Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Over opleidingsniveau/intelligentie gesproken

<<

Anoniem130

Bericht 06 Dec 2013 20:28

Re: Over opleidingsniveau/intelligentie gesproken

Haha, nee hoor.. Kan me ergens ook wel voorstellen dat dat ook zo'n randje opschep topic was. ;)
<<

Anoniem187

Bericht 06 Dec 2013 20:31

Re: Over opleidingsniveau/intelligentie gesproken

Je hebt het vast niet geopend met de intentie om op te scheppen, jij twijfelde denk ik echt aan jezelf.
Alleen ik, die totaal geen verstand heeft van voorselecties, opleidingen op universitair niveau etc. vroeg me echt af waar je je in hemelsnaam druk over maakte. Hahaha
<<

Anoniem285

Bericht 06 Dec 2013 21:44

Re: Over opleidingsniveau/intelligentie gesproken

Whatever schreef:
Polly Dot schreef:Whatever, wat zijn voorbeelden van dingen waar je tegenaan loopt?


Nu naast af en toe irritatie over domme vragen/traag begrip/het niet snappen van je grapjes door anderen niet veel meer, maar concrete voorbeelden van vroeger:
- op de basisschool ABSOLUUT geen aansluiting bij leeftijdsgenootjes (gepest, trok naar volwassenen/dieren toe), achteraf ook pech met mijn klas, geloof dat ik de enige ben die naar het vwo is gegaan destijds (en toen ook nog de plusklas)
- het zelf vaak beter weten en daar dan ook naar handelen, ik heb altijd geweigerd dingen volgens een ander zijn mening te doen als ik wist dat dat fout was. Dan ben je dus al snel een betweter (staat in mijn rapport van de kleuterschool over samenwerken al haha "ze weet het zelf vaak beter; ze heeft ook vaak gelijk"). Dit is iets waar ik zelfs op het WO nog tegenaan liep. Hangt ook af van de mensen met wie je samenwerkt, er was op een gegeven moment in ons derde jaar een vak en toen moest een meisje toegevoegd worden aan ons groepje en die zei "ik wil niet bij Whatever want dan moet alles zoals zij dat wil (wat echt helemaal niet waar is, maar ik zal er inderdaad geen fouten in laten staan waarvan ik weet dat het fout is als mijn naam er ook onder staat)", dan had je ook wel weer een ander die dan zei "nou, ik ben blij dat ik bij Whatever zit, want zij werkt altijd heel hard en ik weet nu al dat we wel een 8 of hoger krijgen".
- dingetjes waar ik op de basisschool ook tegenaan liep was "slimmer zijn dan de leraar". Het viel je op als die een fout maakte en als kind ben je dan nog pure onschuld van "maar meester, vorige week zei u nog a en nu zegt u b" en dan kreeg je natuurlijk een "je hebt gelijk, ik maak een fout, wat goed van je dat je dat zag" van de leraar en die werd je de 28e keer door klasgenoten ook niet in dank afgenomen
- dat had ik trouwens zelfs bij vwo biologie op het sprintvwo nog, precies een vak waar ik in excellereerde en heb wel vaker dingen gehoord als "weet niemand het, laten we het Whatever eens vragen, die weet het vast wel" en dan af en toe geef je antwoord (want jezelf dommer voordoen dan je bent is ook echt niet leuk) en soms ook niet, maar al met al vinden de meeste andere klasgenoten het niet leuk.
- ook de combinatie van veel afwezig zijn en wel bijna altijd het hoogste cijfer van de klas hebben kon voor problemen zorgen (met name op het HBO, om een of andere reden stonden onze tentamencijfers soms ook nog eens met studentnummer én naam op de uitslag). Daar heb ik destijds hier ook wel eens over geklaagd wat je daar nou mee moet. Mensen vragen "ik had een 6, wat had jij?" of "hoe heb je het gemaakt" en dan zeg je "wel goed" en vaak wordt er gewoon doorgevraagd naar een cijfer. Anyway, sommige mensen vinden dat geen probleem (heb ook wel mensen gehad die er geintjes om maakten en ruzie maakten wie er naast mij mocht zitten met tentamen om af te kijken haha, maar ik heb ook wel mensen gehad die er nare opmerkingen om maakten)
- op middelbare school (havo/vwo klas doordat ik ruim slim genoeg was maar op andere vlakken ondersteuning miste) eigenlijk zelfde verhaal. Met name de aansluiting missen, andere interesses en gesprekken en humor. Dat in combinatie met met je kop boven het maaiveld uitsteken in de klas, resulteerde vaak weer in pesterijtjes. Eigenlijk allemaal kleine dingetjes, maar dit soort dingetjes dus.

Ohhhh, wat heb ik me in mijn tienerjaren geërgerd aan jongens waar ik een afspraakje mee had die dan gingen zeggen hoe slim ik was. Verschrikkelijk vond ik dat, was ik weeeeeeeer dat slimme meisje" en ik wilde juist dat leuke, mooie, grappige, weetikwat meisje zijn. Heb jarenlang mijn intelligentie alleen maar als een minpunt gezien. Ik denk nog steeds best vaak dat ik een stukje dommer ook een stukje gelukkiger zou zijn.

Het zijn eigenlijk kleine dingetjes en (zoals ik gelukkig nu ik ouder ben en in een andere omgeving zit) ook sterk afhankelijk van je omgeving, maar als je dit soort dingen jarenlang meerdere keren per dag meemaakt. Dan merk je dat wel. Eigenlijk was/is de aansluiting bij anderen het grootste probleem. Eigenlijk heb ik dat nooit gehad, mijn hele jeugd als kind trok ik naar volwassenen toe en in de puberteit ook nog. Mensen van mijn leeftijd voerden andere gesprekken en daar was ik niet in geinteresseerd en zij waren niet in mijn gesprekken geinteresseerd. Pas een jaar of 4 geleden toen ik WO studeerde, mensen leerde kennen binnen mijn honourstraject (dat zijn ook mijn 2 beste vriendinnen nu) en via mijn inhoudelijke studentenvereniging waar toch ook wel slimmeriken rondlopen, heb ik pas het idee dat ik MEZELF kan zijn en dat er ook mensen zijn die die Whatever hartstikke leuk en grappig vinden (en tegenwoordig merk ik het té slim zijn dus eigenlijk alleen nog in kleine dagelijkse irritaties).

Wowwwww, alsnog een heel lang verhaal haha. Zit me stiekem toch nog altijd wel hoog. Ik heb zoveel jaren aan mezelf getwijfeld en je kunt je niet voorstellen wat een opluchting en geluk het geeft om te weten dat je WEL gewoon sociaal normaal bent en hartstikke goeie vriendschappen kunt opbouwen met mensen die simpelweg meer in je straatje passen.


Hah, Whatever, ik weet nu welke forummer jij bent! Bedankt voor je lange uitleg, daar zitten heel veel herkenbare dingen in voor mij. Ik ben nooit veel gepest en ik ben altijd sociaal geweest, ging altijd mijn eigen weg en heb altijd veel vrienden gehad, vooral sinds de laatste jaren (inderdaad meer mensen leren kennen die in hetzelfde straatje passen). Maar voor de rest herken ik echt veel in je verhaal!
<<

Anoniem 48

Bericht 06 Dec 2013 22:53

Re: Over opleidingsniveau/intelligentie gesproken

Whatever schreef:Haha, nee hoor.. Kan me ergens ook wel voorstellen dat dat ook zo'n randje opschep topic was. ;)


Oh zo is dit op mij totaal niet over gekomen. Vond het juist heel gaaf voor je.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 06 Dec 2013 22:58

Re: Over opleidingsniveau/intelligentie gesproken

Oh, dat van dat 'moeilijk praten' herken ik wel. Ik ben op de middelbare school maar 'dom' gaan praten want ze vonden me gloeiend irritant met mijn wijze gedoe. En dat viel reuze mee mijns inziens, ik sprak gewoon ABN maar ze snapten geen klap van wat ik zei. Dat was volgens mij niet omdat ik nou zo enorm intelligent ben trouwens, lag meer aan het niveau van mijn klasgenoten en ook aan het feit dat sommigen Nederlands niet als moedertaal hadden.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2075

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:04

Bericht 07 Dec 2013 17:52

Re: Over opleidingsniveau/intelligentie gesproken

Ik heb er ook weleens last van. Thuis ben ik de 'domste', maar dat komt vooral doordat mijn broers ontzettend slim zijn. Daar heb ik inmiddels wel vrede mee, maar het heeft in het verleden wel moeite gekost om dat te accepteren (bij huiswerk bijv). Op andere plekken heb ik er juist best weleens last van dat ik slimmer ben. Dan ben ik al drie denkstappen verder, maar begrijpen anderen mij niet. Vervolgens gaan ze er dan nog een uur over praten. Ik lijk daardoor dan koppig, maar voor een deel komt dat doordat ik 'alles' al doordacht heb.
Op mijn werk is het gelukkig wel in evenwicht. Ik werk met collega's waarvan een deel slimmer is en een deel min of meer gelijk. Daar kan ik dus wel echt laten zien wat ik kan.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 07 Dec 2013 18:21

Re: Over opleidingsniveau/intelligentie gesproken

Ik heb VWO en HBO gedaan, maar voel me regelmatig eerder dommer dan slimmer dan anderen. Ik weet dat ik redelijk intelligent ben (bovengemiddeld in elk geval), maar als vrienden het bijv. over politiek hebben o.i.d., dan kan ik nauwelijks meepraten. Het heeft m'n interesse ook gewoon niet. Ik weet, mede door mijn werk, van heel veel dingen een beetje, maar van weinig dingen weet ik heel veel voor m'n gevoel. Dat vind ik soms wel eens jammer.

Mijn vrienden hebben trouwens allemaal HBO-/WO-niveau bedenk ik me nu, dus niveauverschillen zijn niet echt een issue. Wel deel ik met de één andere dingen dan met de ander, maar dat lijkt me niet meer dan normaal.
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem4

Bericht 07 Dec 2013 18:30

Re: Over opleidingsniveau/intelligentie gesproken

Intoxicated schreef:Ik heb juist heel erg het gevoel dat mensen mijn 'dommig' vinden. Eerder vond ik dat niet erg, maar de laatste tijd stoor ik mezelf daar steeds meer aan. Ik weet alleen niet of het waar is, het voelt voor mij gewoon zo.

Zoals ik in een van die andere topics schreef weet ik veel van nutteloze zaken. Ik hou gewoon van gekke weetjes etc. en sla allemaal van dat soort rommel op. Waar ik zelf nooit onderzoek zou doen naar iets economisch of krantenberichten zou lezen die over economische zaken gaan.

Het is gewoon jammer want ik kan best goed leren (al zeg ik het zelf), maar ik ben in mijn omgang gewoon niet zo interessant denk ik haha.


Dit heb ik ook!
Nutteloze feitjes en weetjes weet ik, het mobiele nummer van mijn beste vriendin van 15 jaar geleden kan ik ook nog zo opnoemen en ook wat ik een paar jaar geleden deed op een bepaalde datum.
Ik kan ook redelijk goed leren, heb 2 jaar VWO gedaan en daarna Havo.
Maar ik kan m'n aandacht niet lang bij dingen houden als het me niet interesseert.
In sommige gesprekken dwaal ik af en als me iets gevraagd wordt kan ik dan een antwoord geven waarbij ik dom overkom.
Sjah het zij zo, mensen die mij kennen weten wel beter denk ik dan maar.
<<

SuperGrover

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 710

Geregistreerd: 10 Sep 2013 22:33

Bericht 08 Dec 2013 12:54

Re: Over opleidingsniveau/intelligentie gesproken

Whatever, echt enorm herkenbaar. Op de uni heb ik het nog steeds, ik vertel in principe niet aan mensen wat voor cijfer ik gehaald heb. Als iemand het vraagt, dan zeg ik gewoon dat ik het tentamen gehaald heb. Ik lieg zelfs weleens mijn cijfers omlaag, omdat de meeste mensen er niet leuk op reageren als je een (veel) hoger cijfer hebt gehaald. Vooral als mensen heel trots vertellen dat ze een 8 hebben gehaald en heel enthousiast zijn, dan wil ik niet zeggen dat ik een 9.8 had, want het voelt dan alsof je daarmee wil zeggen dat hun cijfer toch niet zo knap is. Natuurlijk weten mijn studiegenoten dat ik een honours programma doe en dat ik cum laude wil afstuderen, en dat vinden ze dan wel knap, maar dat is op een abstracter niveau. Concreet een cijfer op een bepaald tentamen, paper of onderzoek, daar krijg ik weleens rottige opmerkingen over ("Laat me raden, jij hebt weer een 10 gehaald." "Oh echt, maar een 8? Poeh hee, ben je nu niet teleurgesteld dat het geen 9 is?").

En het samenwerken inderdaad, sommige mensen willen echt dolgraag samenwerken met mij, omdat ze weten dat het cijfer dan in elk geval minimaal een 7 is (om cum laude af te studeren mag je nooit een cijfer lager dan een 7 halen). Andere mensen worden nog liever vuilnisman dan een paper samen met mij te schrijven, juist omdat ze dan minimaal een 7 moeten halen, en dat ik ze door een gehaktmolen zou halen als ze het verpesten.

Op de basisschool gebruikten de docenten mij ook als extra hulpje. Op een gegeven moment werd de regel ingevoerd dat als er maximaal 3 kinderen bij het bureau van de juf mochten staan om uitleg/hulp te vragen, als er al 3 kinderen stonden, moesten kinderen met vragen naar mij toe komen. Eerst vond ik het wel vleiend, maar al gauw was ik het spuugzat, en zei ik dat als ik als docent ingezet werd, dat ik dan ook betaald wilde worden. Gevolg: ik werd eruit gestuurd vanwege brutaliteit.
Vorige

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers