Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Arbeidsvoorwaarden

<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 12:00

Bericht 06 Apr 2022 15:14

Arbeidsvoorwaarden

Binnenkort heb ik een gesprek waarin in ga onderhandelen over mijn arbeidsvoorwaarden. Uit een mail die niet voor mij bestemd was maar die ik wel heb gelezen kan ik opmaken dat ik er aardig goed voorsta. Mijn werkgever is bang dat ik ga vertrekken terwijl ze mij op dit moment harder nodig hebben dan ooit.
Een goede uitgangspositie dus en ik wil het gesprek dan ook goed voorbereid ingaan.
Ik moet op gesprek komen bij de directie en zij hebben zelf al aangegeven (in die mail dus die ik niet had mogen lezen) dat onder andere mijn arbeidsvoorwaarden en een bonussysteem worden besproken.

Nu probeer ik helder voor ogen te krijgen wat ik wil en verder te kijken dan alleen loonsverhoging. Zouden jullie eens met mij mee willen denken? Wat zijn nou echt prettige arbeidsvoorwaarden die jullie hebben bijvoorbeeld?
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11407

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 06 Apr 2022 16:04

Re: Arbeidsvoorwaarden

Ik heb nog nooit zo'n gesprek gehad. Maar ik wil wel meedenken wat items kunnen zijn:
- Scholing en kosten daarvoor, of in werktijd
- Extra vakantiedagen
- Salaris verhoging
- 13e maand
- Bonus bij heel goed je werk doen (geen idee wat je doet overigens), zoveel omzet haalt oid
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 06 Apr 2022 16:44

Re: Arbeidsvoorwaarden

Val je niet onder een cao?

Volgens mij mag een werkgever niet bijv een medewerker wel een 13e maand geven en een ander niet. Zelfde met vakantiedagen. Die liggen gewoon vast.

Een eenmalige bonus kan wel. Je zou bijv als je met een project bezig bent en dit goed afrond/of bij een bepaalde hoeveelheid nieuwe klanten/omzet een eenmalige bonus kunnen afspreken. Naast een loonsverhoging als ze al zo tevreden met je zijn.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 06 Apr 2022 16:59

Re: Arbeidsvoorwaarden

Nee hoor Fred, je kunt prima over vakantiedagen onderhandelen. Dat hoeft niet voor iedereen hetzelfde te zijn.

Je kunt ook denken aan je reiskostenvergoeding/leaseauto, wellbeing budget, werktijden, vakantiedagen, vakantiegeld, bonus, onkostenvergoeding, telefoon, telefoonabonnement, opleiding, zorgverzekering, hoogte van je pensioenbijdrage, aandelenregeling (als beursgenoteerd natuurlijk), fietsplan, sportabonnement. You name it.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11578

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 06 Apr 2022 17:12

Re: Arbeidsvoorwaarden

Fred schreef:Val je niet onder een cao?

Volgens mij mag een werkgever niet bijv een medewerker wel een 13e maand geven en een ander niet. Zelfde met vakantiedagen. Die liggen gewoon vast.

Een eenmalige bonus kan wel. Je zou bijv als je met een project bezig bent en dit goed afrond/of bij een bepaalde hoeveelheid nieuwe klanten/omzet een eenmalige bonus kunnen afspreken. Naast een loonsverhoging als ze al zo tevreden met je zijn.


Dit mag gewoon. De wet is de absolute ondergrens, de cao is de ondergrens van de sector en daarboven kun je onderhandelen.
Mijn werkgever heeft bijvoorbeeld besloten om alle zorgfuncties 1 schaal hoger dan landelijk gezien standaard is in te schalen. In ons geval wel gelijk voor iedereen, maar onderhandelen kan.

Ontopic je zou ook nog kunnen denken aan privé gebruik van telefoon. Verder veel wat harri zegt.
2015 💙
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 12:00

Bericht 06 Apr 2022 17:26

Re: Arbeidsvoorwaarden

Dank voor jullie antwoorden.
Wat is een wellbeing budget, Harri? Zorgverzekering kan je dus ook via je werkgever laten lopen? Dat klinkt wel interessant. En betreft pensioenbijdrage, wat kan je daar precies mee?

Ik heb al een leaseauto, telefoonvergoeding, iPad en laptop van de zaak. Ik dacht zelf inderdaad aan meer vakantiedagen. Mijn vriend -die in de zelfde positie zit- denkt alleen aan salaris terwijl ik mijn vrije tijd tegenwoordig ook erg waardevol vind. Daarnaast wil ik mijn overuren uitbetaald hebben tegen 150% en heldere afspraken maken over declaraties. Nu mag ik bijvoorbeeld stomerijkosten voor mijn kleding (ik werk in pak) of mijn schoenen niet declareren en dat wil ik uiteraard wel.

Oh ik werk trouwens als eventmanager en val onder cao horeca
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 06 Apr 2022 19:11

Re: Arbeidsvoorwaarden

Wellbeing budget is bij sommige werkgevers een budget dat je uit mag geven aan je raadt het al: welzijn. Dat kan je sportabonnement zijn maar ook mindfulness training, massages etc.

Als je pensioen opbouwt via je werkgever betaal je vaak een percentage van je salaris aan eigen bijdrage voor de pensioenpremie, het verschilt per werkgever hoeveel dat is. Je kunt daar over onderhandelen dus stel je betaalt nu 5% dat je zegt ik wil maar 1% zelf betalen.
<<

Anoniem327

Bericht 06 Apr 2022 20:00

Re: Arbeidsvoorwaarden

Al die extraatjes zijn leuk, maar ik zou toch in de eerste plaats onderhandelen over je salaris. Je kunt echt een hoop meer vragen nu ivm het personeelstekort en de inflatie.
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 12:00

Bericht 06 Apr 2022 20:14

Re: Arbeidsvoorwaarden

Sadie schreef:Al die extraatjes zijn leuk, maar ik zou toch in de eerste plaats onderhandelen over je salaris. Je kunt echt een hoop meer vragen nu ivm het personeelstekort en de inflatie.


Dat ga ik ook zeker doen! Doe ik sowieso ook altijd bij m’n halfjaarlijkse functioneringsgesprek maar nu weet ik dat er nog wel meer te halen valt en dan is bijvoorbeeld mijn vrije tijd in de vorm van meer vakantiedagen me ook zeer waardevol.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 13 Apr 2022 15:38

Re: Arbeidsvoorwaarden

Heb je het gesprek al gehad Toet? Hoe ging het?
<<

Archie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 363

Geregistreerd: 28 Sep 2020 11:49

Bericht 13 Apr 2022 16:07

Re: Arbeidsvoorwaarden

Succes Toet!

Lekker wel dat je te weten bent gekomen hoe je werkgever je ziet ;) Leuk mailtje haha
11.21
10.23
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 13 Apr 2022 16:32

Re: Arbeidsvoorwaarden

Alle bovengenoemde dingen.

Maar aangezien je in de horeca werkt nog wat kleine aanvulling. Kijk eens naar je pensioen en of een aanvullend pensioen niet wenselijk is en kijk ook naar het nabestaandenpensioen, dat is in de horeca vaak niet goed geregeld.
Ik weet niet of je bedrijfskleding draagt in die functie of je eigen pak. Je zou kunnen kijken naar een representatie vergoeding waar je het pak en de schoenen van kan aanschaffen en ook de stomerijkosten ed van kan betalen.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1385

Geregistreerd: 11 Sep 2013 13:24

Bericht 13 Apr 2022 18:38

Re: Arbeidsvoorwaarden

Zeker als je een tijdje bij werkgever werkt, is het mooi dat je ruimte hebt om je eigen keuzes te maken: in veel cao's spreken we tegenwoordig een cafetariamodel af: je krijgt een bedrag in geld, waarvoor je zelf kunt kiezen of je het in geld wilt hebben, dagen van wilt kopen, wilt investeren in je pensioen, noem maar op. Het geeft je een eigen keuze om te zien wat je er mee wilt doen. Maar het topic is al oud, wellicht heb je al lang en breed onderhandeld :)
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 12:00

Bericht 13 Apr 2022 21:57

Re: Arbeidsvoorwaarden

Nee hoor het gesprek heeft nog niet plaatsgevonden dus tips zijn nog steeds welkom! Ik hoop volgende week of de week erna. Ze willen het combineren met een diner dus niet zo makkelijk te plannen met alle drukke agenda’s.

Goede tip Minoes, ik ga me echt eens even inlezen in m’n pensioen inderdaad.

Kerel, dit ken ik nog niet. Kun je dan per jaar kiezen waar je dit budget aan uit wil geven of kies je dat eenmalig?
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 12:00

Bericht 13 Apr 2022 21:57

Re: Arbeidsvoorwaarden

Archie schreef:Succes Toet!

Lekker wel dat je te weten bent gekomen hoe je werkgever je ziet ;) Leuk mailtje haha



Ja hilarisch. Mijn leidinggevende heeft het me laten lezen 😅👌🏻
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2088

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 13 Apr 2022 22:23

Re: Arbeidsvoorwaarden

Sadie schreef:Al die extraatjes zijn leuk, maar ik zou toch in de eerste plaats onderhandelen over je salaris. Je kunt echt een hoop meer vragen nu ivm het personeelstekort en de inflatie.


Dit was ook mijn allereerste ingeving. Zo'n bonus klinkt natuurlijk leuk, tot dat ze het door je neus boren met een rot smoesje. Vaak genoeg meegemaakt dat bonussen tegenvielen of gewoon niet betaald werden vanwege tegenvallende resultaten van een andere afdeling bv. Kies inderdaad voor onderhandelingen over vaste zaken zoals salaris en meer vrije dagen. Je kunt er ook voor kiezen dat je een bepaald bedrag krijgt per jaar en dat je dan elk jaar zelf kunt kiezen of je dat in geld opneemt of om laat zetten in extra dagen. Bij mij valt dat onder het IKB maar bij een vorige werkgever had het weer een andere naam waar ik nu natuurlijk niet meer op kom :). Ik kan ook nog andere dingen doen met dit geld bv opleidingen. Als ik nergens voor kies dan krijg ik het opgebouwde bedrag gewoon eind van het jaar uitbetaald.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1385

Geregistreerd: 11 Sep 2013 13:24

Bericht 14 Apr 2022 00:31

Re: Arbeidsvoorwaarden

Toet schreef:Nee hoor het gesprek heeft nog niet plaatsgevonden dus tips zijn nog steeds welkom! Ik hoop volgende week of de week erna. Ze willen het combineren met een diner dus niet zo makkelijk te plannen met alle drukke agenda’s.

Goede tip Minoes, ik ga me echt eens even inlezen in m’n pensioen inderdaad.

Kerel, dit ken ik nog niet. Kun je dan per jaar kiezen waar je dit budget aan uit wil geven of kies je dat eenmalig?


Nee, het flexibele maakt juist dat je per jaar kunt kiezen wat je nodig hebt, waar je behoefte aan hebt. Werkgever weet wat het hem kost, maar jij kunt kiezen wat je dat jaar wilt. Past goed bij moderne afspraken :)

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron