten wat je eet. Fijn he :-)
Leuk trouwens dat je een blog bij houdt!
Ik snap niet zo goed waar dat shaming verhaal vandaan komt. Van welke kant bekeken dan ook.... wie zou hier iemand moeten shamen? Volgens mij niemand. Iedereen moet lekker zelf weten wat hij eet. Dat wil niet zeggen dat het niet interessant is om te lezen welke keuzes andere mensen maken toch. Daar zijn dit soort forums toch juist een perfecte plek voor.
Maple, ik zeg toch helemaal niet dat een slank persoon per definitie gezond is. Ik heb het helemaal niet over gezond. Lees maar eens terug. Ik ben gewoon benieuwd naar de gewoontes van slanke mensen. heb het boek: Het geheim van slanke mensen" ook gelezen bijvoorbeeld. Hier op het forum kun je juist leuk wat lezen over echte mensen en hoe dat in praktijk gaat bij de een en bij de ander.
<<

Valkyrie

Noob

Berichten: 76

Geregistreerd: 04 Jun 2022 07:47

Bericht 24 Sep 2022 16:08

Re: Je bent slank. Wat eet je?

Leila schreef:Agnes, je moet ook helemaal niks toch. Je hoeft niet slank te zijn en je mag lekker zelf weten wat je eet. Fijn he :-)
Leuk trouwens dat je een blog bij houdt!
Ik snap niet zo goed waar dat shaming verhaal vandaan komt. Van welke kant bekeken dan ook.... wie zou hier iemand moeten shamen? Volgens mij niemand. Iedereen moet lekker zelf weten wat hij eet. Dat wil niet zeggen dat het niet interessant is om te lezen welke keuzes andere mensen maken toch. Daar zijn dit soort forums toch juist een perfecte plek voor.
Maple, ik zeg toch helemaal niet dat een slank persoon per definitie gezond is. Ik heb het helemaal niet over gezond. Lees maar eens terug. Ik ben gewoon benieuwd naar de gewoontes van slanke mensen. heb het boek: Het geheim van slanke mensen" ook gelezen bijvoorbeeld. Hier op het forum kun je juist leuk wat lezen over echte mensen en hoe dat in praktijk gaat bij de een en bij de ander.


Maar naar alleen een eetlijstje vragen is iets heel anders dan daarbij ook naar lengte en gewicht vragen.
En sowieso alleen vragen naar een eetlijstje van een slank persoon is redelijk vreemd.
Nouja volgens mij is 't (voor de meeste mensen) inmiddels wel duidelijk waarom dit niet ok is.
<<

Danny

Kletskop

Berichten: 634

Geregistreerd: 07 Mei 2021 08:54

Bericht 24 Sep 2022 16:17

Re: Je bent slank. Wat eet je?

Ik begrijp niet zo goed wat er verkeerd aan de vraag is.
<<

Valkyrie

Noob

Berichten: 76

Geregistreerd: 04 Jun 2022 07:47

Bericht 24 Sep 2022 17:24

Re: Je bent slank. Wat eet je?

Danny schreef:Ik begrijp niet zo goed wat er verkeerd aan de vraag is.


Omdat hoe je lijf eruit ziet niet alleen (ok, wel grotendeels) te malen heeft met wat je eet.
Een eetlijstje van een dag zegt niets over je gehele eetpatroon.
Wat een slank persoon eet, hoeft niet bij iedereen voor eenzelfde figuur te zorgen
Niet-slanke mensen kunnen eenzelfde eetpatroon hebben als slanke mensen maar 'mogen' hier dus niet antwoorden
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1832

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 24 Sep 2022 18:01

Re: Je bent slank. Wat eet je?

Over het algemeen eten slanke mensen niet meer calorieen dan ze nodig hebben, anders zouden ze vanzelf dik worden (of moet ik niet-slank zeggen). Uitzonderingen daargelaten uiteraard. Dus een hele gekke gedachte van topic opener is het niet om deze vraag aan slanke mensen te richten.
Ze wilt niet weten hoe ze af kan vallen (dan had ze wel dieet tips gevraagd), maar hoe langdurig slanke mensen op gewicht blijven. Ze wilt inzicht krijgen in hoeveel en wat voor dingen ze dan zou kunnen eten.

En ja niet-slanke mensen zijn wellicht ook al jaren op hetzelfde gewicht, maar ik kan me voorstellen dat het voor TO minder interessant is hoe iemand met overgewicht hetzelfde gewicht behoudt.
Laatst gewijzigd door Max op 24 Sep 2022 19:07, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Danny

Kletskop

Berichten: 634

Geregistreerd: 07 Mei 2021 08:54

Bericht 24 Sep 2022 18:51

Re: Je bent slank. Wat eet je?

Ah..dankjewel voor de uitleg.
Ik heb mijn eet-en bewegingspatroon gedeeltelijk omdat ik niet zwaarder wil worden en omdat ik t leuk en lekker vind.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 814

Geregistreerd: 11 Jan 2022 12:02

Bericht 24 Sep 2022 19:33

Re: Je bent slank. Wat eet je?

Ik ben volgens mij vooral slank omdat ik geluk heb met mijn genen en geen auto heb (dus veel fiets en wandel).

Mijn man is een stuk zwaarder. Hij eet niet veel meer of anders dan ik. Hij neemt wel grotere porties. 's Avonds op de bank neem ik een handje chips. Hij eet gerust een hele zak leeg.
T (2008) en I (2013)
<<

LaLou

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 297

Geregistreerd: 27 Dec 2021 23:11

Bericht 25 Sep 2022 15:09

Re: Je bent slank. Wat eet je?

Maple schreef:
Ontbijt: een smoothiebowl met overwegend groenten en wat fruit, afgetopt met suikervrije granola en gepoft spelt



Je weet wel dat als je groente en fruit gaat vermorzelen dat het eigenlijk gelijk staat aan de suikers in frisdrank? Je lichaam kan het dan niet goed verwerken en je krijgt hierdoor een mega piek in je bloedsuiker. Als je fruit als geheel eet krijg je dit niet of minder vanwege de vezels die nog in tact zijn. Veel mensen weten dit niet.
<<

LaLou

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 297

Geregistreerd: 27 Dec 2021 23:11

Bericht 25 Sep 2022 15:16

Re: Je bent slank. Wat eet je?

To, ik zou je het boek 'de Glucoserevolutie' aanraden. Hierin vind je heel veel info met wetenschappelijke onderbouwing over hoe je makkelijk af kunt vallen. Het boek laat zien dat als je je suikerinnames drastisch verlaagt en in de goede volgorde gaat eten zodat de suikers het minste wordt opgenomen je lichaam beter gaat functioneren plus afvallen.

Een aantal stelregel zijn:
- hartig ontbijten om te zorgen dat je suikerspiegel stabiel blijft
- geen fruit of groente pureren maar in zijn geheel opeten
- voldoende vet en eiwitten eten
- eerst groente eten, dan eiwitten/vlees/vis eten en dan pas aardappelen of iets zoets
- gaan wandelen na je maaltijd om je bloedsuikerspiegel naar beneden te krijgen
- toegevoegde suikers zoveel mogelijk mijden
- 'kleed' je koolhydraten aan met het combineren met hartig (kaas, ei of noten oid) zodat je lichaam minder moeite heeft om de koolhydraten/zoetigheid te verwerken

Stabielere bloedsuikerspiegel = minder glucose dat opgeslagen wordt als vet = afvallen

Beginnen met een boterham met hagelslag is wel zo ongeveer het slechtse wat je kunt doen wat dat betreft.
Laatst gewijzigd door LaLou op 25 Sep 2022 15:18, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

LaLou

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 297

Geregistreerd: 27 Dec 2021 23:11

Bericht 25 Sep 2022 15:17

Re: Je bent slank. Wat eet je?

Oh ja ik ben deze theorie gaan toepassen sinds 2,5 week en ben vorige week gaan wegen. In 1 week 2 kilo afgevallen en ik heb er absoluut jiet minder om gegeten, maar vooral heel erg anders.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6198

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 25 Sep 2022 15:19

Re: Je bent slank. Wat eet je?

LaLou schreef:
Maple schreef:
Ontbijt: een smoothiebowl met overwegend groenten en wat fruit, afgetopt met suikervrije granola en gepoft spelt



Je weet wel dat als je groente en fruit gaat vermorzelen dat het eigenlijk gelijk staat aan de suikers in frisdrank? Je lichaam kan het dan niet goed verwerken en je krijgt hierdoor een mega piek in je bloedsuiker. Als je fruit als geheel eet krijg je dit niet of minder vanwege de vezels die nog in tact zijn. Veel mensen weten dit niet.

Dit klopt als je bijv een sapcentrifuge gebruikt. Als je alles van het fruit of groente gebruikt en er een smoothie van maakt, dan blijven alle vezels en vitaminen erin waardoor die suikerpiek niet zo ontstaat zoals jij beschrijft.
Wel is het goed om zo'n smoothie met ingrediënten te eten waardoor je er moet kauwen omdat je speekselenzymen dan hun werk kunnen doen.
Eigenlijk zoals Maple ook doet.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6198

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 25 Sep 2022 15:25

Re: Je bent slank. Wat eet je?

LaLou schreef:Oh ja ik ben deze theorie gaan toepassen sinds 2,5 week en ben vorige week gaan wegen. In 1 week 2 kilo afgevallen en ik heb er absoluut jiet minder om gegeten, maar vooral heel erg anders.

Oh toevallig had mijn personal trainer het ook over deze volgorde van eten onlangs. Ben wel benieuwd naar boek!
<<

LaLou

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 297

Geregistreerd: 27 Dec 2021 23:11

Bericht 25 Sep 2022 15:27

Re: Je bent slank. Wat eet je?

Joey schreef:
LaLou schreef:
Je weet wel dat als je groente en fruit gaat vermorzelen dat het eigenlijk gelijk staat aan de suikers in frisdrank? Je lichaam kan het dan niet goed verwerken en je krijgt hierdoor een mega piek in je bloedsuiker. Als je fruit als geheel eet krijg je dit niet of minder vanwege de vezels die nog in tact zijn. Veel mensen weten dit niet.

Dit klopt als je bijv een sapcentrifuge gebruikt. Als je alles van het fruit of groente gebruikt en er een smoothie van maakt, dan blijven alle vezels en vitaminen erin waardoor die suikerpiek niet zo ontstaat zoals jij beschrijft.
Wel is het goed om zo'n smoothie met ingrediënten te eten waardoor je er moet kauwen omdat je speekselenzymen dan hun werk kunnen doen.
Eigenlijk zoals Maple ook doet.


Nee dat is helaas niet zo. In het boek wat ik eerder noemde kan je dit terug vinden. Ook als je fruit in z'n geheel pureert, blijven de vezels niet in tact en krijg je een bloedsuikerpiek.
<<

LaLou

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 297

Geregistreerd: 27 Dec 2021 23:11

Bericht 25 Sep 2022 15:30

Re: Je bent slank. Wat eet je?

Dan even mijn lijstje van gisteren:

Ontbijt: rode paprika, 2 vijgen, 2 eieren, kommetje Griekse yoghurt 10 procent vet met appel, cracker met kaas

Tussendoor: handje walnoten

Lunch: een hele avocado, een vijg (vind ze zo lekker), wat sla, havermoutpannekoek met banaan, walnoten, appel en Philadelphia.

Tussendoor: niks, want ik heb sinds ik geen suiker meer eet dus gewoon geen honger 😁

Avondeten: broccoli, kip, aardappeltjes

In de avond nog 1 kaascrackers en een banaan

Tijdens de maaltijden eet ik zoveel totdat ik goed vol zit.
<<

LaLou

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 297

Geregistreerd: 27 Dec 2021 23:11

Bericht 25 Sep 2022 15:38

Re: Je bent slank. Wat eet je?

Oh ja,TO als je geen zin hebt om een heel boek te lezen. Op Instagram zit @glucosegoddess en @topfitsuikervrij, die posten hier heel veel over
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 25 Sep 2022 16:08

Re: Je bent slank. Wat eet je?

LaLou schreef:
Joey schreef:Dit klopt als je bijv een sapcentrifuge gebruikt. Als je alles van het fruit of groente gebruikt en er een smoothie van maakt, dan blijven alle vezels en vitaminen erin waardoor die suikerpiek niet zo ontstaat zoals jij beschrijft.
Wel is het goed om zo'n smoothie met ingrediënten te eten waardoor je er moet kauwen omdat je speekselenzymen dan hun werk kunnen doen.
Eigenlijk zoals Maple ook doet.


Nee dat is helaas niet zo. In het boek wat ik eerder noemde kan je dit terug vinden. Ook als je fruit in z'n geheel pureert, blijven de vezels niet in tact en krijg je een bloedsuikerpiek.

Helaas is dit niet geheel waar. De bloedsuikerpiek ontstaat omdat je bij een smoothie gemaakt van fruit uiteindelijk ongemerkt meer fruit eet dan dat je zou doen wanneer je het fruit gewoon in z’n geheel eet. Normaal zou je tussendoor een appel eten en nu neem je een appel, banaan en handje aardbeien met wat yoghurt in je (gezond bedoelde) smoothie. En fruit blijft natuurlijk ook gewoon veel nature aanwezige suikers bevatten. Veel vitaminen maar ook gewoon een product waar je bloedsuiker gewoon gevoelig voor is. Hoe meer, hoe groter de dip.

Uiteindelijk is het óók wel zo dat stukken groenten beter zijn voor je spijsvertering en je verzadigde gevoel. Ook belangrijk dat je dat dus gewoon op een dag blijft eten. Als je een smoothie(bowl) maakt met 50% groenten, 30% fruit en 20% zuivel(vervanger) dan past dat helemaal prima in een gezond voedingspatroon. Doet in mijn geval ook weinig met m’n bloeduikerspiegel omdat ik ervoor zorg dat ik ‘m aftop met voedende ingrediënten. Kan ik zo een hele ochtend op door.

Maar bottom line is gewoon: als je maar gevarieerd eet gedurende de dag.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 25 Sep 2022 16:21

Re: Je bent slank. Wat eet je?

Het klopt trouwens wel dat je beter cola kan drinken dan Coolbest of bijv een fruitsmoothie van de AH. Zit superveel (geconcentreerd) fruit in en staat daarmee gelijk aan ontzettend veel suikerklontjes. Sowieso, alles waar ‘vruchtensap uit concentraat’ als ingrediënt bij staat: vooral lekker links laten liggen. Één grote suikerbom.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 25 Sep 2022 16:29

Re: Je bent slank. Wat eet je?

Wat is eigenlijk het voordeel van een smoothie bowl tov een gewone smoothie? Dat je er op kauwt en andere texturen toe kan voegen?

Heb je nog tips voor hartige ontbijtjes, LaLou? M'n man eet al vijf jaar elke ochtend een gebakken ei met kipfilet of ham (soms kaas erbij), met 100 gr eiwit en één ei. Alleen ben ik zelf niet zo'n ei fan. Heb tijdje geleden wel hartige spinazie muffins gemaakt die ik als tussendoortje eet op m'n werk (heb ze ingevroren).
Ik vind zelf eigenlijk zo'n Aziatisch ontbijt met rijst wel lekker, of Mexicaanse migas of chilaquiles met lekker wat spice. Maar dat vind ik doordeweeks te veel werk.
Let's discover the world together.
<<

LaLou

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 297

Geregistreerd: 27 Dec 2021 23:11

Bericht 25 Sep 2022 17:26

Re: Je bent slank. Wat eet je?

Maple, wellicht kun je wat met deze post:
https://www.instagram.com/p/CfCMmMzKzN6/?igshid=MDJmNzVkMjY=

Marin, groente of een salade maken in de ochtend. Als je in de avond een salade of groente hebt gehad, net iets meer maken, en dan in de ochtend opeten met bijvoorbeeld Griekse yoghurt en wat fruit? Doe ik nu vaak.
Of ik eet een bakje met paprika, avocado, tomaat, rucola en bijv Mozzarella erin ofzo.
Eigenlijk alles wat je in de avond ook eet kun je natuurlijk ook mee ontbijten.

Wat ik ook wel eens als tip hoor is een bagel met zalm en roomkaas.
<<

Leila

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 44

Geregistreerd: 19 Sep 2022 13:26

Bericht 27 Sep 2022 11:04

Re: Je bent slank. Wat eet je?

Max schreef:Over het algemeen eten slanke mensen niet meer calorieen dan ze nodig hebben, anders zouden ze vanzelf dik worden (of moet ik niet-slank zeggen). Uitzonderingen daargelaten uiteraard. Dus een hele gekke gedachte van topic opener is het niet om deze vraag aan slanke mensen te richten.
Ze wilt niet weten hoe ze af kan vallen (dan had ze wel dieet tips gevraagd), maar hoe langdurig slanke mensen op gewicht blijven. Ze wilt inzicht krijgen in hoeveel en wat voor dingen ze dan zou kunnen eten.

En ja niet-slanke mensen zijn wellicht ook al jaren op hetzelfde gewicht, maar ik kan me voorstellen dat het voor TO minder interessant is hoe iemand met overgewicht hetzelfde gewicht behoudt.


Bedankt Max :good: :yes:
Vorige

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers