Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Flexibiliteit en kinderen

<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 09 Jun 2022 10:16

Re: Flexibiliteit en kinderen

Helemaal eens met Sadie. Zeker nu ik een tweeling heb waarvan de 1 urenlang stilletjes aan tafel kan zitten kleuren, terwijl de ander 3 krassen op papier zet en vervolgens de rekening aan stukken scheurt weet ik 100% zeker dat dit karakter is en geen opvoeding van ons als ouders.

♥♥
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43733

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 09 Jun 2022 10:18

Re: Flexibiliteit en kinderen

Dat zeg ik toch ook helemaal niet dat dat opvoeding is. Juist dat kinderen zo verschillend zijn.
Ik denk wel dat het deels gewenning aan een situatie kan zijn. Maar dan nog verschilt het zo per karakter van 't kind hoe ze op een nieuwe situatie reageren natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Marin op 09 Jun 2022 10:19, in totaal 1 keer gewijzigd.
Let's discover the world together.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 09 Jun 2022 10:19

Re: Flexibiliteit en kinderen

Nog even in antwoord op de OP; ik snap de irritatie wel, maar tegelijkertijd snap ik de ouders ook, zeker als ik lees dat zij een huilbaby hebben gehad. Dat is echt een stukje trauma en dat is heel lastig los te laten. Zelf doe ik het meestal net als Macaron, een beetje schuiven met bedtijden vind ik echt niet erg maar niet teveel. Bij zoon van 5,5 ben ik daar veel makkelijker in dan bij dochters van bijna 3. Ik heb alleen mezelf ermee als ik ze niet laat slapen volgens hun vaste schema, want ze worden er echt niet gezellig van. Een borrel of hapje eten doen wij wel, maar dan spreken we wat eerder af en het liefst bij een kindvriendelijk restaurant met een speeltuintje buiten of een speelhoekje binnen. Ze hoeven van mij dan niet aan tafel te blijven zitten.

♥♥
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 09 Jun 2022 10:19

Re: Flexibiliteit en kinderen

Marin schreef:Dat zeg ik toch ook helemaal niet dat dat opvoeding is. Juist dat kinderen zo verschillend zijn.
Ik denk wel dat het deels gewenning aan een situatie kan zijn. Maar dan nog verschilt het zo per karakter van 't kind hoe ze op een nieuwe situatie reageren natuurlijk.

Nee dat zei Marsy :)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43733

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 09 Jun 2022 10:23

Re: Flexibiliteit en kinderen

Ze hebben geen huilbaby gehad. Wel het eerste jaar heel slecht geslapen en met een slaap coach leren slapen. Ik snap ook dat ze daardoor huiverig zijn af te wijken van hun schema maar ik vind het wel jammer want het geeft hele korte windows om iets te doen. Ik hoop met name voor henzelf dat ze weer wat meer ruimte krijgen. Maar ook egoïstisch gezien beetje voor onszelf want ik vind het jammer dat de spontaniteit er af is en dat herken ik niet van met andere vrienden met kinderen. Des te beter om hier te lezen hoe anderen er in staan, dat is leerzaam voor mij.
Let's discover the world together.
<<

Kira

Lady-post-a-lot

Berichten: 1114

Geregistreerd: 30 Apr 2022 07:39

Bericht 09 Jun 2022 10:24

Re: Flexibiliteit en kinderen

Ik geloof wel dat er een deel opvoeding is. Als je een rondrennen kind hebt in een restaurant kun je je kind ook manen om stil te gaan zitten, of eventueel eens even te mopperen. Mocht dat niet werken ga je inderdaad naar huis lijkt me. Net als kinderen die in winkels overal op mogen klimmen, ik vind dat dus opvoeding, leren dat dat niet mag. Zo leerde ik mijn zoon in een restaurant rustig aan tafel te zitten.
Uiteraard is het ook een deel karakter, maar om alles op karakter af te schuiven vind ik erg makkelijk eerlijk gezegd.
<<

Anoniem327

Bericht 09 Jun 2022 10:26

Re: Flexibiliteit en kinderen

Marin schreef:Dat zeg ik toch ook helemaal niet dat dat opvoeding is. Juist dat kinderen zo verschillend zijn.
Ik denk wel dat het deels gewenning aan een situatie kan zijn. Maar dan nog verschilt het zo per karakter van 't kind hoe ze op een nieuwe situatie reageren natuurlijk.

Ik kan mijn kinderen 100x meeslepen naar een restaurant en tot 10 uur blijven zitten, maar drama blijft het. Ik heb het vaak genoeg geprobeerd.
<<

Anoniem327

Bericht 09 Jun 2022 10:29

Re: Flexibiliteit en kinderen

Kira schreef:Ik geloof wel dat er een deel opvoeding is. Als je een rondrennen kind hebt in een restaurant kun je je kind ook manen om stil te gaan zitten, of eventueel eens even te mopperen. Mocht dat niet werken ga je inderdaad naar huis lijkt me. Net als kinderen die in winkels overal op mogen klimmen, ik vind dat dus opvoeding, leren dat dat niet mag. Zo leerde ik mijn zoon in een restaurant rustig aan tafel te zitten.
Uiteraard is het ook een deel karakter, maar om alles op karakter af te schuiven vind ik erg makkelijk eerlijk gezegd.

Bij het ene kind gaat dat veel makkelijker dan bij het andere kind. Ik heb een nichtje, zij is heel rustig, daar heb je geen kind aan. Mijn broer en schoonzus hebben daar nooit iets voor hoeven doen, zo was ze al vanaf kleins af aan. Als je haar 1x vertelt dat iets niet mag, dan probeert ze het nooit weer.

Terwijl andere kinderen iets 10000x kunnen horen en alsnog hun energie kwijt moeten kunnen. Een uur stilletjes aan tafel zitten, zit er voor sommige kinderen niet in.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43733

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 09 Jun 2022 10:31

Re: Flexibiliteit en kinderen

Sadie schreef:
Marin schreef:Dat zeg ik toch ook helemaal niet dat dat opvoeding is. Juist dat kinderen zo verschillend zijn.
Ik denk wel dat het deels gewenning aan een situatie kan zijn. Maar dan nog verschilt het zo per karakter van 't kind hoe ze op een nieuwe situatie reageren natuurlijk.

Ik kan mijn kinderen 100x meeslepen naar een restaurant en tot 10 uur blijven zitten, maar drama blijft het. Ik heb het vaak genoeg geprobeerd.


Dan moet je dat idd niet meer met ze doen. Kan me wel voorstellen dat je dat jammer zou vinden, zeker op vakantie en weekendjes weg.
Let's discover the world together.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 09 Jun 2022 10:32

Re: Flexibiliteit en kinderen

Ok wacht even, want dit gaat mis zo. Ik bedoel zeker niet dat het opvoeding is of je kind rustig in een restaurant kan zitten. Maar als je een druktemaker hebt, dan zou ik sowieso niet naar een wat luxer restaurant gaan. Het ging me even om de categorie kinderen die in restaurants rondrennen. Dat is wel opvoeding. Opvoeding is ook concluderen dat jouw kind daar nog niet aan toe is of een andere persoonlijkheid heeft. Maar rondrennen in een restaurant vind ik echt not done.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem327

Bericht 09 Jun 2022 10:33

Re: Flexibiliteit en kinderen

Marin schreef:
Sadie schreef:Ik kan mijn kinderen 100x meeslepen naar een restaurant en tot 10 uur blijven zitten, maar drama blijft het. Ik heb het vaak genoeg geprobeerd.


Dan moet je dat idd niet meer met ze doen. Kan me wel voorstellen dat je dat jammer zou vinden, zeker op vakantie en weekendjes weg.

Ik vind dat niet jammer. Ik vind het heerlijk om 's middags uitgebreid te dineren en het 's avonds rustig aan te doen. We eten op die avonden vaak soep en stokbrood met smeersels.

Als we 's avonds gaan dan zorgen we dat we om 5 uur al in het restaurant zitten.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43733

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 09 Jun 2022 10:39

Re: Flexibiliteit en kinderen

Zo kan mijn zoon idd ook echt niet uren kleuren. Met kleine autootjes spelen wel. Dus dan doet ie dat. Als we op een terras zitten (bij een gewoon normaal niet persé chic restaurant want dat doen we heus niet wekelijks met kinderen) mag hij van ons dan onder onze (alleen onze) tafel op de grond er mee spelen. Kind kan zich nog vermaken met wat steentjes en takjes.

Overigens over dat auto slapen nog even... Ook niet handig als je kind altijd in de auto in slaap valt haha. Nu net kwartiertje van muziekles naar huis en ze slaapt al. Niet handig, want ik moet nu door naar de mondhygiënist en had gehoopt dat ze daar in de wagen juist even zou slapen. Dus als slapend overhevelen zo niet lukt moet ze zich toch een half uur zelf vermaken.
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43733

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 09 Jun 2022 10:47

Re: Flexibiliteit en kinderen

Sadie schreef:
Marin schreef:
Dan moet je dat idd niet meer met ze doen. Kan me wel voorstellen dat je dat jammer zou vinden, zeker op vakantie en weekendjes weg.

Ik vind dat niet jammer. Ik vind het heerlijk om 's middags uitgebreid te dineren en het 's avonds rustig aan te doen. We eten op die avonden vaak soep en stokbrood met smeersels.

Als we 's avonds gaan dan zorgen we dat we om 5 uur al in het restaurant zitten.
.

Ah wel fijn dat ze dat 's middags wel uitgebreid kunnen dan.
Let's discover the world together.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 09 Jun 2022 10:47

Re: Flexibiliteit en kinderen

Kira schreef:Ik geloof wel dat er een deel opvoeding is. Als je een rondrennen kind hebt in een restaurant kun je je kind ook manen om stil te gaan zitten, of eventueel eens even te mopperen. Mocht dat niet werken ga je inderdaad naar huis lijkt me. Net als kinderen die in winkels overal op mogen klimmen, ik vind dat dus opvoeding, leren dat dat niet mag. Zo leerde ik mijn zoon in een restaurant rustig aan tafel te zitten.
Uiteraard is het ook een deel karakter, maar om alles op karakter af te schuiven vind ik erg makkelijk eerlijk gezegd.

Maar dat is iets heel anders. Mijn kinderen hebben alledrie een ander karakter, maar ik leer ze alledrie hetzelfde en ik stel dezelfde grenzen. Rennen door een restaurant mag niet, klimmen op dingen in een winkel mag niet. Maar waar mijn ene dochter daar dus ook helemaal niet naar taalt, moet ik de ander daar dus wel op aanspreken. Dat bedoel ik met verschil in karakter. Ik zeg daarbij niet dat ik er geen controle over heb en dat ik alles afschuif op karakter, dat maak jij ervan. Ik bedoel alleen; waar ik bij de een nooit duidelijk een grens hoef aan te geven omdat ze die grens niet eens opzoekt, moet ik de ander soms wel zes of zeven keer op dezelfde grens wijzen en daarop ingrijpen.

♥♥
<<

Kira

Lady-post-a-lot

Berichten: 1114

Geregistreerd: 30 Apr 2022 07:39

Bericht 09 Jun 2022 11:03

Re: Flexibiliteit en kinderen

Ja Elliot in feite zijn we het dan gewoon met elkaar eens :)
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 09 Jun 2022 11:22

Re: Flexibiliteit en kinderen

Kira schreef:Ja Elliot in feite zijn we het dan gewoon met elkaar eens :)

Dat mag ook wel eens 😄

♥♥
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9786

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 09 Jun 2022 11:45

Re: Flexibiliteit en kinderen

J krijgt hier ook gewoon nog een flesje voor het slapen gaan. Daar vraagt hij zelf om. En zolang hij het fijn vindt, prima!
<<

Anoniem327

Bericht 09 Jun 2022 16:45

Re: Flexibiliteit en kinderen

Elliot schreef:
Kira schreef:Ik geloof wel dat er een deel opvoeding is. Als je een rondrennen kind hebt in een restaurant kun je je kind ook manen om stil te gaan zitten, of eventueel eens even te mopperen. Mocht dat niet werken ga je inderdaad naar huis lijkt me. Net als kinderen die in winkels overal op mogen klimmen, ik vind dat dus opvoeding, leren dat dat niet mag. Zo leerde ik mijn zoon in een restaurant rustig aan tafel te zitten.
Uiteraard is het ook een deel karakter, maar om alles op karakter af te schuiven vind ik erg makkelijk eerlijk gezegd.

Maar dat is iets heel anders. Mijn kinderen hebben alledrie een ander karakter, maar ik leer ze alledrie hetzelfde en ik stel dezelfde grenzen. Rennen door een restaurant mag niet, klimmen op dingen in een winkel mag niet. Maar waar mijn ene dochter daar dus ook helemaal niet naar taalt, moet ik de ander daar dus wel op aanspreken. Dat bedoel ik met verschil in karakter. Ik zeg daarbij niet dat ik er geen controle over heb en dat ik alles afschuif op karakter, dat maak jij ervan. Ik bedoel alleen; waar ik bij de een nooit duidelijk een grens hoef aan te geven omdat ze die grens niet eens opzoekt, moet ik de ander soms wel zes of zeven keer op dezelfde grens wijzen en daarop ingrijpen.

Het is zo verschillend per kind. Mijn jongste is daarin heel anders dan mijn oudste, die is veel relaxter en luistert direct als ik 1x iets aangeef. Ik was daar in het zo door verrast, want ik was mijn oudste gewend die een veel sterkere eigen wil heeft en veel meer temperament heeft.

Toen mijn jongste direct luisterde en niet steeds opnieuw de grenzen opzocht, vond ik dat de eerste jaren zo onwerkelijk, kan het zo makkelijk zijn? 🤣 Ja dus.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43733

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 09 Jun 2022 17:13

Re: Flexibiliteit en kinderen

Tabbie schreef:J krijgt hier ook gewoon nog een flesje voor het slapen gaan. Daar vraagt hij zelf om. En zolang hij het fijn vindt, prima!


Ja ik geloof dat het op gegeven moment wel beter is van niet voor de tandjes maar goed, ik trek me wat dat betreft er niet zo heel veel van aan. Voor nu werkt het, ze vindt het heerlijk. Alleen gaat ze overdag ook steeds meer melk drinken net als haar broer (de hele dag 'melk graag, melk graag' van die twee) dus ik probeer er wel beetje op te letten. Dan dus niet zozeer om 't flesje maar wel om de hoeveelheid melk.
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43733

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 09 Jun 2022 17:15

Re: Flexibiliteit en kinderen

Sadie schreef:Het is zo verschillend per kind. Mijn jongste is daarin heel anders dan mijn oudste, die is veel relaxter en luistert direct als ik 1x iets aangeef. Ik was daar in het zo door verrast, want ik was mijn oudste gewend die een veel sterkere eigen wil heeft en veel meer temperament heeft.

Toen mijn jongste direct luisterde en niet steeds opnieuw de grenzen opzocht, vond ik dat de eerste jaren zo onwerkelijk, kan het zo makkelijk zijn? 🤣 Ja dus.


Haha same. Echt super herkenbaar dit. Hoewel ze intussen een willetje begint te krijgen dus wie weet hoe zich dat ontwikkelt (veel jonger dan jouw kinderen natuurlijk).
Let's discover the world together.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17385

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 09 Jun 2022 17:38

Re: Flexibiliteit en kinderen

Wij hadden dat juist een beetje andersom. Hebben tijden gedacht dat we T echt super goed hadden opgevoed. Tot we M kregen :nopompom: toen bleek dat T gewoon extreem braaf is en was en dat we gewoon nooit bijster veel hebben hoeven doen om zich een beetje te laten gedragen haha. M luistert ook goed, en beide hebben nooit echt van die tantrums (gehad) maar M moeten we wel echt een stuk meer bijsturen enzo.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5101

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 09 Jun 2022 20:42

Re: Flexibiliteit en kinderen

Ik zat je eerste post te lezen.. en toen dacht ik los van alle andere dingen. Ik zou het echt irritant vinden als er altijd bij mij afgesproken moet worden en ik dus altijd alles kan regelen en daarna het kan opruimen, inclusief de zooi die de kinderen er van gemaakt hebben. Begrijp me goed iedereen is hier welkom, maar als het altijd hier moet en nooit bij de ander kan zou ik dat niet leuk vinden.

Verder was ik niet heel star, maar in de avond lagen ze wel op tijd in bed want ze sliepen niet uit dus ws het meestal de volgende dag niet gezellig. Slapen deden ze goed in de auto en ook in de buggy. Op vakantie liepen we een rondje, zij vielen in slaap , we parkeerde ze in de schaduw en wij konden even lekker relaxen in de zon. Dat ging allemaal prima.

Ook nu ze ouder worden moet ik er wel mee oppassen savonds. Soms slapen ze uit soms niet dus ik wil ze graag op zondag op tijd in bed hebben. En een keer later in het weekend is dan oke, 2x probeer ik te voorkomen, komt dat niet uit dan is het pech.

Gaan de kinderen mee uiteten dan houd ik daar rekening mee bij het restaurant, gaan ze niet mee dan kies ik andere restaurants. Werkt prima voor ons.
:heart: :heart: 2011
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2829

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 09 Jun 2022 23:13

Re: Flexibiliteit en kinderen

Ik vind dit dus lastig. In theorie zijn we namelijk heel flexibel en maakt het ons niet uit dat ze later eten/naar bed gaan in vakanties of weekend. Maar mijn kinderen zijn allebei wel echt op rond 18.30-19:00. Die van 5 omdat ze s’ochtends veel te vroeg uit bed is en die van 1 omdat ze meestal smiddags weigert te slapen. Kan ik wel dingen gaan afspreken waarbij het bij voorbaat duidelijk is dat ze laat slapen, maar dan zitten we wel met 2 chagrijnige en jengelende kinderen. Wordt niemand blij van.

Naar restaurant doen we ook niet. Lunchen wel, maar niet dineren. Mijn kinderen kunnen niet zo lang stilzitten. Die van 5 kan ik wel zoet houden met telefoon of tablet, maar dat vind ik ook zo wat. En mijn jongste is gewoon nog te klein. Die wil op ontdekkingstocht ofzo. Restaurants in de buurt met een speelhoek ken ik niet.
<<

Anoniem334

Bericht 10 Jun 2022 15:59

Re: Flexibiliteit en kinderen

Onze kleinste wil wel echt om 18:30 slapen. Die kan wel overal mee naar toe als ik de maxi-cosi mee neem (daar slaapt hij heel makkelijk in) of er een bedje is waar ik hem in kan leggen. Op restaurant gaan zou ik zo snel met hem nu niet meer doen. De oudste begint nu juist wat makkelijker te worden in de avonden. Als hij iets heeft om zich mee te vermaken dan kan hij gewoon tot 21:30 wel rekken zonder al te lastig te worden. Ergens gaan liggen om te slapen doet hij niet.
Overdag ben ik nergens aan gebonden. De jongste slaapt on the go en de oudste kan zijn middagslaapje overslaan als het nodig is. Of slaapt even een powernap in de auto.
We hebben hier in de buurt weinig opties met speelhoeken, spreken daarom vaak bij vrienden af en als vrienden zelf geen kinderen hebben nodigen we ze bij ons thuis uit zodat de kindjes op bed kunnen. We laten ons er niet al te veel door belemmeren.
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers