Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


(Terug) het onderwijs in

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 10 Mei 2022 17:38

Re: (Terug) het onderwijs in

In dit geval was de functie van 0.5 tot 1 fte dus ja dat vind ik relevant om te vermelden.

En vanzelfsprekend gaat het ook over de andere relevante zaken.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem327

Bericht 10 Mei 2022 17:44

Re: (Terug) het onderwijs in

Marin schreef:In dit geval was de functie van 0.5 tot 1 fte dus ja dat vind ik relevant om te vermelden.

En vanzelfsprekend gaat het ook over de andere relevante zaken.

Dan kun je vermelden dat je voor 0.5fte beschikbaar bent. Prima afsluiter, daarvoor hoef je niet je rol van tbm in een pandemie te omschrijven.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1811

Geregistreerd: 01 Mei 2022 10:03

Bericht 10 Mei 2022 17:48

Re: (Terug) het onderwijs in

Sadie het is toch niet relevant hoe jij het gesprek zou aanpakken? Jij wilt die baan toch niet? Het team en de functie moeten bij marin passen. Dus dan moet marin zich in het gesprek vooral als zichzelf gedragen en zeggen waar zij zich prettig bij voelt.
Op elk potje past een dekseltje. Dat geldt ook voor werkgevers en werknemers. Ik zou bijvoorbeeld nooit bij jou op een afdeling willen werken en toch heb jij collega’s die dat wel leuk vinden!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 10 Mei 2022 17:50

Re: (Terug) het onderwijs in

Ik denk dat de aanpak die ik kies prima bij mij past idd. Over het gat aan ervaring in het onderwijs vanwege een burn out was ik onzeker hoe dat aan te pakken vandaar een vraag om advies erom. Verder ben ik vrij zelfverzekerd over m'n schrijfvaardigheid dus vind dat ik prima goede motivatiebrieven schrijf altijd.
Let's discover the world together.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2076

Geregistreerd: 08 Nov 2018 15:38

Bericht 10 Mei 2022 22:42

Re: (Terug) het onderwijs in

Natuurlijk is dat wel relevant Sadie want het eerste wat die mensen denken als ze naar haar CV kijken is, wat heeft ze de afgelopen jaren gedaan? Gelijk verklaard. Als dat niet aansluit bij hoe zij het het liefste hebben kun je dat toch niet aantonen maar wellicht is dit dan ook gewoon niet de juiste match. Als 95% van de docenten kinderen heeft dan moet dat toch ook verder geen bezwaar zijn dat zij ze heeft. Wat blijf jij op een onvriendelijke toon doordrammen trouwens zeg.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Anoniem327

Bericht 10 Mei 2022 22:58

Re: (Terug) het onderwijs in

DronkenTaart schreef:Natuurlijk is dat wel relevant Sadie want het eerste wat die mensen denken als ze naar haar CV kijken is, wat heeft ze de afgelopen jaren gedaan? Gelijk verklaard. Als dat niet aansluit bij hoe zij het het liefste hebben kun je dat toch niet aantonen maar wellicht is dit dan ook gewoon niet de juiste match. Als 95% van de docenten kinderen heeft dan moet dat toch ook verder geen bezwaar zijn dat zij ze heeft. Wat blijf jij op een onvriendelijke toon doordrammen trouwens zeg.

Het is geen probleem dat zij ze heeft, maar omdat het zo normaal is, hoef je het niet te benadrukken in een sollicitatiebrief, dat staat behoorlijk vreemd en het is niet relevant voor de functie.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 11 Mei 2022 05:23

Re: (Terug) het onderwijs in

Ik zeg ook niet iets in de trant van 'ik heb kinderen en ze zijn geweldig lief, ze heten O en M.' Dat is onprofessioneel en zal iedereen een worst wezen.

Ik leg in één alinea uit wat de reden is dat ik bewust thuis ben geweest de afgelopen jaren, het is een soort van uitleg zoals je ook doet over een baan. Ik noem het alleen bewust níet op m'n cv want het is geen werkervaring. Juist daarom leg ik het kort uit in de brief om toe te lichten wat deze periode met me heeft gedaan.

Ik vind het zelf heel logisch en natuurlijk voelen op die manier. Heb er bij m'n vorige sollicitatie ook geen rare vragen over gehad en was met name ook niet van plan het te veranderen eigenlijk. Ik vind het namelijk essentieel om een persoonlijke brief te schrijven. 😅
Let's discover the world together.
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 13:43

Bericht 11 Mei 2022 08:01

Re: (Terug) het onderwijs in

Ik vind dat helemaal niet gek hoor, zeker niet in het onderwijs. Ik werk zelf ook in het onderwijs en zoals jij het vertelt zou een hele normale manier zijn om kort het 'gat' op je cv toe te lichten.

Verder vind ik het ook echt heel belangrijk dat je een klik hebt met de mensen, juist ook op persoonlijk vlak. Ik heb eens een sollicitatiegesprek gehad voor een functie die me superleuk leek, branche sloot aan, bedrijf lekker dichtbij, etc. Toen kwam ik daar en vertelden ze me dat de werkvloer een 'stiltebedrijf' was, waar niet gepraat mocht worden. Als je dus aan een collega wilde vragen hoe het weekend was geweest, moet je samen een vergaderruimte gaan opzoeken. Dat past dus echt helemaal niet bij mij! Ik hou juist van wat gezelligheid en grapjes tussendoor! Overigens kwam dit pas tijdens het tweede gesprek ter sprake (het eerste gesprek was 1-op-1 met de directeur over de functie) en toen had ik dus echt het idee dat we elkaars tijd hadden zitten verdoen. Sindsdien vraag ik altijd naar de bedrijfscultuur en de samenstelling van het team (en daarin komen ook vaak dingen ter sprake als: Pietje wordt je manager, die heeft 2 kleine kinderen en houdt van voetbal).
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 11 Mei 2022 08:06

Re: (Terug) het onderwijs in

Een stiltebedrijf, daar kan ik me ook echt niks bij voorstellen, zou gillend gek worden. (En ik ben echt heel rustig en introvert).

Wel fijn dat Sadie ook hier weer een sterke mening heeft terwijl ze eigenlijk weinig kennis heeft van werken in het onderwijs.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 11 Mei 2022 08:13

Re: (Terug) het onderwijs in

Oh wat ongebruikelijk Jente! Ik houd van stilte maar lijkt me heel onnatuurlijk aanvoelen dit. Kan me voorstellen dat dit niet werkte voor je!
Let's discover the world together.
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Berichten: 1290

Geregistreerd: 08 Feb 2021 14:35

Bericht 11 Mei 2022 08:42

Re: (Terug) het onderwijs in

Helemaal eens hoor Marin. Ik voer ook persoonlijke gesprekken. Ik heb tijdens een gesprek op een basisschool zelfs een keer moeten huilen. Toen was mijn vader net overleden. Ik heb al meerdere keren als terugkoppeling gehad dat een (potentiële) werkgever mijn eerlijkheid erg kon waarderen. Ook is het wel eens gebeurd dat na een eerste gesprek bleek dat ik niet de juiste kandidaat was, doordat ik dingen al meteen eerlijk heb gezegd. Anders zou dat er bij een tweede gesprek wel uit zijn gekomen, of als ik er was begonnen. Dus ja, ik zou ook direct eerlijk zijn. Dan voel je ook meteen hoe de dynamiek tussen jou en de ander is. Hoe iemand daarop reageert zegt vaak al heel veel.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11503

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 11 Mei 2022 09:03

Re: (Terug) het onderwijs in

Er wordt vaak vergeten dat een sollicitatiegesprek geen eenrichtingsverkeer is. Ook een sollicitant kan zeggen dat het hem niet wordt. Wij hebben het laatste half jaar 2 vacatures gehad op de afdeling waarbij we meerdere keren ook gehad hebben dat toekomstige collega’s toch nog afhaakten.

En in de brief kun je benoemen wat je wil. Als jouw cv interessant genoeg is dan kun je eventueel LinkedIn ook nog uitbereiden. Een brief moet vooral triggeren op kies mij en dat in soms in 1 zin. Dus ruimte verspillen zo zie ik het echt niet.
In mijn laatste brief heb ik STAR gebruikt. Kwam ik overigens later pas achter dat het een methode is haha.
2015 💙
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 11 Mei 2022 09:55

Re: (Terug) het onderwijs in

In mijn brieven heb ik ook aangegeven parttime beschikbaar te zijn en een aantal jaar thuis gebleven te zijn bij de kinderen. Ze vragen zich toch af waar het gat in je cv vandaan komt en zo kon ik ook meteen openen dat ik daar niks over te verbergen had. Verder ook geen vervelende reacties over gehad. Zulke dingen komen toch wel uit en als dat niet matcht liever aan het begin. Dan verdoe je elkaars tijd niet.

Ik koos ook voor het bedrijf wat een goede werkprive balans had en interesse had in mij als persoon, niet alleen de vaardigheden. Dat vond ik een fijne insteek en merk dat mijn collega's ook lekker in hun vel zitten, juist omdat iedereen zo open kan zijn over privedingen.
<<

Anoniem327

Bericht 11 Mei 2022 10:40

Re: (Terug) het onderwijs in

Als ik eenmaal ergens werk ben ik erg open, maar in een sollicitatiegesprek wil je toch vooral je werkgever ontmoeten, je werkplek zien, de sfeer proeven en vertellen over je achtergrond, werkervaring en je geschiktheid voor de functie?

Ik snap niet zo goed waarom je kinderen relevant zijn voor je functioneren? Pakken jullie partners dit ook zo aan? Ik heb nog nooit van iemand gehoord dat hij hier zo de nadruk op legt.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 784

Geregistreerd: 11 Jan 2022 11:02

Bericht 11 Mei 2022 11:13

Re: (Terug) het onderwijs in

Ik heb aan de andere kant van de tafel gezeten bij sollicitatiegesprekken en ja, ook mannen kaarten dit doort dingen aan hoor. Bepaalde dagen waarop ze de kinderen van school moeten halen. Een eigen bedrijfje dat ze 'erbij' hebben, een moeder waar ze voor zorgen, noem maar op. De één begint daar eerder over dan de ander. Zowel het wel benoemen als niet benoemen heeft voor- en nadelen denk ik. Het is misschien niet superprofessioneel om over je zieke kat te beginnen in een sollicitatiegesprek, maar het is ook irritant als nádat je iemand hebt aangenomen diegene elke middag naar zijn zieke kat blijkt te moeten gaan.

En van de werzoekende kant bekeken: ik heb gemerkt dat ik graag ergens werk waar ook over de kinderen gepraat kan worden. Heb ooit een paar maanden op een afdeling gewerkt waar niemand kinderen had en het geen gewaardeerd gespreksonderwerp was. Terwijl het zo'n groot deel van mijn leven is. Ik vond dat niet prettig. Dus ik werk liever ergens waar ik af en toe over mijn kinderen kan kletsen. En waar er begrip is als je wat later bent omdat je met je kind naar de orthodontist moest. Een sollicitatiegesprek is een mooie manier om dat een beetje te polsen.

Iedereen mag daar toch ook zijn eigen weg in zoeken? Er is werk zat, dus we hebben nu de luxe dat je het enigszins voor het uitkiezen hebt.
T (2008) en I (2013)
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 13:43

Bericht 11 Mei 2022 11:44

Re: (Terug) het onderwijs in

Zoals ik al zei: ja, mannen die ik ken (zowel mijn eigen vriend als mannelijke vrienden en familieleden) kaarten dit ook aan tijdens een sollicitatie/op hun werk. Mijn zwager was vorig jaar nog op zoek naar een nieuwe baan. Hij heeft toen ook tijdens het gesprek al benoemd dat hij graag op vrijdag vrij wilde zijn in verband met de opvang die al geregeld is en hij daarbij ook afhankelijk is van de baan van mijn zus, de schoonouders die oppassen en de opvang die al vaststond. Dat is toch helemaal niet raar? Het is niet zo makkelijk om dat hele schema om te gooien. Als vrijdag vrij geen optie was geweest bij dat bedrijf, dan is het toch snel klaar?
<<

Anoniem327

Bericht 11 Mei 2022 12:13

Re: (Terug) het onderwijs in

Dat gaat om parttime werken, dat is toch al geregeld voor iedereen hier? De meesten die hier meeschrijven werken niet meer dan een dag of 2-3, hoogstens 4.

Waarom dan alsnog zo de nadruk leggen op je gezinsleven en bij voorbaat moeilijk doen als je 1x per week vroeger moet beginnen?

Ik neem aan dat jouw zwager gewoon beschikbaar is die 4 dagen en niet daar nog allemaal mitsen en maren heeft geplaatst in zijn sollicitatiebrief.
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 13:43

Bericht 11 Mei 2022 12:44

Re: (Terug) het onderwijs in

Marin heeft toch ook niet allemaal mitsen en maren in haar brief gezet? Ze heeft benoemd dat ze parttime beschikbaar is (wat niet vreemd is om te benoemen bij een functie van 0,5-1,0 FTE) en ze heeft benoemd waarom ze er een aantal jaar uit is geweest. Dat lijken me hele relevante dingen om te benoemen in een brief. In een gesprek kan dan nog meer aan bod komen, waaronder de dingen die ik benoemde. En ja, mijn zwager heeft op die 4 dagen ook nog mitsen en maren, want de kinderen moeten gebracht en gehaald worden, dus hij wilde ook nog bepaalde uren werken. Gelukkig heeft hij een begripvolle werkgever getroffen.

Dat jij je van alles niet voor kan stellen, wil niet zeggen dat anderen dat niet doen en gewoon normaal vinden. Zeker in het onderwijs is dit echt niet raar. Dus laten we weer lekker on topic gaan!
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 14:55

Bericht 11 Mei 2022 14:07

Re: (Terug) het onderwijs in

Spannend Marin om weer zo concreet te solliciteren. Succes, ben benieuwd wanneer je wat hoort.

@Sadie: mijn man werkt parttime (4 dagen) en heeft gedurende die 4 dagen ook wel wat mitsen en maren qua later beginnen of eerder stoppen vanwege de kinderen. Hij benoemt dit zeker tijdens sollicitatiegesprekken omdat zijn gezin voor hem dermate belangrijk is dat zijn werkplezier sterk beïnvloed wordt door deze voorwaarden en afspraken.
Vorige

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers