Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Onzeker met nieuwe contacten

<<

Anoniem7

Bericht 05 Dec 2013 00:22

Onzeker met nieuwe contacten

Oh, ik heb zo'n verschrikkelijk harde schop onder m'n kont nodig, ik zit me volgens mij verschrikkelijk druk te maken om dingen die ik gewoon op z'n beloop zou moeten laten gaan.
Ik ben heel onzeker in het aangaan en 'opstarten' van nieuwe contacten. Als het allemaal eenmaal loopt en ik weet wat ik aan de ander heb is er helemaal niets aan de hand, maar de opbouwende fase vind ik zo moeilijk en ik weet mezelf dan geregeld geen houding te geven. Toen ik eerder dit jaar van groep switchte, andere collega's, veranderde ik van een uitbundig persoon op m'n oude groep naar een stil en teruggetrokken persoon op m'n nieuwe groep. M'n mening laten gelden vind ik bijvoorbeeld moeilijk, ik praat liever met de rest mee. Ik ben nu een halfjaar op die groep werkzaam en eigenlijk kan ik pas sinds mijn vakantie afgelopen november zeggen dat ik geaard ben en ik mezelf als volwaardig persoon mee zie werken.

Maar ook in vriendschappen. Een tijdje terug heb ik iemand leren kennen met wie het best leuk klikt en eigenlijk hebben we vrij regelmatig contact. Paar keer per week een appje, eens in de week/twee weken gezellig bijkletsen. Gewoon leuk. Maar toch ben en blijf ik onzeker. Ben ik wel gezellig genoeg, als een whatsappgesprek ineens stilvalt, heb ik iets verkeerds gezegd, etc etc. Moet ik niet teveel initiatief tonen, kom ik anders niet te opdringerig over (en dus hou ik me dan maar gewoon stil, nee, handig :laughcry: ). Ik vind het gewoon heel lastig. Wat bij een ander waarschijnlijk vanzelf gaat, daar denk ik honderd keer over na. Ik vind het gewoon sowieso weer erg fijn om zo'n vriendschappelijk contact te hebben, dat ik gewoon bang ben het te verpesten en dat ik het straks weer kwijt ben. Maar misschien verpest ik het ook wel gewoon door zo onzeker te zijn, wat helemaal nergens voor nodig is. Want op sommige momenten lukt dat rationeel kijken wel, maar vaak denk ik ook te moeilijk. Ik moet denk ik ook wel een beetje wennen aan de manier van contact. Voorheen met vriendinnen had ik wel dagelijks contact, maar nu dus niet. Eigenlijk vind ik dat ook helemaal niet zo nodig, maar wanneer besluit je dan wel iets van je te laten horen en wanneer niet. Ze heeft ook een gezin, druk gezinsleven, haar leven dus anders ingedeeld dan ik en ook daar probeer ik wel rekening mee te houden.
Ze weet trouwens wel van mijn onzekerheden af en probeert daar op haar beurt weer rekening mee te houden, gelukkig niet door dagelijks te whatsappen, maar wel door even te benadrukken dat het écht wel oké zit of een app-gesprekje af te sluiten met 'tot maandag :wink:', om aan te geven dat ze de afspraak heus niet vergeten is.

Het gekke is dat ik dit eigenlijk pas sinds kort heb. Of nouja, ik heb het altijd al wel gehad, maar nu is het zo heftig dat ik geregeld moet lachen om m'n eigen onzekerheid. Doe niet zo raar, denk ik dan. In de relatie met m'n vriend heb ik het ook, al wordt dat nu echt minder. Mag ook wel natuurlijk, maar zelfs nu ervaar ik het nog op sommige punten. Gelukkig weet ook hij er goed mee om te gaan en stelt hij me gewoon gerust en zet me af en toe gewoon weer even met beide benen op de grond.

Herkenbaar?

Niet quoten, en ik denk dat ik dit topic niet laat staan, en hem over een paar dagen verwijder.
<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2520

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:42

Bericht 05 Dec 2013 01:00

Re: Onzeker met nieuwe contacten

Voor mij herkenbaar. Ik ben ook heel onzeker over mijzelf. Wij zijn eigenlijk vriendloos maar nu wel met een stel contact aan het opbouwen maar dat vind ik wel moeilijk. Inderdaad of ik wel leuk genoeg ben, of dat ze het alleen om mijn man doen. Etc. Zou zoveel makkelijker zijn als ik wat minder onzeker zou zijn.
<<

Anoniem27

Bericht 05 Dec 2013 11:59

Re: Onzeker met nieuwe contacten

Herken het wel van een paar jaar terug. Maar denk ook dat ieder mens weleens onzeker is in vriendschappen. Het houdt je ook wel scherp, dat je mensen om je heen niet laat verslonzen. Is een assertiviteitstraining niet wat voor jou?

Even van Wikipedia gehaald:

Communiceren in de volgorde van luisteren, interpreteren, samenvatten, antwoorden (afgekort als LISA)
Kritiek uiten in de volgorde van "ik constateer probleem", "dit doet het met mij", "verzoek tot oplossen doen", "opdat probleem wordt opgelost". Voorbeeld: "Buurman, uw radio staat erg luid en ik kan daardoor niet slapen. Kunt u deze ook zachter zetten zodat ik rustig verder kan slapen?"
Duidelijk formuleren van eigen wensen
Voor jezelf spreken, niet zeggen wat een ander wil horen maar je eigen mening durven te geven
Emoties durven te uiten
Complimenten kunnen geven
Complimenten kunnen ontvangen
Verzoeken kunnen weigeren

Het komt over alsof het je behoorlijk belemmert in je contacten. Het volgen van een training en oefenen met opdrachten kan je meer zelfvertrouwen opleveren.
<<

Anoniem100

Bericht 05 Dec 2013 17:45

Re: Onzeker met nieuwe contacten

Lieve Maple,

Allereerst wil ik je even zeggen dat ik je hier vaak een stuk minder onzeker vind overkomen in reacties in topics van anderen dan je soms beschrijft. Verschil maakt wel dat dit het forum is en niet heel persoonlijk contact zoals (nieuwe) vrienden/familie/collega's. Volgens mij ben je juist een hele gezellige meid die eigenlijk heel goed weet wat ze wil en bedoelt!

Ik herken het zelf ook wel een beetje, heb het nu ook op m'n werk. Ben er pas een maand, ken collega's natuurlijk nog niet zo goed en weet dus ook nog niet altijd goed wat te zeggen en/of mijn mening te geven. Toch, als ik het gevoel heb dat de ander openstaat voor mij, ontdooi ik vrij snel en stel ik mezelf ook open. Dat is soms best moeilijk en "eng".

Echt tips heb ik niet voor je, alleen een knuff omdat je er toch wel mee zit! :hug:
<<

Anoniem309

Bericht 05 Dec 2013 17:56

Re: Onzeker met nieuwe contacten

Ik herken dat ook wel. Zelf vind ik het heel lastig om mezelf te laten zien bij mensen die ik net ken. Dat komt bij mij vooral omdat er een aantal keer raar werd gereageerd als ik iets over mezelf vertelde. Ik merk dat ik daardoor heel erg gesloten ben en oplet met wat ik over mezelf vertel. Meestal wanneer ik mensen wat langer ken laat ik ook meer over mezelf los waardoor het meestal wel een stuk beter gaat.
<<

Anoniem38

Bericht 05 Dec 2013 22:02

Re: Onzeker met nieuwe contacten

Het hele verhaal over je vriendschap herien ik helemaal! En ik ben heel blij dat ik dus niet de enige ben :yes:
<<

Nyx

Bericht 05 Dec 2013 22:19

Re: Onzeker met nieuwe contacten

Kan het bij jou groeien, Maple?

Zelf ben ik erg onzeker geweest in contact met anderen. Vooral als iemand vriendschap met mij wilde sluiten, dan dacht ik "Nou, eerst maar eens zien en dan geloven". Dat zorgde ik ervoor dat ik nooit iets uit mezelf voorstelde en nooit interesse toonde in een ander, dingen die wel in mij opkwamen maar die ik niet durfde. Altijd bang dat ik te aanwezig was en dat ze me op een gegeven moment toch zat werden.

Sinds een jaar heb ik een goede vriendin. In het begin kwam alle contact van haar uit, nu durf ik haar gewoon te benaderen als ik zin heb om te praten of om iets te ondernemen. Zij vind alleen dat ik nog te weinig laat horen, haha. Door haar word ik ook zekerder over mezelf. Ze verteld me zo vaak dat ik lief en goed voor haar ben altijd voor haar klaarsta. Dat doet me goed en sterkt me ze zeker in het contact met anderen. Dacht ik eerst dat als ik zou verdwijnen niemand me zou missen, inmiddels weet ik gelukkig beter. Maar het heeft wel moeten groeien voor ik volledig vertrouwen had in mezelf en een ander.
<<

Anoniem7

Bericht 05 Dec 2013 22:37

Re: Onzeker met nieuwe contacten

Nyx, wat bedoel je precies met groeien?

Fijn dat jullie het herkennen. Ik vind het vooral zo vervelend dat ik over alles té moeilijk nadenk en té veel voor anderen invul. Oh, ze reageert niet dus ik heb vast iets verkeerds gezegd, dat soort dingen. Rationeel gezien weet ik gewoon ook dat het nergens op slaat. Maar nu nog die knop zien te vinden omdat onzekere gevoel om te schakelen.

Een assertiviteitstraining zou zeker wat zijn. Ik ga dit begin januari ook neerleggen bij de psycholoog.
<<

Anoniem38

Bericht 05 Dec 2013 22:39

Re: Onzeker met nieuwe contacten

Ik heb laatst iets gepost over RET. Dat zou ook iets voor je kunnen zijn.
<<

Nyx

Bericht 05 Dec 2013 22:51

Re: Onzeker met nieuwe contacten

Het groeien in het contact en dus ook groeien in vertrouwen? Dat je naarmate de tijd vordert je zekerder wordt over de vriendschap, dat het wantrouwen (gebrek aan vertrouwen) verdwijnt en jij jezelf steeds meer kunt zijn? Dat een vriendschap dan fijn wordt i.p.v. iets waar je bang voor moet zijn om kwijt te raken?
<<

Anoniem7

Bericht 05 Dec 2013 22:56

Re: Onzeker met nieuwe contacten

Oh, ja, dat vertrouwen moet sowieso groeien. Maar het is wel absurd hoe onzeker ik ben tot het moment dat ik voor mezelf die omschakeling heb kunnen maken en me realiseer dat het allemaal echt wel oké zit.
<<

Nyx

Bericht 05 Dec 2013 23:07

Re: Onzeker met nieuwe contacten

Ja, dat herken ik wel. Ik heb het dus ook met een vriendin gehad. We gingen samen naar de kroeg en vervolgens hoorde ik niets meer van haar. In mijn hoofd dacht ik aan alles wat slecht was. Achteraf bleek dat ze had verwacht dat ik weleens langs zou komen voor koffie. Bij de tweede keer kroeg 'drong' ze zich aan me op en het komt ook door haar inzet dat ik nu niet eens meer weet waarom ik toch zo onzeker was over het contact. Het ging dit keer heel veel sneller dan bij de meeste vriendschappen. Ik ben blij dat ze zich 'opdrong', anders was het misschien na het bezoek in de kroeg weer op een dood spoor komen te zitten. En dat puur uit onzekerheid. Onzekerheid is maar een dom iets.

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers