Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Brood bakken

<<

Jules

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 914

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:33

Bericht 03 Dec 2013 14:49

Re: Brood bakken

Ik heb laatst breadsticks gemaakt, waren echt super lekker!
<<

Anoniem186

Bericht 03 Dec 2013 15:17

Re: Brood bakken

Serendipity schreef:Ik wil binnenkort ook eens zelf speltbrood gaan bakken. We hebben een broodbakmachine, dus het moet helemaal goed gaan komen!


Speltbrood kan ook echt heel makkelijk in de oven. Want je moet speltbrood maar kort kneden.

Jules, recept? :)
<<

Jules

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 914

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:33

Bericht 03 Dec 2013 15:38

Re: Brood bakken

Haha slecht, ik zit hier alleen maar m'n eigen blog te promoten :P

http://dekookster.wordpress.com/2013/11 ... eadsticks/
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 03 Dec 2013 16:02

Re: Brood bakken

Ik ga deze week eens een speltbrood bakken!
<<

Anoniem40

Bericht 03 Dec 2013 16:20

Re: Brood bakken

Mijn deeg was goed gerezen. Nu heb ik alle lucht er weer uit gekneed en nu staat het te rusten. Kan ik in de tussentijd even wortelkoekjes maken die ik gisteren in een tijdschrift gezien heb!
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4569

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:35

Bericht 03 Dec 2013 18:00

Re: Brood bakken

Ik bak wel eens volkorenbrood. Soms gewoon op de bakplaat in de oven, soms in een cakevorm. Ik ga er niet speciaal een broodblik voor kopen als het ook in een cakevorm past.
Suikerbrood heb ik ook wel eens gemaakt. Lekker met kaneel erdoor!

Het brood bewaar ik in een grote plastic zak. Volgens mij zijn het zakken van 40 liter, maar die gebruiken we niet voor afval / in een prullenbak (dat ding hebben we volgens mij niet meer), dus ik bewaar er brood en andere baksels in.
Gaat prima.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Anoniem186

Bericht 03 Dec 2013 20:33

Re: Brood bakken

Jules, haha geeft toch niet. Leuk juist! :thumbup:

Jade, dat recept wat ik had geplaatst voor speltbrood is echt een makkelijk recept.
Laat maar weten of het gelukt is, ben benieuwd!

Whoop, en? Wel een foto plaatsen hè!

Kol, suikerbrood lijkt me echt lekker! Wordt het dan net zo klef als in het echt?
Ik vries brood in boterhamzakjes in, een paar per zakje.


Nou, mijn zuurdesemstarter staat klaar. Ik ben heel benieuwd of het lukt!

Afbeelding
<<

Anoniem40

Bericht 03 Dec 2013 22:56

Re: Brood bakken

Hij is klaar en ziet er op zich goed uit. Ik heb nog niet geproefd, maar zal straks nog een foto maken. Wel jammer dat alle pompoenpitten eraf vallen, dus die zitten er niet meer op.

Ik wil ook een desem gaan maken! Heb je een recept/stappenplan dat je volgt?
<<

Anoniem186

Bericht 03 Dec 2013 23:12

Re: Brood bakken

Dat is zeker jammer! Ben benieuwd hoe die smaakt.

Ik heb deze gebruikt:
http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/ ... m.html?m=1
Alleen dan met roggemeel en speltmeel.
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4569

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:35

Bericht 04 Dec 2013 09:17

Re: Brood bakken

De eerste keer had ik iets te veel suiker gebruikt, dus toen was het echt klef. Later iets minder gebruikt en toen was het brood wat normaler :P
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Anoniem40

Bericht 04 Dec 2013 13:20

Re: Brood bakken

Ik heb geen foto meer kunnen maken, maar ik vind het qua smaak wel lekker. Voor mij hadden er nog iets meer pitten/zaden in mogen zitten, maar het is een fijn basisbrood.
Ik vind mijn brood wel altijd een beetje droog, maar het lukt me niet om dat te veranderen.

Ik ga vanmiddag desem maken, maar ik heb geen roggemeel, dus ik probeer het eerst gewoon met alleen volkorenmeel.
<<

Anoniem186

Bericht 05 Dec 2013 22:58

Re: Brood bakken

It's alive!

Afbeelding
<<

Jules

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 914

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:33

Bericht 06 Dec 2013 10:32

Re: Brood bakken

Leuk! Maak jij het nu in een uit de kluiten gewassen oude Nutella pot?
<<

Anoniem186

Bericht 06 Dec 2013 11:11

Re: Brood bakken

Jules schreef:Leuk! Maak jij het nu in een uit de kluiten gewassen oude Nutella pot?


:yes:
Dat is m'n guilty pleasure. :razz:
<<

Dennenappel

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:42

Bericht 06 Dec 2013 14:24

Re: Brood bakken

Uhoh, het ziet er nu al zo hoog uit dat er amper meer wat bij kan, of valt dat mee?
Leuk om te zien hoe het groeit he!
<<

Anoniem186

Bericht 06 Dec 2013 21:19

Re: Brood bakken

Valt mee. Je moet iedere dag maar 100 gram overhouden, de rest kan weg. Ik geloof dat het niet groter dan max 3 keer zal worden. Anders gaat het inderdaad niet passen.

Was jij ook al begonnen?
<<

Dennenappel

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:42

Bericht 06 Dec 2013 21:59

Re: Brood bakken

Huh, hoe bedoel je dat? Dat is toch het minimum wat je moet hebben?

Ik begin pas eind van het jaar/begin volgend jaar. Eerst nog op vakantie :)
<<

Anoniem186

Bericht 06 Dec 2013 22:03

Re: Brood bakken

Ik gebruik dit recept:
http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/ ... m.html?m=1
Je moet dan dus iedere dag 100 gram van het mengsel van de vorige dag gebruiken.
<<

Dennenappel

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:42

Bericht 07 Dec 2013 20:55

Re: Brood bakken

Hee, ja, ik lees het, wat apart!
Echt totaal anders dan dat ik gewend ben. Bij mij gooi je niets weg :)
<<

Anoniem 42

Bericht 07 Dec 2013 21:45

Re: Brood bakken

Ik bak ook zelf speltbrood in de oven, heb me net deze week voorgenomen om alleen nog maar zelfgemaakt brood te gaan eten. In heel veel brood zitten namelijk dierlijke resten :pale: , ben sowieso al vegetarier maar ik vind het zo smerig. Ik snap ook niet precies in welk brood wel en niet en de Albert Heyn kan me dat ook niet precies vertellen, dus ik ga zelf bakken vanaf nu.

Waar heb je goedkoop speltmeel gevonden? Ik heb namelijk heel erg duur speltmeel van de plaatselijke reformwinkel.
<<

Anoniem186

Bericht 07 Dec 2013 21:58

Re: Brood bakken

Dennenappel, hoe maak jij het dan?

Twellie, ik had de laatste keer bij http://www.de-zuidmolen.nl/ besteld. Ze hebben zowel gewoon als biologisch. En ook Duits, geen idee wat daar anders aan is, maar dat is het goedkoopste.
In allinson zit toch verder niks? Dat is het brood wat ik ook kocht.
<<

Anoniem 42

Bericht 07 Dec 2013 22:30

Re: Brood bakken

Dat is goedkoop zeg! Ik heb nog nooit gehoord van het boord dat je noemt haha, ik ga even googelen.
<<

Anoniem186

Bericht 07 Dec 2013 22:38

Re: Brood bakken

Ja, als je in de buurt van die molens woont dan kan je het daar kopen. Anders moet je het laten verzenden, dan kost het 6,75 extra. Maar vooralsnog heb ik het niet nog ergens goedkoper gevonden.
In allinson brood hoort alleen maar volkorenmeel, zout, gist en water te zitten.
<<

Dennenappel

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:42

Bericht 07 Dec 2013 22:48

Re: Brood bakken

Twellie, waar heb je die informatie vandaan? Heb je ergens een link o.i.d.? Heb er namelijk nog niet eerder van gehoord.

Jans, ik gebruik dit recept:

Benodigdheden
- Volkoren meel
- Water
- Houten of plastic lepel
- Weckpot


Dag 1
Meng 8 eetlepels volkoren meel met (lauw) water tot een papje. Het moet zo dun zijn dat er na enige tijd geen water op komt te staan.
Sluit de weckpot goed af en zet hem op een tocht vrije plek weg, waar het kamertemperatuur is. Laat het papje 24 uur rusten.

Dag 2
Roer het papje 's morgens en 's avonds om.

Dag 3
Er staan luchtbelletjes op het papje en het ruikt duidelijk zuur. Roer het papje om en voeg er 's avonds 3 eetlepels volkoren meel en water toe, roer dit goed door.
Wanneer er nog geen luchtbellen op staan, roer je het alleen en wacht je een dag langer.

Dag 4
'S morgens omroeren, 's avonds 3 eetlepels volkoren meel en water toevoegen en roeren.

Dag 5
'S morgens omroeren, 's avonds 3 eetlepels volkoren meel en water toevoegen en roeren.

Dag 6
Wanneer het zuurdesem luchtbelletjes vertoont en licht zurig ruikt is het klaar. Wanneer dit niet het geval is, nog een dag wachten.

Wanneer meer zuurdesem nodig is of een nieuwe portie moet gemaakt worden, kan er door worden gegaan met dag 4, 5 en 6.

De hoeveelheid zuurdesem is circa 125 gram op 500 gram volkoren meel.
Wanneer het zuurdesem niet nodig is, kan het in de koelkast afgesloten bewaard worden. Eventueel roeren. Het blijft ongeveer 14 dagen goed.
<<

Anoniem186

Bericht 07 Dec 2013 23:00

Re: Brood bakken

Dat is inderdaad een heel andere manier. Vermenigvuldigt het zich dan ook zo snel?
Ik gebruik roggemeel en speltmeel. Ik had gelezen dat roggemeel heel goed werkt.
Heb je met de zuurdesem van die manier al vaak brood gebakken? Lukte dat goed?
VorigeVolgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers