Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoe leer ik dit af (praten)?

<<

Anoniem25

Bericht 05 Dec 2013 18:06

Hoe leer ik dit af (praten)?

Een paar weken lang sprak Luuk de laatste letters van woorden niet goed uit. Ik zei het dan nogmaals en accentueerde de laatste letter. Dus bijvoorbeeld 'kaasss'. Nu zegt hij alle woorden met een dubbele laatste letter :laughcry: Dus hij zegt bijvoorbeeld 'kaas-s' en 'paard-d'
Gaat dit vanzelf over als ik hier even geen aandacht aan besteed? Het klinkt echt een beetje stom, maar ik vrees dat het mijn eigen schuld is.
<<

Anoniem75

Bericht 05 Dec 2013 18:09

Re: Hoe leer ik dit af (praten)?

Hier is het vanzelf overgegaan. Hij had het alleen bij het woordje waarom. Dan kreeg je wa-wa-wa-wa-waarom. En dat woordje gebruikt een 3-jarige peuter heel erg veel :laughcry: Heel soms gebeurd het nog wel eens maar dan corrigeer ik hem en zeg tegen hem dat hij normaal moest praten.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 05 Dec 2013 18:42

Re: Hoe leer ik dit af (praten)?

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom jullie je kindjes zo corrigeren? Als je gewoon het goede voorbeeld geeft dan leren ze het toch vanzelf wel goed? Volgens mij horen dingen als stotteren en letters niet goed uitspreken er gewoon bij, daar hoef je een kind niet voor te 'straffen' door het te corrigeren. Het gewoon goed voordoen lijkt me meer dan voldoende.

Ik zou daar dus geen aandacht aan besteden en als jouw kind zegt: "mama, kijk een paard-d" of iets dergelijks dan zeg jij gewoon: "Oh wat een mooi paard!" of "Wat leuk zie jij een paard?". Dan hoort hij vanzelf wel hoe het wel moet zonder dat jij hem verteld dat wat hij doet niet goed is. Hij is gewoon aan het leren.
<<

Anoniem124

Bericht 05 Dec 2013 18:45

Re: Hoe leer ik dit af (praten)?

Ja precies wat pompoen zegt is het beste. Zegt mevrouw de logo herself. Dus zeg maar een echo vormen van je kind maar dan de juiste.
<<

Anoniem25

Bericht 05 Dec 2013 18:47

Re: Hoe leer ik dit af (praten)?

Nou pompoen, het was behoorlijk lastig toen hij zowel klaar, chocola, als mijn zusje annika, 'ka' noemde. Dan zeg ik het gewoon duidelijk nog eens voor en probeert hij het na te zeggen. Hij wordt heus niet gestraft als hij iets verkeerd zegt. Nu is het alleen dus een 'probleem' dat hij denkt dat hij het te duidelijk moet zeggen...
<<

Annemie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1380

Geregistreerd: 03 Sep 2013 17:01

Woonplaats: Achterhoek

Bericht 05 Dec 2013 18:56

Re: Hoe leer ik dit af (praten)?

Dat heeft mijn zoontje ook een maandje gehad, nu doet hij het niet meer.
Zoon: 26-06-2010
Zoon: 25-08-2013
<<

Anoniem272

Bericht 05 Dec 2013 19:04

Re: Hoe leer ik dit af (praten)?

Haha ik moest wel even lachen om de titel van je topic. Ik vraag me dat ook wel eens af :angel:
<<

Anoniem25

Bericht 05 Dec 2013 19:37

Re: Hoe leer ik dit af (praten)?

M-Train schreef:Ja precies wat pompoen zegt is het beste. Zegt mevrouw de logo herself. Dus zeg maar een echo vormen van je kind maar dan de juiste.

Dus als hij zegt 'kaas-s', dan zeg ik bijvoorbeeld 'ja, lekker he, kaas?'.
Ik ben het eigenlijk gaan doen omdat mijn ouders en anderen in de omgeving in zijn taaltje gingen mee praten; 'wil je een lekker ka 'tje?' of 'geef maar aan tante ka'. Dan ging ik extra duidelijk het juiste woord zeggen omdat ik het irritant vond, maar ik zal erop gaan letten dan ik niet overdreven duidelijk ga articuleren ;)

Filoria: :lol:
<<

Anoniem272

Bericht 05 Dec 2013 20:16

Re: Hoe leer ik dit af (praten)?

Annemie schreef:Dat heeft mijn zoontje ook een maandje gehad, nu doet hij het niet meer.

En dan ook deze reactie erbij :P
<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:32

Bericht 05 Dec 2013 20:30

Re: Hoe leer ik dit af (praten)?

M-Train schreef:Ja precies wat pompoen zegt is het beste. Zegt mevrouw de logo herself. Dus zeg maar een echo vormen van je kind maar dan de juiste.


Dit dus. Zo leren wij het ook op logopedie.

Maar hij is nog geen twee, geef hem de tijd om te leren. Laat hem lekker nog één woord hebben voor meerdere woorden. Natuurlijk is er niks mis mee hem op bovenstaande manier te herhalen, zolang jij het op de juiste manier blijft doen, neemt hij het vanzelf op de juiste manier over.

Die laatste letter herhalen zal hij ook vanzelf weer mee stoppen. J. heeft het juist met de eerste letters van woorden. Dan zegt ze bijvoorbeeld Mmm-ickey waar ze Mickey bedoelt of Ffffff-iets waar ze fiets bedoelt. Hoe meer ze een bepaald woord gebruikt, hoe meer het een automatisme wordt het woord goed te zeggen.
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 05 Dec 2013 22:27

Re: Hoe leer ik dit af (praten)?

Ik denk alleen maar: wow, hij kan al die woorden uberhaupt al zeggen :laughcry:

maar inderdaad, goed terug zeggen.
Juf, ik heb lekker gezwemt!
Wat leuk, met wie heb je gezwommen?

enz.
<<

Anoniem331

Bericht 05 Dec 2013 22:33

Re: Hoe leer ik dit af (praten)?

Jonge leeftijd nog, kan nog alle kanten op toch?

Hier een bijna 5 jarige die de sch niet zegt. Dus ze heeft skoenen. Gaat naar skool en zing altijd 'denk dan eens aan al die skaapjes' Lekker boers zeg maar!
Laatst gewijzigd door Anoniem331 op 05 Dec 2013 23:30, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem123

Bericht 05 Dec 2013 22:42

Re: Hoe leer ik dit af (praten)?

Gaat vanzelf weer over als je gewoon normaal praat tegen hem.

Wij proberen ook gewoon te praten, maar sommige woorden herhaal ik dan nog een keer.

Soms vind ik het wel raar wat ze oppikken. Hij zegt nog steeds geen mama (ja als hij huilt) maar baba, maar hij zegt al wel kakker, lekker, politie, tatutatatu, appel, zijn achternaam etc.
<<

Anoniem25

Bericht 05 Dec 2013 22:56

Re: Hoe leer ik dit af (praten)?

Luuk zegt ineens steeds 'mam', klinkt ook echt niet uit zo'n klein ventje
<<

Anoniem75

Bericht 05 Dec 2013 23:27

Re: Hoe leer ik dit af (praten)?

Pompoen schreef:Ik snap eerlijk gezegd niet waarom jullie je kindjes zo corrigeren? Als je gewoon het goede voorbeeld geeft dan leren ze het toch vanzelf wel goed? Volgens mij horen dingen als stotteren en letters niet goed uitspreken er gewoon bij, daar hoef je een kind niet voor te 'straffen' door het te corrigeren. Het gewoon goed voordoen lijkt me meer dan voldoende.


In mijn geval was het gewoon ontzettend irritant. Hij deed het ook gewoon expres met zo'n ondeugend gezicht erbij. En als je heb 30 per dag en 7 dagen per week en weken aan een stuk hoorde zeggen nja dat was gewoon irritant. En soms was het niet drie keer een wa voor de waarom maar meneer gooide er soms wel 15 keer wa voor laughcry:

Verder zegt hij ook lullie ipv jullie en renegen ipv regenen maar daar kan hij niks aan doen dan. Dat lullie komt wel goed en renegen 'oefen' ik wel eens ooit met hem.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers