Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


'Tweede leg'

<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3164

Geregistreerd: 13 Apr 2014 09:04

Bericht 13 Sep 2022 09:46

'Tweede leg'

Brr ik vind tweede leg echt een vreselijke uitspraak maar weet even geen korte andere term.

Ik ben 5 jaar geleden gescheiden, in deze relatie heb ik 2 kinderen mogen krijgen. Inmiddels heb ik alweer 3.5jaar een relatie met een man die (nog) geen kinderen heeft.
De afgelopen maanden heb ik ineens een hele sterke kinderwens. Een soort oergevoel van zwanger willen worden, een baby mogen krijgen met mijn huidige vriend lijkt me ineens zo mooi. Aan de andere kant zegt mijn hele verstand keihard nee; mijn kinderen zijn al aardig zelfstandig, moet ik nog wel terug willen naar dat hele afhankelijke? Daarnaast vind ik het tegenover de kinderen die ik heb met mijn ex ook bijna oneerlijk (dat hun eventuele broertje of zusje altijd bij beide ouders kan/mag zijn).
Ik word echt helemaal gek van mezelf, het liefst zou ik morgen zwanger worden, kan ik me helemaal verliezen in de gedachte daarover. Echt bizar hoe gevoel werkt (en vervelend).

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, misschien van jezelf als gescheiden ouders, of juist als 'tweede leg' kind, maar natuurlijk ook als je zelf nog een kindje hebt gekregen met nieuwe partner of juist niet.
En tips om dat gevoel wat te onderdrukken zijn ook welkom (op dit moment wil mijn vriend ook nog helemaal geen baby)
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 13 Sep 2022 09:59

Re: 'Tweede leg'

Hier een 'tweede leg' kind. Ik heb er zelf nooit last van gehad, dat ik een halfbroer en halfzus heb. Maar ik heb bijna geen contact met ze, ook geen behoefte aan. Ik denk dat het voor hen, als eerste leg, vele malen vervelender is geweest, mijn ouders zijn tenminste nog bij elkaar. Er zijn ook wel dingen voorgevallen vroeger waardoor ik het idee heb dat zij er echt niet blij mee waren.
Als ik mijn mening mag geven zou ik vooral je zegeningen tellen met je huidige kids. Zo lang je vriend geen kinderwens heeft, lekker zo laten. Ik zou het geluk van je kinderen echt voorop stellen hierbij.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2076

Geregistreerd: 08 Nov 2018 15:38

Bericht 13 Sep 2022 11:31

Re: 'Tweede leg'

Ik denk dat het ook af hangt van hoe je met elkaar omgaat als gescheiden ouders en hoe de kinderen zijn. Een vriendin van me heeft een ex die met zijn nieuwe vrouw kinderen gekregen heeft en haar kinderen vinden het geweldig. Ok, de oudste dochter was eerst boos maar ze zijn gek op de kids uit de "tweede leg" en mijn vriendin past ook weleens op. Het gaat allemaal heel gemoedelijk. P Ik zou het dus vooral af laten hangen van hoe de situatie rondom jou en je kids is en niet om het feit dat het een "tweede leg" is. Een tweede leg klinkt inderdaad stom, je bent geen kip.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 13 Sep 2022 11:57

Re: 'Tweede leg'

Ik heb een halfzusje en ik vond dat destijds (ik was al wel 20) heel erg leuk. Wel is de band wel echt heel erg anders (en ook wel minder) dan met m'n andere zus en broer, maar dat komt ook wel echt door het leeftijdsverschil en het feit dat we nooit samen in één huis hebben gewoond. Dat zou in jouw situatie wel anders zijn denk ik.
Let's discover the world together.
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3164

Geregistreerd: 13 Apr 2014 09:04

Bericht 13 Sep 2022 12:33

Re: 'Tweede leg'

Ja dat verschil in relatie is ook wel een ding. Ik heb echt de wens voor één kindje en niet voor meerdere kinderen. Het leeftijdsverschil is natuurlijk wel zo groot (stel nou dat het zou gebeuren is de oudste minimaal 11) dat de relatie bij voorbaat al anders gaat zijn dan mijn zoons nu hebben met 2.5jaar verschil. Dan zou een eventueel derde kindje daar flink buiten vallen (en misschien ook wel wat alleen in zijn).

De situatie met mijn ex is stabiel maar ik denk dat voor alle kinderen met gescheiden ouders wel een hoop pijn blijft, ondanks dat we nu beiden een gelukkige nieuwe relatie hebben moeten ze altijd één ouder missen. Dat lijkt me dan ook echt het meest moeilijk met een extra kindje erbij (ondanks dat vriendin van ex gastouder is zie ik haar niet perse op mijn niet bestaande 3e kindje passen;) )

Scandic, ik snap heel goed wat je zegt wbt zegeningen tellen. Dat is ook wat mijn verstand zegt. Hopelijk ebt dat gevoel uiteindelijk weg...
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 13 Sep 2022 13:54

Re: 'Tweede leg'

Ik merk dat het bij mij met vlagen komt, eigenlijk vooral in de zomer als J niet thuis is. Dan vind ik het maar saai en ongezellig. Nu heeft mijn vriend geen kinderwens dus gebeurt het toch niet. Zoals nu zit ik weer in de fase dat ik er niet aan moet denken. Weer een baby weer alles opnieuw. Ik heb een nichtje van een half jaar en als ik dan weer alles zie wat erbij komt kijken denk ik jullie liever dan ik, ik ben tevreden met wat ik heb en als ik een baby wil knuffelen ga ik mijn nichtje wel knuffelen.
2015 💙
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11205

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:38

Bericht 13 Sep 2022 19:10

Re: 'Tweede leg'

Ik ben zelf het enige kind van mijn beide ouders en heb drie halfbroertjes en een halfzusje (nooit zo genoemd overigens, altijd gewoon broertjes en zusje). Ik heb het als kind nooit als vervelend ervaren, ik zeurde juist om een broertje of zusje, maar ik was dus wel alleen. Ik scheel 5,5 jaar met mijn oudste broertje en 11,5 met de jongste. Met allemaal is de band goed. Ik ging als enige om het weekend naar mijn moeder en heb dat ook nooit als vervelend ervaren, keek er juist erg naar uit en mijn zusje vertelde later dat zij daar wel eens jaloers op was. Een positief verhaal dus.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Anoniem331

Bericht 13 Sep 2022 19:23

Re: 'Tweede leg'

Hè wat leuk dat het goed met je gaat Gijs!
Om voor mezelf te antwoorden, ik was er al vrij snel achter dat ik het niet wou
Deels omdat ik mijn leven veel beter te behappen vind met een co-ouderschap en dus ‘maar een halve week opvoeden’
En ook deels omdat het me heel akelig leek voor mijn twee kinderen dat er een kindje zou zijn dat nooit de halve week er niet zou zijn. Misschien dat het voor de kinderen helemaal niet zo zou voelen, maar ik voelde mij daar niet prettig bij.
Mijn man heeft tot zijn tienerjaren een extreme koemelkallergie gehad, en ook zijn zoon heeft dat ruim 5 jaar gehad. Dat was voor mij ook een reden het niet te willen, de kansen waren zo groot dat een nieuw kindje dit ook zou krijgen.
Ook gedijen wij er goed op dat de kinderen groter worden en een eigen leventje ontwikkelen. Terug naar flesjes, luiers en slaapjes maakt me bij het idee al aan het hikken.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 13 Sep 2022 20:34

Re: 'Tweede leg'

Ik vind het super fijn dat het goed met je gaat en je in een gelukkige relatie zit!
En daarom sorry als mijn reactie een kritische is.
In mijn werk als docent (mentor) maak ik heel vaak mee dat de oudste kinderen toch buiten de boot vallen of voelen vallen.
Er is toch een verschil tussen eigen kinderen en ‘stief’kinderen. Het ene kind mag in het weekend (of welke dag dan ook) wel bij mama en *nieuwe vriend* blijven, terwijl de stiefkinderen naar de vader gaan. Vaak is daar ook een nieuw figuur in beeld en voelen ze zich nergens 100% thuis. Ook als ze niet bij hun eigen vader meer komen, is het een grote verandering binnen het gezin.
Ik zie hier in dit topic ook andere verhalen staan, maar dit is hoe ik het echt vaak meemaak. Laat het een echt wel overwogen keuze zijn.
<<

Hugo

Kletskop

Berichten: 875

Geregistreerd: 22 Apr 2021 17:38

Bericht 13 Sep 2022 20:37

Re: 'Tweede leg'

Wat een lastig dilemma Gijs. Hoe staan je kinderen er tegenover? Dat je het niet rechtstreeks vraagt begrijp ik, maar wellicht is het weleens ter sprake gekomen? En wil je vriend nu geen kinderen, of nooit? Waar je goed aan doet en hoe het uitpakt weet je vooraf natuurlijk nooit. Heel lastig dit!

Even op mezelf betrekken: als ik nu iemand tegen zou komen zou nog een kindje erbij absoluut een optie zijn voor mij. Maar dan wel op de voorwaarde dat mijn zoontje daar mijn partner officieel geadopteerd wordt. Dan hebben beide kinderen dezelfde achternaam, op papier dezelfde papa, het voelt voor mij dan als een echt gezin én mocht er met mij iets gebeuren dan blijft “de rest” bij elkaar.
• @alsik30bengaiknaardespermabank •
<<

Anoniem331

Bericht 13 Sep 2022 21:00

Re: 'Tweede leg'

Maar jou kindje is ook niet een deel van de week bij jou vandaan Hugo. Als dat wel zo was, zou je er dan net zo over denken?
Ik dacht nu nog dat als mijn man niet al een kind had gehad, had ik er misschien nog wel anders over gedacht.
Maar nu leven we al in meerdere samenstellingen, daar hoef/wil ik geen extra bij.
<<

Hugo

Kletskop

Berichten: 875

Geregistreerd: 22 Apr 2021 17:38

Bericht 13 Sep 2022 21:09

Re: 'Tweede leg'

Terechte opmerking Karnemelk. Ik had hier bij nader inzien mijn eigen deel niet moeten posten, dat valt niet te vergelijken. Excuus.
• @alsik30bengaiknaardespermabank •
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 13 Sep 2022 21:14

Re: 'Tweede leg'

Maar dan had ik ook niet 'mogen' reageren vanuit mijn situatie toch? Ik heb nooit met m'n halfzusje in één huis gewoond dus dat is ook een andere situatie dan Gijs zou hebben.

Ik kan me wel voorstellen dat voor jou meespeelt dat je geen ongelijk gevoel aan je kinderen wilt geven Karnemelk.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem331

Bericht 13 Sep 2022 21:21

Re: 'Tweede leg'

Hugo schreef:Terechte opmerking Karnemelk. Ik had hier bij nader inzien mijn eigen deel niet moeten posten, dat valt niet te vergelijken. Excuus.



Geen excuses nodig hoor. Denk alleen wel dat er gevoelsmatig een heel verschil in zit.
Mijn schoonzus had ook een klein meiske toen ze mijn broer leerde kennen, en haar vader wenst geen onderdeel van haar leven te zijn. Ze noemt mijn broer gewoon heitie en hun kindje samen is in al onze ogen niks anders dan dit meiske. Komt ook, ze is er natuurlijk altijd. Gaat niet weg naar haar vader. Dan is dat zo anders.

Misschien hadden mijn kinderen dat wel heel anders ervaren Marin, ik heb dat alleen nooit voor ze gewild. Geeft mij geen prettig gevoel, dus een nee.
<<

Radler

Yipyapper

Berichten: 1692

Geregistreerd: 31 Dec 2018 17:26

Bericht 14 Sep 2022 21:25

Re: 'Tweede leg'

Mijn man heeft 2 kinderen uit een eerdere relatie en ik had bij hem aangegeven dat als hij echt geen kindje meer wilde dat dit voor mij zou betekenen dat ik misschien een keuze zou moeten maken omdat ik mijn kinderwens niet opzij wilde zetten. Ondanks dat hij altijd heeft gezegd met 2 kinderen “klaar” te zijn voor zijn gevoel wilde hij toch ook nog graag een kindje van ons samen.
Onze dochter is 6 jaar jonger dan haar zus en 8jaar jonger dan haar broer. Ze zijn echt de meest lieve grote broer en zus die je je als kind maar kan wensen. Ik geniet elk moment van van de 3 kinderen als ze samen zijn en hoe lief ze met haar spelen, haar helpen etc.
Ze willen zelfs heel graag nog een broertje of zusje erbij (liefst een broertje).
Vond het aan het begin ook moeilijk voor ze kinderen dat hun zusje wel altijd bij papa en mama was en dat bij hun niet het geval is, want elk kind wil toch het liefst een gezin zijn met hun eigen vader en moeder. We plannen de meeste dingen op de momenten dat we alle 3 de kinderen hebben.
Voor mij voelt onze dochter wel echt als verbindende factor in ons gezin, als het ware
Laatst gewijzigd door Radler op 15 Sep 2022 10:34, in totaal 1 keer gewijzigd.
Juli 2019
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 15 Sep 2022 07:07

Re: 'Tweede leg'

Ik heb niet alle reacties gelezen, reageer even als 'primaire' ik.
Ik wil zelf absoluut geen tweede leg kinderen. Ja natuurlijk, mijn gevoel wil dat wel. Een kindje van R en mij samen, heerlijk. Maar mijn verstand zegt absoluut nee. Ik wil dat onze andere 4 kinderen 'niet aan doen'. Pietje en Fransje die altijd bij ons mogen blijven, zij die elke paar dagen 'weg moeten' naar de andere ouder.
Zou ook heel bang zijn voor een verschuiving binnen ons huidige gezin.

En daarbij vind ik 4 kinderen ook echt voldoende, haha!
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Sjors_

Noob

Berichten: 54

Geregistreerd: 19 Jul 2022 10:20

Bericht 15 Sep 2022 07:10

Re: 'Tweede leg'

Dit is iets waar ik ook wel eens over na aan het denken ben. Ik heb zelf 3 kinderen uit een eerdere relatie, en mijn nieuwe partner zou nog wel graag een kindje willen krijgen (niet nu, over een jaar of 5). Maar inderdaad, dan is er altijd een kindje dat wel mag blijven bij mama en de rest moet verkassen. Interessante vraag!

Ik zie dat jouw kinderen al wat ouder zijn (die van mij zijn vrij jong nog), maar zou het iets zijn om met ze te bespreken? Wat voor gevoel het hen zou kunnen geven?
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3293

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:20

Bericht 15 Sep 2022 15:36

Re: 'Tweede leg'

Marin schreef:Ik heb een halfzusje en ik vond dat destijds (ik was al wel 20) heel erg leuk. Wel is de band wel echt heel erg anders (en ook wel minder) dan met m'n andere zus en broer, maar dat komt ook wel echt door het leeftijdsverschil en het feit dat we nooit samen in één huis hebben gewoond. Dat zou in jouw situatie wel anders zijn denk ik.


Dit precies. Maar dan dat ik 13 was en een tweeling. Het verschil met jouw zoons is ook dat ik bij mijn moeder woonde en 1x per maand bij mijn vader was, waar mijn broertje en zusje woonden. Dus heel andere band en ook opgegroeid met heel andere normen en waarden.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 20 Sep 2022 09:24

Re: 'Tweede leg'

Sam schreef:Ik heb niet alle reacties gelezen, reageer even als 'primaire' ik.
Ik wil zelf absoluut geen tweede leg kinderen. Ja natuurlijk, mijn gevoel wil dat wel. Een kindje van R en mij samen, heerlijk. Maar mijn verstand zegt absoluut nee. Ik wil dat onze andere 4 kinderen 'niet aan doen'. Pietje en Fransje die altijd bij ons mogen blijven, zij die elke paar dagen 'weg moeten' naar de andere ouder.
Zou ook heel bang zijn voor een verschuiving binnen ons huidige gezin.

En daarbij vind ik 4 kinderen ook echt voldoende, haha!


Alsof ik het geschreven heb :P
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:26

Bericht 20 Sep 2022 10:39

Re: 'Tweede leg'

De beste vriendin van mijn vriend heeft een paar weken na ons een '2e leg kindje' gekregen. Grote broer (9 jaar ouder) is stapelgek op z'n zusje.

Verschil is wel dat hij zijn vader hoogstens 2x per jaar ziet en dus gewoon altijd bij moeder woont. Hij ziet de vriend ook meer als vader dan zijn echte vader.
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

Eekhoorn

Noob

Berichten: 1

Geregistreerd: 20 Sep 2022 14:53

Bericht 20 Sep 2022 14:57

Re: 'Tweede leg'

Ik was hier weg maar voor dit toch weer een account aangemaakt.

Als ik alleen naar mijzelf kijk zou ik het heel graag willen. Verschil met mijn kinderen zou niet zo heel groot zijn. Verschil met de kinderen van mijn vriend wel. Daarbij is hij al grootvader. Ik vind het verhoudingen dan raar. Dus nee, dat gaat hem niet meer worden.
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:20

Bericht 20 Sep 2022 19:06

Re: 'Tweede leg'

Ik denk dat als je het samen echt wilt er wel een oplossing komt voor veel dingen. Ik kom ook uit een zin met een 'tweede leg' van beide kanten. Zowel vader als moeder kregen nog kinderen. Ik heb er nooit last van gehad. De band met mijn broer is wel de beste band, maar dat komt denk ik vooral door leeftijdsverschil en karakterverschil.
<<

Bisq

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2260

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 21 Sep 2022 09:11

Re: 'Tweede leg'

Ik heb een volledige broer en twee halfbroertjes uit de tweede relatie van mijn moeder. Mijn ‘stiefvader’ voelt als mijn eigen vader en mijn halfbroertjes zijn gewoon mijn broertjes waar ik een héle goede band mee heb. Er zit tussen mij en mijn jongste broertje 10 jaar en tussen mijn broer en jongste broertje 12 jaar.
Ik had mijn broertjes nooit willen missen, ze zijn echt een aanvulling voor mijn leven. Natuurlijk is er het leeftijdsverschil, als kind vond ik dat helemaal niet erg. Als jong volwassene werd dat wel lastiger omdat ik uit huis ging. Nu we allemaal volwassen zijn voelt het weer helemaal gelijkwaardig.
Ik was het kind dat naar de andere ouder moest om het weekend en dat vond ik wel lastig. Ik miste ze dan en wilde graag onderdeel zijn van ons gezin thuis en voelde me eenzaam als ik alleen bij mijn vader was.
Insta: je_ei_kwijt

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers