Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het woordje hé?

<<

Manuit83

Noob

Berichten: 15

Geregistreerd: 31 Jan 2022 12:17

Bericht 07 Feb 2022 12:25

Het woordje hé?

Dag allemaal,

Valt het jullie ook op dat er overal om je heen het woordje hé? steeds meer word geroepen?
Men neemt steeds minder moeite elkaar goed te verstaan. Persoonlijk vind ik: Wat zeg je? een stuk netter of eerst aandachtig luisteren en dan pas laten weten dat je diegene niet goed heb gehoord.
Wat zeggen jullie meestal? Irriteert het jullie ook? Ook als ik een gezin zou hebben, wil ik dat "wat zeg je?" de boventoon voert.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25128

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 07 Feb 2022 12:29

Re: Het woordje hé?

Je bedoelt volgens mij 'hè'. Vind ik ook niet netjes klinken inderdaad, en ik leer m'n dochter ook aan om "Wat zeg je?" te zeggen.
❤ 7 juni 2018
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2530

Geregistreerd: 04 Okt 2017 09:46

Bericht 07 Feb 2022 12:29

Re: Het woordje hé?

Het komt mij niet bekend voor, maar ik let er ook niet heel erg op. Dat ga ik eens doen. Zelf zeg ik vaak "Sorry?" in plaats van "Wat zeg je?" .

Je bedoelt trouwens denk ik het woordje 'hè' en niet 'hé' (dit is een lange 'e' als in 'Hey'). Dat valt me dan wel weer op. Dat het streepje heel vaak de verkeerde kant op staat :angel:.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 07 Feb 2022 12:34

Re: Het woordje hé?

Oh god, já!

Toevallig vandaag nog aan gedacht. Woon in een land waar dit als behoorlijk onbeleefd wordt gezien en ik heb een leerling die de héle tijd ‘hè’ zegt. Vind het zo onbeleefd. Zoon doet gelukkig niet.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43734

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 07 Feb 2022 12:38

Re: Het woordje hé?

Misschien tast corona toch stiekem het gehoor meer aan dan we denken?

Maar nee het valt mij verder niet op dat mensen meer hè zeggen ipv wat zeg je.
Let's discover the world together.
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3186

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:39

Bericht 07 Feb 2022 13:08

Re: Het woordje hé?

Marin schreef:Misschien tast corona toch stiekem het gehoor meer aan dan we denken?

Maar nee het valt mij verder niet op dat mensen meer hè zeggen ipv wat zeg je.


Nou dat zeg je. Maar man en ik hebben beide na Corona last van slechter dingen te horen en te verstaan.
D. 💙14-01-2019💙
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 07 Feb 2022 13:09

Re: Het woordje hé?

Ik werk in een internationaal bedrijf en het valt me vooral op dat er regelmatig Nederlanders zijn die 'hè' in hun Engelse zinnen verwerken en dat echt mega knullig over komt. "We really need to take action on this, hè?" Haha, oke, is goed.
<<

Anoniem327

Bericht 07 Feb 2022 13:38

Re: Het woordje hé?

Harrison schreef:Ik werk in een internationaal bedrijf en het valt me vooral op dat er regelmatig Nederlanders zijn die 'hè' in hun Engelse zinnen verwerken en dat echt mega knullig over komt. "We really need to take action on this, hè?" Haha, oke, is goed.


Hahaha precies dit wilde ik ook gaan zeggen. Hier herken je de Nederlander in het gezelschap direct aan. 'Looks good he?'
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25128

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 07 Feb 2022 13:49

Re: Het woordje hé?

Haha dat doet Robert ten Brink ook altijd bij AYNIL. 😆
❤ 7 juni 2018
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43734

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 07 Feb 2022 13:56

Re: Het woordje hé?

Haha ja vreselijk.
Let's discover the world together.
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1273

Geregistreerd: 06 Jul 2020 14:32

Bericht 07 Feb 2022 13:59

Re: Het woordje hé?

Het valt me niet op de laatste tijd. Ik hoor wel mijn dochter af en toe ‘hè’ zeggen i.p.v. bijvoorbeeld ‘wat zeg je’ of ‘wat bedoel je’ of ‘ik snap het niet’. Zal ze vast van mij hebben, want ik denk dat ik dat woord ook geregeld gebruik. Ik vind verder niet zoveel van het woordje ‘hè’.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17385

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 07 Feb 2022 14:15

Re: Het woordje hé?

Ik vind het de laatste tijd juist best meevallen! Ik hoor wel vaak ‘wat?’. Vind ik wel net zo erg.

Wat me wel opvalt is ‘hè’ tussen zinnen door, vooral veel collega’s doen dat als ze iets toelichten. Verschrikkelijk. ‘Als we dit doen, hè, dan moeten we eigenlijk ook dat’. Of er een zin mee beginnen. Nog erger.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2098

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 07 Feb 2022 14:50

Re: Het woordje hé?

Harrison schreef:Ik werk in een internationaal bedrijf en het valt me vooral op dat er regelmatig Nederlanders zijn die 'hè' in hun Engelse zinnen verwerken en dat echt mega knullig over komt. "We really need to take action on this, hè?" Haha, oke, is goed.


Beter dat ze dat woordje gebruiken dan dat ze "hoor" inzetten ;)

Verder hoor ik het niet meer ofzo maar door corona kom ik ook bijna nergens meer dus wellicht heeft dat er ook mee te maken ;). Ik vind er verder ook weinig van, hangt er ook een beetje vanaf hoe het gezegd wordt denk ik.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 484

Geregistreerd: 12 Dec 2020 12:31

Bericht 07 Feb 2022 14:59

Re: Het woordje hé?

Zal het vast nog weleens zeggen maar over het algemeen gebruik ik toch wel iets in de richting van "wat zeg je" of "sorry, ik hoorde je niet". Mijn ouders hadden een briefje op de schouw hangen vroeger met "wat zei je?" en elke keer dat ik "hè" zei, werd er naar het briefje gewezen. Ik was er snel vanaf. Mijn kinderen zeggen het, volgens mij, niet zo vaak.
Ik vind het niet zo charmant om constant hè te roepen maar als dat af en toe eens gebeurd vind ik het geen issue. Ligt uiteraard ook een beetje aan de situatie.
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2354

Geregistreerd: 16 Apr 2021 14:46

Bericht 07 Feb 2022 15:19

Re: Het woordje hé?

Holden schreef:
Harrison schreef:Ik werk in een internationaal bedrijf en het valt me vooral op dat er regelmatig Nederlanders zijn die 'hè' in hun Engelse zinnen verwerken en dat echt mega knullig over komt. "We really need to take action on this, hè?" Haha, oke, is goed.


Hahaha precies dit wilde ik ook gaan zeggen. Hier herken je de Nederlander in het gezelschap direct aan. 'Looks good he?'


Hahaha prachtig vind ik dat, ik moest ook gelijk aan Robert ten Brink denken.

Ik vind het overigens echt vreselijk als mensen 'hè?' zeggen als ze me niet verstaan hebben. Ik verbeter ze dan altijd, ook volwassenen haha. Leukste is dat ze dan meestal wel reageren met 'oh sorry, wat zei je?'
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 822

Geregistreerd: 11 Jan 2022 12:02

Bericht 07 Feb 2022 15:28

Re: Het woordje hé?

Leuk topic, ik heb hier zoveel over te zeggen.

Allereerst moest ik hardop lachen om dat beeld van die Nederlandse zakenmannen die hè achter hun Engelse zinnen zetten, heerlijk.

Verder vraag ik me af wat eigenlijk de herkomst van hè is. Is het een afkorting van iets? Weet iemand dat?

In mijn eigen omgeving hoor ik vooral 'wa?'
Uitgesproken op nonchalante, ongeïnteresseerde toon door mijn onderuitgezakt hangende puberzoon.
T (2008) en I (2013)
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2089

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:04

Bericht 07 Feb 2022 16:22

Re: Het woordje hé?

Harrison schreef:Ik werk in een internationaal bedrijf en het valt me vooral op dat er regelmatig Nederlanders zijn die 'hè' in hun Engelse zinnen verwerken en dat echt mega knullig over komt. "We really need to take action on this, hè?" Haha, oke, is goed.


Ja, herkenbaar. Moet er stiekem altijd om lachen, omdat ik denk dat de gebruiker het 9 van de 10 keer zelf niet doorheeft.

Ik merk ok mij heen niet dat ‘hè’ steeds vaker gebruikt wordt. Ik denk dat ik mij er ook niet zo aan stoor. Ik vind het in ieder geval minder vervelend dan iemand die de hele tijd ‘wat’ zegt, dat woord komt voor mij veel harder en daarmee ongeïnteresseerder over.
<<

Banana

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 489

Geregistreerd: 05 Jul 2021 18:23

Bericht 07 Feb 2022 18:59

Re: Het woordje hé?

Mij werd als (Limburgs) kind geleerd dat het netjes is om "Watblief?" te zeggen :D
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 07 Feb 2022 21:01

Re: Het woordje hé?

In privéstituaties zeg ik nog wel eens hè, of wat, maar nu ik er over nadenk, ook heel minimaal. Op het werk en andere situaties zeg ik doorgaans sowieso ‘wat zeg je’ of ‘ik versta je niet zo goed’.

Ik hoor niet vaak ‘hè’ in m’n omgeving. Overigens ben ik ook zo’n persoon die iemand kan corrigeren als dat ineens tegen mij gezet wordt, en dan als antwoord ‘wat zeg je?’ roept. Heb ik zelfs wel eens bij ouders gedaan die ik in m’n werk te woord sta. ‘Hè’ gebruik je maar in je eigen huis.
<<

Ginny

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1036

Geregistreerd: 22 Okt 2021 18:55

Bericht 07 Feb 2022 21:10

Re: Het woordje hé?

Ik had wel een aantal leerlingen die best hard ‘hè?!?’ of ‘huh?!?’ riepen wanneer ze me niet begrijpen of verstaan. Ik corrigeer dat wel, ik vind het onbeleefd klinken. Nu zegt bijna niemand het meer 😅
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Berichten: 1302

Geregistreerd: 08 Feb 2021 15:35

Bericht 08 Feb 2022 13:48

Re: Het woordje hé?

Banana schreef:Mij werd als (Limburgs) kind geleerd dat het netjes is om "Watblief?" te zeggen :D


Haha dit. Toen ik naar Brabant verhuisde, ging een vriendin dat steeds corrigeren. Sindsdien zeg ik “wat zeg je?”
Mijn dochter zegt ook vaak “wa?” Dan corrigeer ik haar of zeg ook wa. Dan zegt ze uit zichzelf al, “wat zeg je mama?”
<<

Danny

Kletskop

Berichten: 634

Geregistreerd: 07 Mei 2021 08:54

Bericht 08 Feb 2022 15:00

Re: Het woordje hé?

Ik hoor t niet zo vaak eigenlijk..zelf zeg ik echt:"wat zeg je/u".
De kleinkinderen hebben de neiging om :"watte?" te zeggen...
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1304

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:27

Bericht 08 Feb 2022 15:22

Re: Het woordje hé?

Ik zeg net als Banana ook watblief :)
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25128

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 08 Feb 2022 15:56

Re: Het woordje hé?

Ik ken wel 'wablief', maar van 'watblief' heb ik dan weer nog nooit gehoord!
❤ 7 juni 2018
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 09 Feb 2022 12:47

Re: Het woordje hé?

Onze zoon zegt wat? En dan corrigeren wij hem ook dat hij kan zeggen -wat zeg je?, sorry, ik verstond jou niet? of wablief?
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers