Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Sportende kinderen en voeding

<<

Elisabeth

Kletskop

Berichten: 920

Geregistreerd: 10 Jan 2019 17:59

Bericht 13 Sep 2022 10:44

Sportende kinderen en voeding

Mijn zoon van 8 zit op voetbal. Sinds dit seizoen traint hij 3x 1,5 uur per week en op zaterdag 1 á 2 wedstrijden. Het niveau ligt hoog. Nu zijn we er al achter dat rust heel belangrijk is en hij gaat ook op de dagen dat hij traint of een wedstrijd heeft vroeg naar bed (eigen keus). Maar ook voeding is natuurlijk belangrijk. Hij klaag ook steeds dat hij honger heeft en dat begrijp ik wel want hij verbrand natuurlijk als een malle.

Hebben jullie wellicht wat tips wat goed en juist slecht is. Moet ik hem juist extra voor een training geven of juist daarna. En wat voor soort eten moet ik hem dan geven. Of denk ik te moeilijk en moet ik hem gewoon een extra banaan geven en is het zo ook goed :confused:
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6198

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 13 Sep 2022 10:56

Re: Sportende kinderen en voeding

Wat lekker dat hij zoveel sporten zo leuk vind Elisabeth! Ik zou hem sowieso na de training goed laten eten. En daarvoor wat lichts als hij rond etenstijd sport. Afhankelijk van de tijd dat hij sport misschien. Lijkt me heel vervelend voor hem dat hij vaak honger heeft. Dan zou ik de maaltijden gedurende de dag meer calorierijk en of gewoon groter maken, ook op de dagen dat hij niet sport. Daarbij een gezond eetpatroon aanhouden: veel groente en fruit, volkoren producten, eiwitten, gezonde vetten.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 13 Sep 2022 11:30

Re: Sportende kinderen en voeding

Mijn zoon van 9 heeft 3x in de week een sporttraining, allemaal om 18.30.
We eten van tevoren gewoon een normale avondmaaltijd.
Waar hij voorheen thuis bij terugkomst genoeg had aan een "toetje" (bakje vla) vraagt hij nu ook om boterhammen. Die krijgt hij dan ook. En erbij vaak ook nog een bakje kwark.

Twee wedstrijden op zaterdag klinkt wel heftig trouwens, speelt hij dan bij 2 teams? Dat klinkt voor mij wel als erg veel.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 13 Sep 2022 11:58

Re: Sportende kinderen en voeding

Mijn zoon van 7 voetbalt 3 keer in de week. Hij gaat drie keer in de week naar de bso waar ze ook sporten, voornamelijk kickboksen en dan nog twee uur in de week gym. Hij heeft inderdaad ook vaak honger.

Ik geef nu gewoon een extra bruine boterham mee in zijn broodtrommel, avondeten gewoon zoveel hij wil, hij schept nu vaak twee keer op. En wedstrijden zijn altijd in de ochtend, dan geef ik een banaan of een boterham mee en die eet hij ook altijd in de rust op. Hij zegt dat hij de enige is die eet in de rust maar hij vind het wel lekker, dus prima. Normaal eet hij ook altijd fruit rond dat tijdstip e hij verbrand ook gewoon natuurlijk.
Verder krijgt hij op de bso ook altijd crackers te eten nadat hij daar gesport heeft en daarna doorgaat naar voetbal.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Elisabeth

Kletskop

Berichten: 920

Geregistreerd: 10 Jan 2019 17:59

Bericht 13 Sep 2022 12:28

Re: Sportende kinderen en voeding

Dank voor jullie reacties. Op maandag gaat hij inderdaad ook eerst naar de BSO en daar krijgt hij ook wat fruit en een cracker oid. Een banaan meegeven tijdens de wedstrijd is ook nog wel slim, kan hij eten als hij wissel staat.

Ik ga eens kijken met wat extra brood meegeven overdag naar school. En misschien toch ook maar instemmen met extra eten na het avondeten nog. Want voordat hij naar bed gaat roept hij ook vaak dat hij toch nog honger heeft, maar ja waar zit de grens dan ook he. En is brood qua voeding genoeg, of moet het echt wat zijn met bijvoorbeeld meer eiwitten oid.

@MRSMath: Hij speelt nu bij de O9 selectie. Daar vallen drie teams onder en helaas zijn er een paar kinderen gestopt, waardoor ze spelers te kort komen. Sommige kinderen spelen daardoor nu soms 2 wedstrijden. Gelukkig vindt hij het leuk, maar het hoeft niet elke week. Ik hoop dat er snel kinderen bijkomen zodat de teams vol zitten. Is voor onze zaterdag ook fijner :angel:
<<

Janne

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1330

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:08

Bericht 13 Sep 2022 13:28

Re: Sportende kinderen en voeding

Die van mij traint gelukkig maar 2x in de week, maar speelt op zaterdag ook vaak twee wedstrijden. Hij is wel een stuk ouder, maar zoals hieronder deden we ook al toen hij leeftijd van jouw zoon had.

Voor het trainen een lichte maaltijd van brood met gebakken ei en vaak nog een bak kwark met fruit en na het trainen de oorspronkelijke avondmaaltijd.
Hij vindt het zelf niet fijn om voor het trainen een grote maaltijd te eten, maar moet wel iets voedzaams. Vandaar de boterhammen met ei en kwark.

Hij traint overigens om 19u en ik krijg voor die tijd ook echt het avondeten niet op tafel.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1832

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 13 Sep 2022 19:00

Re: Sportende kinderen en voeding

Hij heeft vooral veel proteine nodig. Dus een bakje kwark is dan vaak een goede aanvulling of een gekookt ei, bakje met noten of bijvoorbeeld wat havermout. Voor op brood kun je dan kiezen voor rofbief, kipfilet, gerookte zalm. Denk ook aan huttenkase (misschien op cracker? of gewoon zo uit de bak lepelen als ie dat lekker vindt).

Banaan is sowieso altijd goed voor een training.
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 14 Sep 2022 07:06

Re: Sportende kinderen en voeding

Na het sporten eten is ook gewoon goed voor spierherstel. Hij is nog in de groei en met honger slapen is niet fijn.ik zou dus na het trainen sowieso kwarm met fruit en muesli/ havermout aanbieden. Je kan beter een gezonde gewoonte aanleren dan dat hij 'later' gaat snaaien.
<<

Elisabeth

Kletskop

Berichten: 920

Geregistreerd: 10 Jan 2019 17:59

Bericht 15 Sep 2022 12:32

Re: Sportende kinderen en voeding

Avondeten dat doen we altijd na het trainen. Dus dan kan hij genoeg eten. Gistermiddag heeft hij lekker kwark met fruit gegeten en ook lekker avondeten en ik heb hem daarna niet meer gehoord.
Dit gaan we eens voorzetten zo.

Dank voor jullie tips!

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers