Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


41% van de zwaargewonde kinderen wordt mishandeld

<<

Anoniem327

Bericht 30 Apr 2022 16:24

41% van de zwaargewonde kinderen wordt mishandeld

Onderzoekers namen de dossiers van zwaargewonde kinderen in Nederland onder de loep en schrokken van de uitkomsten. Bij kleuters en nog jongere kinderen was in 41 procent van de gevallen sprake van geweld of verwaarlozing, zoals onoplettendheid.

Arts-onderzoeker kinderchirurgie Marie-Louise Loos dook samen met een team van experts in de dossiers van ernstig gewonde kinderen die in de periode tussen 2010 en 2015 bij alle elf traumacentra in Nederland waren binnengebracht. Wat blijkt: mishandeling en verwaarlozing worden in ziekenhuizen veel vaker gemist dan werd gedacht. Van de 342 kinderen onder de 5 jaar was in 41 procent van de gevallen sprake van kindermishandeling. Daarvan ging het in 10 procent om fysiek geweld en in 31 procent van de gevallen om verwaarlozing, zoals onoplettendheid of een onveilige omgeving. Over de hele groep kinderen tot 18 jaar gaat het om 11 procent, blijkt nadat 1623 dossiers opnieuw zijn uitgeplozen.

“We zijn geschrokken van de uitkomst,” zegt Loos, die 28 april bij de UvA promoveerde op dit onderzoek. “Een heel groot deel van de ziekenhuisopnames van kinderen is dus mogelijk te voorkomen.” Een indrukwekkende gedachte, zegt Loos, want slachtoffers van kindermishandeling, verbrandingen of bijna-verdrinkingen kunnen daar een leven lang last van hebben – fysiek en mentaal.
<<

Anoniem327

Bericht 30 Apr 2022 16:26

Re: 41% van de zwaargewonde kinderen wordt mishandeld

Ik schrok toen ik dit bericht vanochtend in het Parool las. Zoveel kinderen die worden mishandeld, of verwaarloosd. Herkennen jullie dit in jullie omgeving?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43708

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 30 Apr 2022 16:40

Re: 41% van de zwaargewonde kinderen wordt mishandeld

Nee.
Let's discover the world together.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3086

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:50

Bericht 30 Apr 2022 16:49

Re: 41% van de zwaargewonde kinderen wordt mishandeld

Nee gelukkig niet zeg.
<<

Anoniem327

Bericht 30 Apr 2022 16:53

Re: 41% van de zwaargewonde kinderen wordt mishandeld

Geen kinderen die in het ziekenhuis belanden? Ik ga door dit bericht ineens anders aankijken tegen een paar gevallen om ons heen waar de kinderen al enkele keren zijn opgenomen in het ziekenhuis.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 30 Apr 2022 17:15

Re: 41% van de zwaargewonde kinderen wordt mishandeld

Nee, gelukkig niet.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:47

Bericht 30 Apr 2022 19:12

Re: 41% van de zwaargewonde kinderen wordt mishandeld

Vanuit mijn werk gezien wel,ik ben ook wel geschoold in signaleren hierin. Bij mijn kinderen op school zijn er ook wel een aantal gezinnen die me een onderbuikgevoel geven (die zijn op elke school zeker gezien de percentages)

Ik schrok wel van de hoogte hiervan en ben ook wel benieuwd naar wat onder onveilige situaties en verwaarlozing/onoplettendheid valt aangezien een ongelukje soms in een klein hoekje zit en de kinderen waarmee ik werk soms zo enorm impulsief zijn dat je soms blij bent met engeltjes op de schouders van deze kinderen. Ook vind ik soms dat we te snel "voorzichtig" zijn wat ontdekkend spelen in de weg staat waardoor er uiteindelijk meer ongelukken gebeuren door motorische onervarenheid. Maar goed ik ga er vanuit dat zulke ongelukken hier niet onder vallen
Laatst gewijzigd door Bolus26 op 30 Apr 2022 19:16, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Hope

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1556

Geregistreerd: 28 Jun 2014 16:08

Bericht 30 Apr 2022 19:16

Re: 41% van de zwaargewonde kinderen wordt mishandeld

Ja, ik herken dit helaas. Niet met zwaargewonde kinderen in het ziekenhuis, maar wel een gezin waar de kinderen (en vrouw) mishandeld worden. We hebben al diverse keren bij instanties melding hier van gemaakt, maar daar is helaas niks mee gebeurd. Inmiddels zijn deze mensen verhuisd, ik weet dus niet hoe het nu is.
<<

Anoniem327

Bericht 30 Apr 2022 19:22

Re: 41% van de zwaargewonde kinderen wordt mishandeld

Bolus26 schreef:Vanuit mijn werk gezien wel,ik ben ook wel geschoold in signaleren hierin. Bij mijn kinderen op school zijn er ook wel een aantal gezinnen die me een onderbuikgevoel geven (die zijn op elke school zeker gezien de percentages)

Ik schrok wel van de hoogte hiervan en ben ook wel benieuwd naar wat onder onveilige situaties en verwaarlozing/onoplettendheid valt aangezien een ongelukje soms in een klein hoekje zit en de kinderen waarmee ik werk soms zo enorm impulsief zijn dat je soms blij bent met engeltjes op de schouders van deze kinderen. Ook vind ik soms dat we te snel "voorzichtig" zijn wat ontdekkend spelen in de weg staat waardoor er uiteindelijk meer ongelukken gebeuren door motorische onervarenheid. Maar goed ik ga er vanuit dat zulke ongelukken hier niet onder vallen

In elke klas zit denk ik wel zo'n kind dat mishandeld of verwaarloosd wordt, of niet?
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6229

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 30 Apr 2022 19:24

Re: 41% van de zwaargewonde kinderen wordt mishandeld

Het gemiddelde is wel 1 per klas aldus klokhuis. Ik ken helaas ook wat gevallen hiervan.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem327

Bericht 30 Apr 2022 19:31

Re: 41% van de zwaargewonde kinderen wordt mishandeld

Echt heftig als je erover nadenkt. Ik ken zo'n gezin, ze zijn liefdevol naar de kinderen, maar ik vind ze nalatig als het gaat om alertheid. Zo laten ze de kinderen heel vrij, naar mijn idee te vrij. Daar gebeuren dus geregeld ongelukken, of er is voor de zoveelste keer een kind vermist, die zwerft dan langs een drukke weg. Of er belandt er een in de sloot. Het lijkt alsof ze zich er niet druk over maken.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6229

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 30 Apr 2022 19:36

Re: 41% van de zwaargewonde kinderen wordt mishandeld

Sadie schreef:Echt heftig als je erover nadenkt. Ik ken zo'n gezin, ze zijn liefdevol naar de kinderen, maar ik vind ze nalatig als het gaat om alertheid. Zo laten ze de kinderen heel vrij, naar mijn idee te vrij. Daar gebeuren dus geregeld ongelukken, of er is voor de zoveelste keer een kind vermist, die zwerft dan langs een drukke weg. Of er belandt er een in de sloot. Het lijkt alsof ze zich er niet druk over maken.

Als je je zo druk maakt om hun veiligheid, waarom doe je dan geen Veilig Thuis melding?
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem327

Bericht 30 Apr 2022 19:38

Re: 41% van de zwaargewonde kinderen wordt mishandeld

Tom schreef:
Sadie schreef:Echt heftig als je erover nadenkt. Ik ken zo'n gezin, ze zijn liefdevol naar de kinderen, maar ik vind ze nalatig als het gaat om alertheid. Zo laten ze de kinderen heel vrij, naar mijn idee te vrij. Daar gebeuren dus geregeld ongelukken, of er is voor de zoveelste keer een kind vermist, die zwerft dan langs een drukke weg. Of er belandt er een in de sloot. Het lijkt alsof ze zich er niet druk over maken.

Als je je zo druk maakt om hun veiligheid, waarom doe je dan geen Veilig Thuis melding?

Omdat ik niet denk dat dit iets oplost. Het is nou niet zo dat Veilig Thuis goed bekend staat de laatste jaren.
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1028

Geregistreerd: 08 Dec 2013 13:23

Bericht 30 Apr 2022 20:07

Re: 41% van de zwaargewonde kinderen wordt mishandeld

Als je je zorgen maakt, kun je beter iets doen dan niets doen lijkt mij. De kinderen worden heus niet na 1 melding uit huis geplaatst, maar mochten er meer signalen zijn, kan jouw melding wel betekenen dat de kinderen in deze situatie beschermd worden. En bedenk je ook dat Veilig Thuis veel goede dingen doet.

Edit; dat Veilig Thuis goede dingen doet, hoef ik je blijkbaar niet te vertellen, gezien het topic over je nichtjes. Des te groter ook mijn verbazing hoe je in dit topic over Veilig Thuis spreekt. Je moet beter weten lijkt mij.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 30 Apr 2022 20:43

Re: 41% van de zwaargewonde kinderen wordt mishandeld

Hier in de buurt is er wel een Verwaarloosd meisje. Toen wij hier kwamen wonen was zij zo'n jaar of 2 en speelde toen al vaak alleen in de speeltuin.
Ik liet mijn kinderen daar toen nog niet alleen spelen.
Moeder gaat ook naar de winkel en roept dan ik ben weg doei. Kind zit dan gewoon nog in de speeltuin alleen.
Nu is ze 4 en ik zie haar ouders echt bijna nooit in de speeltuin. Ik laat mijn kinderen soms wel alleen, maar ben dan zelf in de achtertuin en hoor ze dan spelen. Kijk elk kwartier even hoe het gaat.

Dit betreft wel een speeltuin die geheel omringd is door huizen die er met de achtertuin aan grenzen en je kan er alleen via twee brandgangen komen.

Soms twijfelen wij wel of je hiervoor moet bellen. Al vind ik het zeker verwaarlozing. En zielig voor dat meisje.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9774

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 01 Mei 2022 08:27

Re: 41% van de zwaargewonde kinderen wordt mishandeld

Bolus26 schreef:Ik schrok wel van de hoogte hiervan en ben ook wel benieuwd naar wat onder onveilige situaties en verwaarlozing/onoplettendheid valt aangezien een ongelukje soms in een klein hoekje zit en de kinderen waarmee ik werk soms zo enorm impulsief zijn dat je soms blij bent met engeltjes op de schouders van deze kinderen. Ook vind ik soms dat we te snel "voorzichtig" zijn wat ontdekkend spelen in de weg staat waardoor er uiteindelijk meer ongelukken gebeuren door motorische onervarenheid. Maar goed ik ga er vanuit dat zulke ongelukken hier niet onder vallen


Precies hoe en wat ik denk.
<<

Kira

Lady-post-a-lot

Berichten: 1099

Geregistreerd: 30 Apr 2022 07:39

Bericht 01 Mei 2022 08:48

Re: 41% van de zwaargewonde kinderen wordt mishandeld

Ik woon in de stad waar kindermishandeling het meest voor komt (in Limburg). En ik ken wel wat kinderen hier in de wijk waar ik het niet vreemd van zou vinden als ze in die categorie vallen. Kinderen die van sochtends tot 'savonds op straat lopen met een zak chips en waar ook regelmatig politie aan de deur staat.
Heel erg triest.
Ook heb ik wel eens les gegeven aan een meisje waarbij ik meteen een onderbuikgevoelens had, dat heb ik ook uitgesproken naar de contactpersoon van de muziekschool en kort daarna kwam dat meisje niet meer naar de les.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 01 Mei 2022 08:56

Re: 41% van de zwaargewonde kinderen wordt mishandeld

Sadie schreef:
Tom schreef:Als je je zo druk maakt om hun veiligheid, waarom doe je dan geen Veilig Thuis melding?

Omdat ik niet denk dat dit iets oplost. Het is nou niet zo dat Veilig Thuis goed bekend staat de laatste jaren.

En niets doen en wegkijken lost het wel op?
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15967

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 01 Mei 2022 08:58

Re: 41% van de zwaargewonde kinderen wordt mishandeld

Sadie schreef:Geen kinderen die in het ziekenhuis belanden? Ik ga door dit bericht ineens anders aankijken tegen een paar gevallen om ons heen waar de kinderen al enkele keren zijn opgenomen in het ziekenhuis.

Ik heb tien jaar op de SEH gewerkt en zelfs daar is het zó moeilijk te herkennen.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 01 Mei 2022 09:03

Re: 41% van de zwaargewonde kinderen wordt mishandeld

Lady schreef:
Sadie schreef:Geen kinderen die in het ziekenhuis belanden? Ik ga door dit bericht ineens anders aankijken tegen een paar gevallen om ons heen waar de kinderen al enkele keren zijn opgenomen in het ziekenhuis.

Ik heb tien jaar op de SEH gewerkt en zelfs daar is het zó moeilijk te herkennen.

Hier ben ik het absoluut mee eens. De cijfers zijn: 1 op de 10 kinderen is slachtoffer van mishandeling, seksueel geweld, verwaarlozing of watvoor onrecht dan ook. 1 op de 10. Wij hebben een meldcode die we moeten handhaven bij 'vermoedens van'. Ik werk inmiddels bijna 20 jaar in de kinderopvang, ik heb serieus nog nooit een melding gedaan. 1 op de 10, kun je nagaan hoeveel we er in de loop der jaren waarschijnlijk gemist hebben.
<<

Barclay

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 348

Geregistreerd: 26 Jun 2021 23:46

Bericht 01 Mei 2022 10:04

Re: 41% van de zwaargewonde kinderen wordt mishandeld

Bolus26 schreef:Vanuit mijn werk gezien wel,ik ben ook wel geschoold in signaleren hierin. Bij mijn kinderen op school zijn er ook wel een aantal gezinnen die me een onderbuikgevoel geven (die zijn op elke school zeker gezien de percentages)

Ik schrok wel van de hoogte hiervan en ben ook wel benieuwd naar wat onder onveilige situaties en verwaarlozing/onoplettendheid valt aangezien een ongelukje soms in een klein hoekje zit en de kinderen waarmee ik werk soms zo enorm impulsief zijn dat je soms blij bent met engeltjes op de schouders van deze kinderen. Ook vind ik soms dat we te snel "voorzichtig" zijn wat ontdekkend spelen in de weg staat waardoor er uiteindelijk meer ongelukken gebeuren door motorische onervarenheid. Maar goed ik ga er vanuit dat zulke ongelukken hier niet onder vallen


Hier ben ik het ook wel mee eens. Ik werd bij de laatste controle van M. bij de de dokter ook een soort van gewaarschuwd dat er iedere leeftijd wel een aantal ongelukken kent die regelmatig voorkomen. Op de leeftijd van M. Is dat schijbaar oa vingers tussen deuren of kasten en valongelukken. Er werd dan ook specifiek gevraagd of we al traphekjes en beveiliging op stopcontacten en kastjes hadden. En ik heb echt wel het gevoel goed op te letten, maar gisteren klom en viel M. ook plotseling van zijn hobbelpaard terwijl ik er gewoon naast stond. Gelukkig was hij oke, maar zo zie je maar dat een ongelukje door onoplettendheid al kan gebeuren als je erbij bent maar 5 seconden de andere kant op kijkt.
2019 ons engeltje*
2021
2023
<<

Phileine1244

Kletskop

Berichten: 696

Geregistreerd: 01 Nov 2021 07:47

Bericht 01 Mei 2022 10:34

Re: 41% van de zwaargewonde kinderen wordt mishandeld

Ik weet er wel een paar inderdaad.
Ik ken een alleenstaande moeder die nogal van een borrel en een lijntje coke houdt. Ze haalt vreemde figuren in huis om mee te feesten, en haar dochter (ik denk dat ze nu een jaar of 10 is) zit daar gewoon tussen tot een uur of 12 snachts. De ochtend daarna natuurlijk te laat of niet op school. Ze zwerft ook sqvonds laat alleen over straat en zit wel eens met haar moeder in de kroeg. Heel sneu. Ik weet dat door haar familie en door school jeugdzorg meerdere malen is ingelicht, hoe dat verder gaat weet ik niet.

Ook ken ik een gezin waarbij de moeder mishandeld word door de vader waar de kinderen bij zijn.
Die kinderen lopen er ook altijd smoezelig bij met vieze gezichten en ongekamde haren enzo. Zij heeft al 2x in een blijf van mijn lijf huis gezeten maar gaat steeds terug.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15967

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 01 Mei 2022 13:06

Re: 41% van de zwaargewonde kinderen wordt mishandeld

Maple schreef:
Lady schreef:Ik heb tien jaar op de SEH gewerkt en zelfs daar is het zó moeilijk te herkennen.

Hier ben ik het absoluut mee eens. De cijfers zijn: 1 op de 10 kinderen is slachtoffer van mishandeling, seksueel geweld, verwaarlozing of watvoor onrecht dan ook. 1 op de 10. Wij hebben een meldcode die we moeten handhaven bij 'vermoedens van'. Ik werk inmiddels bijna 20 jaar in de kinderopvang, ik heb serieus nog nooit een melding gedaan. 1 op de 10, kun je nagaan hoeveel we er in de loop der jaren waarschijnlijk gemist hebben.

Precies dat. Ik had geen tijd om door te typen maar dit is waar het op neer komt. Ik wel veel meldingen gedaan bij suïcide pogingen door een van de ouders of door medicatie of drugs overdosis. Die meldingen waren nagenoeg altijd terecht. Maar echt een melding op verdenking fysieke kindermishandeling? Nooit gedaan. Hoeveel moet ik er wel niet gemist hebben, dat vind ik echt een heel naar idee.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15967

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 01 Mei 2022 13:08

Re: 41% van de zwaargewonde kinderen wordt mishandeld

Phileine1244 schreef:Ik weet er wel een paar inderdaad.
Ik ken een alleenstaande moeder die nogal van een borrel en een lijntje coke houdt. Ze haalt vreemde figuren in huis om mee te feesten, en haar dochter (ik denk dat ze nu een jaar of 10 is) zit daar gewoon tussen tot een uur of 12 snachts. De ochtend daarna natuurlijk te laat of niet op school. Ze zwerft ook sqvonds laat alleen over straat en zit wel eens met haar moeder in de kroeg. Heel sneu. Ik weet dat door haar familie en door school jeugdzorg meerdere malen is ingelicht, hoe dat verder gaat weet ik niet.

Ook ken ik een gezin waarbij de moeder mishandeld word door de vader waar de kinderen bij zijn.
Die kinderen lopen er ook altijd smoezelig bij met vieze gezichten en ongekamde haren enzo. Zij heeft al 2x in een blijf van mijn lijf huis gezeten maar gaat steeds terug.

Heb je in beide gevallen (anoniem) melding gedaan bij Veilig Thuis? Jij kunt het verschil maken. Zeker als er al meldingen liggen. Hoe meer meldingen, hoe meer kans op interventie.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 01 Mei 2022 13:17

Re: 41% van de zwaargewonde kinderen wordt mishandeld

Tabbie schreef:
Bolus26 schreef:Ik schrok wel van de hoogte hiervan en ben ook wel benieuwd naar wat onder onveilige situaties en verwaarlozing/onoplettendheid valt aangezien een ongelukje soms in een klein hoekje zit en de kinderen waarmee ik werk soms zo enorm impulsief zijn dat je soms blij bent met engeltjes op de schouders van deze kinderen. Ook vind ik soms dat we te snel "voorzichtig" zijn wat ontdekkend spelen in de weg staat waardoor er uiteindelijk meer ongelukken gebeuren door motorische onervarenheid. Maar goed ik ga er vanuit dat zulke ongelukken hier niet onder vallen


Precies hoe en wat ik denk.

Ik lees dus eigenlijk wel erin dat zulke dingen eronder vallen. Mijn zoon had vandaag een ongelukje door onoplettendheid van mij. Met iets meer pech had dat heel klote kunnen aflopen, nu hield hij er helemaal niks aan over. Maar ik moest wel aan topic denken.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers