Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Weer (fulltime) terug naar school

<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 02 Mei 2022 12:38

Re: Weer (fulltime) terug naar school

Banana schreef:Olive, goed bezig, en het komt vast helemaal goed met jou in het werkveld - met of zonder updaten - daar vind je je weg wel in. Beetje vertrouwen in jezelf hebben :-) Wanneer wil je weer gaan werken, trouwens?

Tabbie, wat zou je leuk vinden om te doen?


Gewoon per direct! Ik ben al aan het solliciteren en probeer me niet teveel te laten ontmoedigen door alle functie-eisen
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 02 Mei 2022 12:42

Re: Weer (fulltime) terug naar school

Sadie schreef:
Olíve schreef:Haha ja.. Dat zou mij alsnog niet lukken.
Ik denk dat ik het nu veel serieuzer zou doen dan toen. Maar ach.. Ik ga inderdaad eens boeken lezen. Want in the end denk ik dat mijn wens om weer te studeren vooral gebaseerd is om lekker veilig in een klaslokaal zitten en nog niets hoeven te weten, tegenover moeten presteren en functioneren in het werkveld. Dus ik ga mezelf gewoon weer updaten en dan komt het wel goed.

Je zal toch tentamens moeten maken (en halen) en stages moeten lopen waar je een beoordeling krijgt. Ik vind werken over het algemeen relaxter dan studeren, omdat iedereen ervan uitgaat dat je het kunt en je niet elke keer wordt beoordeeld en je jezelf niet meer zo hoeft te bewijzen.


Ja, misschien is dat wel zo ja. Ik vond dat ook vreselijk, maar haalde praktijktoetsen (gespreksvoering vanuit verschillende methodes) juist altijd met hoge cijfers.
<<

Kira

Lady-post-a-lot

Berichten: 1101

Geregistreerd: 30 Apr 2022 07:39

Bericht 02 Mei 2022 13:36

Re: Weer (fulltime) terug naar school

Ik heb dit gedaan toen m'n zoon 4 jaar werd en naar de basisschool ging. Ik ben toen aan het conservatorium gaan studeren.
5 ipv 4 jaar omdat ik door de omstandigheden thuis eigenlijk toch wel vertraging op liep. Het is een intensieve studie waar je 40 uur beschikbaar moet zijn, thuis studeren valt daar ook onder. Ik kon er niet naast werken dus, en ik he. Moeten lenen.
De laatste tijd vraag ik me af wat het mij gebracht heeft. Op persoonlijk vlak heel veel, heb heel veel over mezelf geleerd, mezelf tegengekomen, vriendschappen opgedaan die heel waardevol zijn. Plus de hele 5 jaar was echt geweldig, op sommige momenten na natuurlijk. Het combineren met de zorg voor een 4 jarige was lastig, want ik wilde er genoeg voor hem zijn dus ik heb in mijn opleiding nog wel eens geschipperd (dat kon gelukkig hier en daar, sommige projecten hoefde ik niet te doen, dan deed ik iets anders). Maar dat had ook met de gun factor te maken. Vooral de deadlines vond ik erg lastig.
Maargoed, ik heb er een studieschuld aan overgehouden die ik nog afbetaal. En qua werk is het lastig. Muziekles geven via de muziekschool doe ik wel projectmatig maar dat is niet wat ik leuk vind. De orkesten die ik leid vind ik wel heel erg leuk en dat levert financieel ook wel wat op, de andere projecten ook. Het zorgt ervoor dat ik maar een paar uur in loondienst hoef te werken om goed rond te kunnen komen. Maar soms denk ik dat ik misschien in een andere opleiding had moeten investeren. Ik weet nu eigenlijk pas wat ik echt heel erg leuk zou vinden namelijk.
Maar dan had me dat op persoonlijk vlak wellicht minder opgeleverd.

Ik ben vergeten op de vragen te reageren, het motiveerde mij in eerste instantie omdat ik een diploma wilde hebben en m'n zoon ging naar de basisschool wat sowieso een andere fase zou worden en dat haalde me over de streep de stap te zetten.
Financieel, ik heb moeten lenen maar dat vind ik nog niet zo erg. Ik was sowieso m'n baan kwijt voordat ik ging studeren dus inkomen opgeven heb ik niet gedaan.
Ik had geen moeite met tussen de jongeren te zitten. Denk dat ze gemiddeld 7 a 8 jaar jonger waren maar wel met dezelfde interesse in muziek dus. Dat maakt de hele opleiding ook erg leuk en bijzonder.
Het leren, en plannen, tijd maken om te studeren etc vond ik wel lastig. Ook omdat ik natuurlijk een huishouden met klein kind had en geen partner om op terug te vallen.
<<

Banana

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 489

Geregistreerd: 05 Jul 2021 18:23

Bericht 02 Mei 2022 13:43

Re: Weer (fulltime) terug naar school

Tabbie, wat leuk, zoveel verschillende interesses! Ik zeg ook altijd dat ik genoeg inspiratie heb om 7 levens te vullen. :laughcry:

Marin, haha, leuk dat je me wel kan begrijpen! :heart: Soms voel ik me een vreemde vogel :P
Ik zou het zonder doel niet aanraden, het was niet makkelijk om dit via thuisstudie op het benodigde niveau te krijgen, ik heb me er echt in vastgebeten en soms tot middernacht zitten turen totdat het kwartje viel (bv. zuur-base reacties bij Scheikunde; je krijgt dan een paar pagina's uitleg en hoppakee, huiswerk inleveren). Zo'n huiswerk lever ik dus pas in wanneer ik ervan overtuigd ben dat ik het goed heb gemaakt. En ja, soms duurde dat even. Maar ik heb wel uiteindelijk alle vakken afgesloten met een 9, dus wat mij betreft de moeite waard. Maar als ik geen duidelijk doel had zou ik daar dus echt niet het geduld of de motivatie voor hebben gehad!
Maar op zich; grote aanrader, hartstikke blij dat ik toch nog deze richting op ben gegaan, ik vind het super interessant en ik heb veel geleerd.

Signature, cyber crime zou een goede aansluiting zijn dan! Verder ben ik het met je eens; 6 jaar is te doen met het oog op daarna nog 25 jaar werken. Het is ook belangrijk dat het na de studie goede verdiensten oplevert, anders zou ik er ook nog wel even hard over nadenken. Passie is 1 ding maar er moet ook gewoon geld verdiend worden uiteindelijk, als je er 6 jaar inkomsten voor opgeeft. Ik denk in ieder geval dat het de perfecte baan voor mij zou zijn, en dat het goed is voor ons alle drie als ik deze stap neem. Ik doe dit jaar staa.tsexam.ens en dan in maart volgend jaar selectie, in april volgend jaar hoor ik of ik erbij zit. En dan in het schooljaar 2023 starten. Dat is in NL trouwens, hier bestaat de opleiding helaas niet.

Olive, goedzo! Lekker solliciteren en je zeker niet laten ontmoedigen! Veel succes!
<<

Banana

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 489

Geregistreerd: 05 Jul 2021 18:23

Bericht 02 Mei 2022 13:50

Re: Weer (fulltime) terug naar school

Kira schreef:Ik heb dit gedaan toen m'n zoon 4 jaar werd en naar de basisschool ging. Ik ben toen aan het conservatorium gaan studeren.
5 ipv 4 jaar omdat ik door de omstandigheden thuis eigenlijk toch wel vertraging op liep. Het is een intensieve studie waar je 40 uur beschikbaar moet zijn, thuis studeren valt daar ook onder. Ik kon er niet naast werken dus, en ik he. Moeten lenen.
De laatste tijd vraag ik me af wat het mij gebracht heeft. Op persoonlijk vlak heel veel, heb heel veel over mezelf geleerd, mezelf tegengekomen, vriendschappen opgedaan die heel waardevol zijn. Plus de hele 5 jaar was echt geweldig, op sommige momenten na natuurlijk. Het combineren met de zorg voor een 4 jarige was lastig, want ik wilde er genoeg voor hem zijn dus ik heb in mijn opleiding nog wel eens geschipperd (dat kon gelukkig hier en daar, sommige projecten hoefde ik niet te doen, dan deed ik iets anders). Maar dat had ook met de gun factor te maken. Vooral de deadlines vond ik erg lastig.
Maargoed, ik heb er een studieschuld aan overgehouden die ik nog afbetaal. En qua werk is het lastig. Muziekles geven via de muziekschool doe ik wel projectmatig maar dat is niet wat ik leuk vind. De orkesten die ik leid vind ik wel heel erg leuk en dat levert financieel ook wel wat op, de andere projecten ook. Het zorgt ervoor dat ik maar een paar uur in loondienst hoef te werken om goed rond te kunnen komen. Maar soms denk ik dat ik misschien in een andere opleiding had moeten investeren. Ik weet nu eigenlijk pas wat ik echt heel erg leuk zou vinden namelijk.
Maar dan had me dat op persoonlijk vlak wellicht minder opgeleverd.

Ik ben vergeten op de vragen te reageren, het motiveerde mij in eerste instantie omdat ik een diploma wilde hebben en m'n zoon ging naar de basisschool wat sowieso een andere fase zou worden en dat haalde me over de streep de stap te zetten.
Financieel, ik heb moeten lenen maar dat vind ik nog niet zo erg. Ik was sowieso m'n baan kwijt voordat ik ging studeren dus inkomen opgeven heb ik niet gedaan.
Ik had geen moeite met tussen de jongeren te zitten. Denk dat ze gemiddeld 7 a 8 jaar jonger waren maar wel met dezelfde interesse in muziek dus. Dat maakt de hele opleiding ook erg leuk en bijzonder.
Het leren, en plannen, tijd maken om te studeren etc vond ik wel lastig. Ook omdat ik natuurlijk een huishouden met klein kind had en geen partner om op terug te vallen.


Kira, wat leuk om te lezen, dankjewel dat je het wil delen! Wat vervelend dat het je op professioneel vlak niet helemaal heeft gebracht wat je ervan gehoopt had, ik moet eerlijk zeggen dat dat is wat mij als tiener eigenlijk tegen heeft gehouden om voor een opleiding in de muziek te gaan, omdat ik bang was dat ik muziekles zou komen te geven en dat ik daar niet genoeg voldoening uit zou halen. Maar wat het je op persoonlijk vlak heeft opgeleverd is onbetaalbaar natuurlijk! Lijkt me trouwens heel bijzonder om daar allemaal te zitten met dezelfde passie!
Respect dat je het hebt gedaan met klein kind en zonder partner, dat lijkt me heel zwaar! Ik heb de support van mijn partner echt wel nodig, zonder hem zou het lastig worden om dit te doen.
Ik kan trouwens niet meer lenen want heb al een afgeronde WO opleiding, maar gelukkig mag ik wel gewoon normaal collegegeld betalen omdat dit mijn eerste opleiding in de zorg is.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 03 Mei 2022 07:22

Re: Weer (fulltime) terug naar school

Ik ben momenteel bezig met mijn master naast mijn 32-urige werkweek. Het is pittig, maar goed te doen. Ook omdat mijn vakken bijna volledig digitaal aangeboden worden sinds Corona, dus ik heb mijn college’s altijd ‘s avonds digitaal. Als ik een keer niet kan aanschuiven kan ik altijd later alles terugkijken, waardoor het heel goed in te delen is naast werk en gezin. Tot nu toe al mijn tentamens gehaald, dus ik ben blij 😄 ik vind het heel leuk om mijn kennis te verbreden en mezelf te ontwikkelen. Mijn werk is overigens ook wel heel flexibel op dit gebied dus dat scheelt wel. Zij betalen de opleiding ook, dus zij hebben er ook baat bij als ik slaag uiteindelijk natuurlijk.

♥♥
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4411

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 03 Mei 2022 08:08

Re: Weer (fulltime) terug naar school

Leuk om te lezen allemaal!

Banana, weet je niet al of je toegelaten bent tot de studie? Mijn leerlingen hebben 15 april te horen gekregen hoe ze zich door de diverse lotingen en toekatingstoetsen heen geslagen hebben. Maak je de eindexamens tegelijk met de reguliere leerlingen in het VO? Spannende tijd, ik ben ook altijd weer heel benieuwd hoe mijn leerlingen het doen (en hoe het examen van mijn vak is).

Ik ben ruim ruim 9 jaar geleden weer terug gaan studeren, ik ben de lerarenopleiding gaan doen. Daarnaast stond ik ook al voor de klas, een halve baan. Ik heb het studeren wel heel anders ervaren, het leren voor tentamens vond ik echt zwaar. Ik had het gevoel dat ik het als volwassene wel goed moest toen tegenover al die studentjes 😅 ik legde er denk ik voor mezelf aardig wat druk op. Ik heb zelfs nog bijles gehad voor twee vakken. Ik had toen nog geen kinderen, dat scheelde wel.
december 2016
juli 2019
<<

Banana

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 489

Geregistreerd: 05 Jul 2021 18:23

Bericht 03 Mei 2022 13:11

Re: Weer (fulltime) terug naar school

Elliott, goed bezig, succes met je studie! Fijn dat dat gewoon mogelijk is naast je werk :-) Klinkt ideaal.

Niekske, geef jij nou biologie of wiskunde? Ik dacht biologie maar zag in het andere topic wiskunde... Je hebt gelijk, 15 april is dé datum! Vanwege corona-gerelateerde beperkingen en zwangerschap vorig jaar heb ik mijn staatsexamens uitgesteld tot dit jaar, en daarmee de aanmelding voor de studie tot volgend jaar - je krijgt maar 1 kans, dus ik wil wel zeker weten dat ik er helemaal klaar voor ben :-) En niet stressen terwijl ik kan genieten van een kleine baby die maar 1x klein is :-) En ja, gewoon het reguliere eindexamen, dus bv volgende week vrijdag biologie! Leuk dat het voor jou ook een spannende tijd is, kan ik me overigens goed voorstellen!
Alleen maar goed dat je destijds je studie zo serieus genomen hebt, het is voor de meeste mensen toch een veel bewustere keuze om terug te gaan naar school, dan om gewoon door te studeren na de middelbare school. Knap dat je het gedaan hebt, en leuk dat je nu zoveel plezier beleeft aan je baan!
Vorige

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers