Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


De lucht klaren/conflictje uitspreken

<<

Kira

Lady-post-a-lot

Berichten: 1111

Geregistreerd: 30 Apr 2022 07:39

Bericht 15 Jun 2022 12:56

De lucht klaren/conflictje uitspreken

Ik heb komend weekend met iemand een gesprekje om de lucht te klaren tussen ons twee. Regelmatig komt het voor dat we elkaar niet begrijpen en ik vind dat hij nogal fel en daarbij persoonlijk reageert op sommige dingen. Afgelopen zondag was dat ook zo en toen heb ik voor mezelf de beslissing genomen die persoon voortaan links te laten liggen.
Hij kwam echter achteraf naar me toe en deed heel vrolijk en leuk terwijl dat van mij dus niet meer hoeft, dat gaf ik ook aan. Hij zei daarop dat het niet het moment was om zo'n gesprek te voeren maar dat hij dat later wel wil doen. Dus dat wordt komend weekend.
Ik ken hem al lang en redelijk goed, heb hem hoog zitten maar kan hem ook erg moeilijk pijlen. Er is niks relationeels tussen ons maar we hebben wel veel met elkaar te maken (sorry dat het zo vaag is, doe op bewust). Het liefst zie ik dus dat we op een normale manier met elkaar omgaan.
Hebben jullie tips om het gesprek in te gaan? Ik wilde zelf al aangeven dat ik graag wil horen wat hij van mij nodig heeft om te zorgen dat er niet weer zo'n bots momentje voor komt. Het liefst wil ik echt de oorzaak vinden en niet perse mijn gelijk halen bijvoorbeeld.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3088

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:50

Bericht 15 Jun 2022 14:48

Re: De lucht klaren/conflictje uitspreken

Wat dapper en mooi dat jullie dat gesprek aangaan! Volgens mij zijn jouw laatste paar zinnen een prima opening voor het gesprek. Vooral benadrukken dat je wil onderzoeken waarom het steeds mis gaat in de communicatie en wat jullie beide kunnen veranderen om het te verbeteren.

Ik heb verder geen tips maar veel succes en ik denk wel dat zo’n gesprek goed is voordat het echt uit de hand loopt en jullie elkaar gaan negeren. Niets is ongemakkelijker dan dat als je elkaar wel geregeld tegenkomt.
<<

Anoniem327

Bericht 15 Jun 2022 15:31

Re: De lucht klaren/conflictje uitspreken

Eerlijk zijn en hou het bij jezelf. Vertel hem wat zijn gedrag met jou doet, zonder in verwijten te vervallen. Het is handig als je een paar duidelijke voorbeelden paraat hebt.

Ik weet niet waar het precies omgaat, maar ik geef mensen zelf altijd wel een paar kansen. Dit is de eerste keer dat je eerlijk met hem bent (toch?), dus ik zou hem wel de mogelijkheid geven om zichzelf te verbeteren.

Hou er ook rekening mee dat hij het mogelijk anders ziet en sta open om het voorval vanuit zijn perspectief te zien. Vaak is er sprake van miscommunicatie en bedoelt iemand het helemaal niet zo verkeerd als dat jij het opvat. Vaak spelen andere gevoeligheden mee, waardoor je zaken te zwaar opvat. Vaak werkt iemand als een spiegel en is het niet zozeer iemands schuld, maar meer dat de ene triggert waar de ander moeilijk mee kan omgaan. Wees dus bereid kritisch naar jezelf te kijken.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 15 Jun 2022 16:49

Re: De lucht klaren/conflictje uitspreken

Goed advies Sadie. Ik wilde inderdaad ook zeggen dat het denk ik belangrijk is bij jezelf na te gaan waarom zijn gedrag bij bepaalde emotie triggert en aan hem te communiceren dat dat zo is en te vragen of hij er rekening mee wil houden. Noem concrete voorbeelden, maar 1) blijf bij jezelf, 2) vul niet voor hem in, 3) respecteer zijn beleving en intentie (die weet jij niet) en 4) neem zelf verantwoordelijkheid voor je eigen gevoel. Dus niet "als jij X zegt dan veroorzaak je gevoel Y bij mij" > want dan dwing je iemand al richting de verdediging als dat niet zijn intentie was.

Het wordt een heel ander gesprek als de insteek meer is: toen jij X zei merkte ik dat ik daar Y bij voel en dat heeft vast ook deels met mij te maken, dus ik wil navragen hoe je het bedoelde en ik zou je ook graag willen vragen rekening te houden met hoe dat soort dingen dus bij mij over/binnen komen.

En andersom kun je hetzelfde uitvragen bij hem natuurlijk. Goed dat je het gesprek aan gaat!
<<

Anoniem332

Bericht 15 Jun 2022 16:56

Re: De lucht klaren/conflictje uitspreken

Goed dat je dit gaat doen.
Bedenk ook voor jezelf waar de weerstand vandaan komt. Vertel waar het vandaan komt en wat het met je doet.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9785

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 15 Jun 2022 19:44

Re: De lucht klaren/conflictje uitspreken

Sluit mij aan bij mijn voorgangers. Dus zeg niet: jij reageert zo fel dan
Maar: dat heeft mij persoonlijk geraakt.
<<

Kira

Lady-post-a-lot

Berichten: 1111

Geregistreerd: 30 Apr 2022 07:39

Bericht 15 Jun 2022 21:42

Re: De lucht klaren/conflictje uitspreken

Dank allemaal, dit zijn inderdaad de tips waar ik naar op zoek was!
Ik besef ook dat er wellicht dingen zijn die we triggeren bij elkaar en inderdaad misschien wel spiegelen. En zelfreflectie vind ik ook geen enkel probleem, misschien doe ik iets, of heb ik in het verleden gedaan waar hij last van heeft of nog mee zit. En dan wil ik dat graag weten.
Ik heb wel ook echt het gevoel dat ik het gesprek aan moet gaan, dat heb ik niet vaak. Maar ik vind het ergens ook fascinerend dat er maar een fractie van iets nodig is om dus eigenlijk zulke ergernis bij elkaar naar boven te halen. Normaal heb je dat sneller met iemand waar je een hekel aan hebt, maar dat heb ik niet. Misschien hij wel aan mij 🤪 en zo ja dan hoor ik dat ook graag.
<<

Kira

Lady-post-a-lot

Berichten: 1111

Geregistreerd: 30 Apr 2022 07:39

Bericht 20 Jun 2022 13:54

Re: De lucht klaren/conflictje uitspreken

Het gesprek is achter de rug en het is prima verlopen. Ik had echt wel zenuwen want ik wist niet wat ik van zijn kant kon verwachten.
De manier van communiceren en daardoor wel eens botsen is inderdaad spiegelen van (communicatie) gedrag. Maar er gaat verder niks onder schuil, daar was ik bang voor. Dat heb ik ook aangegeven maar hij zei dat hij mij juist erg hoog heeft zitten, net 's ik hem eigenlijk.
Moment van botsen waardoor het conflict is ontstaan bestaat ook uit frustratie van zijn kant naar anderen en eigenlijk was ik precies op het verkeerde moment daar waardoor hij tegen mij zijn frustratie los gelaten heeft.
Kortom, fijn dat er gesproken is en we zijn allebei blij dat de lucht geklaard is.

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers