Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Nav.. zomervakantie 5 weken?

<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 27 Apr 2022 18:35

Re: Nav.. zomervakantie 5 weken?

Tom schreef:Wat mij het meeste tegenstaat aan het plan (wat oa door AOb leden overigens weggestemd is), is dat er gezegd is dat scholen nooit meer zullen sluiten vanwege Corona, maar dit zou natuurlijk wel een verkapte variant zijn.

Dit inderdaad! En dan hebben ze drie weken vrij maar zitten ze weer opgesloten in huis zonder iets leuks te kunnen doen en zonder vakantie bso. Dat zie ik als verkapte lockdown en niet als vakantie. En als de situatie rondom Corona meevalt vind ik de winter gewoon ook een minder leuke periode voor een lange vakantie.

En de juf van mijn oudste ( had hij in groep 3 en nu in groep 4 weer), geeft altijd huiswerk mee in de vakantie, hamert er op dat ze moeten blijven lezen, de tafels oefenen ed en de zomervakantie is zoals Holly zegt een magische zomer waarbij echt niks hoeft. Even tussen twee leerjaren inzitten.

Daarnaast worden de vakanties dan alleen nog maar duurder in de zomer omdat iedereen dan in 5wkn weg wil ipv 6 wkn. En wordt het echt niet meer te doen om het te verdelen met collega’s en inderdaad voor gescheiden ouders.

Ik vind het heerlijk als de kinderen vakantie hebben, gezellig, relaxt en even geen broodtrommels vullen en op de klok letten. Die zes weken zijn ook altijd zo om, wij hebben drie weken vakantie, ze gaan een keer een paar dagen bij opa en oma logeren, twee weken ( 6dagen) naar de vakantie bso, leuke uitjes doen en gigantische watergevechten ed. Heerlijk voor de kinderen.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 27 Apr 2022 18:38

Re: Nav.. zomervakantie 5 weken?

Indigo schreef:
.namasté. schreef:Als ze de zomervakantie een weekje willen inkorten, ben ik vooral voorstander van een flexibel in te plannen weekje vrij.

Een flexibel in te plannen weekje is voor ouders heel fijn, maar op een school die de reguliere vakanties verder aanhoudt helaas niet te realiseren.


Vriendinnen van mij hebben hun kinderen op een school zitten waar ze alle studiedagen achter elkaar plakken en de kinderen dus buiten de schoolvakanties om een week vrij hebben. Wel de hele school tegelijk vrij, maar super fijn om even een weekje weg te kunnen buiten de dure schoolvakanties om. Zoiets zou ook kunnen, dat elke school zelf mag bepalen welke week alle kinderen vrij zijn, buiten de vaste vakanties om.

( en Corona technisch in de vroege herfst of het voorjaar)
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 27 Apr 2022 19:24

Re: Nav.. zomervakantie 5 weken?

minoessepoes schreef:En de juf van mijn oudste ( had hij in groep 3 en nu in groep 4 weer), geeft altijd huiswerk mee in de vakantie, hamert er op dat ze moeten blijven lezen, de tafels oefenen ed en de zomervakantie is zoals Holly zegt een magische zomer waarbij echt niks hoeft. Even tussen twee leerjaren inzitten.


Ja precies, doordat je tussen twee leerjaren in zit leent die periode zich ook beter voor een langere vakantie. Nog eens een vakantie van langer dan twee weken lijkt me juist helemaal niet zo goed. Huiswerk in de kerstvakantie lijkt me helemaal niks, maar dat ga je dan haast wel krijgen bij zo'n lange vakantie midden in het schooljaar.

En inderdaad wordt het gewoon een verkapte lockdown. En dus minder ruimte om Kerst op school te vieren. En minder zomervakantie. Ik snap dat ze plannen moeten maken voor als corona weer opvlamt naast alle andere wintervirussen, maar ik zie er dus echt geen voordeel in voor de kinderen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1934

Geregistreerd: 23 Apr 2015 09:55

Bericht 27 Apr 2022 19:35

Re: Nav.. zomervakantie 5 weken?

minoessepoes schreef:
Indigo schreef:Een flexibel in te plannen weekje is voor ouders heel fijn, maar op een school die de reguliere vakanties verder aanhoudt helaas niet te realiseren.

Vriendinnen van mij hebben hun kinderen op een school zitten waar ze alle studiedagen achter elkaar plakken en de kinderen dus buiten de schoolvakanties om een week vrij hebben. Wel de hele school tegelijk vrij, maar super fijn om even een weekje weg te kunnen buiten de dure schoolvakanties om. Zoiets zou ook kunnen, dat elke school zelf mag bepalen welke week alle kinderen vrij zijn, buiten de vaste vakanties om.
( en Corona technisch in de vroege herfst of het voorjaar)

Dat kan inderdaad wel als die week maar voor alle leerlingen op hetzelfde moment is. Dat mag ook gewoon, mits scholen daarvoor genoeg margedagen hebben opgebouwd. Er zijn scholen die dat momenteel al doen met de 2e week bij de meivakantie. Twee weken meivakantie is namelijk niet standaard. Het hangt er vanaf hoe lang de kinderen iedere dag naar school gaan hoeveel van die margedagen (studiedagen) er worden opgebouwd. Hoe meer uren op een dag, hoe meer margedagen. Deze dagen zijn voor leerkrachten geen vrije dagen, maar worden ingevuld met vergaderingen en cursussen. De dagen achter elkaar plakken als een week vrij is voor de leerkrachten wat dat betreft dan niet heel praktisch, maar voor ouders/kinderen wel erg fijn. Vandaar dat een flexibel weekje in te plannen door de ouders zelf daarom niet haalbaar is, omdat de studiedagen voor de leerkrachten dan allemaal komen te vervallen.
2011 2012 2017
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 27 Apr 2022 21:36

Re: Nav.. zomervakantie 5 weken?

Ik heb toch wel het idee dat de leerkrachten hier op de basisschool nu daadwerkelijk 2 weken vakantie hebben en geen studiedag.

Ik ben ook geen voorstander van een nog kortere zomervakantie, 6 weken vind ik al echt minimaal. En dan een week coronavakantie in December of Januari als alles dicht is, dank je feestelijk. 3 weken vind ik in het leerproces ook erg lang.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1934

Geregistreerd: 23 Apr 2015 09:55

Bericht 27 Apr 2022 21:42

Re: Nav.. zomervakantie 5 weken?

MrsMath schreef:Ik heb toch wel het idee dat de leerkrachten hier op de basisschool nu daadwerkelijk 2 weken vakantie hebben en geen studiedag.

'Officieel' mag dat niet, want leerkrachten zijn verplicht deze dagen te werken, het zijn immers margedagen. Ik weet dat er wel scholen zijn waar de leerkrachten dan deze week op maandag en dinsdag moeten terugkomen voor een studiedag, maar er zijn er ook genoeg scholen waar het inderdaad wel als twee weken vakantie wordt beschouwd voor leerkrachten.
2011 2012 2017
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 27 Apr 2022 21:57

Re: Nav.. zomervakantie 5 weken?

Is dat dan een verschil met het VO? Wij hebben wel echt vrij nu.

En ik vind het ook gek, bij mijn kinderen hebben ze een continurooster, elke dag van 8.25 tot 14.15 met 30 minuten pauze volgens mij.
Dan worden er op jaarbasis best veel uren gemaakt. Als de kinderen geen les hoeven hebben, waarom de leerkrachten dan wel naar school?
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 27 Apr 2022 21:58

Re: Nav.. zomervakantie 5 weken?

Bij ons zijn twee weken meivakantie ook echt twee weken meivakantie. We hebben wel eens gehad dat ze een hele week vrij had doordat er zoveel studiedagen achter elkaar waren geplakt (en dan ook nog Pinksteren in die week), maar dat was ook gewoon echt aangekondigd als studiedagen en niet als vakantie.

Ik denk dat het net is hoe je de vrije dagen verdeelt. Een andere school hier in de buurt heeft dan bijvoorbeeld weer twee weken voorjaarsvakantie. Weer een andere school misschien meer losse roostervrije dagen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1934

Geregistreerd: 23 Apr 2015 09:55

Bericht 27 Apr 2022 22:17

Re: Nav.. zomervakantie 5 weken?

De margedagen in het PO ontstaan doordat de kinderen meer uren naar school gaan dan wettelijk gezien nodig is, waardoor je dus een bepaald aantal uren/dagen 'te veel' opbouwt. In het PO zijn leerkrachten verplicht om op basis van hun normjaartaak een x-aantal uren te werken. Als je iedere dag een kwartier langer voor de groep staat les te geven dan nodig is, heb je per dag een kwartier minder voor de andere taken. Per dag werk je namelijk op papier 8 uren, ongeacht hoeveel uur je lesgeeft. Deze kwartieren bouw je op en ben je dan verplicht te werken op zo'n margedag, waarop de kinderen dan vrij hebben. Dan kun je tijd besteden aan je taken. Als de kinderen namelijk minder uren op een schooldag naar school zouden gaan, had je anders ook deze dag als leerkracht ook moeten werken. Door de schooltijden anders in te delen, krijgen leerkrachten op deze manier meer ruimte om bijv. scholing te volgen, te vergaderen of rapporten te schrijven op de margedagen. De verdeling taakuren en lesgebonden uren is dan anders.
2011 2012 2017
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1934

Geregistreerd: 23 Apr 2015 09:55

Bericht 27 Apr 2022 22:25

Re: Nav.. zomervakantie 5 weken?

Susan schreef:Bij ons zijn twee weken meivakantie ook echt twee weken meivakantie. We hebben wel eens gehad dat ze een hele week vrij had doordat er zoveel studiedagen achter elkaar waren geplakt (en dan ook nog Pinksteren in die week), maar dat was ook gewoon echt aangekondigd als studiedagen en niet als vakantie.

Ik denk dat het net is hoe je de vrije dagen verdeelt. Een andere school hier in de buurt heeft dan bijvoorbeeld weer twee weken voorjaarsvakantie. Weer een andere school misschien meer losse roostervrije dagen.

Als kinderen twee weken meivakantie of twee weken voorjaarsvakantie hebben of ergens anders een week vakantie, bestaat die extra week altijd uit opgebouwde margedagen. Meer dan 11 weken vakantie zijn er namelijk niet in het PO. De kinderen zijn dan vrij, maar officieel gezien zijn die margedagen dan werkdagen voor de leerkrachten. Of scholen zich daar ook daadwerkelijk aan houden is aan hen.
2011 2012 2017
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 28 Apr 2022 07:48

Re: Nav.. zomervakantie 5 weken?

Indigo schreef:De margedagen in het PO ontstaan doordat de kinderen meer uren naar school gaan dan wettelijk gezien nodig is, waardoor je dus een bepaald aantal uren/dagen 'te veel' opbouwt. In het PO zijn leerkrachten verplicht om op basis van hun normjaartaak een x-aantal uren te werken. Als je iedere dag een kwartier langer voor de groep staat les te geven dan nodig is, heb je per dag een kwartier minder voor de andere taken. Per dag werk je namelijk op papier 8 uren, ongeacht hoeveel uur je lesgeeft. Deze kwartieren bouw je op en ben je dan verplicht te werken op zo'n margedag, waarop de kinderen dan vrij hebben. Dan kun je tijd besteden aan je taken. Als de kinderen namelijk minder uren op een schooldag naar school zouden gaan, had je anders ook deze dag als leerkracht ook moeten werken. Door de schooltijden anders in te delen, krijgen leerkrachten op deze manier meer ruimte om bijv. scholing te volgen, te vergaderen of rapporten te schrijven op de margedagen. De verdeling taakuren en lesgebonden uren is dan anders.


Dank je. Ik had echt geen idee.
Aangezien ik de leerkracht van N meestal nog tot 17.30 op school zie gun ik ze deze week vakantie in elk geval van harte.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 28 Apr 2022 08:20

Re: Nav.. zomervakantie 5 weken?

Ik ben ook geen voorstander. Ik weet nog dat er een tijd was dat wij in het VO zeven weken zomervakantie hadden 😃 dus daar is al een week vanaf, van de rest mogen ze afblijven.

Langere kerstvakantie zie ik niet zitten. Als het vanwege corona is, zul je zien dat alles dicht is en je nergens heen kan. Dat was afgelopen jaar ook geen succes, de kinderen hadden het helemaal gehad. En ik ook!

Misschien kort door de bocht, maar als ze de scholen niet meer willen sluiten vanwege corona, dan kunnen ze de scholen toch gewoon open houden? Ja dat is een risico, maar dan laat je docenten tegen die tijd booster nummer zoveel halen. Kwetsbaren en ouderen hebben sowieso al een extra booster kunnen halen. En zelfs schoolgaande kinderen hebben de keuze gehad om zich te laten vaccineren. Ik denk dat heel veel mensen die betrokken zijn bij onderwijs bereid zijn om de risico's te nemen, omdat een zoveelste schoolsluiting meer kwaad kan doen dan corona.

Dit voorstel valt in mijn ogen in elk geval niet onder 'leven MET corona', maar alsnog kijken naar een vorm van lockdown en dat wil ik absoluut niet meer.
december 2016
juli 2019
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers