Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Stint / BSO bus

<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 25 Feb 2022 13:36

Re: Stint / BSO bus

Marin schreef:Nee haha en dan is 't idd heel logisch dat de eisen zijn aangescherpt.

Maar nu rijst bij mij de vraag hoe het busje waar je bso kinderen mee vervoerd dan heet als dat niet de bso bus is... 😂

Bij ons heet dat de *naam organisatie*-bus!
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 25 Feb 2022 13:39

Re: Stint / BSO bus

Gympie schreef:Waarom zou een uitstapje voor een 2,5 jarig kind niet van toegevoegde waarde kunnen zijn?

Dit vraag ik me ook af. Juist een rondje door de wijk (al is het maar de glasbak), kinderboerderij, bibliotheek in de buurt of een uitstapje naar de opa’s en oma’s in het verzorgingstehuis kunnen super fijn en leerzaam zijn, en hebben in mijn ogen zéker toegevoegde waarde.

Pompoen, ik vind jouw opmerking over het ‘sleuren naar bibliotheek/supermarkt’ daarin eigenlijk wel gek. De afgelopen jaren hebben we weinig uitstapjes kunnen doen maar de uitstapjes die we voorheen deden waren zorgvuldig uitgezocht en hebben vanuit pedagogisch oogpunt juist veel toegevoegde waarde, en het is alles behalve kinderen meesleuren naar iets.
<<

Romee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 538

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:21

Bericht 25 Feb 2022 21:11

Re: Stint / BSO bus

.
Laatst gewijzigd door Romee op 13 Mei 2023 09:12, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2829

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 26 Feb 2022 13:17

Re: Stint / BSO bus

Ik zou ook wel wat sceptisch zijn en niet gelijk toestemming geven. Natuurlijk gaat het om een nieuwe en goedgekeurde Stint, maar het vertrouwen in de fabrikant is bij mij nav het rapport destijds wel wat weg. Plus dat destijds de Stint ook aangewezen was om de weg op te gaan. Al bleek later dat niet alle types die in omloop waren onder deze goedkeuring vielen.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 26 Feb 2022 13:53

Re: Stint / BSO bus

Maple schreef:
Gympie schreef:Waarom zou een uitstapje voor een 2,5 jarig kind niet van toegevoegde waarde kunnen zijn?

Dit vraag ik me ook af. Juist een rondje door de wijk (al is het maar de glasbak), kinderboerderij, bibliotheek in de buurt of een uitstapje naar de opa’s en oma’s in het verzorgingstehuis kunnen super fijn en leerzaam zijn, en hebben in mijn ogen zéker toegevoegde waarde.

Pompoen, ik vind jouw opmerking over het ‘sleuren naar bibliotheek/supermarkt’ daarin eigenlijk wel gek. De afgelopen jaren hebben we weinig uitstapjes kunnen doen maar de uitstapjes die we voorheen deden waren zorgvuldig uitgezocht en hebben vanuit pedagogisch oogpunt juist veel toegevoegde waarde, en het is alles behalve kinderen meesleuren naar iets.


Misschien een beetje ongelukkig verwoord, maar als je heel vaak uitstapjes hebt dan vraag ik me wel af wat daar de pedagogische meerwaarde van is. In de zin van: natuurlijk is een uitstapje naar de bibliotheek een keer van pedagogische meerwaarde, maar is het dat ook als je elke week gaat? Heeft dat meer waarde dan een paar keer per jaar? Of is het voor die kleintjes naast het hebben van uitstapjes misschien ook wel heel fijn om gewoon rust en regelmaat op de groep te hebben?
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6200

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 26 Feb 2022 14:08

Re: Stint / BSO bus

Ben ik wel met je eens Pompoen. Voor mijn dochter is gewoon naar de opvang vermoeiend genoeg. Voor haar zou regelmatig een uitje hebben niet leuk zijn.
Ik ben overigens niet tegen uitjes. Kan zeker leuk en leerzaam zijn om er even uit te gaan voor sommige kinderen. Maar op deze leeftijd vind ik dat absoluut geen must en rust en regelmaat veel belangrijker. Snap dat het een het ander niet uitsluit etc. Maar het globale gevoel van dat uitjes op een kdv niet heel nodig zijn deel ik wel.
Helemaal uitjes in een BSO bus waarvoor je dus verder weg moet, vind ik passender bij de BSO leeftijd.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 26 Feb 2022 14:12

Re: Stint / BSO bus

Pompoen, het is natuurlijk ook wel een beetje een aanname om er vanuit te gaan dat zulke uitstapjes wekelijks zijn. Dat heeft niemand gezegd, toch? En zelfs al zóúden uitstapjes wekelijks zijn, dan nog kan het zijn dat ze op een wisselende dag in de week plaatsvinden, zodat niet steeds dezelfde kinderen aan bod komen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik op mijn groep niet eens zou weten hoe we een uitje wekelijks in zouden moeten passen, haha!
Jij gaat ervan uit dat het véél uitjes zijn, terwijl dat (volgens mij) helemaal niet de strekking is van het topic. Het topic gaat om of je als ouder wel of geen toestemming geeft voor dit soort dingen. Over de hoeveelheid uitjes is nooit gesproken.

Romee: Kun je er als ouder wel voor kiezen om toestemming te geven maar dat zoiets altijd op voorhand in overleg met jou gaat, zodat je dan alsnog de ruimte hebt om nee te zeggen als zo'n uitstapje niet verantwoord en/of zinvol voelt?
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1273

Geregistreerd: 06 Jul 2020 14:32

Bericht 26 Feb 2022 16:54

Re: Stint / BSO bus

Die frequentie vind ik ook een aanname. Er is toch nergens gezegd dat het wekelijks gebeurt?

Daarnaast, maar dat is mijn mening; rust en regelmaat en uitstapjes kunnen volgens mij prima naast elkaar bestaan. Dat kan thuis ook toch? We hebben het hier over een bibliotheek, winkel, speeltuin of glasbak. Niet de Efteling ofzo.
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3499

Geregistreerd: 11 Apr 2017 11:46

Bericht 26 Feb 2022 18:17

Re: Stint / BSO bus

En je bootst juist het normale een beetje na want dat zou je als ouder ook doen als uitjes op zo’n dag.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2829

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 26 Feb 2022 18:48

Re: Stint / BSO bus

Een uitje naar de glasbak? Als in die groene/witte/bruine container waar je je lege flessen e.d. dumpt? Serieus?

Ik zou er niet van gediend gaan als mijn dochter met bso of crèche daar naartoe wordt genomen. Ranzige bende daar met overal glas op de grond.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 26 Feb 2022 18:55

Re: Stint / BSO bus

Haha oh, doen we regelmatig. Nooit klachten gehad. Ook nooit glas aangetroffen daar op de grond bij de glasbak, en zo wel: op veiligheid wordt uiteraard gelet. Bij ons is het dan onderdeel van een rondje wandelen. Geen schoolreisje-achtig uitje hoor.
Maar jij brengt dus ook geen glas weg met je kinderen erbij?
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 09:52

Bericht 26 Feb 2022 19:22

Re: Stint / BSO bus

Ik vind uitjes bij het KDV ook nog niet zo nodig als ik heel eerlijk ben. Ik vind juist die vaste structuur op locatie wel prettig en kinderen hebben daar uitdaging en plezier genoeg. Mijn kinderen gaan daar iig heel goed op. Ze komen met onszelf wel in de bibliotheek of bij de glasbak of in de speeltuin ;)
Bij ons KDV is ook ruimte zat om buiten te spelen bijvoorbeeld, dat scheelt misschien ook en dat vind ik zelf het belangrijkste, dat ze elke dag lekker buiten komen.

Wij zijn van bso gewisseld (niet vanwege de uitjes hoor ;)). De eerste bso waar dochter zat doen in de vakanties enorm veel uitjes. Naar speeltuinen, kinderboerderij, dierentuin, pretparkjes en weet ik t wat. Echt elke dag gaan ze ergens heen. Op zich hartstikke leuk. Maar in de praktijk vindt dochter bso 2 veel leuker, die doen nauwelijks uitjes echt weg van de bso, maar hebben een locatie in het bos, dus die kids spelen gewoon lekker veel buiten en vermaken zich daar eindeloos :)

Maar goed dit topic ging over de stint / bso bus.
In verlengde van dat ik die uitjes nog niet zo nodig vind, zou ik liever mn kind ook nog niet daarin mee laten gaan (overigens ook niet in auto’s of autobusjes dus bij voorkeur). Als je kind als enige niet zou gaan zou ik t wel toestaan alsnog, maar wel toch met een beetje tegenzin 🙈
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2829

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 26 Feb 2022 19:44

Re: Stint / BSO bus

Maple schreef:Haha oh, doen we regelmatig. Nooit klachten gehad. Ook nooit glas aangetroffen daar op de grond bij de glasbak, en zo wel: op veiligheid wordt uiteraard gelet. Bij ons is het dan onderdeel van een rondje wandelen. Geen schoolreisje-achtig uitje hoor.
Maar jij brengt dus ook geen glas weg met je kinderen erbij?


Nee, ik ben glas meestal alleen weg en anders zet ik mijn kinderen op een paar meter afstand. Vind het echt vies. Die bakken zijn overvol en het stinkt ook.

Eerlijk gezegd zou ik ook niet blij worden als ze op de crèche een rondje gaan wandelen met de kinderen. Een uitje naar kinderboerderij, speeltuin of speelveld vind ik prima. Is ook leuk. Maar een uitje zonder doel vind ik dus niet nodig.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 26 Feb 2022 19:59

Re: Stint / BSO bus

Echt? Oh dat kan, maar verbaast me wel. En een wandeling zonder doel bestaat niet bij kinderen. Kinderen zien overal iets in, leren ook in zo'n 'wandeling zonder doel' heel veel en vinden het doorgaans ook helemaal het einde. Ze zien van alles, de vuilniswagen- of buschauffeur die ineens toetert en zwaait naar zo'n groepje kinderen, de hijskraan die ze zien, de kleine pauze die we inlassen bij het speeltuintje twee straten verderop. Dat zijn de verhalen die ze aan het eind van de dag zelf als eerste vertellen. En niet alles hoeft een volwassen doel te hebben. Het uiteindelijke doel is dat de kinderen een leuke dag hebben, en soms betekent dat een verandering van omgeving (geloof me, ook op een kdv hebben kinderen daar soms even behoefte aan), en dat we dus gewoon even een klein rondje gaan wandelen. Doe je als ouder ook lijkt mij.

Uiteraard ben je als ouder geheel vrij om zelf toestemming te geven voor uitstapjes of niet (en geen toestemming geven voor uitstapjes die niet te voet gaan begrijp ik helemaal), maar de meerwaarde niet zien van een rondje wandelen, dat begrijp ik niet zo goed.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2829

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 26 Feb 2022 20:46

Re: Stint / BSO bus

Het gaat mij er om dat dit door de crèche wordt gedaan. Heeft niets met al dan niet zien van een meerwaarde van rondje wandelen te maken. Ik wandel zo vaak met mijn kinderen. Maar ik vind het niet zo prettig en daarom niet zo nodig dat de crèche dit doet. 2 leidsters met 15 kleine kinderen die niet zelf kunnen opletten en waarschijnlijk ook nogal uitgelaten zijn zich in het verkeer bewegen. Dat is nogal een verantwoordelijkheid. Vind het prettiger als ze gewoon op het kdv blijven, op wellicht een uitje 1 of 2 keer per jaar na. Ik ben het ook niet gewend. Op de crèche van mijn oudste deden ze niet aan uitjes. Mijn jongste zit nu sinds kort op een andere crèche, geen idee hoe het daar zit met uitjes. Zal ik misschien eens naar moeten informeren.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7550

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 26 Feb 2022 21:18

Re: Stint / BSO bus

Bij ons KDV doen ze gelukkig ook nauwelijks aan uitjes. Vond ik eerlijk gezegd een enorm pluspunt toen we een kdv moesten kiezen. Ik vind het niet zo nodig, ze vermaken zich prima op de opvang en een rondje wandelen kan ook op het terrein waar het kdv staat.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 26 Feb 2022 21:37

Re: Stint / BSO bus

Ik vind 't er eerlijk gezegd altijd een beetje zielig uit zien, van die ukkies opgepropt in zo'n kar, in Nederland al gauw in de kou, zo voor zich uit starend. Vraag me dan af wat ze er echt aan hebben.
Maar dat is waarschijnlijk ook m'n eigen interpretatie, voor 't zelfde geldt zitten die kinderen s avonds vol verhalen want 't is nooit goed te voorspellen wat nou precies indruk maakt op kinderen, dat is een feit.

En ik vind gewoon de kwetsbaarheid in het verkeer lastig. Denk dat ik tzt wel toestemming zou geven hoor mocht 't nodig zijn maar merk wel dat ik dat lastig vind.
Let's discover the world together.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 26 Feb 2022 21:48

Re: Stint / BSO bus

2 leidsters op 15 kinderen? Dat zou ik ook wel weinig vinden, hier zitten ze met Max 8 in een groep. Ze doen hier eigenlijk (nog?) niet echt uitjes, maar zou ze wel vertrouwen en onze zoon vindt uitstapjes leuk dus prima.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6200

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 26 Feb 2022 21:56

Re: Stint / BSO bus

Harrison schreef:2 leidsters op 15 kinderen? Dat zou ik ook wel weinig vinden, hier zitten ze met Max 8 in een groep. Ze doen hier eigenlijk (nog?) niet echt uitjes, maar zou ze wel vertrouwen en onze zoon vindt uitstapjes leuk dus prima.
Vanaf 2+ is het 1 op 8. Dus 2 op 15 is op veel plekken vaak wel het geval. Vind ik ook wat van maar dat is een heel andere discussie ;).
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4569

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:35

Bericht 26 Feb 2022 22:00

Re: Stint / BSO bus

Als ze bij onze kdv gebruik maken van zo'n kar, dan zijn er 2 leidsters bij en zitten er zo'n 8 kinderen in, in gordels.

Meestal gaan ze dan naar de winkel, meer niet. Of als ze met wat oudere kinderen mee gaan naar de speeltuin, dan wordt dat ding gebruikt voor de wat kleinere kinderen. Dan zijn er dus ook meer leidsters bij, want meer kinderen.


Qua uitje gaan ze hier regelmatig te voet naar het bos, in de kar naar de winkel of in de kar of lopend naar de speeltuin. Dat is ook pas vanaf de laatste groep (vanaf 2,5 jaar ongeveer).

Heb nooit problemen gehad met die uitjes.

Edit: het zijn maar 6 kinderen die er in passen, want het is een Winther kiddy bus.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1273

Geregistreerd: 06 Jul 2020 14:32

Bericht 26 Feb 2022 22:50

Re: Stint / BSO bus

Mijn dochter zit op een 0-4 groep, 10 kinderen in totaal volgens mij. Altijd 2 juffen en vaak ook nog een stagiair. Uitstapjes doen ze alleen met de grotere kinderen. Heb met uitstapjes nooit grotere groepsgrootte dan 6 gezien en altijd 2 juffen (of 1 juf/1 stagiair).
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11149

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 27 Feb 2022 01:04

Re: Stint / BSO bus

Ik denk dat een BSO bus een droom is voor mijn kinderen. Ze moeten nu een klein kwartiertje lopen naar de BSO en doen alsof dit een marathon is 😂😂

Stel dat wij nog een kind krijgen, in onze huidige situatie, dan gaat de fictieve baby 4 dagen naar het kdv. Glas wegbrengen, speeltuinen verkennen en een rondje lopen zijn dan juist dingen waarvan ik het fijn zou vinden als de opvang het ook zou doen. Gewoon omdat er op de andere drie dagen weinig tijd voor is. Kan me voorstellen dat dat voor meer ouders/kinderen geldt.
R. 2013
D. 2016
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 09 Mrt 2022 20:02

Re: Stint / BSO bus

Gympie schreef:Die frequentie vind ik ook een aanname. Er is toch nergens gezegd dat het wekelijks gebeurt?

Daarnaast, maar dat is mijn mening; rust en regelmaat en uitstapjes kunnen volgens mij prima naast elkaar bestaan. Dat kan thuis ook toch? We hebben het hier over een bibliotheek, winkel, speeltuin of glasbak. Niet de Efteling ofzo.


Het is niet zozeer een aanname maar meer bedoeld als duiding van wat ik bedoel. Dus als er zo veel uitstapjes met de bso-bus zijn dat ik dan me wel afvraag of dat pedagogische meerwaarde heeft. Daarmee bedoel ik dus ook juist als er een hoge frequentie is. Ik heb niks tegen op uitstapjes en een keer een ritje kan ook best leuk zijn met de kinderen. Maar ik heb gewoon vraagtekens bij ‘heel vaak’ uitstapjes maken met peuters.
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers