Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Mildheid, empathie en compassie (naar jezelf)

<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 784

Geregistreerd: 11 Jan 2022 11:02

Bericht 08 Jul 2022 17:26

Mildheid, empathie en compassie (naar jezelf)

Hoe mild en lief zijn jullie voor jezelf?

Op welke vlakken ben je streng voor jezelf?

En wat doe je als je lief voor jezelf wil zijn?

Ik gun mezelf vooral schermtijd en chocola als ik lief voor mezelf wil zijn, maar dat is eigenlijk een onhandige vorm van zelfliefde omdat het allebei niet zo gezond is...

Hoe doen jullie dat?
T (2008) en I (2013)
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 08 Jul 2022 17:39

Re: Mildheid, empathie en compassie (naar jezelf)

Ik ben hier echt extreem in veranderd de laatste jaren. Ik was altijd heel hard, perfectionistisch en zelfkritisch en kon mezelf echt naar beneden praten. Tegenwoordig ben ik eigenlijk bijna altijd wel lief en mild voor mezelf, al blijft perfectionisme en net iets teveel doorzetten wel een valkuil.

Wat mij veel geholpen heeft is meer tegen mezelf praten zoals ik dat tegen een vriendin zou doen.

En qua lief voor mezelf zijn probeer ik mezelf te verwennen met bijvoorbeeld uitgebreid in bad gaan of mezelf iets te gunnen dat ik normaal niet zou doen (iets kopen, massage). Lekker douchen en dan gezichtsmasker oid. Thee en kleedje en chocola op de bank maar daar dan echt bewust voor gaan zitten. Tijd en ruimte en rust voor mezelf pakken en serieus nemen. Maar het grootste verschil is toch wel hoe ik tegen mezelf praat. En dat is een geleidelijk meerjaarsproces geweest.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 08 Jul 2022 18:21

Re: Mildheid, empathie en compassie (naar jezelf)

Filoria schreef:Hoe mild en lief zijn jullie voor jezelf?

Op welke vlakken ben je streng voor jezelf?

En wat doe je als je lief voor jezelf wil zijn?

Ik gun mezelf vooral schermtijd en chocola als ik lief voor mezelf wil zijn, maar dat is eigenlijk een onhandige vorm van zelfliefde omdat het allebei niet zo gezond is...

Hoe doen jullie dat?

Ik ben heel mild en lief voor mezelf tegenwoordig. Dat is de afgelopen jaren erg ontwikkeld. Alles is er beter van geworden.

Ik probeer helemaal niet streng voor mezelf te zijn. Waarbij ik dat het moeilijkst vind is het (al dan niet) hebben van een 'belangrijke carrière' mbt werk. Dit is al wel flink verbeterd maar er is nog ontwikkeling in mildheid mogelijk hier😌.

Lief voor mezelf zijn zie ik niet in tastbare dingen maar in hoe ik tegen mezelf praat. Dat ik mezelf leuk blijf vinden ongeacht wat ik gedaan heb (bij dingen die ik misschien liever niet zou doen).
Als ik in handelingen denk dan denk ik dat lief voor mezelf zijn eigenlijk streng voor mezelf is. Vroeg op bed, s avonds niet meer eten, veel minderen met schermtijd, meer lezen. Dat zijn dingen waar ik me beter door ga voelen. Maar vaker doe ik dat niet.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 08 Jul 2022 18:41

Re: Mildheid, empathie en compassie (naar jezelf)

Ja dit is dus heel erg moeilijk voor mij. Ik heb mezelf jarenlang weg gecijferd. En dat terwijl ik mezelf echt altijd heel leuk vond, ik was altijd een beetje leuk eigenzinnig op m'n eigen manier. Dat was ik helemaal kwijt.

Ben er hard mee aan de slag (geweest afgelopen tijd) en weer gaan werken is daar een grote stap in. Ik probeer ook kleine stappen te doen want elke is er één.
Let's discover the world together.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 784

Geregistreerd: 11 Jan 2022 11:02

Bericht 08 Jul 2022 19:47

Re: Mildheid, empathie en compassie (naar jezelf)

In het andere topic haalde Lot het onderwerp draagkracht / draaglast aan. Ook wel interessant om hier op in te gaan.

Zijn jullie tevreden over hoeveel je doet?

Ik zie op social media wel eens leeftijdsgenoten die én een drukke baan hebben èn drie kinderen èn vijf huisdieren en dan doen ze ook nog voortdurend leuke dingen. Dan zit ik 's avonds op de bank en denk ik: wat heb ik nu helemaal gedaan vandaag? (Behalve een beetje werken, forummen en twee kinderen in leven houden, hahaha.)
Blijkbaar is haar draagkracht hoger dan die van mij. Zo heb ik ook wel vrienden die juist minder doen dan ik hoor.

Maar in die zin ben ik wel streng voor mezelf. Het is nooit genoeg. Er staat altijd nog wel iets op mijn to do lijstje.
T (2008) en I (2013)
<<

LaLou

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 297

Geregistreerd: 27 Dec 2021 22:11

Bericht 08 Jul 2022 20:05

Re: Mildheid, empathie en compassie (naar jezelf)

Maar zoals je zegt, je ziet het op social media. De plek waar alles altijd leuk is en er volop wordt gedeeld. Dat zij overprikkeld zijn, moe zijn en een klote dag hebben delen ze niet. Social media laat een onrealistisch plaatje zien.
<<

LaLou

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 297

Geregistreerd: 27 Dec 2021 22:11

Bericht 08 Jul 2022 20:08

Re: Mildheid, empathie en compassie (naar jezelf)

Hoe mild en lief ik voor mezelf ben... Ik was altijd heel streng voor mezelf. Denk soms nog wel eens maar ik ben al gigantisch veranderd hierin. Gewoon steeds meer uitproberen.

Lief zijn voor mezelf is voor mij dat ik zorg dat ik alleen tijd heb. Dus dat ik daarom minder ga werken, een afspraak afzeg om gewoon in bed te liggen met een boek of mijn telefoon. En dat ik gisteren en vandaag een chocoladereep naar binnen heb gewerkt omdat ik ongesteld moet worden en me daar dus niet schuldig om ga voelen (wat ik vroeger wel deed, want tis niet gezond en je moet op je lijn zetten blablabla - woorden van mijn vader).

Gewoon ruimte geven aan je eigen gedachtes en gevoelens en het niet meteen afwijzen is voor mij ook zelfliefde en mild zijn voor mezelf. Of gewoon denken, ja ik moet nog van alles doen maar lekker niet vanavond.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 08 Jul 2022 21:42

Re: Mildheid, empathie en compassie (naar jezelf)

Ik vind het ook wel een mooie dat je oké met jezelf bent ongeacht wat je doet of hebt gedaan. Dus net zo oké op je best gekleed, met een voldaan gevoel na een fijne werkdag en na een fijn compliment als in je pyjama op de bank, niemand gesproken, met het aanrecht nog vol afwas en bergen was op zolder. Maakt jou dat een ander/minder persoon? Nee maar dat voelt dus soms wel zo. Ik heb dus vaak de drang om mezelf nuttig te maken als ik me vervelend voel of te compenseren als ik iets “niet goed” heb gedaan. En dat slaat dus nergens op vind ik.

Lief voor mezelf: niet veroordelen, luisteren en voelen naar wat je nodig hebt en daarnaar handelen.
Tijd voor jezelf inplannen zodat je ook kan stilstaan bij wat je nodig hebt.

Ik ben opgevoed met niet aanstellen als je ziek bent. Laatste jaren denk ik ook steeds vaker: ik ben ziek en ik moet beter worden. Mijn lichaam heeft rust nodig en gezonde voeding. En niet maar doorgaan.
<<

LaLou

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 297

Geregistreerd: 27 Dec 2021 22:11

Bericht 08 Jul 2022 21:52

Re: Mildheid, empathie en compassie (naar jezelf)

Wat een nare gedachte die je mee hebt gekregen Lot. Ouders denken er vaak niet bij na wat voor impact sommige woorden kunnen hebben.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 08 Jul 2022 21:58

Re: Mildheid, empathie en compassie (naar jezelf)

Niet door beide ouders hoor en ook niet als ik erg ziek was natuurlijk. Maar ik had wel vaak het gevoel dat ik goedkeuring nodig had dat ik wel ziek genoeg was of zo.
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 13:43

Bericht 09 Jul 2022 07:46

Re: Mildheid, empathie en compassie (naar jezelf)

Ik ben dus in sommige opzichten wel redelijk streng voor mezelf en in andere veel minder. Ik ben niet vaak ziek en vind ook dat ik niet moet zeuren als ik me niet lekker voel. Meestal ga ik dan gewoon door, maar ik merk dat ik in mijn zwangerschap wel heel bewust liever voor mezelf ben geworden in dat opzicht. Ik mag me van mezelf nu ook gewoon minder goed voelen en even op bed gaan liggen bijvoorbeeld. Ik ben vooral streng in wat ik vind dat ik moet doen. Mijn vriend zegt als grapje 'jij denkt dat je superwoman bent, maar soms moet je gewoon accepteren dat je even rust moet nemen'. Maar ik ben gewoon niet zo goed in niks doen en dus heb ik een eindeloze to-do lijst waar ik elke dag zo veel mogelijk van probeer af te strepen.

Ik ben dan weer helemaal niet streng qua eten bijvoorbeeld. Als ik zin heb in iets lekkers, dan neem ik dat gewoon. Of als ik me had voorgenomen om te sporten en ik heb geen zin, dan ga ik niet. Maar eigenlijk is dat juist weer ongezond, dus geen voorbeeld van goed voor mezelf zorgen.

Dit topic is wel interessant en geeft me wel wat stof tot nadenken. Misschien moet ik straks na de bevalling wat bewuster tijd voor mezelf gaan inplannen, lijkt me een mooi moment om daar mee te starten!

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers