Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Werk & studie biechttopic

<<

June

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 14 Mei 2022 22:28

Re: Werk & studie biechttopic

Het is logisch dat je bij angst voor het onbekende ineens je oude plek weer romantiseert. Ik denk dat je echt een goede keuze maakt door eens iets anders te gaan doen na tien jaar. Dat is in de huidige markt geen risico te noemen. Overal worden mensen gezocht, dus als het echt heeeel erg vreselijk is, dan kun je ook weer weg. Ik denk dat dat meevalt. Het is eindelijk iets nieuws en je gaat weg op een plek waar je al tijden weg wilt en waar ze je signalen niet serieus genoeg nemen om het te veranderen. Hier nemen ze je zo serieus dat al je wensen ingewilligd worden.

Misschien kun je wat ondersteuning zoeken deze periode? Het mag ook spannend zijn. Angst is alleen niet altijd de beste raadgever.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 14 Mei 2022 22:30

Vergeet niet dat je al heel lang bij je huidige werkgever werkt, dus angst voor het onbekende is echt niet gek! Je werk is alleen geen huwelijk, je kunt altijd weer opzeggen als het niet bevalt. Maar met maar blijven zitten bij je huidige werkgever zal je nooit ervaren hoe het ook kan zijn. Soms moet je de sprong in het diepe wagen..
Qua reistijd: dat zal in het begin misschien even pittig zijn maar daar wen je aan is mijn ervaring. En thuiswerken helpt natuurlijk heel erg.
If you never try, you'll never know!
<<

June

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 14 Mei 2022 22:31

Oh ja, ik moet wel eerlijk zeggen dat ik niet zo geloof in spijt van een nieuwe baan. Als dat zo is, dan wil je oude werk je misschien wel terug en je weet in elk geval weer iets beter wat je niet wilt. Het levert altijd iets op. Het kan ook de liefde voor je huidige functie weer laten oplaaien.

Er is ook iemand op het forum die ooit een uitstapje terug het onderwijs in maakte van twee maanden en toen ook terug snelde naar haar oude werkgever. Ik denk dat zij zich altijd af was blijven vragen hoe dat onderwijs nou geweest zou zijn als ze dat niet gedaan had.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 14 Mei 2022 22:34

Ik denk dat je de spijker op z’n kop slaat June, maar die paniek die ik voel is echt. Ik wil daarom zo graag voor de makkelijke weg kiezen. Het lijkt me nu ineens heerlijk zo’n relaxte baan, jammer dan die waardering. Het is nu gewoon te druk door onderbezetting en er wordt hard gezocht naar nieuwe mensen maar dat is moeilijk, ik denk dat dit wel zou helpen in mijn huidige werkplezier. En dan zou ik ook nog eens gaan, kan je nagaan wat een puinhoop dat wordt.

Wijn en oxazepam heb ik al als ondersteuning maar dat bedoelde je vast niet? 😣Ik denk dat ik even met iemand moet praten die ver van en afstaat maar waar vind ik die zo snel?

Ik weet dat mijn oude werkgever mij waarschijnlijk niet terug wil omdat ik naar de ‘vijand’ ga. Daar heb ik al over nagedacht.
<<

June

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 14 Mei 2022 22:40

Via Google een psycholoog voor spoed zoeken in de buurt? Eventueel digitaal? Soms kan er ook al iets laagdrempeligs via je zorgverzekering.

Sterkte! Ik geloof ook dat je die paniek echt voelt hoor. Maar dat maakt niet dat de onderliggende angst terecht is 😊.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 14 Mei 2022 23:23

Ik ben 2 jaar geleden ook weg gegaan bij mijn werk waar ik al 10 jaar werkzaam was. Ik ben ook een gewoontedier en houd niet van veranderingen. Ik vond het dus ook vreselijk, mijn werk teleurstellen, mijn vertrouwde collega’s, mijn veilige plek, mijn leven op zijn kop, het was best een groot ding voor mij. Maar toch was ik gaan solliciteren (en jij dus ook), ik heb veel plus- en min lijstjes gemaakt om mezelf te overtuigen. En op een gegeven moment maar gedacht: als het niks wordt ben ik zo weer weg. En go! Het is even die stap zetten en doorbijten en dan komt het echt goed.

Nu moet je een keuze maken dus is de paniek ook het grootst denk ik. Maak die keuze en laat hem niet van andere afhangen maar van je verstand én je gevoel. Als je straks een keuze hebt gemaakt (en eigenlijk had je die al gemaakt) dan kun je daar in berusten en maak het voor jezelf niet te groot. Stapje voor stapje. Succes!
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 14 Mei 2022 23:26

Tien jaar is inderdaad lang. Ik kan me indenken dat het moeilijk is om die vertrouwde deur dicht te trekken.

Ik zag op insta zo’n goed concept: ‘jouw meedenker’ heet het. Laagdrempelig een gesprek met een psycholoog of coach plannen, voor als je bijvoorbeeld een dilemma hebt zoals dit.

Succes SoGood. Ik kan me vinden in de post van June, je mag erop vertrouwen dat je je weg wel vindt in deze baan en anders is het misschien een stap naar beter weten wat nu wél de juiste stap is voor je.
<<

Kaat

Kletskop

Bericht 15 Mei 2022 08:08

SoGood, het is voor mij heel herkenbaar wat je doorgaat. Eerder dit jaar ben ik na 10 jaar bij m’n oude werkgever weggegaan. Ik had inhoudelijk ene leuk baan, hele leuke collega’s, hele goede arbeidsvoorwaarden, veel flexibiliteit en het voelde heel veilig. Toch had ik het gevoel er niet gelukkig van te worden en kwam er Een andere baan op mijn pad. Heel iets anders, echt een risico omdat ik niet wist/weet of dat wat voor mij is. Mindere arbeidsvoorwaarden, flexibiliteit en veiligheid weg. Ik heb de sprong gewaagd en ondanks de twijfels (het vlieg mij nog steeds wel aan, ben nu 2 mnd aan het werk in m’n nieuwe baan), ben ik zo blij dat ik de stap heb genomen. Ik zat echt vastgeroest bij m’n oude werk, door de veiligheid die ik daar had. Ik weet eigenlijk nog niet goed of m’n nieuwe werk wat voor mij is en of ik hier wil en kan blijven, maar dat maakt mij eigenlijk helemaal niet uit. Ik ben heel blij dat ik ‘los’ ben van m’n oude werk, ook al had ik het daar prima (maar maakte het mij niet gelukkig).
03/2019
11/2020
<<

Max

Noob

Bericht 15 Mei 2022 08:57

SoGood ik heb dat ook wel vaker. Ik heb t niet naar m’n zin, wil iets anders.
En als ik dan de knoop heb doorgehakt lijkt het ineens allemaal niet zo slecht meer en denk ik zelfs de baan en de mensen enorm te gaan missen. Herken het dus enorm, maar mijn ervaring is dat Maple gelijk heeft. Het is angst voor het onbekende en het daarom moeilijk/risicovol te vinden om op te geven wat je hebt.
Heb er achteraf nooit spijt van gehad! Zou echt even doorbijten. Als t niks is kun je altijd nog gaan praten bij je oude werkgever.

Edit: wat June zegt dus. Sorry had deze hele pagina met reacties even gemist!
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 15 Mei 2022 11:01

Ontzettend bedankt voor jullie ervaringen en adviezen. ❤️ Dat helpt het weer in een ander perspectief te zien. Ik moet stoppen met overdenken, ik heb de keuze gemaakt na lang nadenken en ik moet daarop vertrouwen. Er is alleen geen functieomschrijving of vacature o.i.d. Hoe werkt zoiets dan? Ik hou bijvoorbeeld niet van standaard administratieve werkzaamheden, dat weten zij dat hebben we mondeling besproken. Dat komt naar voren in de arbeidsovereenkomst toch?
<<

June

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 15 Mei 2022 11:42

Ik verwacht van niet, maar je kunt altijd aangeven dat je het prettig vindt om concrete afspraken te maken over bepaalde werkzaamheden die je wel of niet gaat doen. Zo te horen zijn ze blij dat je komt en willen ze je ook daarna graag houden. Zij hebben dus ook belang bij het inwilligen van jouw wensen. Je kunt namelijk zo ergens anders weer beginnen in de huidige markt en dat weten zij ook.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 15 Mei 2022 19:30

Ik heb na ruim 4 jaar nog steeds geen functie-omschrijving en ik vind het heerlijk. Heel veel succes en het komt vast goed en in deze krapte is het niet eens een enorm risico wat je neemt. Dat zou ik vooral in je achterhoofd houden.
08-08-2015
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 15 Mei 2022 19:48

Bedankt allemaal. Het voelt gewoon zo niet goed om mijn baan op te zeggen nu ik er niet meer volledig achter kan staan omdat mijn gevoel zegt het gewoon niet te doen.

Ik ben zo teleurgesteld in mezelf dat ik zo instabiel ben en geen keuzes kan maken. Ik kan nog terug, maak mensen dan boos waarschijnlijk.
<<

Maple

Kletskop

Bericht 15 Mei 2022 19:56

Ik denk dat datgene wat jij nu voelt, iets heel natuurlijks is. De mens houdt helemaal niet van veranderingen. Dingen lijken vanaf een afstandje leuk, fijn en een goed idee, maar als het allemaal ineens definitief lijkt te worden, dan gaat ons hele systeem in de weerstand. Zegt het begrip 'reptielenbrein' je iets? Dat is nu het stuk brein wat heel hard aan het werk is om jou er vooral van te overtuigen het níét te doen. Niet naar luisteren want dat reptielenbrein is nou niet per sé je beste raadgever.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 15 Mei 2022 20:27

Volgens mij is wat je voelt heel normaal hoor! Althans, het basisgevoel, en jij ervaart die misschien wat heftiger. Maar er waren eerder allemaal goeie redenen waarom je enthousiast was vanwege de overstap, en je bent ook niet voor niks er wel een 2e x voor gegaan. Die redenen zie je nu even niet meer omdat het té spannend is, maar je was voorheen toch ook niet gek? :) je hebt het toen niet verzonnen dat het een toffe stap zou zijn! Maar nu komt het dichtbij en is dat echt rete spannend. Herkenbaar hoor! Ik had precies hetzelfde toen ik bij mijn huidige baan kwam en dat gevoel is zo kut. Ik droomde er zelfs laatst over, dat ik weer zo’n stap ging zetten, en zelfs het gevoel in m’n buik was helemaal levensecht. Echt zo’n knoop in je maag…

Het komt echt goed hoor! En gun jezelf ook gewoon de stiekeme back-up: als het echt echt echt allemaal kut blijkt (wat natuurlijk niet zo is), soit. Dan stop je, kijk je of je terug kunt, of ga je iets anders zoeken, of even helemaal niets. Je bent nu niet tevreden, en je hebt het er gewoon op gewaagd, het heft in eigen hand genomen 💪🏼
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 15 Mei 2022 21:52

SoGood, ik ben in een vergelijkbare situatie toen teruggekrabbelt en bij mijn toenmalige werkgever gebleven en met contractondertekenen bij mijn 'nieuwe' werkgever er toch vanaf gezien, omdat het niet meer goed voelde en ik een soort van bang was. Want wat als ik het toch niet leuk had? Wat als de functie anders uitviel? Etc.

Nu kreeg ik wel een mooie loonsverhoging omdat ik open kaart had gespeeld en dat mede de reden was dat ik ander werk zocht. Maar daarna was de situatie nog wel hetzelfde; ik zat gewoon niet meer op mijn plek en verder veranderde er niets op mijn loonstrookje na. Geen uitdaging, geen doorgroeimogelijkheden, etc. Ik had gezegd het 6 maanden aan te zien toendertijd en daarna ben ik toch weer verder gaan zoeken. En ook dat vond ik jammer, want ik had een mega goede band met mijn collega's (en die spreek ik nog steeds). Maar ik ben blij dat ik toch gegaan ben.

Wat ik wil zeggen: ik snap je gevoel, maar laat het onbekende je niet tegenhouden om nieuwe avonturen te beleven.
<<

Banana

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 15 Mei 2022 22:07

SoGood, enorm spannend voor je, ik snap je twijfel! Wat is dat gezegde; beter spijt van wat je wél gedaan hebt in je leven, dan van wat je niet hebt gedaan? Succes! :-)
<<

Fred

Major Yipyapper

Bericht 15 Mei 2022 22:24

@ SoGood, je hebt toch een administratieve job? Bij de concurrent gaan werken zou daarbij niet zo uit moeten maken. Als je vertegenwoordiger bent wel.

Spijt heb ik van een werkgever, maar daar had ik eigenlijk 1,5 jaar niet veel te doen en eerlijk gezegd liep ik daar tegen een bore-out aan maar heb ik mij niet ziek durven te melden. Klinkt gek, maar de branche etc vond ik goed en interessant. Ik baal nog steeds dat mijn leidinggevende niet luisterde naar mij en veel meer werk aan mij zou toe vertrouwen/of afstoten.

Uiteindelijk maar de stap gezet voor het geld elders. Momenteel ivm de huidige markt is het makkelijk over te stappen. Bij mijn huidige werkgever krijgen ze zelfs op een aantal vacatures 0 reacties. Behoorlijk zorgelijk, terwijl ze wel voldoende reclame voor die vacatures hebben gemaakt. Zelf weet ik dat hier niet lang zal blijven werken. Ik kan niet trots op mijn werk zijn en heb het er niet graag over, dus zodra ik weer een functie zie wat ik nog meer ga verdienen stap ik over. Dit is het moment om flinke stappen te maken!
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 15 Mei 2022 22:28

Super lief van jullie maar op dit moment wil ik er alleen nog maar vanaf zien. Ik heb het naast elkaar gelegd allemaal teruggerekend en ik ga er salaristechnisch nauwelijks op vooruit, misschien zelfs wel op achteruit. De reistijd, het onbekende, de vage functieomschrijving, ik vind het allemaal kut. De enige reden die ik nu kan vinden om door te zetten is omdat het me oprecht vreselijk lijkt om weer opnieuw te zeggen dat ik het niet doe, schaam me zo erg. Echt, wat moet ik zeggen?
<<

Fred

Major Yipyapper

Bericht 15 Mei 2022 23:02

Wat ik altijd doe is een pro-forma berekening vragen dan weet je precies wat je onder de streep overhoud. Dit omdat de inhoudingen (met name pensioen) vaak per werkgever verschilt.
Je hoeft daarnaast niet gelijk ja te zeggen. Je kunt ook vragen om een meeloopdag dan zie je eventueel je nieuwe collega's en kun je de sfeer proeven.
Als je de functie-omschrijving te vaag vind en je weet nu nog niet wat je precies gaat doen heb je dan tijdens het gesprek wel goed doorgevraagd? In mijn functie vraag ik bijv goed door hoe ver ze zijn qua automatisering. Dit verschilt gek genoeg nog steeds enorm en zegt ook iets over het bedrijf.
<<

Kira

Noob

Bericht 16 Mei 2022 08:24

Sogood, is er niet iets zoals een proeftijd? Misschien kun je toch beginnen en dan proberen met ene open blik erin te stappen. Een proeftijd werkt ook twee kanten op, als je het echt niets vind dan kun je dat aangeven.
Ik denk dat ik nu wel zou proberen door te zetten. Een vriendin van mij heeft ook de stap gemaakt, heel veel twijfel gehad. En toen vond ze het inderdaad niks. Bij haar vorige baan mocht ze meteen terug komen.
Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat je het wel heel erg naar je zin gaat hebben ☺️
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 16 Mei 2022 11:05

June schreef:Er is ook iemand op het forum die ooit een uitstapje terug het onderwijs in maakte van twee maanden en toen ook terug snelde naar haar oude werkgever. Ik denk dat zij zich altijd af was blijven vragen hoe dat onderwijs nou geweest zou zijn als ze dat niet gedaan had.

Klopt! Ik heb ontzettend veel geleerd van deze ‘verkeerde’ keuze. Natuurlijk geluk gehad dat ik terug kon keren en in een beter passende functie zelfs.

Met de huidige arbeidsmarkt heb je wat speling SoGood, maar als het nu echt niet goed voelt, kun je ook kiezen om bij je huidige werkgever te blijven en verder te zoeken naar een baan waar je zin om te starten het wint van de onzekerheid. Die banen zijn er echt!
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Alexis

Kletskop

Bericht 16 Mei 2022 11:19

Ik zit in de ww en n.a.v het intakegesprek bij het uwv heb ik mijn cv op wer.k.nl gezet. Sindsdien word ik echt overspoeld door mails en telefoontjes van recruiters. Ik zoek echter iets voor maar 20 uur, binnen 5 km van mijn woonplaats. De vacatures die me worden aangeboden zijn regelmatig op 50 km afstand, of in de stad hier 25 km vandaan, waarvoor je dagelijks zowel heen als terug minimaal een uur in de file staat.

Hoe lang kan ik deze banen blijven afwijzen? Ik heb maar een eenvoudige functie, die bij elk bedrijf nodig is (financiële administratie), dus ik vind het onzin om daar zo’n eind voor te rijden. Daarnaast heb ik even geen opvang, de bso zit vol. Dus ik ben ook nog eens best beperkt qua tijden. Het beste zou zijn als ik ergens dichtbij, tijdens schooltijden, kan gaan werken.

Ik weet nu niet zo goed wat wijsheid is. Ww door laten lopen en hopen dat er zoiets voorbij komt, of stilleggen en geen inkomen meer hebben, omdat ik wel erg beperkt ben in mijn beschikbaarheid?
<<

Sadie

Kletskop

Bericht 16 Mei 2022 11:22

SoGood schreef:Super lief van jullie maar op dit moment wil ik er alleen nog maar vanaf zien. Ik heb het naast elkaar gelegd allemaal teruggerekend en ik ga er salaristechnisch nauwelijks op vooruit, misschien zelfs wel op achteruit. De reistijd, het onbekende, de vage functieomschrijving, ik vind het allemaal kut. De enige reden die ik nu kan vinden om door te zetten is omdat het me oprecht vreselijk lijkt om weer opnieuw te zeggen dat ik het niet doe, schaam me zo erg. Echt, wat moet ik zeggen?

Kun je dit niet gewoon voorleggen aan je potentieel nieuwe werkgever? In deze tijd er nauwelijks op vooruitgaan kan echt niet. Dat zullen zij ook begrijpen, de reistijd moet ook gecompenseerd worden, want die tijd ben je kwijt, waar je anders die uren had kunnen werken. De vage functieomschrijving, daar kun je samen naar kijken, zodat het concreet wordt wat er van je wordt verwacht en of jullie ideeën over de functie overeenkomen?

Echt, ga praten! Wees eerlijk over je twijfels en probeer er uit te komen samen en lukt het niet, dan heb je in elk geval open kaart gespeeld.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Mei 2022 16:59

So good, ik herken je gevoel. Ik zit met iets vergelijkbaars, al weet ik nog niet of ik aangenomen ben op de nieuwe baan. Maar wat als ze mij willen? Al die twijfels... Ik heb de knoop nog niet doorgehakt, als ze mij aannemen, wil ik sowieso een arbeidsvoorwaarden gesprek. En misschien ook nog meelopen ofzo, ik vind het zo moeilijk! Ik zit ruim 9 jaar op mijn huidige plek, dus het is ook mijn veilige plek. Wat is wijsheid...
AfbeeldingAfbeelding
VorigeVolgende

Terug naar Werk & studie