Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Paardrijden dierenmishandeling

Is paardrijden dierenmishandeling?

Ja
10
56%
Nee
8
44%
 
Aantal stemmen : 18
<<

Anoniem327

Bericht 21 Jul 2022 20:00

Paardrijden dierenmishandeling

De laatste tijd hoor ik hier veel berichten over, de rug van een paard is niet bedoeld om op te gaan zitten, daardoor krijgen veel paarden rugproblemen.

Ook krijgen ze een bit in hun mond wat zorgt voor vervelende wondjes waar de dieren last van hebben. Vaak wordt gebruik gemaakt van sporen (scherpe punten waarmee tegen de ribben wordt geschopt) en een zweep waarmee de ruiter het dier bewust pijn doet.

Wat vind jij, is paardrijden dierenmishandeling?
<<

Rejoy

Kwebbel

Berichten: 319

Geregistreerd: 16 Dec 2018 00:18

Bericht 21 Jul 2022 20:03

Re: Paardrijden dierenmishandeling

Een eigen paardje dat bij huis staat en zo af en toe eens wordt gebruikt om een ritje te maken, zou ik niet per se als dierenmishandeling zien, maar mangepaarden die dag in dag uit bereden worden en een beetje hersendood in de manegebak rondjes lopen te stappen vind ik wel zielig ja.
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1965

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:58

Bericht 21 Jul 2022 20:18

Re: Paardrijden dierenmishandeling

Ja, die dieren vragen er niet om.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 21 Jul 2022 20:24

Re: Paardrijden dierenmishandeling

😆😆😆
Ik zal het ze vragen als ik straks ga voeren👍🏻
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 21 Jul 2022 21:37

Re: Paardrijden dierenmishandeling

Tja ik kan daar niet goed antwoord op geven. Ik weet zeker dat er heel veel liefdevolle manieren zijn om paard te rijden en dat er ook heel vee liefdeloze manieren zijn om paard te rijden.
Mijn oudste wil op paardrijden en ik vind dst wel een ding ja. Het lijkt mij een heel vervelend leven voor een paard om dag in dag uit kinderen op de rug te hebben die te haar schoppen en te hard aan de teugels trekken omdat ze niet beter weten.
<<

LaLou

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 297

Geregistreerd: 27 Dec 2021 23:11

Bericht 21 Jul 2022 22:07

Re: Paardrijden dierenmishandeling

Ik noem het niet perse dierenmishandeling maar ik vind het ook niet helemaal OK.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 21 Jul 2022 22:32

Re: Paardrijden dierenmishandeling

Ik zie dat niet gelijk zo. Volgens mij zijn paarden in de basis zeer geschikt om te werken en balast te dragen. Dat deden ze vanuit de oudheid immers al.

Zweepjes worden volgens mij allang niet meer gebruikt om een paard echt pijn mee te doen maar meer om een pijnloze hint te geven.

Wondjes door bitjes, geen idee dus daar kan ik geen mening over vormen.

Ik ben zelf geen paardenmeisje dus rijden zal ik nooit. Maar de mensen die ik ken, die rijden , die zijn stuk voor stuk gek op paarden en verzorgen en behandelen ze met veel respect en liefde. Het is meer een way of life dan slechts een hobby volgens mij.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7550

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 21 Jul 2022 23:16

Re: Paardrijden dierenmishandeling

Ik weet niet of ik het echt dierenmishandeling vind, daarvoor weet ik er niet genoeg van af. Maar ik heb hier ook al vaker over nagedacht. Wij willen in ieder geval niet dat onze kinderen op paardrijden gaan, zo ver ben ik al wel.
<<

Anoniem327

Bericht 22 Jul 2022 11:21

Re: Paardrijden dierenmishandeling

Ik ben verrast door jullie opmerkingen. Ik heb altijd paard gereden, maar de laatste tijd begin ik er anders over te denken. Bedankt voor jullie inzichten.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2098

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 22 Jul 2022 11:38

Re: Paardrijden dierenmishandeling

Alles wat niet natuurlijk is klopt natuurlijk niet. Op de rug van een paard zitten, een hond aan de riem, een vis in een kom etc. Gelukkig is er steeds meer kennis en wordt het steeds meer not done om bv met dolfijnen te gaan zwemmen of olifantje te gaan rijden op vakantie maar er kan inderdaad echt nog wel veel verbeterd worden. Ik vind paardrijden niet echt diervriendelijk nee.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 22 Jul 2022 12:01

Re: Paardrijden dierenmishandeling

Ik weet er niet genoeg van om paardrijden in z'n geheel te veroordelen, maar ik vind wel dat er rekening moet worden gehouden met gewicht. Als je dan op internet een filmpje ziet van 2 mensen die van een paard af worden gegooid omdat ze met twee dikke mensen er samen op zitten en dan ook nog een meertje uit lopen (dus heuveltje op) ben ik blij dat het paard ze er afgooid, want dat is toch wel mishandeling.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 22 Jul 2022 13:24

Re: Paardrijden dierenmishandeling

Ik zal ook even inhoudelijk iets meer reageren.
Als eerste zijn paarden gedomesticeerde dieren die al heel lang bij en met mensen leven. Een vergelijking met een dolfijn of olifant gaat voor mij dan ook niet op.
Ik denk dat paarden houden en paardrijden diervriendelijker kan dan we tot nu toe gewend zijn. Ik ben hier zelf al jaren mee bezig en mijn paarden staan gehuisvest zoals ik het het meest vind aansluiten bij hun natuurlijke gedrag. Dus: 24/7 contact kunnen hebben met soortgenoten, 24/7 kunnen eten en 24/7 kunnen bewegen. Hierin loopt de Nederlandse wetgeving achter, in Zweden is het bijvoorbeeld verboden om minder als drie paarden te houden, terwijl je in NL nog vaak zat paarden alleen ziet staan.

Ook bij het rijden, van oudsher met bit, zweepje, sporen, is een verandering gaande. Steeds meer mensen kijken meer naar andere mogelijkheden. Maar bijvoorbeeld hoofdstellen zonder bit zijn nog steeds niet bij alle wedstrijden toegestaan.

Ook voor maneges is het vaak lastig om die verandering te kunnen maken. Maneges zijn vaak de eerste mogelijkheid voor mensen om kennis te maken met paarden en paardrijden. Vaak is die eerste kennismaking met paarden die met een bit worden gereden en veel in een stal moeten staan. Dus ik snap als je op die manier kijkt naar het paardrijden, dat je een vertekend beeld hebt. Hopelijk kunnen meer maneges gaan aansluiten bij de meer natuurlijke behoeftes van paarden.

Dit is echt mijn passie, dus als iemand vragen heeft, beantwoord ik die met alle liefde.
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1965

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:58

Bericht 22 Jul 2022 13:25

Re: Paardrijden dierenmishandeling

Ik was een tijdje terug in de duinen en een manege hield daar een fotoshoot, allemaal meisjes met een mooie jurk aan die met een paard op de foto gingen. Ik schrok er echt van hoe die paarden werden behandeld door die meisjes. Ze moesten perfect luisteren (neem dan een hond) en anders kregen ze een ruk aan hun halster of een duw en werd er tegen ze geschreeuwd. Toen ik er iets van zei kreeg ik lelijke blikken :eyes:
<<

Anoniem330

Bericht 22 Jul 2022 13:46

Re: Paardrijden dierenmishandeling

Derpy schreef:Ik was een tijdje terug in de duinen en een manege hield daar een fotoshoot, allemaal meisjes met een mooie jurk aan die met een paard op de foto gingen. Ik schrok er echt van hoe die paarden werden behandeld door die meisjes. Ze moesten perfect luisteren (neem dan een hond) en anders kregen ze een ruk aan hun halster of een duw en werd er tegen ze geschreeuwd. Toen ik er iets van zei kreeg ik lelijke blikken :eyes:

Zo doen ook heel veel mensen tegen hun kinderen bij fotoshoots, dus wat dat betreft is er nog een lange weg te gaan.
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3851

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 22 Jul 2022 16:33

Re: Paardrijden dierenmishandeling

Mijn dochter zit op paardrijden. Ik vind dat er goed gekeken wordt naar dierenwelzijn. De pony's lopen maximaal 3 uur per dag en niet meer dan 2 uur achter elkaar. Boven de 23 graden wordt er niet in de binnenbak gereden en vanaf 26 graden worden de lessen afgezegd. Verder leert ze juist heel erg om op een goede manier met de dieren om te gaan.
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1965

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:58

Bericht 22 Jul 2022 17:05

Re: Paardrijden dierenmishandeling

Macaron schreef:
Derpy schreef:Ik was een tijdje terug in de duinen en een manege hield daar een fotoshoot, allemaal meisjes met een mooie jurk aan die met een paard op de foto gingen. Ik schrok er echt van hoe die paarden werden behandeld door die meisjes. Ze moesten perfect luisteren (neem dan een hond) en anders kregen ze een ruk aan hun halster of een duw en werd er tegen ze geschreeuwd. Toen ik er iets van zei kreeg ik lelijke blikken :eyes:

Zo doen ook heel veel mensen tegen hun kinderen bij fotoshoots, dus wat dat betreft is er nog een lange weg te gaan.


Echt? Daar krijg je vast leuke foto's van :laughcry:
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9785

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 22 Jul 2022 21:01

Re: Paardrijden dierenmishandeling

Ik vind paardrijden ansich geen mishandeling mits ze goed gezorgd en behandeld worden. Ik denk zelfs dat paarden het leuk en gezellig kunnen vinden. Ik vind het immers ook leuk om mijn kind te dragen :)

Maar dat paarden mogelijk mishandeld worden om ze te kunnen bereiden, dat gebeurt vast en dat is niet ok.

Maar een rug van een paard is niet te vergelijken met bijvoorbeeld de rug van een dolfijn of de bouw van een olifant. Ook een olifant is zonder ze te mishandelen te bereiden. Het is de manier, positie, gewicht, respect, tijd, hoeveelheid etc dat daar ook het verschil maakt.
<<

Agnes

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1640

Geregistreerd: 11 Jul 2018 18:09

Bericht 23 Jul 2022 10:26

Re: Paardrijden dierenmishandeling

Tabbie schreef:Ik vind paardrijden ansich geen mishandeling mits ze goed gezorgd en behandeld worden. Ik denk zelfs dat paarden het leuk en gezellig kunnen vinden. Ik vind het immers ook leuk om mijn kind te dragen :)

Maar dat paarden mogelijk mishandeld worden om ze te kunnen bereiden, dat gebeurt vast en dat is niet ok.

Maar een rug van een paard is niet te vergelijken met bijvoorbeeld de rug van een dolfijn of de bouw van een olifant. Ook een olifant is zonder ze te mishandelen te bereiden. Het is de manier, positie, gewicht, respect, tijd, hoeveelheid etc dat daar ook het verschil maakt.

Hier kan ik me bij aansluiten!
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3851

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 23 Jul 2022 11:18

Re: Paardrijden dierenmishandeling

De FNRS heeft ook een protocol oogesteld en controleren aangesloten maneges jaarlijks op dierenwelzijn. Zo is er o.a. een hitteprotocol. Ik denk dat er echt wel veel bewustwording is.

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers