Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Adhd een verzonnen ziekte?

<<

Anoniem66

Bericht 06 Sep 2013 08:07

Re: Adhd een verzonnen ziekte?

Wat is er mis met kinderen gewoon wat laten bewegen in de klas? Zet aan de ene kant van de klas een stoel en aan de andere kant. Als het kind zich kriebelig voelt, kan hij heen en weer lopen. Je leert zelfs beter als je beweegt. Ik hoor vaker leerkrachten klagen die zeggen dat kinderen niet stil zitten in de klas. Nee, moet dat perse? Geef ze iets in handen, kunnen ze frunniken. Het verbaast me soms hoe weinig kennis er echt is van ADHD in de klas. En al helemaal hoe weinig kennis er is van leren op zich. Wat mij betreft mag daar op de letarenopleidingen heel wat meer lessen aan besteed worden. Minder diagnoses, meer handvatten om zelf wat te proberen en ook meer kennis om ouders gerust te stellen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 06 Sep 2013 08:10

Re: Adhd een verzonnen ziekte?

Ik geloof best dat het voorkomt dat kinderen onterecht een diagnose krijgen, tenslotte is dat ook mensenwerk en waar mensen werken worden fouten gemaakt. Het stuit mij alleen enorm tegen de borst hoe er vaak over gepraat wordt, niet alleen hier, maar ook op andere fora. Het zou hip zijn, elk kind heeft tegenwoordig wel wat, ouders willen graag een etiket, geven hun kind Ritalin omdat het voor henzelf zo makkelijk is, verschuilen zich achter de diagnose, willen niet toegeven dat ze zelf gefaald hebben. Dat soort dingen heb ik al zo vaak gelezen en ik vind dat ouders van een kind met een stoornis daarmee zo tekort worden gedaan. Ik kan me echt niet voorstellen dat er ouders zijn die daadwerkelijk hopen op een stoornis zodat zij achterover kunnen leunen en alles op die stoornis kunnen afschuiven. Ik heb al die tijd gehoopt op een hulpverlener die mij eens haarfijn zou vertellen wat ik verkeerd deed, want dan kon ik het vanaf dat moment goed gaan doen en dan zou het allemaal in orde komen. Aan je eigen gedrag kun je iets veranderen, aan een diagnose niet. Het is ook niet zo dat je niet meer hoeft op te voeden, wat sommige mensen ook schijnen te denken, integendeel, het is gewoon keihard werken en heel veel moeten bijleren wat betreft de aanpak. Over medicatie, ik geloof ook niet dat er daadwerkelijk weldenkende ouders zijn die zoiets hebben van: ha, lekker handig, een pilletje erin en wat fijn dat hij er lekker duf van wordt, daar hebben we mooi geen omkijken meer naar. De beslissing om voor dat soort medicatie te kiezen is nooit een lichte beslissing en je hoopt al helemaal niet dat je kind er duf van wordt, in dat geval is het ook niet de goede medicatie.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem7

Bericht 06 Sep 2013 08:12

Re: Adhd een verzonnen ziekte?

Niet alle ADHD'ers hebben medicatie. Bij mijn vriend is in het verleden ADHD geconstateerd, maar hij redt het prima zonder medicatie. Dus ik geloof niet dat het een verzonnen ziekte is, om drukke kinderen maar lam te leggen met een pilletje. Wél denk ik dat er vaker naar andere oplossingen gezocht zou moeten worden dan meteen Ritalin of Concerta. Volgens mij is er recent veel onderzoek gedaan over het effect van voeding op ADHD, daar zou iedere arts zich meer in moeten verdiepen, vind ik.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9734

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 06 Sep 2013 08:42

Re: Adhd een verzonnen ziekte?

Ik denk dat naast voeding ook prima andere dingen de grondslag kan zijn voor bepaalde concentratieziektes. Ik vind sowieso dat er gewoon meer kennis moet zijn over deze ziektes en hoe men daarmee moet omgaan (ook in de klas).
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8451

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 06 Sep 2013 09:07

Re: Adhd een verzonnen ziekte?

Ik heb de diagnose ADD, en heb een tijdje Concerta geslikt. Het hielp me wel met concentratie maar de bijwerkingen vond ik niet zo tof. Omdat ik zelf wel in mijn eigen diagnose geloof vind ik het te ver gaan om het een verzonnen aandoening te noemen, maar ik heb wel mijn bedenkingen.

Ik vind het een gevaarlijke ontwikkeling dat de AD(H)D diagnose bij zoveel (jonge) kinderen wordt gesteld. Er kunnen nog 1001 andere dingen spelen waardoor druk of afwezig gedrag kan worden veroorzaakt. Dat 'onder controle houden' met pillen vind ik in de meeste gevallen niet goed. Laat kinderen zich in eigen tempo ontwikkelen en stuur pas bij als het echt niet anders kan.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 06 Sep 2013 09:14

Re: Adhd een verzonnen ziekte?

Maar soms kan het gewoon niet anders.

En in je eigen tempo ontwikkelen klinkt heel leuk, maar je hebt natuurlijk maar beperkt de tijd. Je kunt wel een keer een klas overdoen, maar als je je door je ADHD zo slecht kunt concentreren dat je amper mee kunt komen op school terwijl je wel heel intelligent bent dan is dat wel heel zonde en dan kun je dat later niet nog eens een keer overdoen. Ik denk dat de afweging voor ouders heel moeilijk is, maar je wil je kind ook niet zien stagneren op school en op een veel lager niveau zien uitkomen, ik denk ook niet dat een kind daar gelukkiger van wordt, of meer gefocust of wat dan ook.

Een kind zonder meer medicatie voorschrijven zonder verdere begeleiding en helemaal niet kijken wat er verder mogelijk is, is geen goed idee, maar daar zullen de meeste mensen het wel over eens zijn. Maar ik denk persoonlijk wel dat het bij sommige kinderen echt gewoon de beste optie is. Hoe naar dat ook is, want ik denk dat de ouders die afweging al heftig genoeg vinden.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem91

Bericht 06 Sep 2013 09:19

Re: Adhd een verzonnen ziekte?

Dat is bij mij wel een punt waar ik zelf best wel mee zit, wat nou als het gewoon eerder boven was gekomen dan had ik waarschijnlijk gewoon mijn school kunnen doen en niet beneden niveau gezeten. En had ik waarschijnlijk toch meer begeleiding kunnen krijgen ook.
<<

Anoniem66

Bericht 06 Sep 2013 09:38

Re: Adhd een verzonnen ziekte?

Maar weetjewel, je weet toch ook niet of ADHD de aanleiding is voor de dingen die gebeurd zijn in jouw leven of juist andersom?

Ik vind ADHD iets moeilijks. Medicatie kan voor veel mensen goed helpen, en wellicht als hulpmiddel om een bepaalde periode door te komen. Maar ik vraag me gewoon af of mensen medicatie moeten gaan slikken zonder te gaan zoeken naar de oorzaak. ADHD is nog een heel controversieel iets, men is in de wetenschap er nog helemaal niet uit wat het nou eigenlijk precies is. Daarbij, de effecten die bijv Ritalin geven op de langere termijn op de hersenen, daar ben ik echt niet over te spreken. Het verandert letterlijk je hersenen. Is laatst nog een publicatie over geweest van een onderzoek.
<<

Anoniem66

Bericht 06 Sep 2013 09:41

Re: Adhd een verzonnen ziekte?

Ik heb zelf ooit de diagnose ADD gekregen en de symptomen lieten wel zien dat alles in die richting wees. Ik had enorm last van ruis, onrust, moeite met concentratie etc. Toen was ik er ook van overtuigd ADD te hebben. Tot een jaar terug zelfs nog. Nu kwam ik in aanraking met een psychiater die me op iets heel anders wees, wat dus net zo goed een oorzaak kan zijn van deze symptomen maar waar heel vaak niet eens aan wordt gedacht. Dan kan je wel medicatie geven, maar pak je de oorzaak dan wel aan? Ik weet wel dat de symptomen die ik toen had, helemaal niet meer zo aanwezig zijn. En ik ben niet de enige bij wie het zo gaat. Ik vind echt dat er veel voorzichtiger om gegaan moet worden met medicatie.
<<

Anoniem91

Bericht 06 Sep 2013 09:46

Re: Adhd een verzonnen ziekte?

Dat is dus heel lastig om daar nog achter te komen, wel is nu na alle onderzoeken duidelijk dat het als kind ook al aanwezig was. Alleen was het thuis zo dat ik altijd op mijn tenen moest lopen en zeg maar in een overlevingmodus ging, zijn trauma's aan verbonden, heel veel depressies aan te pas gekomen. Toen mijn vader uit huis is gegaan ben ik ook "ontploft". Alle emoties die klem zaten zijn er toen in extreme mate uitgekomen. Ik heb nu ook geen spv-er meer voor therapie maar heb een gz psycholoog gekregen voor mijn therapie omdat het allemaal best wel complex is eigenlijk, daarnaast heb ik ook nog gesprekken bij de psychiater om een duidelijk beeld te krijgen.
<<

Anoniem66

Bericht 06 Sep 2013 09:51

Re: Adhd een verzonnen ziekte?

Maar dan is het toch ook niet zo gek dat je symptomen hebt van ADHD? Goed dat je aanvullende therapie hebt.
<<

Anoniem91

Bericht 06 Sep 2013 09:53

Re: Adhd een verzonnen ziekte?

Ik ben ook getest op ptss, maar daar zijn te weinig kenmerken van.
<<

Anoniem66

Bericht 06 Sep 2013 10:05

Re: Adhd een verzonnen ziekte?

Wellicht moet men gewoon wat minder in DSM termen gaan denken en problematiek breder bekijken. Gelukkig komt dat steeds meer, maar mijn inziens nog veel te weinig.
<<

Anoniem44

Bericht 06 Sep 2013 10:55

Re: Adhd een verzonnen ziekte?

Ik zie het trouwens zelf niet als een afwijking, ofzoiets. Heb meer het idee dat mijn hersenen moeite hebben om een teveel aan informatie te filteren, omdat ik overal voor opensta. Het komt allemaal nogal hard binnen, zal ik maar zeggen. Als ik op een boerderij had gewoond in een klein dorp, dan was het waarschijnlijk nog wel te overzien geweest, maar aangezien ik in de stad woon komen er al snel teveel impulsen binnen. Ik las ook heel bewust dagen in zonder telefoon, internet, televisie etc. anders begin ik toch vol te lopen. Ik mediteer ook om wat tot rust te komen en sport veel. Naast mijn medicijnen is het dan aardig te overzien.

Ik word zelf een beetje moe van de toon die veel mensen aanslaan. Het is niet prettig om medicijnen te slikken en ook niet om een stempel te krijgen. Ik doe het niet voor de lol. Doordat iedereen er zo'n duidelijke mening over heeft hou ik het eigenlijk gewoon voor me. Ik voel me ook geen ADD'er, ofzoiets en het is ook niet iets dat mijn identiteit kenmerkt. Vandaar dat ik het eigenlijk aan niemand vertel verder.
<<

Anoniem124

Bericht 06 Sep 2013 11:13

Re: Adhd een verzonnen ziekte?

Luce schreef:Wat is er mis met kinderen gewoon wat laten bewegen in de klas? Zet aan de ene kant van de klas een stoel en aan de andere kant. Als het kind zich kriebelig voelt, kan hij heen en weer lopen. Je leert zelfs beter als je beweegt. Ik hoor vaker leerkrachten klagen die zeggen dat kinderen niet stil zitten in de klas. Nee, moet dat perse? Geef ze iets in handen, kunnen ze frunniken. Het verbaast me soms hoe weinig kennis er echt is van ADHD in de klas. En al helemaal hoe weinig kennis er is van leren op zich. Wat mij betreft mag daar op de letarenopleidingen heel wat meer lessen aan besteed worden. Minder diagnoses, meer handvatten om zelf wat te proberen en ook meer kennis om ouders gerust te stellen.


Helemaal eens! Ik kwam voor mn werk op veel peuterspeelzalen. Daar was een kindje dat 'nooit' braaf in de kring bleef zitten maar lekker in de bouwhoek ging zitten spelen. De leidsters elke keer super kwaad, dat kereltje aan zn arm weer naar de stoel slepen en verplichten liedjes te zingen. Jochie huilen natuurlijk, snapte er niks van. En die leidsters met zn drieen elke keer dat manneke helemaal zwart maken en boos zitten aankijken. En hij merkte dat ook nog en luisterde mee. Mijn hart brak! Waarom moet een kind, en zeker een peuter (!!!) in godsnaam in de kring blijven zitten als hij lief met blokken aan het spelen is? dat is toch onnatuurlijk. Mijn zoon is een wiebelkont, maar als ik lucht krijg ooit van zulke taferelen als op die psz is het gebouw te klein.

Ter nuance: natuurlijk moeten kinderen leren zich aan te passen en te weten wanneer ze ook eens rustig moeten zijn. Maar 5 dagen per week urenlang in de schoonbankjes zitten, is dat wel zo passend en juist? Ik heb er mijn twijfels over!
<<

Anoniem91

Bericht 06 Sep 2013 11:53

Re: Adhd een verzonnen ziekte?

Daarom vond ik het onderwijs in Denemarken zo fijn, had je op de basisschool al echt een rooster en er werd ook veel ondernomen qua andere activiteiten. Daar heb ik dan ook echt een fijne schooltijd gehad.
<<

Anoniem131

Bericht 06 Sep 2013 21:26

Re: Adhd een verzonnen ziekte?

Verzonnen is een groot woord maar er moet wel meer onderzoek komen naar AD(H)D.
<<

Surya

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 996

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Bericht 06 Sep 2013 22:12

Re: Adhd een verzonnen ziekte?

Ik denk niet dat het verzonnen is. Bij mijn weten wordt iemand die geen ADHD heeft, juist drukker van Ritalin.
Je ziet bijv. Ook heel vaak dat mensen met ADHD juist coke en speed gebruiken omdat ze er rustiger van worden. Zo ook met cafeïne.
<<

Anoniem66

Bericht 06 Sep 2013 22:27

Re: Adhd een verzonnen ziekte?

Dat is niet zo hoor. Ritalin etc werkt op de meerderheid kalmerend/filterend. Niet alleen bij mensen met ADHD.
<<

Surya

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 996

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Bericht 06 Sep 2013 22:29

Re: Adhd een verzonnen ziekte?

Psychiaters zeggen iets anders.
<<

Anoniem16

Bericht 06 Sep 2013 22:31

Re: Adhd een verzonnen ziekte?

Surya schreef:Psychiaters zeggen iets anders.



Maar Luce heeft hier zelf toch ook voor geleerd? Zij zal het ook wel weten denk ik.
<<

Surya

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 996

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Bericht 06 Sep 2013 22:32

Re: Adhd een verzonnen ziekte?

Ik ook en ik werk in de psychiatrie.
<<

Anoniem66

Bericht 06 Sep 2013 23:52

Re: Adhd een verzonnen ziekte?

Ritalin en soortgelijke drugs staan erom bekend veel door studenten genomen te worden (vooral in Amerika) omdat je daardoor makkelijker en beter kunt focussen. Dat er psychiaters zijn die zeggen dat het alleen op die manier zou werken bij adhd'ers vind ik een slechte zaak.
<<

Anoniem66

Bericht 06 Sep 2013 23:56

Re: Adhd een verzonnen ziekte?

Sowieso, ik ben er zelf een voorbeeld van. Ooit de diagnose ADD gekregen, ook bij mij werkte Ritalin erg filterend. Ik heb echter echt geen ADD, maar er was bij mij heel wat anders aan de hand.

Daarnaast, men is nog helemaal niet zeker over wat nou de echte oorzaak is van ADHD, dus hoe kun je dan zeggen dat dit soort middelen alleen op die manier werken bij adhd'ers? Zoveel diagnoses worden verkeerd gesteld in eerste instantie?
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 07 Sep 2013 09:33

Re: Adhd een verzonnen ziekte?

Ik merk op school wel dat het bij leerlingen die medicatie gebruiken voor de meesten niet opvalt dat ze ADHD hebben. En ook denken (in elk geval bij ons op school) veel leraren dat het inhoudt dat een leerling zich niet zo goed kan concentreren en druk is, dat er ook nog andere problemen bij komen (problemen met structuur aanbrengen bijv, wat is nu detail en wat is bijzaak, eigen planning van huiswerk enz.).
L 7-10-2011
N 23-5-2013
VorigeVolgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers