Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zijinstroom/deeltijd PABO

<<

Elsje

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 154

Geregistreerd: 27 Sep 2013 21:29

Bericht 07 Mei 2022 23:07

Zijinstroom/deeltijd PABO

Ik heb al langere tijd twijfels om mij te laten omscholen naar een basisschooldocent. (Onderbouw)

Nu weet ik dat er een zij-instroom traject bestaat in de zin van werken en leren. Hier heb je een HBO opleiding voor nodig alleen deze heb ik niet. Wel heb ik kortgeleden twee assessments op HBO niveau behaald. Is iemand bekend met een zij- instroom traject. Is HBO een harde eis, hoeveel tijd kost de opleiding naast je baan?

Ik woon in het Noorden, daar zie ik nu ook weinig vacatures staan voor zij-instroom trajecten of werken en leren als onderwijsassistent.

Ik heb een gezin met kleine kinderen, ik wil voor nu niet 5 dagen van huis zijn. Ook wil/kan ik niet 4 jaar eruit zonder een inkomen.

Zijn er verder nog opties? ☺️
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2530

Geregistreerd: 04 Okt 2017 09:46

Bericht 07 Mei 2022 23:47

Re: Zijinstroom/deeltijd PABO

Zij-instroom zie ik ook enkel staan voor wanneer je al een afgeronde opleiding hebt. Wat houdt je tegen om het deeltijd te gaan doen? Daar schrijf je wel over in je titel, maar het is me niet duidelijk waarom je dat niet ziet zitten.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

GeKKiE

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5001

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:30

Bericht 08 Mei 2022 06:52

Re: Zijinstroom/deeltijd PABO

Bij ons op school (Haarlem) is wel iemand bezig met een verkort deeltijd zij-instroom traject, zonder HBO opleiding.
Maar wel met ervaring met een pedagogisch beroep waarbij hij werkte met kinderen.
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2395

Geregistreerd: 08 Sep 2016 16:43

Bericht 08 Mei 2022 10:41

Re: Zijinstroom/deeltijd PABO

Is deeltijd idd geen optie?
Dan heb je natuurlijk wel meer kosten qua collegegeld. Ik ga in september starten in Assen. Deze info kreeg ik over de lestijden etc

"In september starten de nieuwe studenten op de woensdag met de opleiding. De deeltijdopleiding heeft één collegedag en één stagedag per week. Een collegedag is overdag en start altijd om 9:15 uur en stopt rond 17:00 uur (+/- 45 minuten). Het is een volle lesdag. In de avond zijn soms toetsafnames.



De deeltijdopleiding heeft een vergelijkbaar studieprogramma als de 5-daagse voltijdopleiding. De studielast ligt (afhankelijk van het studievermogen) ongeveer op 32 uren per week. Dat betekent dat je naast de twee dagen nog veel zelfstandig moet studeren.



MBO studenten starten met een vierjarig opleidingsprogramma, HBO/WO studenten starten met een driejarig opleidingsprogramma. Als het studievermogen, werk, gezin en tijd het toelaten, is het mogelijk om binnen het studieprogramma te versnellen, naar respectievelijk 3 of 2,5~2 studiejaren. Deze mogelijkheid wordt gedurende de opleiding met jou besproken."
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Pitty

Bericht 08 Mei 2022 11:25

Re: Zijinstroom/deeltijd PABO

Elsje, sowieso wordt je opgeleid om voor groep 1 t/m 8 te staan, niet specifiek voor de onderbouw.
Ik woon ook in het noorden en werk in het onderwijs, als je vragen hebt, stel ze gerust.
Ik zou ook gaan speuren op LinkedIn bij de verschillende schoolbesturen. (Waar in het noorden woon je?) ook www.schoolpleinnoord.nl is een fijne website.
<<

Elsje

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 154

Geregistreerd: 27 Sep 2013 21:29

Bericht 08 Mei 2022 13:39

Re: Zijinstroom/deeltijd PABO

June schreef:Zij-instroom zie ik ook enkel staan voor wanneer je al een afgeronde opleiding hebt. Wat houdt je tegen om het deeltijd te gaan doen? Daar schrijf je wel over in je titel, maar het is me niet duidelijk waarom je dat niet ziet zitten.


Deeltijd houd mij tegen omdat ik dan minimaal 2 jaar en misschien veel langer totaal geen inkomen heb.
<<

Elsje

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 154

Geregistreerd: 27 Sep 2013 21:29

Bericht 08 Mei 2022 13:44

Re: Zijinstroom/deeltijd PABO

Blue Phone schreef:Is deeltijd idd geen optie?
Dan heb je natuurlijk wel meer kosten qua collegegeld. Ik ga in september starten in Assen. Deze info kreeg ik over de lestijden etc

"In september starten de nieuwe studenten op de woensdag met de opleiding. De deeltijdopleiding heeft één collegedag en één stagedag per week. Een collegedag is overdag en start altijd om 9:15 uur en stopt rond 17:00 uur (+/- 45 minuten). Het is een volle lesdag. In de avond zijn soms toetsafnames.



De deeltijdopleiding heeft een vergelijkbaar studieprogramma als de 5-daagse voltijdopleiding. De studielast ligt (afhankelijk van het studievermogen) ongeveer op 32 uren per week. Dat betekent dat je naast de twee dagen nog veel zelfstandig moet studeren.



MBO studenten starten met een vierjarig opleidingsprogramma, HBO/WO studenten starten met een driejarig opleidingsprogramma. Als het studievermogen, werk, gezin en tijd het toelaten, is het mogelijk om binnen het studieprogramma te versnellen, naar respectievelijk 3 of 2,5~2 studiejaren. Deze mogelijkheid wordt gedurende de opleiding met jou besproken."



Bedankt voor alle info!
Wat leuk dat je in september gaat starten!

Het houdt nu dus wel in dat je een jaar of drie/vier geen inkomen hebt?

Mijn kinderen zijn nog klein, dus ik ben mij aan het oriënteren of we überhaupt iets mogelijk is voor mijn situatie.
<<

Elsje

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 154

Geregistreerd: 27 Sep 2013 21:29

Bericht 08 Mei 2022 13:44

Re: Zijinstroom/deeltijd PABO

June schreef:Zij-instroom zie ik ook enkel staan voor wanneer je al een afgeronde opleiding hebt. Wat houdt je tegen om het deeltijd te gaan doen? Daar schrijf je wel over in je titel, maar het is me niet duidelijk waarom je dat niet ziet zitten.


Dankje, wellicht kan ik eens bellen.
<<

Elsje

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 154

Geregistreerd: 27 Sep 2013 21:29

Bericht 08 Mei 2022 13:48

Re: Zijinstroom/deeltijd PABO

Pitty schreef:Elsje, sowieso wordt je opgeleid om voor groep 1 t/m 8 te staan, niet specifiek voor de onderbouw.
Ik woon ook in het noorden en werk in het onderwijs, als je vragen hebt, stel ze gerust.
Ik zou ook gaan speuren op LinkedIn bij de verschillende schoolbesturen. (Waar in het noorden woon je?) ook http://www.schoolpleinnoord.nl is een fijne website.


Klopt maar ik had online wel gelezen dat je later kan kiezen voor onder- of bovenbouw? Klopt dat niet? Ik heb meegelopen met een vriendin omdat ik graag wilde kijken wat er naast het lesgeven allemaal bij komt kijken. Want lesgeven klinkt leuk maar het is zoveel meer.

Bedankt voor de tips! Dat ga ik doen, ook ga ik de site even goed bekijken. Als ik vragen hebt contact ik je, bedankt!
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11847

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 08 Mei 2022 14:04

Re: Zijinstroom/deeltijd PABO

Elsje schreef:
Pitty schreef:Elsje, sowieso wordt je opgeleid om voor groep 1 t/m 8 te staan, niet specifiek voor de onderbouw.
Ik woon ook in het noorden en werk in het onderwijs, als je vragen hebt, stel ze gerust.
Ik zou ook gaan speuren op LinkedIn bij de verschillende schoolbesturen. (Waar in het noorden woon je?) ook http://www.schoolpleinnoord.nl is een fijne website.


Klopt maar ik had online wel gelezen dat je later kan kiezen voor onder- of bovenbouw? Klopt dat niet? Ik heb meegelopen met een vriendin omdat ik graag wilde kijken wat er naast het lesgeven allemaal bij komt kijken. Want lesgeven klinkt leuk maar het is zoveel meer.

Bedankt voor de tips! Dat ga ik doen, ook ga ik de site even goed bekijken. Als ik vragen hebt contact ik je, bedankt!


Je kan in je laatste stage vaak wel kiezen onderbouw of bovenbouw, maar als je gaat werken kan je in alle klassen gezet worden.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11847

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 08 Mei 2022 14:06

Re: Zijinstroom/deeltijd PABO

Elsje schreef:
Bedankt voor alle info!
Wat leuk dat je in september gaat starten!

Het houdt nu dus wel in dat je een jaar of drie/vier geen inkomen hebt?

Mijn kinderen zijn nog klein, dus ik ben mij aan het oriënteren of we überhaupt iets mogelijk is voor mijn situatie.


Ik zal even goed kijken naar de studiedruk van deeltijd. Vaak staat er wel een inschatting op de website van de Hoge school, want bij deeltijd kan je er naast gewoon werken. Misschien niet in het onderwijs, maar wel iets anders kan je er naast doen.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6231

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 08 Mei 2022 14:37

Re: Zijinstroom/deeltijd PABO

Elsje schreef:
Pitty schreef:Elsje, sowieso wordt je opgeleid om voor groep 1 t/m 8 te staan, niet specifiek voor de onderbouw.
Ik woon ook in het noorden en werk in het onderwijs, als je vragen hebt, stel ze gerust.
Ik zou ook gaan speuren op LinkedIn bij de verschillende schoolbesturen. (Waar in het noorden woon je?) ook http://www.schoolpleinnoord.nl is een fijne website.


Klopt maar ik had online wel gelezen dat je later kan kiezen voor onder- of bovenbouw? Klopt dat niet? Ik heb meegelopen met een vriendin omdat ik graag wilde kijken wat er naast het lesgeven allemaal bij komt kijken. Want lesgeven klinkt leuk maar het is zoveel meer.

Bedankt voor de tips! Dat ga ik doen, ook ga ik de site even goed bekijken. Als ik vragen hebt contact ik je, bedankt!

Ja, je kunt inderdaad uiteindelijk kiezen voor jonge kind of oude kind, maar je wordt basisschool breed opgeleid. Kan dus zijn dat er in de bouw van je voorkeur geen plek is, maar in de andere bouw wel.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Archie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 364

Geregistreerd: 28 Sep 2020 11:49

Bericht 08 Mei 2022 15:58

Re: Zijinstroom/deeltijd PABO

Ik heb de pabo deeltijd versneld gedaan. Afhankelijk van je eigen studietempo kon je je diploma in 2,5 tot 3 jaar halen. Vergis je er niet in, ik vond de studielast vrij pittig, naast mijn extra baan (die ik had om inkomen te hebben).

Medestudenten die het in 2,5 jaar hebben gehaald, kan ik met 1 hand tellen en waren allemaal al universitair opgeleid (o.a. orthopedagogiek).

Ik kwam uit een totaal andere richting (wel hbo) en heb er 3 jaar over gedaan. Ik had altijd op maandag college (van 14:00 tot 21:00) en liep 2 dagen stage. Daarnaast werkte ik 24 uur in een andere branche.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat je zonder pedagogische achtergrond en hbo vooropleiding, in aanmerking komt voor een zij-instroomtraject.

Je kunt misschien wel lerarentegemoetkoming aanvragen. Als dat nog bestaat. Dat dekte voor mij toen een groot deel van mijn collegegeld af.
11.21
10.23
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2530

Geregistreerd: 04 Okt 2017 09:46

Bericht 08 Mei 2022 16:34

Re: Zijinstroom/deeltijd PABO

Elsje schreef:
June schreef:Zij-instroom zie ik ook enkel staan voor wanneer je al een afgeronde opleiding hebt. Wat houdt je tegen om het deeltijd te gaan doen? Daar schrijf je wel over in je titel, maar het is me niet duidelijk waarom je dat niet ziet zitten.


Deeltijd houd mij tegen omdat ik dan minimaal 2 jaar en misschien veel langer totaal geen inkomen heb.

In voltijd heb je geen inkomen. Het hele idee van deeltijd is juist dat je het in een gedeelte van je tijd doet en dat je het overige gedeelte werkt. Wat betekent deeltijd volgens jou?
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 08 Mei 2022 18:31

Re: Zijinstroom/deeltijd PABO

Volgens mij wil Elsje niet fulltime bezig zijn in de week ivm haar gezin. Een deeltijdstudie met studiedag en stagedag + een baan van 24u maakt toch een fulltime werkweek.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Anoniem327

Bericht 08 Mei 2022 21:08

Re: Zijinstroom/deeltijd PABO

Elsje schreef:
Blue Phone schreef:Is deeltijd idd geen optie?
Dan heb je natuurlijk wel meer kosten qua collegegeld. Ik ga in september starten in Assen. Deze info kreeg ik over de lestijden etc

"In september starten de nieuwe studenten op de woensdag met de opleiding. De deeltijdopleiding heeft één collegedag en één stagedag per week. Een collegedag is overdag en start altijd om 9:15 uur en stopt rond 17:00 uur (+/- 45 minuten). Het is een volle lesdag. In de avond zijn soms toetsafnames.

De deeltijdopleiding heeft een vergelijkbaar studieprogramma als de 5-daagse voltijdopleiding. De studielast ligt (afhankelijk van het studievermogen) ongeveer op 32 uren per week. Dat betekent dat je naast de twee dagen nog veel zelfstandig moet studeren.

MBO studenten starten met een vierjarig opleidingsprogramma, HBO/WO studenten starten met een driejarig opleidingsprogramma. Als het studievermogen, werk, gezin en tijd het toelaten, is het mogelijk om binnen het studieprogramma te versnellen, naar respectievelijk 3 of 2,5~2 studiejaren. Deze mogelijkheid wordt gedurende de opleiding met jou besproken."

Bedankt voor alle info!
Wat leuk dat je in september gaat starten!

Het houdt nu dus wel in dat je een jaar of drie/vier geen inkomen hebt?

Mijn kinderen zijn nog klein, dus ik ben mij aan het oriënteren of we überhaupt iets mogelijk is voor mijn situatie.

Ik snap het niet helemaal. De meeste studenten werken naast hun deeltijdstudie. Dat is aanpoten, maar daarvoor doe je de studie toch juist in deeltijd, zodat je ernaast kunt werken?
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4414

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 08 Mei 2022 21:35

Re: Zijinstroom/deeltijd PABO

Ik heb een zij-instroomtraject gedaan voor docent in het voortgezet onderwijs. Niet precies wat jij gaat doen, maar als je vragen hebt, kun je me een pb sturen!
december 2016
juli 2019
<<

Elsje

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 154

Geregistreerd: 27 Sep 2013 21:29

Bericht 08 Mei 2022 21:50

Re: Zijinstroom/deeltijd PABO

Sadie schreef:
Elsje schreef:Bedankt voor alle info!
Wat leuk dat je in september gaat starten!

Het houdt nu dus wel in dat je een jaar of drie/vier geen inkomen hebt?

Mijn kinderen zijn nog klein, dus ik ben mij aan het oriënteren of we überhaupt iets mogelijk is voor mijn situatie.

Ik snap het niet helemaal. De meeste studenten werken naast hun deeltijdstudie. Dat is aanpoten, maar daarvoor doe je de studie toch juist in deeltijd, zodat je ernaast kunt werken?


Ik heb nu geen “studentenleven” dat is het probleem 😂
<<

Elsje

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 154

Geregistreerd: 27 Sep 2013 21:29

Bericht 08 Mei 2022 21:54

Re: Zijinstroom/deeltijd PABO

Taeda schreef:Volgens mij wil Elsje niet fulltime bezig zijn in de week ivm haar gezin. Een deeltijdstudie met studiedag en stagedag + een baan van 24u maakt toch een fulltime werkweek.


Klopt, op internet lees ik het volgende
- 1 dag school
- 1 of 2 dagen stage
- ongeveer 20 uur thuisstudie

Daarnaast zou ik ook nog moeten werken.

Ik snap echt dat een HBO opleiding mij niet komt aanwaaien en wil er zeker hard voor werken. Maar ik zoek en oplossing dat het niet ten koste gaat van mijn gezin.
<<

Elsje

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 154

Geregistreerd: 27 Sep 2013 21:29

Bericht 08 Mei 2022 21:54

Re: Zijinstroom/deeltijd PABO

Niekske schreef:Ik heb een zij-instroomtraject gedaan voor docent in het voortgezet onderwijs. Niet precies wat jij gaat doen, maar als je vragen hebt, kun je me een pb sturen!


Dankje! Ga ik even doen :)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43735

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 08 Mei 2022 21:59

Re: Zijinstroom/deeltijd PABO

Spannende en leuke stap Elsje! Ik heb geen concrete tips maar wil je wel veel succes wensen. Ze zullen vast heel blij met je zijn!
Let's discover the world together.
<<

Anoniem327

Bericht 08 Mei 2022 22:02

Re: Zijinstroom/deeltijd PABO

Elsje schreef:
Sadie schreef:Ik snap het niet helemaal. De meeste studenten werken naast hun deeltijdstudie. Dat is aanpoten, maar daarvoor doe je de studie toch juist in deeltijd, zodat je ernaast kunt werken?


Ik heb nu geen “studentenleven” dat is het probleem 😂

Heel veel ouders doen nog een deeltijdopleiding naast hun werk en gezin. Je bent echt de enige niet hoor. Oa hiervoor zijn die deeltijdopleidingen bedoeld, zodat je ook op latere leeftijd nog een opleiding, of zij instroomtraject kunt doen.
<<

Elsje

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 154

Geregistreerd: 27 Sep 2013 21:29

Bericht 08 Mei 2022 23:03

Re: Zijinstroom/deeltijd PABO

Marin schreef:Spannende en leuke stap Elsje! Ik heb geen concrete tips maar wil je wel veel succes wensen. Ze zullen vast heel blij met je zijn!


Dankjewel! Wat een lief berichtje ☺️
<<

Sneeuwwitje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1342

Geregistreerd: 05 Sep 2013 19:33

Bericht 18 Mei 2022 00:10

Re: Zijinstroom/deeltijd PABO

Ik ben in feb gestart met deeltijd versneld.
Als je vragen hebt, pm gerust!
Zoon 08.2010 Zoon 02.2013
Dochter 03.2016 Zoon 06.2018

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers