Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Welk (bijzonder) gebouw zou je eens willen bekijken?

<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5688

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 06 Jul 2022 12:05

Welk (bijzonder) gebouw zou je eens willen bekijken?

Bij welk gebouw zou je wel eens binnen willen kijken?

Dat was de vraag die ik van de week op mijn theezakje had staan (en toen dacht ik; dat is een leuke voor het forum).
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5688

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 06 Jul 2022 12:08

Re: Welk (bijzonder) gebouw zou je eens willen bekijken?

Ik zou wel eens in Paleis Huis ten Bosch willen kijken. Eens zien hoe de koning en zijn gezin wonen.
Bij de Efteling zou ik ook wel eens in het kantoorgedeelte langs willen gaan.
Van de week had ik nog een gebouw, maar die weet ik even niet meer.
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43731

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 06 Jul 2022 13:24

Re: Welk (bijzonder) gebouw zou je eens willen bekijken?

Leuke inderdaad.

Het eerste wat in mij opkomt is:

De huizen van Laura Ingalls Wilder van het Kleine Huis. De huizen zijn niet allemaal meer te bezichtigen maar sommige zijn veranderd in musea. Het is voor mij echt jeugdsentiment. Zou het heel bijzonder vinden dat te kunnen bezoeken.

Een aantal huizen van de architect Frank Lloyd Wright staan ook nog op m'n wishlist, met name Fallingwater in Pennsylvania.

Ik zou het Witte Huis ook wel eens willen bezoeken maar wel afhankelijk van welke president er in zit op dat moment.

Sydney Opera House.

St Paul's Cathedral in Londen wil ik eens naar boven.

Oh ja in Barcelona in oktober wil ik eindelijk eens naar Casa Milà en Casa Battló.

In Nederland kan ik zo niks bedenken.
Let's discover the world together.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 06 Jul 2022 14:23

Re: Welk (bijzonder) gebouw zou je eens willen bekijken?

Ik heb wel een lijstje…

Boven aan mijn lijstje staat het Skovshoved petrol station van Arne Jacobsen in Denemarken. Helaas te ver uit de richting van onze reisplannen door DK volgende maand 😔

Verder;
- Falling Water huis van Frank Lloyd Wright.
- Church of the Light van Tadao Ando
- Stahl House van Pierre Koenig
- Therme Vals van Peter Zumthor
- Heydar Aliyev center van Zaha Hadid

In Nederland stond Radio Kootwijk al jaren bovenaan, maar die heb ik laatst kunnen afstrepen.

Verder;
- Het Raadhuis in Hilversum van Dudok. Woon er vlakbij maar ben er nog nooit in geweest.
- Zelfde geldt voor Landgoed Zonnestraal.
- De Kubuswoningen in Rotterdam

Ik vergeet er ongetwijfeld nog een paar.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5688

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 06 Jul 2022 19:03

Re: Welk (bijzonder) gebouw zou je eens willen bekijken?

Oja, het Witte Huis is ook een goeie! En ligt er wel aan inderdaad welke president er zit.

De rest van jullie lijstjes moet ik opzoeken op google.... Die namen zeggen mij echt niks
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1273

Geregistreerd: 06 Jul 2020 14:32

Bericht 06 Jul 2022 19:08

Re: Welk (bijzonder) gebouw zou je eens willen bekijken?

Buckingham palace en het witte huis sowieso! En dan dus de privé vertrekken uiteraard ;).
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3406

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 06 Jul 2022 21:50

Re: Welk (bijzonder) gebouw zou je eens willen bekijken?

High Heels schreef:Ik zou wel eens in Paleis Huis ten Bosch willen kijken. Eens zien hoe de koning en zijn gezin wonen..


Ik vond het indertijd al heel speciaal om tijdens de verbouwing de Oranjezaal te bezoeken. Om daar een rondleiding te krijgen. Op weg daar naar toe liep je ook door de kamer achter het bordes, kreeg je daar een verhaal over en over nog een paar ruimtes. En voelde sowieso al bijzonder om daar eens op het terrein te komen, uitzicht op de tuin en zo.

Ik heb in Nagasaki in Japan ook de replica van Huis ten Bosch bezocht, was ook bijzonder
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3406

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 06 Jul 2022 22:02

Re: Welk (bijzonder) gebouw zou je eens willen bekijken?

Ooh La La! schreef:Ik heb wel een lijstje…
Verder;
- Heydar Aliyev center van Zaha Hadid

In Nederland stond Radio Kootwijk al jaren bovenaan, maar die heb ik laatst kunnen afstrepen.

Verder;
- Het Raadhuis in Hilversum van Dudok. Woon er vlakbij maar ben er nog nooit in geweest.
- Zelfde geldt voor Landgoed Zonnestraal.
- De Kubuswoningen in Rotterdam

Ik vergeet er ongetwijfeld nog een paar.


Ik vind de gebouwen van Zaha Hadid ook erg bijzonder, ik heb afgelopen december in Dubai The Opus Hotel bezocht, dat is haar enige werk waar ze ook het interieur heeft ontworpen, zo bijzonder om dat van binnen en van buiten te zien.

https://www.dezeen.com/2020/05/13/zaha- ... interiors/

Maand of zo geleden heb ik een excursie gedaan vanuit architectuurcolleges die ik af en toe volg naar Landgoed Zonnestraal en het Raadhuis. Door beide rondleidingen gehad van goede gidsen. Ook heel bijzonder en leuk. Echt aanrader om toch eens te doen.

De Kubuswoningen in Rotterdam heb ik eerder dit jaar ook voor de eerste keer goed bekeken in plaats er maar langs te lopen. Een Museumwoning bekeken, het schaakstukken museum dat er in zit en de loopbrug over. Ook veel leuker en bijzonderder dan ik dacht. Echt eens doen.

Radio Kootwijk vond ik ook speciaal, echt een apart gebouw.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3406

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 06 Jul 2022 22:51

Re: Welk (bijzonder) gebouw zou je eens willen bekijken?

Ik zou Paleis Noordeinde nog wel willen zien. Daar hebben ze in de zomer ook rondleidingen, net al gegoogeld maar is voor deze zomer al volgeboekt ben ik altijd net te laat voor.

Én ik ben dus gek op gebouwen en kijkje achter de schermen. Ik ga nog nadenken welke gebouwen er echt nog op mijn lijstje staan masr hier wat bijzondere gebouwen die ik gehad heb. Vooral als tip om ze eens te bekijken tijdens een rondleiding die er speciale dagen zijn als je het in de gaten houdt.

De Tweede Kamer, Ik ben daar ooit eens geweest tijdens een open dag van de SGP. Ik behoor wel niet meteen tot de achterban van deze partij maar vind open dagen en rondleidingen altijd wel erg leuk. Dus aangemeld om eens wat meer te zien en het was ook wel uniek om eens in de blauwe stoelen te zitten. Verder de Oude Kamer/Zaal gezien, de trappenhuizen met portretten van het koningshuis, zaal met schilderijen van kamervoorzitters en de ruimtes van de VVD. Erg de moeite waard.

Vorig najaar tijdens Monumentendag een rondleiding door het Stadhuis van Rotterdam gehad. Ook zo bijzonder om daar eens achter de gevel te kijken.

Het Vredespaleis in Den Haag. Indrukwekkend trappenhuis, bijzondere zalen en kunst.

Tijdens de Rotterdamse Dakendagen, de Open Toren Dagen in Amsterdam, Dagen van de Bouw en architectuur kom je binnen in die hoge kantoortorens en kun je daar vanaf het dak of een hoge verdieping het uitzicht bewonderen. Ik ben bv op het dak en hoog in de gebouwen van De Rotterdam, WTC, Nationale Nederlanden, Groot Handelskantoor, veel gebouwen op de Zuidas geweest.

Depot Boijmans Van Beuningen in Rotterdam is ook een aanrader voor een rondleiding en om daar op het dak te lopen. Goed restaurant ook.

Ik vond rondleidingen door Penitentiaire Inrichtingen en TBS klinieken ook bijzonder, hoe die gebouwen en Inrichtingen er achter de gevel uit zien. Gebeurd heel af en toe nog.

Een rondleiding door de gebouwen van het Concertgebouw in Amsterdam en dat van de Nationale Opera en Ballet in Amsterdam is ook aanrader. Speciale gebouwen maar ook de uitleg en om er op het podium te staan.

Je kunt ook rondleidingen doen door Museum Bescherming Burgerbevolking in Grou en bij Stichting de IJsellinie in Olst om de bunkers uit de Koude Oorlog te zien. Ook bijzondere gebouwen

Het Forum in Groningen is qua architectuur bijzonder en ook van binnen en het uitzicht van het dak.

De Achmea toren in Leeuwarden kun je ook op.

In Usquert in het noorden van Groningen kun je een mooie route lopen langs renteniersvilla's in Jugendstil en Groninger Amsterdamse School stijl. Echt mooie woningen

Ik vind gebouwen in Amsterdamse School stijl en in Jugendstil/ Art-nouveau mooi. In de lockdown wandelingen gedaan langs gebouwen in deze stijlen in bv Den Haag, Amsterdams, Zwolle, Utrecht en Zutphen.

Industrie als Shell Pernis is qua gebouwen ook bijzonder, hou ik ook van om te zien. In september kun je tijdens de Wereldhaven Dagen ook op bijzondere plekken terechtkomen en ook tijdens bv de Dag van de Chemie kom je in bijzondere gebouwen.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3406

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 06 Jul 2022 22:58

Re: Welk (bijzonder) gebouw zou je eens willen bekijken?

Marin schreef:Leuke inderdaad.

Oh ja in Barcelona in oktober wil ik eindelijk eens naar Casa Milà en Casa Battló.

In Nederland kan ik zo niks bedenken.


Deze vond ik ook heel speciaal. En ook de andere dingen Gaudi.

Ik mag ook graag gebouwen van Hundertwasser zien, bv deGrune Zitadelle van Hundertwasser in Magdeburg. En van José Plecnik.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 06 Jul 2022 23:44

Re: Welk (bijzonder) gebouw zou je eens willen bekijken?

Ik begin even met de bijzondere gebouwen die ik heb gehad, met moderne gebouwen heb ik minder:
- Pantheon, erg indrukwekkend is het gat in het midden waar de regen dus bewust binnen komt en als je er dan bij stilstaat dat dit 2.000 jaar geleden is gebouwd dan besef je pas hoe knap dat wel niet geweest moet zijn;
- Kloosters in Meteora, zo bijzonder hoe ze die kloosters op de rotsen hebben kunnen bouwen;
- Mount Saint Michel, ongelooflijk mooi. Lijkt wel op de droomvlucht van de Efteling.

Wat ik graag zou willen zien:
- Machi puchi
- Gizeh, de grote pyramides
- Petra
- Chinese muur
- Fort Boyard, vanwege het spelprogramma maar ook dat het bijzonder is dat het zo in de zee is gebouwd.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43731

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 07 Jul 2022 06:05

Re: Welk (bijzonder) gebouw zou je eens willen bekijken?

Dit is wel een topic naar jouw hart he Rapa Nui. Leuk om je lijstje te lezen.

Als ik er even voor zou zitten zou ik met nog wel meer kunnen komen denk ik. Even kijken of ik daar tijd voor heb vandaag. Vind het ook een leuk topic, ik vind gebouwen ook interessant.
Let's discover the world together.
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1273

Geregistreerd: 06 Jul 2020 14:32

Bericht 07 Jul 2022 09:57

Re: Welk (bijzonder) gebouw zou je eens willen bekijken?

Dat dacht ik ook al Marin. Leuk je reactie Rapa Nui, ik ga het eea van je lijstje googelen!
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 07 Jul 2022 10:35

Re: Welk (bijzonder) gebouw zou je eens willen bekijken?

Fred schreef:Ik begin even met de bijzondere gebouwen die ik heb gehad, met moderne gebouwen heb ik minder:
- Pantheon, erg indrukwekkend is het gat in het midden waar de regen dus bewust binnen komt en als je er dan bij stilstaat dat dit 2.000 jaar geleden is gebouwd dan besef je pas hoe knap dat wel niet geweest moet zijn;
- Kloosters in Meteora, zo bijzonder hoe ze die kloosters op de rotsen hebben kunnen bouwen;
- Mount Saint Michel, ongelooflijk mooi. Lijkt wel op de droomvlucht van de Efteling.

Wat ik graag zou willen zien:
- Machi puchi
- Gizeh, de grote pyramides
- Petra
- Chinese muur
- Fort Boyard, vanwege het spelprogramma maar ook dat het bijzonder is dat het zo in de zee is gebouwd.


Machi puchi? 😂😂 Bedoel je Machu Picchu? Anders kom je net als die Nederlandse toerist wellicht ergens heen anders terecht (wilde naar Sydney, Australia, ging naar Sydney Canada).
Afbeelding
Afbeelding
<<

mannejurk

Noob

Berichten: 76

Geregistreerd: 23 Apr 2022 18:09

Bericht 09 Jul 2022 15:48

Re: Welk (bijzonder) gebouw zou je eens willen bekijken?

Eigenlijk achter de schermen van zoiets als het ruimteschip van disne parijs. Lijkt me wel tof om eens te zien hoe dat werkt. Maar ja, dat zal wel nooit gebeuren,want ik heb echt geen tijd om te gaan kijken.
Spreek altijd de waarheid, dan hoef je geen energie te steken in: wat heb ik wanneer tegen wie gelogen. Die energie kun je dan in je uiterlijk steken.

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers