Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Trots op de boer!

<<

Mia

Kletskop

Berichten: 640

Geregistreerd: 29 Jun 2021 18:55

Bericht 05 Jul 2022 21:38

Re: Trots op de boer!

Sadie, je bent weer punt af.

Ik heb jaren voor de boeren gewerkt. Zij noemden ons slavendrijvers. We controleerden enkel hun aangifte en konden via een online programma hun diervoorraad bijhouden.

En nu loopt half Nederland te janken dat Rutte alles manipuleert. Was het Rutte maar. 😂
<<

Anoniem327

Bericht 05 Jul 2022 22:21

Re: Trots op de boer!

Fred schreef:In de schoot geworpen gekregen... lol... Een bedrijf runnen niet je leren en denk ik ook gevoel voor hebben. Het is niet voor niets dat een opvolger vanuit hetzelfde gezin jarenlang wordt bijgestaan door de vader (eigenaar) voordat hij het bedrijf over doet aan zijn zoon of dochter. Dat gebeurt in alle sectoren zo. Kijk 'Massa is kassa' maar eens. Eigenlijk is daar tot nu toe geen van zijn zoons of dochter goed genoeg om Peter Gillis op te volgen. Dit terwijl ze al jaren mee helpen. Zijn krijgen het dus ook niet in de schoot geworpen.

In andere sectoren ben je ook jaren bezig voordat je het vak volledig in de vingers hebt. En toch loopt het leven soms anders dan je zou willen, dat is de realiteit voor ons allemaal.
<<

Anoniem327

Bericht 06 Jul 2022 07:54

Re: Trots op de boer!

Kijk, eindelijk ook eens wat positief nieuws. Een groep van 2500 boeren die een plan voor verduurzaming van de sector neerlegt.

https://www.nu.nl/binnenland/6210566/gr ... nplan.html
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11575

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 06 Jul 2022 08:01

Re: Trots op de boer!

Holden schreef:Kijk, eindelijk ook eens wat positief nieuws. Een groep van 2500 boeren die een plan voor verduurzaming van de sector neerlegt.

https://www.nu.nl/binnenland/6210566/gr ... nplan.html


Mooi, hopelijk gebeurt daar wat mee. Ik geloof namelijk echt dat wanneer de ideeen uit de sector zelf komen het beter werkt.
2015 💙
<<

Radler

Yipyapper

Berichten: 1704

Geregistreerd: 31 Dec 2018 18:26

Bericht 06 Jul 2022 19:49

Re: Trots op de boer!

Sadie schreef:
Maple schreef:Tja, en ook die mensen zullen daar verschrikkelijk veel moeite mee hebben en zich daar echt niet zomaar bij neerleggen. Alleen zul je dat nooit zo ergens breed uitgemeten zien omdat dat niet om zo'n grote groep gaat. De individuele verhalen van Pietje/Keesje/Truusje die ontslagen wordt uit een gewone baan en zijn/haar huis niet meer kan betalen hebben geen nieuwswaarde, horen we niks van. Maar Pietje, Keesje en Truusje leggen dat ook heus niet zomaar naast zich neer, daar gaat wordt ongetwijfeld ook alles op alles gezet. Nogmaals, ik zeg niet dat alles voor de boeren maar moet blijven zoals het was, maar ik vind je wel erg makkelijk oordelen.

Daarom is het dus zo oneerlijk. De grootste schreeuwers krijgen het grootste podium, terwijl het allemaal wel meevalt met hoe zielig ze zijn. De meesten hebben het allemaal in de schoot geworpen gekregen.



Dat denk je serieus? Dat ze het in de schoot geworpen krijgen? Daar komt echt heel wat meer bij kijken dan zomaar een miljoenen bedrijf in je schoot geworden krijgen.

Mn man is geboren op de boerderij, zijn vader wilde niet dat hij het boeren bedrijf zou overnemen (naast dat hij dat zelf ook niet wilde) door alles wat er bij komt kijken en alle onzekerheid rondom het boerenleven, de melk prijzen, de kosten etc etc.
Juli 2019
<<

Anoniem327

Bericht 06 Jul 2022 20:01

Re: Trots op de boer!

Radler schreef:
Sadie schreef:Daarom is het dus zo oneerlijk. De grootste schreeuwers krijgen het grootste podium, terwijl het allemaal wel meevalt met hoe zielig ze zijn. De meesten hebben het allemaal in de schoot geworpen gekregen.



Dat denk je serieus? Dat ze het in de schoot geworpen krijgen? Daar komt echt heel wat meer bij kijken dan zomaar een miljoenen bedrijf in je schoot geworden krijgen.

Mn man is geboren op de boerderij, zijn vader wilde niet dat hij het boeren bedrijf zou overnemen (naast dat hij dat zelf ook niet wilde) door alles wat er bij komt kijken en alle onzekerheid rondom het boerenleven, de melk prijzen, de kosten etc etc.

Je realiseert je wel dat de meeste mensen deze keuze helemaal niet kunnen maken en dat de mogelijkheid om zo'n bedrijf over te nemen een enorm privilege is?
<<

waterkoker

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 379

Geregistreerd: 23 Jul 2019 12:11

Bericht 07 Jul 2022 11:42

Re: Trots op de boer!

Tja en jij krijgt een jubelton. Hoef je ook niks voor te doen.
<<

Anoniem327

Bericht 07 Jul 2022 11:46

Re: Trots op de boer!

waterkoker schreef:Tja en jij krijgt een jubelton. Hoef je ook niks voor te doen.

Dat is ook geluk. We zijn er overigens niet van afhankelijk geweest om een huis te kopen, dat hebben we zelf bekostigd. Het gaat alleen wat sneller met aflossen, dat is heel prettig.
<<

Anoniem327

Bericht 10 Jul 2022 07:31

Re: Trots op de boer!

Beau schreef:
En dat is nu ook aan de orde. Iedereen roept iets en de boeren zijn de schuld. Maar hoe dan? En kom met een powerpoint-presentatie zodat het duidelijk is? Want geloof er niets van.


Ik las onderstaand artikel en moest aan deze post denken. OK, het is geen PowerPoint :smile: maar wel een heel helder to the point verhaal met visualisaties. Ik weet niet of het nog steeds een vraag is, maar mogelijk ook voor anderen interessant.

https://nos.nl/collectie/13901/artikel/ ... -grafieken
<<

LaLou

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 297

Geregistreerd: 27 Dec 2021 23:11

Bericht 10 Jul 2022 08:23

Re: Trots op de boer!

Een jubelton van wie? Haar ouders waren toch zo arm?
<<

Anoniem327

Bericht 10 Jul 2022 16:43

Re: Trots op de boer!

LaLou schreef:Een jubelton van wie? Haar ouders waren toch zo arm?

Mijn man heeft ook nog ouders.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 11 Jul 2022 08:27

Re: Trots op de boer!

Goed nieuws voor de boeren: https://www.nrc.nl/nieuws/2022/07/10/st ... r-a4136100

Dat betekent ook dat vd Plas al maanden gelijk had over dat de berekeningen niet zouden kloppen.
<<

Anoniem327

Bericht 11 Jul 2022 08:30

Re: Trots op de boer!

Zeker! Moeten wel de klimaatdoelen worden gehaald, en dat loopt helaas nog niet zo.
<<

Anoniem327

Bericht 11 Jul 2022 09:48

Re: Trots op de boer!

Ik vond dit ook nog een aardig stukje, wat duiding van het begrip 'boerenverstand':

https://decorrespondent.nl/13566/in-een ... 2-d5c851cc


On topic ben ik voor het eerst in lange tijd trots op de boer! Zoals ik hier weleens heb verteld ben ik mede-eigenaar van een coöperatieve boerderij. En onze boerderij staat achter het Groenboerenplan waar ik eerder over postte en is 1 van de ondertekenaars. Ja, daar ben ik trots op, dat onze boerderij onderdeel is van de oplossing.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 11 Jul 2022 16:05

Re: Trots op de boer!

Mooi stukje over boerenverstand Holden.

Wat ik mij dan wel afvraag hoe je dan eigenaar wordt van die coöperatie?

Nog eventjes en de BBB heeft echt de meeste zetels in de peilingen. Met boerenverstand kun je dus gelukkig ver komen in de 2e kamer. Overigens is de nummer 2 op de lijst van BBB iemand die ook kennis van zaken heeft, dus ik ben absoluut niet bang dat mocht die partij zoveel zetels krijgen dat er allemaal mensen in de kamer zouden komen die geen boerenverstand hebben... Ze zullen vast meer kennis over zaken hebben dan het zooitje wat er nu zit bij voornamelijk D66 en in het bijzonder mevrouw Hermans van de VVD. Sjee, wat kan die moeilijk tegen een andere mening in een debat dan de hare.
<<

Mia

Kletskop

Berichten: 640

Geregistreerd: 29 Jun 2021 18:55

Bericht 11 Jul 2022 21:00

Re: Trots op de boer!

Holden schreef:
Beau schreef:
En dat is nu ook aan de orde. Iedereen roept iets en de boeren zijn de schuld. Maar hoe dan? En kom met een powerpoint-presentatie zodat het duidelijk is? Want geloof er niets van.


Ik las onderstaand artikel en moest aan deze post denken. OK, het is geen PowerPoint :smile: maar wel een heel helder to the point verhaal met visualisaties. Ik weet niet of het nog steeds een vraag is, maar mogelijk ook voor anderen interessant.

https://nos.nl/collectie/13901/artikel/ ... -grafieken



Vraag me wel af van hoelang geleden mijn opmerking was, want mijn mening is 180 graden omgedraaid. 🙈

Dit moet het begin zijn, want ik lijk soms manisch. Ik ben het bewezen niet. 😂
<<

Anoniem327

Bericht 11 Jul 2022 21:49

Re: Trots op de boer!

Je post was van 26 juni dus ruim twee weken geleden.
Van mening veranderen is bij mijn weten geen symptoom van manie. Ik vind het juist bewonderenswaardig als mensen zich niet ingraven in een standpunt maar op basis van informatie hun positie opnieuw bezien.
<<

Anoniem327

Bericht 11 Jul 2022 21:51

Re: Trots op de boer!

Fred schreef:Mooi stukje over boerenverstand Holden.

Wat ik mij dan wel afvraag hoe je dan eigenaar wordt van die coöperatie?



Je legt in en werkt er vervolgens aan mee.

https://www.herenboeren.nl/
<<

Mia

Kletskop

Berichten: 640

Geregistreerd: 29 Jun 2021 18:55

Bericht 11 Jul 2022 22:24

Re: Trots op de boer!

Holden schreef:Je post was van 26 juni dus ruim twee weken geleden.
Van mening veranderen is bij mijn weten geen symptoom van manie. Ik vind het juist bewonderenswaardig als mensen zich niet ingraven in een standpunt maar op basis van informatie hun positie opnieuw bezien.


Ow wat erg! 🙈

Ik ben niet tegen de boeren. Dat kan ik niet zijn in een dorp vol boeren. Maar ik heb wel mijn herzien.

Zo is hier een boer die 480 "spookachtige" koeien heeft aangegeven aan RvO en vervolgens dat als schuld aanwijst. Ze betalen voor hun mest, dus hoezo veel te veel koeien opgeven. En de schuld van een ander? Er gaan tonnen in om en controle is te weinig.

Ik ben nog nooit helder in uitleggen geweest, maar daardoor heb ik mijn mening herzien. Het klopt niet.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17371

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 12 Jul 2022 09:54

Re: Trots op de boer!

Holden schreef:
Fred schreef:Mooi stukje over boerenverstand Holden.

Wat ik mij dan wel afvraag hoe je dan eigenaar wordt van die coöperatie?



Je legt in en werkt er vervolgens aan mee.

https://www.herenboeren.nl/


Mooi dit zeg! Hoe ziet dat meewerken er voor jou en jullie uit?
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1385

Geregistreerd: 11 Sep 2013 13:24

Bericht 13 Jul 2022 09:59

Re: Trots op de boer!

Fred schreef:Goed nieuws voor de boeren: https://www.nrc.nl/nieuws/2022/07/10/st ... r-a4136100

Dat betekent ook dat vd Plas al maanden gelijk had over dat de berekeningen niet zouden kloppen.


Fred, jij woont hier in de buurt. Wat kun jij je kop in het zand steken :) Kijk die enorme varkensfabrieken, daar is niks waardigs aan, dat is een grote industriele vervuiling. En Van der Plas heeft geen gelijk: die milieudoelen halen we bij lange na niet, dus het is alleen maar een soort Henk Bleker-rijkrekenarij. Ik merk dat ik - notabene als oud-CDA'er - daar steeds strenger in word.
<<

Anoniem327

Bericht 13 Jul 2022 10:11

Re: Trots op de boer!

Zora schreef:
Holden schreef:
Je legt in en werkt er vervolgens aan mee.

https://www.herenboeren.nl/


Mooi dit zeg! Hoe ziet dat meewerken er voor jou en jullie uit?


Verschilt per seizoen en hoeveel tijd je er zelf in kunt en wilt steken. Nu kun je mais planten bijvoorbeeld. En sowieso eens per maand Schorrel: schoffelen en borrelen.
Ik vind het echt een heel mooi concept.
<<

Anoniem327

Bericht 13 Jul 2022 11:14

Re: Trots op de boer!

Overigens vind ik dit echt een heel goed gebalanceerd stuk over de huidige stikstof crisis:

https://decorrespondent.nl/13583/je-hoe ... 7-1bec83e7

Veel van de argumenten die je hier in dit topic ziet komen daar ook aan bod en worden toegelicht en soms weersproken.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17371

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 13 Jul 2022 11:42

Re: Trots op de boer!

Holden schreef:
Zora schreef:
Mooi dit zeg! Hoe ziet dat meewerken er voor jou en jullie uit?


Verschilt per seizoen en hoeveel tijd je er zelf in kunt en wilt steken. Nu kun je mais planten bijvoorbeeld. En sowieso eens per maand Schorrel: schoffelen en borrelen.
Ik vind het echt een heel mooi concept.


Leuk! Ik ga me er ook eens in verdiepen.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
Vorige

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers