Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #3

<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6200

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 01 Jul 2022 20:37

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

Marsy31 schreef:
Sadie schreef:Dit.

Ik vind het best vreemd als je vindt dat jouw kind van alles mag, terwijl je ook wel kunt nagaan dat dit geen houdbare situatie is, als alle ouders zo zouden redeneren. Dan zou er geen continuïteit op school zijn, want de helft van de kinderen is er dan stelselmatig niet, omdat de ene op de camping zit omdat ze nu eenmaal een seizoensplek hebben, de ander in het zwembad ligt, omdat het anders te warm is voor kleine Storm en weer een ander op een feest in het buitenland is, omdat dat echt heel belangrijk is en absoluut twee weken moet duren.


Nou, in Oz zijn ze dus niet zo streng en gaat allemaal prima. “Helft van de kinderen is er dan stelselmatig niet”, daar klopt niks van. Toen ik in Nederland woonde vond ik het ook normaal, nu ik zie hoe het anders kan vind ik Nederland veel te, tja, moeilijk? zeikerig? dwingend?, erin. Weet het juiste woord voor mijn gevoel niet.

Ik vat het misschien verkeerd op maar ik lees hierin dat je de leerplicht of het handhaven er van moeilijk, zeikerig of dwingend vindt. Dat vind ik nogal wat😅.
<<

Kira

Lady-post-a-lot

Berichten: 1114

Geregistreerd: 30 Apr 2022 07:39

Bericht 01 Jul 2022 21:50

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

M'n zoon is in de meivakantie op de middelbare nog zelfs 1 dag eerder op vakantie gegaan met z'n vriendinnetje.
Op de basisschool heb ik hem ook wel eens dagjes mee kunnen nemen terwijl er geen schoolvakantie was of vrije dag. Ik bel dan wel altijd netjes en leg het uit en het was nooit een probleem. Als het niet had gekund had ik het ook niet gedaan. Vind erom liegen niks en vaak als je eerlijk bent kan er een hele hoop.

Mijn tip is dus, bel even, overleg en als het niet gaat dan hebben jullie helaas pech.
Wat andere ouders er van vinden boeit me trouwens 0. Ik overleg met school en als zij het goed vinden heeft verder niemand er iets mee te maken.
<<

Anoniem327

Bericht 01 Jul 2022 22:14

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

Marsy31 schreef:
Sadie schreef:Dit.

Ik vind het best vreemd als je vindt dat jouw kind van alles mag, terwijl je ook wel kunt nagaan dat dit geen houdbare situatie is, als alle ouders zo zouden redeneren. Dan zou er geen continuïteit op school zijn, want de helft van de kinderen is er dan stelselmatig niet, omdat de ene op de camping zit omdat ze nu eenmaal een seizoensplek hebben, de ander in het zwembad ligt, omdat het anders te warm is voor kleine Storm en weer een ander op een feest in het buitenland is, omdat dat echt heel belangrijk is en absoluut twee weken moet duren.


Nou, in Oz zijn ze dus niet zo streng en gaat allemaal prima. “Helft van de kinderen is er dan stelselmatig niet”, daar klopt niks van. Toen ik in Nederland woonde vond ik het ook normaal, nu ik zie hoe het anders kan vind ik Nederland veel te, tja, moeilijk? zeikerig? dwingend?, erin. Weet het juiste woord voor mijn gevoel niet.

Je kunt er van alles van vinden, maar als jouw kind straks een jaar in Nederland naar school gaat, dan zul je je toch aan de regels hier moeten houden. Dat er een vriendje op bezoek is, daar heeft een school echt geen boodschap aan. Hartstikke gezellig, maar absoluut geen reden om wekenlang niet naar school te komen, terwijl je zoon 5 jaar is een dus leerplichtig is.
<<

Kira

Lady-post-a-lot

Berichten: 1114

Geregistreerd: 30 Apr 2022 07:39

Bericht 01 Jul 2022 22:19

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

Sadie dat weet je helemaal niet, zie wat ik hierboven heb getypt. In overleg is veel mogelijk.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25128

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 01 Jul 2022 23:03

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

Ik zou mijn dochter niet thuis houden voor een vakantie. Vind dat nu ze 4 is al lastig, al doen we het volgend jaar denk ik nog wel één keer vlak voor haar verjaardag.

Mei of juni maakt qua weer ook weinig uit, dus ik zou lekker in mei gaan.
❤ 7 juni 2018
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 02 Jul 2022 00:11

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

Dat klopt Joey, dat vind ik. Of nou ja, ik vind de leerplicht te streng, dat is het. Ik vind dat daar wel wat flexibiliteit in mag zijn. Mensen moeten door hoepels springen om een dag vrij te krijgen, dat vind ik van de zotte. Iemand opperde hier op het forum eens dat alle kinderen een aantal vrije dagen zelf zouden kunnen besteden per jaar, dat vind ik heel goed idee.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem327

Bericht 02 Jul 2022 09:57

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

Kira schreef:Sadie dat weet je helemaal niet, zie wat ik hierboven heb getypt. In overleg is veel mogelijk.

Dat is niet mijn ervaring. Bij ons op school houden ze zich strikt vast aan de regels en daar heb ik alle begrip voor. Scholen worden gecontroleerd door de inspectie, dus als jouw school zo makkelijk is, zullen ze vast snel op de vingers worden getikt.
<<

Kira

Lady-post-a-lot

Berichten: 1114

Geregistreerd: 30 Apr 2022 07:39

Bericht 02 Jul 2022 14:37

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

Ohnee hoor, dat denk ik niet. Als het ieder schooljaar bij hetzelfde kind drie keer voor komt misschien maar maakt ook niet uit eigenlijk verder :)
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2395

Geregistreerd: 08 Sep 2016 16:43

Bericht 02 Jul 2022 14:42

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

Voor kinderkleerhangers; de hänga van IKEA

https://www.ikea.com/nl/nl/p/hanga-kind ... -60178769/

Ik kocht ze trouwens op marktplaats voor nog minder
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6200

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 02 Jul 2022 14:48

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

Marsy31 schreef:Dat klopt Joey, dat vind ik. Of nou ja, ik vind de leerplicht te streng, dat is het. Ik vind dat daar wel wat flexibiliteit in mag zijn. Mensen moeten door hoepels springen om een dag vrij te krijgen, dat vind ik van de zotte. Iemand opperde hier op het forum eens dat alle kinderen een aantal vrije dagen zelf zouden kunnen besteden per jaar, dat vind ik heel goed idee.

Ik heb zelf niet echt een mening over die flexibiliteit in vrije dagen op school. Denk idd wel dat er wat innovatie in mogelijk is, de wereld is in rap tempo veranderd dus zulke regels kunnen wellicht ook wel eens opnieuw bekeken worden.
Ik vind het wel opmerkelijk dat zoveel mensen aangeven de regels te negeren als ze het er niet mee eens zijn. Je geeft daarmee een bepaald voorbeeld aan je kind waar ik niet achter zou staan. Het verbaast me dat sommigen hier zo makkelijk mee omgaan.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 02 Jul 2022 15:36

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

Joey schreef:
Marsy31 schreef:Dat klopt Joey, dat vind ik. Of nou ja, ik vind de leerplicht te streng, dat is het. Ik vind dat daar wel wat flexibiliteit in mag zijn. Mensen moeten door hoepels springen om een dag vrij te krijgen, dat vind ik van de zotte. Iemand opperde hier op het forum eens dat alle kinderen een aantal vrije dagen zelf zouden kunnen besteden per jaar, dat vind ik heel goed idee.

Ik heb zelf niet echt een mening over die flexibiliteit in vrije dagen op school. Denk idd wel dat er wat innovatie in mogelijk is, de wereld is in rap tempo veranderd dus zulke regels kunnen wellicht ook wel eens opnieuw bekeken worden.
Ik vind het wel opmerkelijk dat zoveel mensen aangeven de regels te negeren als ze het er niet mee eens zijn. Je geeft daarmee een bepaald voorbeeld aan je kind waar ik niet achter zou staan. Het verbaast me dat sommigen hier zo makkelijk mee omgaan.

Ik heb de discussie een beetje mee zitten lezen, en dit is eigenlijk wat exact mijn gevoel beschrijft wat ik hierbij krijg. Ik vind ook dat het huidige schoolsysteem niet meer van deze tijd is en er op meerdere vlakken verandering nodig is, ook mbt de huidige leerplichtwet. Maar feit is wel dat het nu eenmaal is zoals het is, en we niet even de regels naar onze eigen hand kunnen gaan draaien. Als je een jaar naar Nederland komt, lijkt het me niet meer dan logisch dat de regels zoals ze in Nederland zijn, ook gewoon voor jullie gelden. Ookal ben je hier maar een jaartje.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 03 Jul 2022 00:10

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

Ben ik het wel mee eens hoor, ik moet me aan de regels houden. Echter zou ik in elk ander land gekozen hebben voor thuisonderwijs omdat het een tussenjaar betreft, maar dat kan niet in Nederland. En wat beeld naar kind afgeven betreft: ik ga hem natuurlijk niet vertellen dat het eigenlijk niet mag van de leerplichtambtenaar, daar heeft een 6jarig kind natuurlijk niks aan. En het raar vinden gaat hij ook niet want: in Oz kan dit dus gewoon. Maar ik zie dan tzt wel even, is nog 2 jaar in de toekomst.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1430

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:26

Bericht 03 Jul 2022 07:35

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

Als je kind nog niet op een Nederlandse school ingeschreven is, zou je eventueel wel thuisonderwijs kunnen geven.



Wel kunnen ouders zich beroepen op twee artikelen in de Leerplichtwet: artikel 5 sub a en artikel 5 sub b. Op basis van deze artikelen kunnen ouders vrijstelling van inschrijving op een schoolinstelling krijgen en zelf thuis onderwijs geven. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als de ouders geen school op redelijke afstand van hun woning kunnen vinden die hun kind wil plaatsen en die de religie of levensovertuiging van het gezin in het onderwijs uitdraagt. Dit kan alleen als een kind niet al ingeschreven heeft gestaan bij een Nederlandse school of onderwijsinstelling. Als je kind al op school heeft gezeten, kun je je dus niet meer beroepen op die wet en thuisonderwijs geven. Ook gezinnen die een trekkend bestaan leiden, waardoor inschrijving op een school praktisch gezien niet lukt, kunnen op basis van artikel 5a vrijstelling krijgen van inschrijving en thuisonderwijs geven. Net als ouders van kinderen die vanwege lichamelijke of psychische redenen niet naar school kunnen.
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

Anoniem327

Bericht 03 Jul 2022 09:07

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

Ziet je man dat zitten, Marsy? Want jij gaat ft werken, toch?
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 03 Jul 2022 12:01

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

Wil je zijn nummer Sadie? Kun je dit soort dingen direct met hem bespreken.

Huppakee: wat een geweldige reactie, dit wist ik zeker niet! Dat is misschien een optie dan. Alhoewel ik ook wel weer twijfel want het zou zo goed zijn voor zijn Nederlands; meedraaien in het onderwijs. Gelukkig heb ik nog even om na te denken.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43735

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 03 Jul 2022 12:17

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

Marsy31 schreef:Wil je zijn nummer Sadie? Kun je dit soort dingen direct met hem bespreken.

Huppakee: wat een geweldige reactie, dit wist ik zeker niet! Dat is misschien een optie dan. Alhoewel ik ook wel weer twijfel want het zou zo goed zijn voor zijn Nederlands; meedraaien in het onderwijs. Gelukkig heb ik nog even om na te denken.


Ja je moet het tzt natuurlijk helemaal zelf weten maar het lijkt me júist één van de voornaamste redenen om hier naar toe te komen dat hij meedraait in de Nederlandse maatschappij (= voor een kind school, vriendjes, sport, met name natuurlijk). Ik zou thuisonderwijs echt best zonde vinden van die periode hier.
Let's discover the world together.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 03 Jul 2022 12:29

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

Ja ik dus ook Marin. En eigenlijk gaat het maar om die ene week. Maar zou ook graag wat rondreizen in Europa nu we de kans krijgen en zitten we ook weer zo aan schoolvakanties vast. Maar goed, ik wil zelf ook graag in onderwijs werken dus is wellicht ook wel wat te rooskleurig. Wil het gewoon allemaal haha, we hebben maar 1 jaar ;)
Afbeelding
Afbeelding
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12154

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 03 Jul 2022 12:31

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

Misschien domme vraag hoor. Maar als je gaat zwemmen met je kind van 1 hoe doe je dat. We gaan gaan af en toe naar baby zwemmen. Dan gaat man met hem de les volgen. Maar binnenkort in de vakantie willen we gewoon naar het zwembad. Ik dacht dan doen we hem in z'n gele band Maar dat is tot 1 jaar. Dus hoe doe je dat dan hele tijd vast houden? Van die bandjes om de arm is die denk ik nog te klein
Afbeelding
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43735

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 03 Jul 2022 12:32

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

Als je slim planned kan je misschien best twee zomervakanties mee pakken in dat jaar en dan kan je heel veel van Europa zien. Ik zou me niet blind staren op dat ene weekje of twee die hij dan dus door de leerplicht niet vrij kan krijgen. Heel simpel gezegd: gewoon accepteren en gauw de vakanties plannen in de schoolvakanties. Komt heus goed dan. Wij doen het niet maar er zijn mensen die echt elke schoolvakantie weg gaan en je hebt in die lente / zomer periode ook heel veel vrije dagen dus dat tikt echt wel lekker aan.
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43735

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 03 Jul 2022 12:34

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

sarah1985 schreef:Misschien domme vraag hoor. Maar als je gaat zwemmen met je kind van 1 hoe doe je dat. We gaan gaan af en toe naar baby zwemmen. Dan gaat man met hem de les volgen. Maar binnenkort in de vakantie willen we gewoon naar het zwembad. Ik dacht dan doen we hem in z'n gele band Maar dat is tot 1 jaar. Dus hoe doe je dat dan hele tijd vast houden? Van die bandjes om de arm is die denk ik nog te klein


Mijn dochter draagt een puddle jumper maar daar is ze eigenlijk nog beetje te licht voor. Omdat ze wel stevig is, zit ie wel prima bij haar. Jouw zoontje is denk ik wat ieler dan zij dus dat zal niet zo gaan. Ik zou gewoon zo'n Fred's Swimtrainer gebruiken dan. En zo'n gele band past ie vast ook nog in hoor. Dat ie net één is zal niet zo uitmaken. Ik zou mijn dochter daar ook zo in zetten denk ik.(maar ben zelf meer dan van die swimtrainers omdat die wat meer een zwem houding nabootsen).
Let's discover the world together.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11593

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 03 Jul 2022 12:54

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

@marsy een heleboel scholen hanteren een meivakantie van 2 weken. Ik weet niet of jullie vrienden gebonden zijn aan een vakantie maar in die periode heb je vaak best wat vrije dagen zitten.
2015 💙
<<

Anoniem327

Bericht 03 Jul 2022 13:18

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

sarah1985 schreef:Misschien domme vraag hoor. Maar als je gaat zwemmen met je kind van 1 hoe doe je dat. We gaan gaan af en toe naar baby zwemmen. Dan gaat man met hem de les volgen. Maar binnenkort in de vakantie willen we gewoon naar het zwembad. Ik dacht dan doen we hem in z'n gele band Maar dat is tot 1 jaar. Dus hoe doe je dat dan hele tijd vast houden? Van die bandjes om de arm is die denk ik nog te klein

In zo'n band, of zwemring mogen ze tot 18kg, je hebt verschillende namelijk. Misschien heb je er nu eentje voor baby's, maar je hebt ze ook voor grotere en zwaardere kinderen.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9787

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 03 Jul 2022 14:03

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

sarah1985 schreef:Misschien domme vraag hoor. Maar als je gaat zwemmen met je kind van 1 hoe doe je dat. We gaan gaan af en toe naar baby zwemmen. Dan gaat man met hem de les volgen. Maar binnenkort in de vakantie willen we gewoon naar het zwembad. Ik dacht dan doen we hem in z'n gele band Maar dat is tot 1 jaar. Dus hoe doe je dat dan hele tijd vast houden? Van die bandjes om de arm is die denk ik nog te klein


Ga je dan ook in het diepe water? Ennnn is het water warm genoeg? Dan heb je inderdaad verschillende zwembaden en zo'n swimtrainer is ook heel leuk.

Verder, zolang ze nog niet lopen, hoeven ze geen bandjes aan. Wel heb je hele lieve zwemvestjes voor wat zekerheid.
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4569

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:35

Bericht 03 Jul 2022 14:08

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

Wij hebben zo’n rode swimtrainer en daar past ze met haar ruim 2 jaar prima in. Zij dobbert dan in het diepe bad en wij duwen haar voort als we zwemmen. In het peuterbadje gaat ie wel regelmatig af, dan zitten we erbij.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12154

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 03 Jul 2022 14:29

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

Dan ga ik op zoek naar swimtrainer

Het is een speciale ouder kind ochtend met warm water.
Afbeelding
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers