Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Huwelijkse voorwaarden en toekomstige erfenis

<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1498

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:29

Bericht 07 Jul 2022 18:08

Huwelijkse voorwaarden en toekomstige erfenis

Over een aantal maanden trouw ik met mijn vriend en we hebben besproken dat we dat niet in de beperkte gemeenschap van goederen willen doen zoals de wet nu voorschrijft, maar huwelijkse voorwaarden willen. Er staat dus binnenkort een afspraak bij de notaris die jaren geleden ook ons samenlevingscontract en testamenten heeft opgemaakt.

Over de meeste dingen zijn we het snel eens. Maar er is 1 element waar we rekening mee moeten houden en niet goed weten hoe we dat kunnen doen; 1 van ons erft waarschijnlijk een best wel aanzienlijk bedrag. Bezittingen, schulden, inkomsten, alles delen we en dat willen we zo blijven doen in ons huwelijk. Maar die erfenis? Hoe doen we dat. We willen dat geld in ons huwelijk samen kunnen besteden, bijvoorbeeld in een huis steken, eigenlijk zonder dat de erfende dan een groter waarde aandeel in dat huis krijgt. Maar huwelijkse voorwaarden en testament gaan natuurlijk vooral ook om wat er gebeurt als je overlijdt of gaat scheiden. En dan komt ook de twijfel of je bij scheiding serieus wil dat de helft van de erfenis naar de ex gaat. Maar een dergelijke erfenis buiten het huwelijk houden kan ook een boel vervelende gevolgen hebben weet ik.

Hebben jullie tips / ervaringen hiermee? Wat zou jij doen?
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 07 Jul 2022 18:20

Re: Huwelijkse voorwaarden en toekomstige erfenis

Volgens mij kun je vast laten leggen dat bij scheiding de erfenis van de persoon blijft die het ge-erfd/georven heeft. Maar dat zou ik even met de notaris bespreken. Ik neem aan dat je een gesprek hebt waarin je je wensen kunt aangeven en dat ze naar aanleiding daarvan de huwelijkse voorwaarden opmaken.
<<

Kaat

Kletskop

Berichten: 675

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:11

Bericht 07 Jul 2022 18:26

Re: Huwelijkse voorwaarden en toekomstige erfenis

Als diegene die de erfenis achterlaat (schoonouders bv) een testament heeft, dan staat daar hoogst waarschijnlijk al in dat de erfenis blijft bij diegene die de erfenis ontvangt (je partner bv). Dit is eigenlijk een standaard bepaling in testamenten. Dan kan je zelf in je huwelijkse voorwaarden wel wat anders afspreken, maar die voorwaarde uit dat testament blijft aan de erfenis verbonden.

Ik heb zelf ook huwelijkse voorwaarden en daarin is afgesproken dat de erfenis blijft van diegene die hem ontvangt. We kunnen dan dat geld wel in ons huis steken (aflossen bv), maar mochten we uit elkaar gaan en het huis wordt verdeeld, dan krijgt diegene van wie de erfenis was, extra waarde toebedeeld.
03/2019
11/2020
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 07 Jul 2022 18:35

Re: Huwelijkse voorwaarden en toekomstige erfenis

Wij hebben het ook zo geregeld dat de erfenis naar alleen degene gaat voor wie het bedoelt is. Ik vind dat ook niet gek eigenlijk. Diegene kan wel beslissen dat bijv in een huis te steken, waar de ander dus wel wat aan heeft.
Ik zou bedenken hoe jullie het graag zien en advies van de notaris vragen.
Let's discover the world together.
<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1498

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:29

Bericht 11 Jul 2022 09:27

Re: Huwelijkse voorwaarden en toekomstige erfenis

Bedankt voor jullie reacties.

Kaat, die clausule ken ik inderdaad maar heeft degene die de erfenis achter laat bij ons juist heel bewust er niet in gezet. Redenatie daarachter was dat we dan nog niet getrouwd zijn, maar wel al 19 jaar samen zijn en ze de partner niet uit wilden sluiten.

We gaan zeker ook de notaris vragen welke adviezen hij hierin heeft hoor. Maar het is geen onderwerp dat ik vaak tegenkom in mijn omgeving dus fijn om van anderen te horen hoe zij dit hebben gedaan / er tegenaan kijken.
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016
<<

Kaat

Kletskop

Berichten: 675

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:11

Bericht 11 Jul 2022 10:12

Re: Huwelijkse voorwaarden en toekomstige erfenis

Maar jullie willen niet de beperkte gemeenschap van goederen, willen jullie dan dmv huwelijke voorwaarden een algehele gemeenschap van goederen regelen?

Mocht je ooit gaan scheiden, denk ik dat die erfenis wel een punt van discussie kan worden bij het verdelen van de boedel. Scheiden doe je niet omdat je het nog zo gezellig hebt met elkaar en je ziet in de praktijk dan vaak toch dat erbij gehaald wordt wat erbij gehaald kan worden.

Niet dat je er vanuit moet gaan dat jullie ooit uit elkaar gaan… Je schoonouders zouden ook kunnen overwegen in hun testament jou ook een x bedrag te laten erven. Dan is duidelijk wat voor wie bedoeld is. Alleen zit je dan wel met verschillende vrijstellingen tav belasting.
03/2019
11/2020
<<

Anoniem327

Bericht 12 Jul 2022 14:15

Re: Huwelijkse voorwaarden en toekomstige erfenis

Het ligt eraan hoe degene het regelt van wie de erfenis is. Wij hebben nu net een jubelton gekregen als voorschot op de erfenis van mijn schoonvader, maar dit is nadrukkelijk voor ons allebei en dit staat ook zo op papier. De redenering hierachter is dat mijn schoonvader mij inmiddels ziet als zijn dochter, omdat we al 15 jaar samen zijn en dat hij ook graag de moeder van zijn kleinkinderen wil steunen, ongeacht of wij voor altijd samen zullen blijven.

Maar als degene van wie de erfenis is dit anders regelt, dan weet ik niet of je hier onderuit kunt komen en het samen anders kunt regelen. Dit lijkt me een goede vraag voor een notaris.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1811

Geregistreerd: 01 Mei 2022 10:03

Bericht 12 Jul 2022 17:04

Re: Huwelijkse voorwaarden en toekomstige erfenis

Ga je verhuizen/verbouwen Sadie?
<<

Anoniem327

Bericht 12 Jul 2022 17:26

Re: Huwelijkse voorwaarden en toekomstige erfenis

Max schreef:Ga je verhuizen/verbouwen Sadie?

We gaan ons huidige huis versneld aflossen, dan hebben we over een paar jaar geen hypotheek meer en dus zeer lage vaste lasten.

Terug naar Liefde, seks & relaties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers